• Anonym (Less mamma)

Får ångest av min dotter

Min dotter i tonåren har haft det kämpigt i många år med ångest bland annat. Det är mycket bättre nu men jag mår på riktigt dåligt över hur hon behandlar främst mig hennes mamma.
    Hon skriker på mig, svär, kallar mig grejer, pratar med hånande röst, skriker så högt här så grannarna kommer och plingar på. För allt möjligt alltså, småsaker. Kastar grejer runt sig, stökar, vägrar städa efter sig. Hon beter sig inte såhär hos sin pappa, i skolan, med vänner. Bara hos mig. Det känns dessutom uträknat. Från att bete sig argt eller ledset kan hon börja le eller skratta när jag säger ifrån. Som att det är någon föreställning. Känner ibland ett obehag. 
    Jag är rädd för att hon känner det är okej att bete sig så mot mig för jag varit ?den snälla? och för hennes pappa behandlade mig ganska illa året innan vi skildes med fula ord och mycket skrik. 

Hur fan fixar jag detta? Får ett stresspåsla varje gång hon skriker och gapar. Sen kan hon minuter efter komma med en mjuk röst och be om ursäkt. Men inget känns genuint. 

• Svar på tråden Får ångest av min dotter
  • Anonym (E)
    Anonym (Less mamma) skrev 2025-06-17 20:21:12 följande:
    Hon får konsekvenser men kan villigt erkänna jag tummar på dem. Hon har fått mycket överseende för hon mådde så dåligt för ett halvår sen. Sen stressar detta mig med grabbarna som plingar på så jag försöker liksom dämpa stämningen. Märker vi båda triggar varandra.
    Ni kanske skulle behöva en paus från varandraett tag genom att låta henne bo heltid hos sin pappa?
  • Anonym (Jossan)
    Anonym (Less mamma) skrev 2025-06-17 19:30:05 följande:

Jag känner att hon manipulerar och direkt är elak emellanåt, men det är bara jag och hennes syskon som får se den sidan. På alla andra platser är hon så artig och snäll. Så sägs det jag är tryggheten så hon kan agera ut hemma. Men detta är liksom något annat. Har berättat saker hon sagt och gjort sen ganska liten för en vän och hon tycker hennes beteende inte låter riktigt normalt. 
    Mår inte alls bra i detta. Blir orolig hur hon ska bli som vuxen. Syskonet är inte alls på detta vis. 

Ingen annan i din närhet som har märkt av dessa tendenser som dina föräldrar, vänner, pojkvän och vad är hennes syfte i sådana fall?

Kan det vara uppmärksamhet hon söker eller gillar hon att få dig att reagera känslomässigt med att skapa drama genom manipulation? Jag förstår att du blir orolig för hur ska bli som vuxen. Tonåringar är förvisso lite speciella beroende på hur gammal hon är och hur långt gången hon är som tonåring.
  • Anonym (Jossan)
    Anonym (Less mamma) skrev 2025-06-17 20:21:12 följande:
    Hon får konsekvenser men kan villigt erkänna jag tummar på dem. Hon har fått mycket överseende för hon mådde så dåligt för ett halvår sen. Sen stressar detta mig med grabbarna som plingar på så jag försöker liksom dämpa stämningen. Märker vi båda triggar varandra.
    Vad var det som gjorde att hon mådde så dåligt för ett halvår sen? Det kan ju vara en ledtråd till hennes beteende i dagsläget.
  • Anonym (L)

Har du/ni testat att ta hjälp t ex av kurator eller liknande?

• Anonym (Less mamma)
    Anonym (Jossan) skrev 2025-06-17 22:17:54 följande:
    Ingen annan i din närhet som har märkt av dessa tendenser som dina föräldrar, vänner, pojkvän och vad är hennes syfte i sådana fall?

Kan det vara uppmärksamhet hon söker eller gillar hon att få dig att reagera känslomässigt med att skapa drama genom manipulation? Jag förstår att du blir orolig för hur ska bli som vuxen. Tonåringar är förvisso lite speciella beroende på hur gammal hon är och hur långt gången hon är som tonåring.
    Min familj har sett det som vi varit mycket hos men bara dom och de reagerar också på hennes beteende. Sen är det inte alls lika illa som när vi är själva. Tycker dessutom det blivit värre.
  • Anonym (Less mamma)
    Anonym (Jossan) skrev 2025-06-17 22:23:13 följande:
    Vad var det som gjorde att hon mådde så dåligt för ett halvår sen? Det kan ju vara en ledtråd till hennes beteende i dagsläget.
    Ångest men den har hon fått hjälp för. Hoppas innerligt detta är en fas hon går igenom som hon växer ur. 
  • Ikaros12

Jag tycker så synd om dig! Det är så jobbigt när en person som man älskar så högt som sitt barn är så elak. 

Det händer jättemycket med en tonåring både att förstå hur de själva fungerar och hur de ska vara socialt. Det är en omtumlande tid som är väldigt tuff. Tidigare har du som kanske den tryggaste anknytningspersonen stötta henne, men nu håller hon på att lära sig att hantera det själv och det är jättesvårt.

En viktig del för att förstå din dotters personlighet är att hennes hjärna biologiskt ändras under dessa år. Under den perioden minskar aktiviteten där empatin sitter. I vissa fall minskar det området så mycket att den liknar en psykopats hjärna om man tittar i en MR-scanner. Den återgår efter tonårstiden. Det är jättejobbigt för alla inblandade. Men det hjälper faktiskt henne att göra något som du aldrig skulle klara av. Nämligen att klippa navelsträngen med dig. Du skulle förmodligen aldrig klara av att sparka ut dina barn ur huset som vissa djur gör. Så hon gör faktiskt ett jobb som ni båda behöver, men du inte klarar av att göra. Så brukar jag tänka  svåraste stunder.

Vad du absolut inte ska göra är att svika henne nu, som att t ex skicka henne till sin pappa, om hon inte själv vill det. Hon behöver få bryta med dig på Sitt kalla sätt och fortfarande känna sig älskad. Du ska absolut markera när hon går för långt och sätta regler för vad hon ska göra och inte. Men hela tiden med så mycket kärlek du kan. Den kärlek som du saknar nu kommer med största sannolikhet tillbaka tusenfalt om du inte viker och när hon förstår att din kärlek är orubblig. Det finns många där ute som går igenom det du gör och det är jättetuff. skickar lite kärlek, det kommer att gå bra!

• Anonym (Gun)

Det är du som är den vuxna, ta med henne till psykolog. 

• Anonym (Gun)

Och ha noll tolerans mot dåligt uppförande, skäll ut henne (utan att skrika).

• Anonym (Jossan)
    Anonym (Less mamma) skrev 2025-06-17 22:40:30 följande:
    Ångest men den har hon fått hjälp för. Hoppas innerligt detta är en fas hon går igenom som hon växer ur. 
    Låter jobbigt, men hon fått hjälp så borde ju allt vara bra nu? Hade hon samma beteende även då eller är det något som har växt fram på slutet? Vi får hoppas på att det är en fas.

Psykisk ohälsa är inte lätt att hantera och när någon mår dåligt så beteer de sig illa och irrationellt. Dess närmsta omgivning får dessvärre ta största smällen för det dåliga måendet.

Hoppas att ni kan få hjälp via bup, att du kan få hjälp och stöttning i din roll som förälder och som närmsta person för din dotter.
Svar på tråden Får ångest av min dotter