• Anonym (X)

Män har blivit för mesiga

Många män idag har blivit för mesiga. Man vågar inte säga vad man tycker, sätta gränser för kvinnor, precis som kvinnor sätter gränser för män vid dåligt beteende.

Det leder till att många män blir desperata efter kvinnor eftersom man ändå vill ha sex och det leder till att både kvinnan och mannen själv tappar respekten för mannen.

Hur ska kvinnan kunna respektera en man som inte respekterar sig själv?

• Svar på tråden Män har blivit för mesiga
  • Anonym (Rutan)

Nja, de män som klagar här på FL att de har svårt att hitta någon är inte mesiga, tycker jag. Tvärtom, de har högt ställda krav på vad en kvinna ska ställa upp på. Kvinnan ska inte ha krav på mannen. Sådana kvinnor gillar de. 

Men visst, IRL, är de säkert mesiga och oattraktiva. 

(Generellt, inte alla ensamma män)

• Anonym (X)
    Anonym (Rutan) skrev 2025-07-01 09:23:18 följande:

Nja, de män som klagar här på FL att de har svårt att hitta någon är inte mesiga, tycker jag. Tvärtom, de har högt ställda krav på vad en kvinna ska ställa upp på. Kvinnan ska inte ha krav på mannen. Sådana kvinnor gillar de. 

Men visst, IRL, är de säkert mesiga och oattraktiva. 

(Generellt, inte alla ensamma män)

Jag pratar inte om Familjeliv, utan generellt i samhället.
  • Anonym (Det_ser_man)

Ja det ser och märker man dagligen. Både på forum och IRL. Män som är otroligt följsamma och ger avkall på sina egna åsikter och principer bara för att få ligga. Här på forumet ser man män som försöker forma sig efter de kvinnors viljor och åsikter som de egentligen inte alls har något gemensamt med.

Desperation kan dock visa sig på det sättet.

• Anonym (Rutan)
    Anonym (X) skrev 2025-07-01 09:30:13 följande:
    Jag pratar inte om Familjeliv, utan generellt i samhället.

Beror nog på i vilka kretsar man umgås. 

Generellt sett så tycker jag att män i dagens samhälle inte har problem med mesighet. 

• Postman

Tja visst finns det manliga mesar men generellt tycker jag inte det. Att många män verkar desperata efter kvinnor har nog med vårt tidevarv att göra på nåt sätt. Tycker att mycket är rätt ytligt och flyktigt hos folk numera. Få verkar vilja ha genuina relationer utan det är mest någon slags jakten på lyckan som man aldrig kommer att finna.  

• Anonym (Va?)

TS jag tror att det beror på vilka man rör sig med
    Känner inte igen det som beskrivs i TS

• Jimmy75

Var drar du då skillnaden mellan mesig och att vara lyhörd och någorlunda jämställd?

Jag tar ett extremt exempel från en annan tråd, möjligen trolltråd men det funkar som exempel: En man skrev in och hade synpunkter på att det var så märkligt att partner blev sur över vissa beteenden han ägnade sig åt. "Det var ju bara hans naturliga behov, så om partnern älskade honom borde hon tycka det var okej" "Det var ju trots allt hennes eget fel eftersom hon inte tillgodosåg hans behov"

Skulle ovanstående man vara en "inte mesig man" eftersom han uppenbart stod för sina åsikter (om än i absurdum)?

Och vad menar du med "sätta gränser för kvinnor"? Vad för gränser? Hur?

• Fjäril kär

Det finns alltid män som utmärker sig men det betyder inte att det är en majoritet av männen eller ens anses generellt. 

Kanske mer handlar om vilka kretsar man rör sig och vad man jämför med. Samt vad man anser är mesigt. Jag har mött en del män som ansetts mesig men som egentligen bara vägrade ta skit och faktiskt sa ifrån...då var han plötsligt en mes...

• Lynx123
    Fjäril kär skrev 2025-07-01 12:45:58 följande:

Det finns alltid män som utmärker sig men det betyder inte att det är en majoritet av männen eller ens anses generellt. 

Kanske mer handlar om vilka kretsar man rör sig och vad man jämför med. Samt vad man anser är mesigt. Jag har mött en del män som ansetts mesig men som egentligen bara vägrade ta skit och faktiskt sa ifrån...då var han plötsligt en mes...

Håller med. Bodde länge i ett land med mycket matcho-attityd och där hörde jag ofta åsikten att män som utför sysslor i hemmet eller diskuterar planer med sina partners är mesiga. Sååå töntigt men så vanligt där.
Svar på tråden Män har blivit för mesiga