• Anonym (Jajja)

Mår SKIT när jag är trött?!

Varför blir jag deprimerad när jag är minsta trött?!
    När jag är pigg och utvilad så mår jag så bra, men om jag sovit dåligt så känns allt mörkt, meningslöst och hopplöst. 

Hur kan det vara såna kontraster? Vad kan jag göra? Vad beror det på? 

Kan känna mig yr, ångestladdad, less av trötthet. För att inte prata om jag skulle dricka alkohol, då blir jag riktigt deprimerad dagen/dagarna efter. 

• Svar på tråden Mår SKIT när jag är trött?!
  • Aliona

Samma för mig. Dricka alkohol slutade jag med för flera år sedan pga av att det gjorde mig deprimerad och fick migrän dessutom. Den minsta sömnbrist eller teltthet och jag krashar totalt, Jag får helt enkelt se till att sköta min sömn och mat ordentligt för att hålla mig i balans. 

• Anonym (Jajja)
    Aliona skrev 2025-06-15 12:37:24 följande:

Samma för mig. Dricka alkohol slutade jag med för flera år sedan pga av att det gjorde mig deprimerad och fick migrän dessutom. Den minsta sömnbrist eller teltthet och jag krashar totalt, Jag får helt enkelt se till att sköta min sömn och mat ordentligt för att hålla mig i balans. 

Men vad beror det på? 

Har vi för lite reserver när det handlar om psykisk ohälsa, så när vi är trötta finns inget att ta av?

• Anonym (J)

Det du ska göra är att vila. 
    Att alkohol har sådana effekter lärs ut även i skolorna. enkla åtgärden där är ju att inte dricka.

Jag känner igen mig, gällande tröttheten (och även hunger). Jag har en del ångestproblem i grunden och tror helt enkelt att jag omedvetet ångesthanterar till vardags, men är jag för slutkörd så finns inte den kapaciteten. Ångest triggas ju också när kroppen inte får sina behov (mat, vila) tillgodosedda. 

• Anonym (Levin)

Känner igen. Tänker lite som ni redan varit inne på, att vardagen är lite mer utmanande för oss än för många andra. Det kan bero på lättare psykisk ohälsa eller att vi har det lite jobbigare med det sociala. När jag är trött får jag drag av autism. Pratar för mycket om mig själv och mina intressen och klarar inte att se folk i ögonen. Jag tänker att jag har autistiska drag som jag hanterar till vardags. Men det åt en del energi till det, så om jag inte har sovit ordentligt finns inte riktigt orken att kompensera/maska. 

• Aliona
    Anonym (Jajja) skrev 2025-06-15 12:47:52 följande:

Men vad beror det på? 

Har vi för lite reserver när det handlar om psykisk ohälsa, så när vi är trötta finns inget att ta av?

För min del tror jag att det beror på en tidigare utmattningsdepression (som då var diagnos), mycket fysisk och emotionell stress i mitt jobb och sekundärtrauma. Jag mår bra generellt, men det finns lagrat i mig. När jag är trött har jag ingen motståndskraft och det bubblar upp. När jag är utvilad, äter bra och är i balans så klarar jag att hantera känslorna. 
  • Anonym (Levin)
    Aliona skrev 2025-06-15 15:46:47 följande:
    För min del tror jag att det beror på en tidigare utmattningsdepression (som då var diagnos), mycket fysisk och emotionell stress i mitt jobb och sekundärtrauma. Jag mår bra generellt, men det finns lagrat i mig. När jag är trött har jag ingen motståndskraft och det bubblar upp. När jag är utvilad, äter bra och är i balans så klarar jag att hantera känslorna. 
    Stor igenkänning här! 
  • Anonym (50-åring)
    Anonym (Jajja) skrev 2025-06-15 12:20:43 följande:
    Mår SKIT när jag är trött?!

Varför blir jag deprimerad när jag är minsta trött?!
    När jag är pigg och utvilad så mår jag så bra, men om jag sovit dåligt så känns allt mörkt, meningslöst och hopplöst. 

Hur kan det vara såna kontraster? Vad kan jag göra? Vad beror det på? 

Kan känna mig yr, ångestladdad, less av trötthet. För att inte prata om jag skulle dricka alkohol, då blir jag riktigt deprimerad dagen/dagarna efter. 

Beror på vilken ålder du är i? När jag blev 45 så började jag bli sån som du beskriver, både av sömnbrist och alkohol. I mitt fall och andras så är jag säker på att det är hormonnivåerna som bråkar, förut hade jag tålighet mot i stort sett allt och så är det inte längre.
Svar på tråden Mår SKIT när jag är trött?!