Inlägg från: KillBill |Visa alla inlägg
  • KillBill

Är sossarnas förslag om folkomflyttning en bra idé?

TvillingmammaVästgöte skrev 2025-07-21 09:59:59 följande:

Förslaget om folkomflyttning, det tror jag kommer att göra att S förlorar valet 3026.
    Mittenväljarna har ännu inte förstått vad förslaget innebär , men förhoppningsvis kommer detta förtydligas innan valet, så att vi alla har möjlighet att ta ställning.

Tvärtom, det är partier som SD, M och KD som sitter med armarna i kors och saknar idéer för hur Sverige ska komma till rätta med segregationen och problemen i våra utanförskapsområden. Att blunda för problemen eller bara tala om hårdare tag räcker inte. De partier som inte förmår presentera genomtänkta, långsiktiga lösningar kommer att förlora väljarnas förtroende nästa val.

Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • KillBill
    Anonym (white flight) skrev 2025-07-21 15:13:59 följande:
    Jag skrev ett inlägg i tråden om Riksdagsvalet. Andersson ansåg 2022, men alldeles för sent, att de borde ha gjort mera mot gängkriminaliteten. Så socialdemokraterna har ingen som helst skuld till hur det idag ser ut i det kriminella Sverige? Löfven var statsminister under "flyktingkrisen" och sade sedan "vi såg det inte komma". Många år försent. De gängkriminella började med sprängningarna 2013. Och sedan röstade de för att få honom avsatt. 

Men det svenska folket "såg det komma". Och de som förstod detta ansågs vara "rasister, nazister och högerextremister". Vi såg vad som höll på att hända med vårt trygga och säkra Sverige. Och nu är det försent, och Sverige är numera ett kriminellt land. Ett skräckexempel för andra länder. Hur hade det nu sett ut i Sverige om det svenska folket hade fått vara med och bestämma om invandringen genom en folkomröstning 

Jaså det är du som är Louice12. Jag har ju redan svarat dig men här kommer svaret på ditt inlägg i tråden om riksdagsvalet igen; 

"Det är bra med självkritik och det gäller inte bara Socialdemokraterna. I princip alla partier som har suttit i regering, både borgerliga som Moderaterna och socialdemokratiskt ledda, har de senaste åren varit självkritiska.

När det gäller nordbor som flyttar söderut är inte allt så rosenskimrande som du vill ge intryck av. Ta bara Thailand som exempel: där förknippas svenskar tyvärr ofta med prostitution och i vissa fall även med barnsexhandel och pedofili, något som fått uppmärksamhet både i svensk och internationell media.

I Spanien finns också en del kritik mot hur svenskar beter sig. Många lever i en slags "bubbla", man handlar i svenska butiker, umgås mest med andra svenskar och lär sig knappt någon spanska. Man kan säga att de har svårt med integrationen. Dessutom finns en bild av att vissa svenskar på solkusten har problem med spriten och kan då uppfattas som störiga eller bråkiga"

• KillBill
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-07-22 09:23:01 följande:

Vem skall betala det ökade slitaget på lägenheterna som ofta uppstår om man inte har höga krav på hyresgästerna? 

Vem har sagt att man inte ska ställa höga krav på hyresgästerna? Ingen.

Det enda Socialdemokraterna har sagt är att privata hyresvärdar inte ska få ställa orimliga inkomstkrav för att hyra ut lägenheter, krav som kan användas för att diskriminera olika grupper från bostadsmarknaden.

• KillBill

Tråden har nu 251 inlägg, och det blir allt tydligare att högersympatisörerna helt saknar idéer om hur Sverige ska kunna minska bostads- och skolsegregationen samt komma tillrätta med landets utanförskapsområden.

Jag tror att det kommer att bli ett smärtsamt uppvaknande för SD och de övriga högerpartierna när de förlorar nästa val, just för att de helt saknar idéer om hur Sverige ska komma tillrätta med dessa problem.

• KillBill
    Louice12 skrev 2025-07-22 12:09:45 följande:
    För oss svenskar är det mycket svårt att få en lägenhet om man lever på bidrag, och inte har ett arbete. Att man har en fast inkomst är ett krav. Innan jag flyttade till min lägenhet så kontrollerade de även min ekonomi, och gjorde en bakgrundskoll. Men det gäller inte för invandrare?

Varför påstår du att hyresvärdarna inte skulle kontrollera ekonomi och liknande när det gäller invandrare?

De enda situationer där kraven på inkomst och liknande inte är lika höga är när socialtjänsten står för hyran. Men då handlar det om lägenheter för människor med sociala problem, psykisk ohälsa eller missbruk och i den gruppen finns även många svenskar.

• KillBill
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-07-22 13:03:45 följande:
    Var skall dessa invandrare bo som nu inte får bo i utsatta förorter och inte klarar de privata hyresvärdarnas krav? 

Var ska alla missbrukare och personer med psykisk ohälsa bo när Socialdemokraterna vill sätta stopp för att placera dem i städernas redan hårt belastade utanförskapsområden?

Tycker du att det är rimligt att kommuner som Lidingö exporterar sina "problem", det vill säga socialt utsatta personer, till andra kommuner och just till de områden som redan har stora utmaningar? Eller borde inte en kommun som Lidingö ta ansvar för sina egna invånare och sina egna sociala problem?

Jag anser att det är rimligt att alla kommuner själva tar ansvar för sina invånare och sina utmaningar, och att människor med olika typer av problem fördelas mellan olika stadsdelar inom kommunen, så att inte enskilda områden behöver bära en oproportionerligt stor börda.

• KillBill
    Louice12 skrev 2025-07-22 13:20:05 följande:
    Om du inte har ett bra svar, så ställer du en ny ilsken fråga för att komma undan. Och som vanligt får du alltid med att svenskar minsann också kan orsaka problem. Du dammsuger hela Internet för att hitta något från 1800-talet. Det kallas för undanflykter i en diskussion.

Hyresägare vill inte skriva ett hyreskontrakt om man inte har en fast inkomst för att vara säkra på att få in hyran varje månad. Men om det är invandrare som går på bidrag, ska en privat hyresägare då tvingas att skriva ett hyreskontrakt även om de inte vill?

Vad pratar du om egentligen? Jag svarar sakligt och relevant på inläggen här i tråden. På vilket sätt menar du att mitt svar skulle vara ilsket? Jag bifogar det nedan så att alla själva kan bedöma.

Det finns ingen som anser att hyresvärdar ska tvingas skriva hyreskontrakt  med hyresgäster som saknar  betalningsförmåga. Var har du fått det ifrån?

PS. Du verkar lägga mer fokus på att angripa mig som person än att bemöta det jag faktiskt skriver.

Mitt inlägg: 
    "Varför påstår du att hyresvärdarna inte skulle kontrollera ekonomi och liknande när det gäller invandrare?

De enda situationer där kraven på inkomst och liknande inte är lika höga är när socialtjänsten står för hyran. Men då handlar det om lägenheter för människor med sociala problem, psykisk ohälsa eller missbruk och i den gruppen finns även många svenskar"

• KillBill
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-07-22 13:23:19 följande:

Problemet som gör att S nu vill dra igång ett folkomflyttningsprogram beror ju knappast på att svenskfödda missbrukare och psykiskt sjuka skall fördelas över Sveriges kommuner?? 

Det ni säger är det stora problemet är ju segregationen, dvs stora mängder invandrare  som bor i utsatta förorter. Det vill ni ändra på. Oklart hur. För ni vill inte ta bort inkomstkrav och  tvinga någon hyresvärd att ta emot dem. Och folkomflyttningen  skall bara ske inom kommunen?

Så tex Danderyd kommun kommer inte behöva ta emot några tvångsförflyttade invandrare?  

Att samhället bygger mer blandat,  så att det även uppförs hyresrätter i mer väletablerade områden och fler bostadsrätter och småhus i eller i närheten av utsatta områden, är inte något "folkomflyttningsprogram". Det handlar om att på frivillig basis skapa möjligheter för människor att bo mer blandat i framtiden.

Förebilder finns i länder som Tyskland och Danmark, där man har lyckats bygga samhällen med betydligt mindre segregation och utanförskap än i Sverige.

När det gäller inkomstkrav ska de naturligtvis inte tas bort. Däremot bör det ställas krav på att de är rimliga. En hyresvärd ska inte kunna ställa orimligt höga inkomstkrav enbart i syfte att sålla bort eller diskriminera potentiella hyresgäster.

Jag tycker också att det är självklart att även en kommun som Danderyd ska ta emot invandrare, till exempel kvotflyktingar som Sverige åtagit sig att ta emot. Varför skulle de inte göra det?

• KillBill
    Tow2Mater skrev 2025-07-22 13:48:52 följande:
    Ser ut som sossarnas strategi för att sänka priserna på bostäder, i alla områden.
    I takt med att sveriges problem med segregation och utanförskapsområden minskar kommer fastighetspriserna att öka. 
  • KillBill
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-07-22 13:55:32 följande:
    Vad som kommer att hända är att problemen och kriminaliteten kommer sprida sig över allt . 

Tvärtom det är segregationen som göder kriminaliteten. Om vi inte gör något för att minska problemen med segregation och utanförskap kommer kriminaliteten att ligga kvar på dagens höga nivå.

När människor inser att SD och de övriga Tidöpartierna helt saknar en politik för att hantera och minska segregation och utanförskapsområden, kommer väljarna att överge dem.

Svar på tråden Är sossarnas förslag om folkomflyttning en bra idé?