• Anonym (Förbrylld)

Ni med feta barn..

Vill med denna tråd inte mobba eller fatshamea er men jag är genuint intresserad hur ni tänker kring detta. Jag har både släkt på min frus sida med feta barn och jag ser även vissa kompisar till mina egna 7-13år som är rejält överviktiga. Jag förstår att genetik kan vara en del av problemet men av det jag ser när vi umgås med dessa familjer är ett extremt onödigt intag av onyttigheter och mängder av portioner. Har även noterat att man verkar klassa cola zero som vatten och köper hem sjuka mängder läsk varje vecka. 

I min värld är att ha barn lite som en hund. Får den motion och en reglerad kost blir den inte fet. 

Varför väljer ni att göra era barn feta? Är det för att ni är sockerberoende själva och inte utövar nån sport och är för lat för att ge era barn en chans till att inte bli mobbad/ kunna gå och springa normalt eller beror det på något annat? 
    Ni kan ju inte enbart skylla på genetik, då forskningen visar på annat och det blivit ett samhällsproblem.

• Svar på tråden Ni med feta barn..
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Luke) skrev 2025-06-28 10:00:02 följande:
    Ja, mitt svåra barn är normalviktigt om än över medianen för sin längd. Han var på väg upp mot övervikt men då fick vi anstränga oss ännu mer och nu har vi fått ordning på kurvan. Då kan jag tillägga att jag inte alltid agerar i enlighet med mina råd ovan. 

Som någon skrev fanns inte barnfetma tidigare i historien. Det som ändrats är att barnen sitter still mer (vilket ökar hungern) och dessutom äter mer och snabbare kolhydrater.

Ja, framför allt vitt vetemjöl tror jag är boven, och socker förstås. Men många förstår inte hur onyttigt vetemjöl är. Socker förstår de flesta är onyttigt. 

Vetemjöl äter barn massor av idag. Vitt bröd, pannkakor, pizza, pasta. Ta bort detta helt om barnet har problem med vikten. 

Läsk och godis förutsätter jag att man inte ger barn med överviktsproblem. 

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Barndom) skrev 2025-06-28 10:03:42 följande:
    Barn ska sällan gå ner i vikt utan äta normalt och växa i vikten.

Ja. De skall äta nyttigt. Det kanske inte är just det som anses normalt idag. 

De skall inte äta en massa kolhydrater. Inte mängder av smörgåsar, pizza, pasta utan protein, pannkakor.

Ge barnet balanserade måltider.

Tex köttbullar, hemgjort potatismos, ärtor och morotsstavar. 

En kokt och en rå grönsak till varje mål har jag alltid gett. 

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Marmeladmacka) skrev 2025-06-28 09:55:30 följande:
    Men är det inte ett samhällsproblem att stora grupper föräldrar äter fel och ger sina barn fel kost?
    Det är ett stort samhällsproblem.
  • Anonym (Barndom)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-06-28 10:08:50 följande:

Ja. De skall äta nyttigt. Det kanske inte är just det som anses normalt idag. 

De skall inte äta en massa kolhydrater. Inte mängder av smörgåsar, pizza, pasta utan protein, pannkakor.

Ge barnet balanserade måltider.

Tex köttbullar, hemgjort potatismos, ärtor och morotsstavar. 

En kokt och en rå grönsak till varje mål har jag alltid gett. 

För viktens skull är det viktigast att barnet äter normala portioner och inte överäter. 

Håller med dig om vad som är nyttig mat för ett barn!
  • Anonym (Mm)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-06-28 10:11:08 följande:
    Det är ett stort samhällsproblem.
    Det var Soul som inte förstod att det är ett stort samhällsproblem.
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Luke) skrev 2025-06-28 10:00:02 följande:
    Ja, mitt svåra barn är normalviktigt om än över medianen för sin längd. Han var på väg upp mot övervikt men då fick vi anstränga oss ännu mer och nu har vi fått ordning på kurvan. Då kan jag tillägga att jag inte alltid agerar i enlighet med mina råd ovan. 

Som någon skrev fanns inte barnfetma tidigare i historien. Det som ändrats är att barnen sitter still mer (vilket ökar hungern) och dessutom äter mer och snabbare kolhydrater.

Håller helt med. 

Barn behöver röra på sig massor. Det är inte bara för att inte bli överviktiga utan för att utvecklas optimalt , både fysiskt och psykiskt. 

Kolhydrater ger matsug. Alla måltider skall vara balanserade vad gäller protein, fett, kolhydrater. Man behöver inte räkna på detta, bara ge riktig mat. 

Exempel på balanserad kost: Köttbullar, kokt potatis, ärtor och morot
    Köttförssås gjord med nötförs , lök, tomat och någon rotfrukt, med spaghetti. 
    Fiskgryta med ris och grönsaker. 

Exempek på kost som är obalanserad ( vad gäller protein, fett, kolhydrat) och ger hunger och ökat matintag och övervikt:

Pizza
    Piroger
    Pannkakor 
    Smörgåsar

• TvillingmammaVästgöte

Pasta med fet sås och inget protein är också väldigt obalanserat och mycket dålig kost.
    Detta verkar vara vanligt att man ger sina barn. Och man verkar tro  att man gett barnen riktig mat. 

• Anonym (Soul)
    Anonym (Mm) skrev 2025-06-28 09:57:31 följande:
    Vi tar oss inte an problem på Familjeliv, vi diskuterar problem. Att göra något praktiskt är att ta sig an problemet.
    Så fatshaming är nödvändigt för att "diskutera" problemet menar du?
    Anonym (Mm) skrev 2025-06-28 10:13:37 följande:
    Det var Soul som inte förstod att det är ett stort samhällsproblem.
    Så om man inte farshamear förstår man inte att det är ett samhällsproblem alltså? Det en ABSOLUT och helt nödvändig förutsättning att farshamea?
  • Anonym (Mm)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-06-28 10:25:33 följande:

Pasta med fet sås och inget protein är också väldigt obalanserat och mycket dålig kost.
    Detta verkar vara vanligt att man ger sina barn. Och man verkar tro  att man gett barnen riktig mat. 

Tyvärr är detta npgot som öven förekommer i skolmat. Mycket pasta med någon fet sås utan protein. Men det är enkelt, billigt och ger barnen tillfällig energi och mättnadskänsla, så då skiter man i att det inte är bra i längden.

Med detta sagt är ett ännu viktigare att denna skolmat kompletteras av nyttigare mat i hemmet. Inte med Billys panpizza.
  • Anonym (Förbrylld)
    Anonym (Soul) skrev 2025-06-28 08:31:31 följande:

Jodå  , enda syftet med tråden är att fatshamea och framhäva dig själv som föredöme. Trodde du att du lurade någon?

Jag tycker det är svårt att fatshamea anonyma personer ville jag göra det så hade jag väl letat upp nån överviktig person och gjort det. Men får inte ut nåt av det. Går inte igång på mobbing. Snarare därför jag belyser ämnet för jag tycker synd om barnen. Att en vuxen väljer att skit i sin kropp bryr jag mig mindre om. Faktum är att bland det roligaste klippen på youtube är när feta amerikaner ramlar eller fastnar. 

Hur man kan utsätta sitt oskyldiga barn för skiten däremot har jag bara så svårt att först och därför startade jag tråden. Jag får ju inga medaljer för att jag är ett föredöme anonymt så din tes faller även där. 

Men vi säger såhär. Du och din partner ska få erat första barn, på BB innan ni åker hem får ni kryssa i en lista på vad ni vill ska hända med barnet. JA och NEJ frågor. 

några av frågorna lyder: ?Vill du att ditt barn ska kunna röra sig normalt?? ?Vill du att ditt barn ska leva ett hälsosamt liv nu och även i vuxen ålder?? ? Vill du att ditt barn ska undvika att bli mobbad?? ?Vill du ge ditt barn bästa tänkbara förutsättningar för att må bra psykiskt och ha en bra blodsockernivå ??

Svarar man JA el NEJ på frågorna? 

Vettiga människor slutar röka och dricka alkohol vid graviditet. Men när barnet kommer ut ska man misshandla det? 

Kan jag hjälpa ett enda barn vars föräldrer läser den här tråden och får ett wake up call ser jag det som en vinst. Även om jag fattar att det är höga odds på det. 

Svar på tråden Ni med feta barn..