• Anonym (Less mamma)

Får ångest av min dotter

Min dotter i tonåren har haft det kämpigt i många år med ångest bland annat. Det är mycket bättre nu men jag mår på riktigt dåligt över hur hon behandlar främst mig hennes mamma.
    Hon skriker på mig, svär, kallar mig grejer, pratar med hånande röst, skriker så högt här så grannarna kommer och plingar på. För allt möjligt alltså, småsaker. Kastar grejer runt sig, stökar, vägrar städa efter sig. Hon beter sig inte såhär hos sin pappa, i skolan, med vänner. Bara hos mig. Det känns dessutom uträknat. Från att bete sig argt eller ledset kan hon börja le eller skratta när jag säger ifrån. Som att det är någon föreställning. Känner ibland ett obehag. 
    Jag är rädd för att hon känner det är okej att bete sig så mot mig för jag varit ?den snälla? och för hennes pappa behandlade mig ganska illa året innan vi skildes med fula ord och mycket skrik. 

Hur fan fixar jag detta? Får ett stresspåsla varje gång hon skriker och gapar. Sen kan hon minuter efter komma med en mjuk röst och be om ursäkt. Men inget känns genuint. 

• Svar på tråden Får ångest av min dotter
  • Anonym (Less mamma)
    Ikaros12 skrev 2025-06-17 23:03:27 följande:

Jag tycker så synd om dig! Det är så jobbigt när en person som man älskar så högt som sitt barn är så elak. 

Det händer jättemycket med en tonåring både att förstå hur de själva fungerar och hur de ska vara socialt. Det är en omtumlande tid som är väldigt tuff. Tidigare har du som kanske den tryggaste anknytningspersonen stötta henne, men nu håller hon på att lära sig att hantera det själv och det är jättesvårt.

En viktig del för att förstå din dotters personlighet är att hennes hjärna biologiskt ändras under dessa år. Under den perioden minskar aktiviteten där empatin sitter. I vissa fall minskar det området så mycket att den liknar en psykopats hjärna om man tittar i en MR-scanner. Den återgår efter tonårstiden. Det är jättejobbigt för alla inblandade. Men det hjälper faktiskt henne att göra något som du aldrig skulle klara av. Nämligen att klippa navelsträngen med dig. Du skulle förmodligen aldrig klara av att sparka ut dina barn ur huset som vissa djur gör. Så hon gör faktiskt ett jobb som ni båda behöver, men du inte klarar av att göra. Så brukar jag tänka  svåraste stunder.

Vad du absolut inte ska göra är att svika henne nu, som att t ex skicka henne till sin pappa, om hon inte själv vill det. Hon behöver få bryta med dig på Sitt kalla sätt och fortfarande känna sig älskad. Du ska absolut markera när hon går för långt och sätta regler för vad hon ska göra och inte. Men hela tiden med så mycket kärlek du kan. Den kärlek som du saknar nu kommer med största sannolikhet tillbaka tusenfalt om du inte viker och när hon förstår att din kärlek är orubblig. Det finns många där ute som går igenom det du gör och det är jättetuff. skickar lite kärlek, det kommer att gå bra!

Tack för ditt utförliga svar. Ger mig ett annat perspektiv på det. 
  • Anonym (Less mamma)
    Anonym (Jossan) skrev 2025-06-17 23:16:26 följande:
    Låter jobbigt, men hon fått hjälp så borde ju allt vara bra nu? Hade hon samma beteende även då eller är det något som har växt fram på slutet? Vi får hoppas på att det är en fas.

Psykisk ohälsa är inte lätt att hantera och när någon mår dåligt så beteer de sig illa och irrationellt. Dess närmsta omgivning får dessvärre ta största smällen för det dåliga måendet.

Hoppas att ni kan få hjälp via bup, att du kan få hjälp och stöttning i din roll som förälder och som närmsta person för din dotter.
    Hon har alltid haft såna här tendenser men det har blivit värre sen hon kom in i tonåren, men främst mot mig och sitt syskon. Nu är det mest hela tiden. Tror absolut hennes mående spelar in. Även om hon fått hjälp och mår bättre är det ingen quick fix där allt är 100% bra. Hon har ju fortfarande ångest ibland men inte alls lika mycket. 
  • Anonym (Lyss)

Min första tanke var: flicka med npf som anstränger sig till max för att verka normal i tex skolan och sen bryter ihop fullständigt med den hon känner sig trygg med. 

Jag har en tonårsflicka med adhd och ångest och känner igen de här extremt tvära humörkasten. Det ser, som du skriver, ut som teater, men det är min uppfattning att det inte är utan de har verkligen det här fullkomliga känslokaoset inom sig. 

Vi ser en enorm skillnad nu när skolan är slut för terminen. Efter bara några dagar utan skola har vi en mycket stabilare och gladare tjej när hon fått vila och vara hemma och ganska mycket ensam och låta hjärnan gå ner i varv. 

• Anonym (Lyss)

Vi får föräldrastöd på BUP. Alltså samtal för bara oss där dottern inte är med. 

• Ikaros12

Jag håller med om att det absolut kan ligga någon form npf bakom hur hon mår och kämpar och det kan vara värt att ta upp. Framförallt om hon själv uttrycker att hon mår dåligt av att det blir fel socialt. 

En sak tonåringar stör sig väldigt mycket på är när vi föräldrar hela tiden ska moralisera och bidra med andra perspektiv. En sak du skulle kunna testa är att göra det motsatta då och då om hon t ex är irriterad på en lärare eller en kompis. Testa då att bara lyssna och bekräfta henne. ställ bara nyfikna frågor som Vad hände då, vad sa han då, hur tog du det o s v. När du hör svaret, säg inte men varför gjorde du inte, eller han kanske, eller strunt i det. Svara istället att du skulle känt som henne, utan ett men efteråt. Ställ frågor och bekräfta henne på ett sätt så att hon förstår att du förstår henne och hennes känslor. Utan att nödvändigtvis ta hennes eller framförallt någon annans parti. Får du chansen, testa. Det kan ge väldigt fina möten. Det funkar även bra om ni pratar om ett bråk mellan er. Testa efter samtalet att bara säga förlåt för det du gör utan att lägga till vad hon har gjort. Det måste hon själv lära sig att ta ansvar för att säga förlåt för. Det kan Kännas fel, men hon lär sig faktiskt att ta hänsyn mer till andra om du inte talar om vad hon gjorde för fel, utan bara tar ansvar för det du gör. Barn gör inte som vi säger, utan som vi gör. 

• Anonym (Sorry!)

Kanske att du kan skriva ner allt som hon gör och säger, och sedan får hon läsa det när hon har lugnat ner sig? Eller filma henne, och sedan får hon titta på detta?

• Anonym (Mamma)
    Anonym (Lyss) skrev 2025-06-18 06:29:59 följande:

Vi får föräldrastöd på BUP. Alltså samtal för bara oss där dottern inte är med. 

Det har vi också fått. Rekommenderas! 
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Lyss) skrev 2025-06-18 06:28:23 följande:

Min första tanke var: flicka med npf som anstränger sig till max för att verka normal i tex skolan och sen bryter ihop fullständigt med den hon känner sig trygg med. 

Jag har en tonårsflicka med adhd och ångest och känner igen de här extremt tvära humörkasten. Det ser, som du skriver, ut som teater, men det är min uppfattning att det inte är utan de har verkligen det här fullkomliga känslokaoset inom sig. 

Vi ser en enorm skillnad nu när skolan är slut för terminen. Efter bara några dagar utan skola har vi en mycket stabilare och gladare tjej när hon fått vila och vara hemma och ganska mycket ensam och låta hjärnan gå ner i varv. 

Så bra förklarat! Skolan har aldrig haft minsta misstanke om npf trots att det varit kaos hemma ibland. Samma gäller morföräldrarna (de har inte så djup relation). Min dotter anstränger sig nog tills till max och spårar hemma.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Lyss) skrev 2025-06-18 06:28:23 följande:

Jag är alltså inte ts utan har samma problem med min dotter.
  • Anonym (X)

Borderline? Bipolär?
    Låter ju som om hon har en diagnos.
    Kontakta BUP och om hon vägrar så får hon bo heltid hos pappa tills hon skärper sig.

Svar på tråden Får ångest av min dotter