Inlägg från: KillBill |Visa alla inlägg
  • KillBill

Är sossarnas förslag om folkomflyttning en bra idé?

Anonym (Uppsalabo) skrev 2025-10-08 11:25:52 följande:

Mindre pengar till saft och bulle , som ändå inte gör någon skillnad .
    Man måste antagligen omhänderta väldigt många fler barn,eftersom föräldrarna inte klarar av att uppfostra dem.
    Men det vill inte Gävles socialtjänst göra , de vill istället använda pengarna till att bjuda på restaurang och ge mammor massage.
    På vilket sätt gör det nytta?
    Skall våra skattepengar användas till detta?
    Jag vill inte ha en S regering som höjer skatter och kastar ut dessa skattemedel  på saft och bukkepolitik, med uppgradering till restaurang och massage. 

Vad blir nästa steg, socialen delar ut Guccikepsar? 

Är du på riktigt? Det här handlar inte om saft och bullar, det handlar om att tidigt fånga upp barn och unga som visar tecken på att hamna snett i livet. Ofta syns signalerna redan i låg- eller mellanstadiet, och många lärare kan tidigt identifiera vilka elever som riskerar att dras in i destruktiva miljöer.

Här måste samhället kliva fram och sätta in stödjande insatser i tid, innan barnen fastnar i kriminalitet. Men skolor och socialtjänst står ofta handfallna, inte för att de inte vill agera ? utan för att resurserna helt enkelt inte räcker till. Situationen har förvärrats de senaste åren, särskilt när regeringen och Sverigedemokraterna inte ens har kompenserat kommunerna för de ökade kostnader som inflationen medfört.

Det är ta mig tusan skamligt att SD och resten av Tidögänget sitter passiva medan små barn sugs in i de kriminella gängen. Barnens framtid får inte offras på grund av att dssa partier tycker att det är viktigare att dom själv och andra höginkomstagare ska få sänkt skatt med tusentalskronor per månad än att kommunerna ska få tillräckligt med resurser för att stoppa nyrekryteringen till gängen.

Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • KillBill
    Anonym (Uppsalabo) skrev 2025-10-08 19:39:40 följande:
    Och vad gör föräldrarna? Hur kan föräldrarna låta barnen gå in i kriminalitet redan i mellanstadiet?  Om inte föräldrarna kan ta hand om barnen måste vi omhänderta dem. Uppenbarligen kan inget socialstöd hindra barn att bli kriminella,  den 13-`årige pojken var redan under socialtjänstens stöd. Det hjälpte inte alls.
    Kan du säga konkret vad socialtjänsten kan göra för att mellanstadiebarn inte skall bli kriminella? Bjuda familjerna på restaurang och mammorna på massage?

Frågan vi måste ställa är: Vad gör samhället när föräldrarna är olämpliga och inte ger sina barn en trygg och sund uppväxt? Ska vi verkligen sätta barn i fängelse när det är samhället som brustit i sitt ansvar?

Jag vill rekommendera en ledare i Dagens Nyheter som tar upp problematiken med Tidölagets beslut att börja fängsla barn. Ledaren påminner om den utredning från 1896 som låg till grund för dagens lagstiftning, som uttryckligen förbjuder att barn sätts i fängelse. I den utredningen står bland annat:

"Brottslighetens tillväxt bland ungdomen synes hufvudsakligen vara att finna i missförhållanden inom hem och samhälle",

"i bristfällighet i anordningarna för bekämpandet af denna brottslighet", 

"Förbrytelser begångna av barn ska icke betraktas såsom yttring af en medvetet brottslig vilja, utan som en följd av att omgivningen inte har förmått förebygga dess fall."

Det är sorgligt att konstatera att Sverige hade ett mer förnuftigt synsätt på samhällets ansvar för barns uppväxt i slutet av 1800-talet än vad SD och Tidölaget förmår visa upp idag, år 2025.

Här kan du läsa två mycket bra ledartexter som tar upp frågan och problematiserar lagförslaget:

www.dn.se/ledare/barns-forbrytelser-skall-icke-betraktas-sasom-yttring-af-en-medvetet-brottslig-vilja/

www.dn.se/ledare/just-nu-pagar-ett-historiskt-skifte-i-synen-pa-barn-marker-du-det-historiska-skiftet-i-synen-pa-barn/

• KillBill

Kom ihåg: Med SD och de övriga partierna i Tidölaget riskerar Sveriges utanförskapsområden inte bara att permanentas, de kommer sannolikt också växa.

Tidölaget har hittills visat sig helt handfallna när det gäller konkreta åtgärder för att bryta segregationen och minska antalet utanförskapsområden. 

• KillBill
    Anonym (Uppsalabo) skrev 2025-10-09 07:03:04 följande:

Det är ju så man gjorde i Danmark.
    Du brukar ju framhålla Danmark som föredöme i hur man bekämpar integration?
    De har ju lyckats rätt väl. 

Det är inte fel att riva delar av Sveriges utanförskapsområden, jag tror tvärtom att det kan vara en av flera nödvändiga åtgärder. Det jag däremot tycker är ironiskt är att även Åkesson föreslår detta, utan att förklara var han tänkt att de boende ska ta vägen.

Debatten om Danmark är dessutom väldigt ensidig. En avgörande förklaring till att de lyckats bättre är att de gjort stora satsningar på förebyggande åtgärder. Det är just den delen som SD och övriga Tidölaget helt missar.

I denna artikel kan du läsa mer om detta: 

www.aftonbladet.se/nyheter/a/l3Rgby/dansk-gangforskare-sverige-glommer-viktig-atgard

Några citat från artikeln som understryker detta:

"Samtidigt menar han att Danmarks förebyggande åtgärder ofta glöms bort i den svenska debatten. I Danmark har man arbetat på ett mer strukturellt sätt. Det finns ett helhetsgrepp på nationell nivå där man arbetar jättemycket med riktade välfärdssatsningar mot olika typer av utanförskap. Det gäller allt från fattigdom till bostadspolitiken, hälsa, kriminalitet och integration, där man går in med massa miljoner kronor. Det finns också lokala kontor ute i kommunerna med representanter från polis och socialtjänst."

"-Dessutom har Sverige liberaliserat mycket av välfärden och har inte längre det klassiska välfärdssystemet som finns i Danmark. Därför tycker jag att det är fascinerande att man i Sverige är så upptagen av att fokusera på repressiva åtgärder."

I stället för att vidta förebyggande åtgärder som på riktigt skulle kunna förbättra situationen, sitter Åkesson och de övriga i Tidölaget på sina feta rövar och skrockar om att "saft- och bullepolitik" inte fungerar. Resultatet? Kriminalitet och utanförskap biter sig fast i samhället mycket längre än vad som faktiskt är nödvändigt.

Sverige behöver en ny regering.

• KillBill

Kom ihåg: Med SD och de övriga partierna i Tidölaget riskerar Sveriges utanförskapsområden inte bara att permanentas , de kommer sannolikt även att växa.

Tidölaget har hittills visat sig helt handfallna när det gäller konkreta åtgärder för att bryta segregationen och minska antalet utanförskapsområden. Istället för långsiktiga satsningar på utbildning, integration och sociala insatser och på att bryta segregationen ligger fokus på kortsiktiga och  symboliska politiska åtgärder som inte löser de grundläggande problemen.

• KillBill

Jag vill åter lyfta fram detta inslag i Agenda som så tydligt visar att Socialdemokraterna till skillnad mot SD och Tidölaget har en politik för att bekämpa segregationen och utanförskapsområden.

SDs och Ms lögner om S blir väldigt tydliga. 

www.svtplay.se/video/jAMMk9x/agenda/ska-sverige-blandas&position=1746

• KillBill

Jodåsaduatt..

www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/sd-riv-delar-av-utsatta-omraden-i-stockholm

Citat: " 
    Enligt förslaget ska de boende i hus som rivs inte få flytta till andra bostadsområden som är, eller är på väg att bli, socialt utsatta.

- Det viktiga är att vi sprider ut människorna runt hela Stockholms stad så vi kan minska boendesegregationen vi har i dag, säger Gabriel Kroon"

• KillBill
    Anonym (GGG) skrev 2025-10-10 07:43:33 följande:
    Svara bara istället på frågan hur ni tänker kompensera de villaägare som får se sina fastighetsvärden sjunka när ni börjar tvångsblanda befolkningen i deras bostadsområden.

Idén om att villaägare skulle ?kompenseras? för att det byggs radhus, hyresrätter eller bostadsrätter i närheten är i sig helt orimlig. Ingen får ersättning bara för att de får nya grannar  oavsett om det är en barnfamilj, en pensionär eller någon med annan hudfärg som flyttar in.

Att tala om ?tvångsblandning? avslöjar vad det egentligen handlar om: en rädsla för att människor med annan bakgrund än den egna ska bo i samma område. Det är inte en fråga om fastighetsvärden, det är en fråga om fördomar.

Så svara nu: vad tycker du om SD:s förslag,  som till stora delar påminner om Socialdemokraternas,  där SD dessutom uttryckligen skriver att de som bor i hus som rivs inte ska få flytta till bostadsområden som redan är, eller riskerar att bli, socialt utsatta? Var tror du att de här människorna ska ta vägen i praktiken?

• KillBill
    Ofiltreratsamtall3 skrev 2025-10-10 08:46:20 följande:

Det handlar inte om radhus eller bostadsrätter, det är i stor majoritet billiga hyresrätter som kommer byggas. Och det är i stor majoritet mena invandrare som kommer att flytta in och ta probemområdens bekymmer med sig. Svenskar och integrerade som bidrar till skatteintäkter har rätt att ha möjligheten leva i områden som känns majoritet kulturellt svenskt, med lugn och trygghet som dom har betalat mycket för. Utan att sossarna ska rasera bostadvärde.  

Det där är SD stockholm kommun. Alla vet att Tidö kommer driva utvisning för dom som inte vill integreras, samt rätt och ordning. Det är ända sättet att faktiskt få ordning på Sverige. 

Ge mig gärna källa för påståendet: "Det handlar inte om radhus eller bostadsrätter, det är i stor majoritet billiga hyresrätter som kommer byggas."

De flesta invandrare vill integreras och gör naturligtvis allt för att bli medborgare. Frågan kvarstår därför: Var menar SD att de ska bosätta sig när deras gamla bostäder i Rinkeby rivs och de inte får flytta tillbaka?

• KillBill

Varför är SD och övriga Tidölagspartier emot poltik för att minska segregationen som bevisligen har fungerat?

Varför vill SD och övriga Tidölagspartier behålla dagens utanförskapsområden?

www.svd.se/a/lwB9E3/tvangsblandar-folk-i-liberalernas-landskrona

Citat: "När Torkild Strandberg (L) får höra de socialdemokratiska förslagen upplästa för sig så ändras tongångarna.  - Jag har inga större problem med något av det."

• KillBill
    Anonym (GGG) skrev 2025-10-11 12:53:45 följande:
    Inte alls. Principen om att ersätta fastighetsägare för skador, ekonomiska eller fysiska, på grund av samhällets ingrepp är vedertagen inom stadsbyggnad.

Nu är det ni inom socialdemokraterna som vill tvångsblanda folk genom att bygga hyresrätter för "underprivilegierade" i bostadsområden med "god socioekonomi".

Det kommer att sänka fastighetsvärdet för de som bor där. Det vet vi från otaliga studier på folk vilja att betala för bostäder.

Det kan du själv se bara genom att titta på Hemnet.

Men för er i S är det alltså "orimligt" att kompensera ägarna för den skada de lider på grund av er politik?

Ja, det är ju också ett besked till väljarna.

-
    KillBill skrev 2025-10-10 08:13:01 följande:

Så svara nu: vad tycker du om SD:s förslag,  som till stora delar påminner om Socialdemokraternas,  där SD dessutom uttryckligen skriver att de som bor i hus som rivs inte ska få flytta till bostadsområden som redan är, eller riskerar att bli, socialt utsatta? Var tror du att de här människorna ska ta vägen i praktiken?

Ingenting i den artikeln du lägger in säger det du påstår att den säger om SD Stockholms förslag så vad ska det svaras på?

Och då bortser vi frän att artikeln är drygt tre år gammal.

Gabriel Kroon SD Stockholm får väl förklara vilka hyresrätter han menar att de skall flyttas till men eftersom det handlar om nybyggda sådana, enligt artikeln, så vet vi att det inte blir i Ålsten i alla fall.

Sedan är Gabriel precis som övriga SD en varm anhängare av återvandring så den förväntas nog lösa en del av problemets du funderar på, kan man tänka.

I Sverige ersätter vi inte fastighetsägare för vilken hudfärg eller socioekonomisk bakgrund grannarna har. Stadsbyggnadspolicys, som att bygga blandade bostadsområden med både hyresrätter och bostadsrätter, handlar om att minska segregation och öka bostadstillgänglighet, inte att skapa ekonomisk skada på grund av vem som bor i området.

Vad tänker du om att mycket av den politik som Socialdemokraterna föreslår har testats med framgång i Landskrona?

www.svd.se/a/lwB9E3/tvangsblandar-folk-i-liberalernas-landskrona

Citat: "När Torkild Strandberg (L) får höra de socialdemokratiska förslagen upplästa för sig så ändras tongångarna. - Jag har inga större problem med något av det."

• KillBill
    nattuw skrev 2025-10-11 13:36:19 följande:
    Jo, tyvärr var det under regeringarna Löfven viktigare att bevara "sverigebilden" än att ta tag i problem.

Du har en ful ovana att klippa inlägg som du citerar för att man på så sätt inte ska förstå kontexten. Du har alltså fel och så här skrev jag: 

Det där stämmer helt enkelt inte. Den S-ledda regeringen skärpte en rad straff mellan 2014 och 2022 och satsade dessutom på att utbilda och anställa betydligt fler poliser än vad den M-ledda alliansregeringen gjorde mellan 2007 och 2014.

Straffrabatten för 18-20-åringar som begick grova brott togs bort, straffen för grova vapenbrott, sexualbrott och grova våldtäkter skärptes, och samtyckeslagen infördes för att stärka skyddet mot sexualbrott.

Straffen för mord skärptes, och hedersrelaterade brott fick skärpta straff.  Även brott kopplade till organiserad brottslighet fick hårdare påföljder.

Statistiken från Brottsförebyggande rådet visar tydligt att den genomsnittliga strafftiden för fängelsedomar ökade kraftigt under dessa år. Kort sagt, Socialdemokraterna både skärpte lagarna och ökade resurserna till polisen,

• KillBill
    Anonym (GGG) skrev 2025-10-11 15:10:39 följande:
    Den ende som talar hudfärg här är du - fan vet varför. Jag, precis som dina partikamrater använder istället ett ord som "underprivilegierade".

Din fixering vid hudfärg är jag ointresserad av.

Samhället ersätter normalt sett skador det åsamkar en individ om skadan är tillräckligt stor. 

Nu vill ni gå in i välmående villaområden och flytta dit "underpriviligierade".

Låt oss säga att mitt hus är värt 8 miljoner som det är idag. Där det står. Där jag bor.

Till granntomten flyttar ni in ett hyreshus från Rinkeby.

Marknadsvärdet på mitt hus bedöms nu helt plötsligt till 5-6 miljoner. Max. Svår marknad med de nya förutsättningarna.

Mitt bolån på 3 miljoner går från att vara 3 på 8 (och amorteringsfritt) till att vara 3 på (kanske) 5 och helt plötsligt så blir det problem med lånet för nu måste jag enligt lagen börja amortera ned lånet med minst en halv miljon.

- - - 

ELLER så är mitt hus värt 4 miljoner och jag har ett lån på 3 miljoner och amorterar.

Så flyttar ni i Partiet in en massa "underprivilegierade" som granne till mig och mitt hus är plötsligt bara värt 2,5 miljoner.

Hoppsan! Nu har jag större lån är huset är värt och jag får ett brev från banken om att snarast föra över minst en halv miljon annars sägs lånet upp.

- - - 

Men den här typen av effekter har ni inte ens funderat över va?

"Orimligt att ersätta" kallar du det.

.
    Och det absolut mest verklighets-frånvända med allt detta är att ni tycker att jag ska vara tacksam över mina nya grannar och låta mig integreras med dem i en enda lycklig stor familj.

Nä, jag tror inte ni medvetet vill skapa ekonomisk skada men det är vad ni faktiskt kommer att ställa till med så det vore snyggt om ni hade någon slags tanke kring hur folk skal kompenseras för det ni ställer till med.

Det är tydligt vad du försöker säga: du oroar dig för att människor från så kallade utanförskapsområden ska få bostäder nära dem som har det bättre ställt.

Men i Sverige ersätter vi inte fastighetsägare för vilken hudfärg eller socioekonomisk bakgrund grannarna har. Att bygga blandade bostadsområden handlar om att minska segregation.

• KillBill
    Rataxes skrev 2025-10-11 15:57:13 följande:
    Därför bosätter man sig långt från städernas bostadsområden, ut på landsbygden dit ingen mångkultur vill flytta.
    Ja självklart. Ditt ideal är en ?etniskt ren? skogsdunge långt från verkligheten..
Svar på tråden Är sossarnas förslag om folkomflyttning en bra idé?