Louice12 skrev 2025-07-25 13:53:27 följande:
KillBill. Länken fungerade inte, men här i texten:
Sprängattentatet på Ödegårdsgatan i stadsdelen Johannelund klockan 00.54 torsdagen den 7 mars var det femte allvarliga i Linköping sedan 2019.
Den här gången tillhörde familjen Wiberg-Ljungqvist skaran av oskyldigt drabbade. Amanda, 29, Jonathan, 29, Pim, 7, och Lipton, 5 väcktes mitt i natten av en kraftfull smäll som ledde till att fönster blåstes ut och marken skakade som om det vore en jordbävning.
??Det är klart att det var väldigt otäckt och omtumlande för oss alla. Barnen fick panik och var väldigt ledsna och stressade. Man kan säga att det inte var det allra enklaste att behålla lugnet. För säkerhets skull höll vi oss i Pims rum så länge som möjligt eftersom det var längst från ytterdörren, berättar Amanda.
När rök började komma in i lägenheten och brandlarmen tjöt från våningarna under fångade de snabbt in sina i ett rum löst springande kaniner.
??Tankarna och rädslan snurrade i våra huvuden och det är svårt att minnas hela förloppet. Mitt i allt funderade vi över hur det hade gått med våra grannar. Överlevde alla? Blev någon allvarligt skadad? Det hade inte varit förvånande med tanke på trycket i smällen, menar Amanda.
Bland det första hon gjorde mitt i chocken var att ringa till sin pappa vid ettiden på natten.
??Jag sa ?nu har bomben smällt?, ungefär som om vi hade gått och väntat på den. Och så var det ju ända sedan den dagen i oktober förra året, när jag efter att ha kommit hem från jobbet möttes av något jag tror var civila polismän som satte upp en stor övervakningskamera mitt på gården utanför vårt bostadshus.
Just under den senaste perioden hade gängkonflikten varit väldigt synlig och uppmärksammad runtom i Sverige, med flera omskrivna mord och sprängningar. Ett av attentaten inträffade just i Linköping i form av en kraftig explosion i ett flerfamiljshus i stadsdelen Ekholmen den 26 september, bara några kilometer från Johannelund. Dådet kopplades till den interna konflikten inom det kriminella nätverket Foxtrot.
Ja, segregation och utanförskapsområden innebär ökade risker för kriminalitet och gängbildning. Just därför måste samhället arbeta aktivt för att motverka detta.
Att du motsätter dig insatser för att bekämpa segregation och utanförskapsområden är faktiskt obegripligt.