• Anonym (Voom)

Jag har varit otrogen.

För första och sista gången. Jag ångrar mig så mycket.

Igår kväll berättade jag det för min partner och det togs förvånansvärt bra. Men vi har bara pratat på telefon och ska väl ses och prata ut om det.

Jag kan inte sova. Men känner att den största bördan redan är ur vägen. Även om jag känner att det var väldigt dumt och att jag ångrar mig känner jag ändå att det var bra av mig att jag berättade även om jag kunde gjort det för några dagar sedan.

Hur går man vidare i ett sådant här skede?

• Svar på tråden Jag har varit otrogen.
  • Anonym (Hm)

Hur du går vidare beror ju på om din partner vill stanna hos dig eller inte. Vill personen stanna är det upp till denne att bestämma reglerna för hur tilliten ska återuppbyggas. 

• Lynx123

Skulle råda dig att söka hjälp. Det här är inte bara ett svek mot din partner utan även dig själv och det är viktigt att du bearbetar dina skuldkänslor så att du inte går över i självdestruktivitet. Du behöver förstå dig själv - hur kommer det sig att du i vuxen ålder gör ett så katastrofalt val? Bristande självkontroll? Missbruksproblematik?

Det är också viktigt att din partner, om hen nu väljer att fortsätta med dig, får möhlighet att tillsammans med dig gå till en parterapeut så att ni kan bearbeta det här tillsammans. Vem vet, det kanske kommer ordna sig?

• Anonym (A)

Som andra skrev så är det upp till din partner att bestämma hur ni ska gå vidare. Själv hade jag aldrig förlåtit otrohet, tycker det är en av de mest sårande man kan göra mot en person. Tilliten är bruten och skulle aldrig lita på den personen igen 

• Anonym (?)
    Anonym (A) skrev 2025-06-14 08:37:52 följande:

Som andra skrev så är det upp till din partner att bestämma hur ni ska gå vidare. Själv hade jag aldrig förlåtit otrohet, tycker det är en av de mest sårande man kan göra mot en person. Tilliten är bruten och skulle aldrig lita på den personen igen 

Varför måste det vara sårande?
  • Anonym (?)

Kanske är det värre för dig än din partner. Det måste ju inte vara något att bry sig så mycket beroende på omständigheterna 

• EpicF
    Anonym (?) skrev 2025-06-14 11:44:10 följande:
    Du blir bedragen av den du älskar. Det är sårande. 
  • Anonym (?)
    EpicF skrev 2025-06-14 12:12:49 följande:
    Du blir bedragen av den du älskar. Det är sårande. 
    Bli lurad hade varit sårande ja
  • Lynx123
    Anonym (?) skrev 2025-06-14 12:15:21 följande:
    Kalla det vad du vill: bedragen, sviken, förd bakom ljuset, lurad...så klart det är sårande. Där det en gång fanns trygghet och tillit finns det nu bara tvivel och besvikelse.
  • EpicF
    Anonym (?) skrev 2025-06-14 12:15:21 följande:
    Ja, det hade för många också varit sårande. 
  • Anonym (A)
    Anonym (?) skrev 2025-06-14 11:44:10 följande:
    Varför är det inte sårande? Utveckla gärna ditt svar 
Svar på tråden Jag har varit otrogen.