Inlägg från: TvillingmammaVästgöte |Visa alla inlägg
  • TvillingmammaVästgöte

Är sossarnas förslag om folkomflyttning en bra idé?

KillBill skrev 2025-07-22 13:53:44 följande:
    I takt med att sveriges problem med segregation och utanförskapsområden minskar kommer fastighetspriserna att öka. 
    Vad som kommer att hända är att problemen och kriminaliteten kommer sprida sig över allt . 
  • TvillingmammaVästgöte
    KillBill skrev 2025-07-23 09:52:38 följande:

Problemen med bostadssegregation, skolsegregation och utanförskapsområden är betydligt värre i Sverige än i många andra länder som tagit emot en liknande mängd flyktingar exempelvis Tyskland och om vi inte gör något åt detta nu så kommer situationen bara att förvärras.

Hur ser du på segregationen och utanförskapsområdena? Är det något du tycker är acceptabelt, eller rent av vill ha kvar? Jag får nästan det intrycket när du så kategoriskt avfärdar alla förslag och åtgärder som skulle kunna minska problemen.

Att tro att frivillig folkförflyttning och folkblandning skall lösa problemen i utanförskapsområdena är naivt. Se tex på Danmark och Tyskland som fortsatt har stora problem och därför nu aktivt börjar avvisa asylsökande vid gränsen och uppmuntra hemresor. Om ett folkblandningsprojekt överhuvudtaget har någon effekt kommer det ta minst 20-30 år innan vi ser denna effekt, vi kan inte vänta 20-30 år. 

Att göra utanförskapsområden bättre att bo i är något man kan göra ganska omgående. Det viktigaste är att motarbeta kriminaliteten som förstör livet för många i utanförskapsområden. Där görs en hel del idag, men mer kan nog göras. Beslag av kriminellas lyxprylar är en positiv sak. Polisen jobbar nu också hårt och många kriminella sätts i fängelse, senast var det 14 bedragare som lurat gamla på pengar som dömts till många års fängelse, för grovt bedrägeri, av Göteborgs tingsrättt. 

Språkkrav för medborgarskap är ett nytt initiativ som kommer att implementeras under nästa år. Det kommer att stimulera så att alla som vill bo i Sverige lär sig svenska, vilket är väldigt viktigt för sammanhållningen i ett land.

Skattesänkningar för lågavlönade är också vettigt, för att stimulera till arbete, men det får inte gå ut över skolan. Skolan måste man satsa på , för alla våra barns skull. 

Satsa på polisen, språkkrav, sänk skatten för lågavlönade och satsa på skolan. Dessa åtgärder tror jag på. 

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym (white flight) skrev 2025-07-22 18:25:48 följande:
    Jag har lite funderingar kring detta med att de från utsatta områden flyttar till ett helt nytt område med bara svenska familjer.

1. Om en stökig familj flyttar dit, är det då inte stor risk att de blir ett stort problem i området? Är det rätt mot dem som redan bor där?

2. Vill de svenska föräldrarna att deras barn ska umgås med denna familj då de är oroliga för att de blir indragna i kriminalitet?

3. Är inte risken då stor att denna familj inte har någon att umgås med eftersom alla tar avstånd? Både vuxna och barn. Det fanns ju nyligen en artikel om en muslimsk kvinna som kände sig ensam då det verkade vara mycket svårt att få kontakt med andra svenska mammor. Och det kan vara svårt om de i det förra bostadsområdet bara pratade på sitt modersmål. Och om de därför inte har lärt sig svenska, eller pratar mycket dåligt, så skapar detta också problem. 

4. Om de svenska familjerna är högutbildade, så kommer de förstås att ha en helt annan ekonomi än den nya familjen. Kommer det att påverka dessa barn som då känner sig så mycket "fattigare" än andra?

5. Vissa elever, i utsatta områden, ligger efter 4-5 år kunskapsmässigt jämfört med svenska barn. Kommer de att klara av detta, eller ger de upp?

6. Hur ska dessa elever komma ifatt om kunskapsglappet är så stort? 25% av barn och ungdomar i utsatta områden har läs- och skrivsvårigheter. 

7. Jag har läst om problem på förskolan, och i grundskolan, då muslimska föräldrar inte har accepterat vissa svenska traditioner. Även då kan barnen känna sig utanför om de inte får vara med.

Detta är mina funderingar då det flyttade in en invandrarkvinna med ett barn i mitt bostadsområde. Hon var en arbetskamrat så vi träffades ibland. Men hon kände sig mycket ensam, och upplevde att hon aldrig fick komma in i gemenskapen med de andra svenska föräldrarna. Så till slut flyttade hon tillbaka till sitt hemland. 

Det är väldigt svårt att blanda kulturer. Många av invandrarfamiljer omfamnar inte heller den svenska kulturen.

Ett exempel är den familj från Iran som flyttade in i vårt villaområde, för barnens skull. För deras son gick det jättebra, han fick vänner och stortrivdes och klarade skolan jättebra. Men dottern fick inte riktigt de möjligheter hon behövde, av föräldrarna, att trivas och få vänner. De ville inte att hon sprang omkring fritt som de andra flickorna, hon skulle vara hemma och plugga på eftermiddagarna. Det handlade mycket om kontroll av henne. Hon fick därför inga vänner och blev deprimerad, varit sjuk nu i många år.
    Jag kan tro att det hade gått bättre för henne om hon fått bo bland fler i hennes folkgrupp.

Ett exempel bara, men jag tror att många mår bättre när de får bo med människor med samma kultur och värderingar. Därför finns Chinatown i New York, och därför så bor ofta svenskar i Spanien i samma kvarter. 

Eftersom många av våra invandrare har en kultur som så totalt skiljer sig från den svenska, är det extremt svårt att blanda folk. Den svenska kulturen är extrem i sin frihet och individualism och sekularisering. Det blir en total kollision med kulturer från Mellanöstern. 

Många svenska killar har ju också råkat illa ut när de fått vänner från invandrargrupper och blivit utsatta för hot och blivit indragna i kriminalitet. Så jag tror inte att svenska föräldrar eftersträvar att sönerna får vänner från invandrargrupper , tyvärr. Man har ändå till slut mest ansvar för sin egen familj som man måste skydda. 

• TvillingmammaVästgöte
    KillBill skrev 2025-07-23 10:58:44 följande:

En iransk familj har i regel betydligt större chans att lyckas integreras om den bosätter sig på en mindre ort i Sverige, än om den hamnar i ett av storstädernas utanförskapsområden. Det beror framför allt på att problemen med segregation är mycket mindre på mindre orter där bor svenskar och invandrare ofta mer blandat, vilket underlättar språkinlärning, sociala kontakter och känslan av att vara en del av samhället.

På mindre orter kan utmaningen istället ligga i att arbetsmarknaden är mer begränsad, vilket kan göra det svårare för nyanlända att hitta jobb. Men även här finns tydliga framgångsexempel. Titta bara på Gnosjö: där är andelen invånare med utländsk bakgrund högre än riksgenomsnittet, men arbetslösheten bland utrikes födda är samtidigt betydligt lägre än i Sverige som helhet. Tack vare det lokala näringslivets engagemang och en stark vilja att inkludera alla i arbetslivet har Gnosjö lyckats skapa en integrationsmodell som fungerar.

Det visar att det faktiskt finns goda exempel även här i Sverige som vi kan lära av och inspireras av.  

Att SD och Tidölagspartierna blundar över det faktum att integrationen fungerar bättre på mindre orter är faktiskt obegripligt.

Se exemplet om Limhamn så ser du hur det fungerar i verkligheten. Teori är en sak, verklighet en annan. 
  • TvillingmammaVästgöte
    Tom Araya skrev 2025-07-24 02:53:24 följande:
    Antingen har de inte samma jobb och inkomst...

Ett annat alternativ är att familjen totalt har en svagare ekonomi jämfört med svenskar i samma yrken, för att bara mannen jobbar heltid.

Sedan är det ju också så att vi svenskar oftast finansierar köp av bostad/bostadsrätt med banklån, något som för vissa grupper med utländsk bakgrund är otänkbart.
    Om invandrare skall få förtur blir det ju ännu svårare för svenska ungdomar. Inte alla har föräldrar som kan hjälpa dem med pengar eller lån.
    Redan idag föds få barn eftersom det inte finns större bostäder tillgängliga för blivande barnfamiljer, till ett rimligt pris.
  • TvillingmammaVästgöte
    Tow2Mater skrev 2025-07-24 00:19:27 följande:
    Hmm.. Så bostadsköer ska tas bort då, eller ska bara infödda svenskar tvingas stå i dem i åratal och andra får en gräddfil in i bra områden?

Låter som du tror en sänkning av lönen man måste ha för att få hyra kommer locka lågbetalda invandrare till dessa bättre områden. Men deras barn kommer fortfarande inte vilja flytta från kamraterna, och de vill fortfarande ha nära till sina specialbutiker och inte vara den synliga "invandrarfamiljen". Kanske borde de få hyresrabatter, t ex halva hyran i tre år, om klungor av minst tre eller fyra lågbetalda invandrarfamiljer flyttar samtidigt? Och de kan då öppna en egen liten butik i källaren och sälja sina specialvaror till hela området?

Krasst sett kommer ju lågbetalda utländska invadera områdena om de kan skippa bostadsköerna, och de med högre löner kommer till slut flytta ut. (Svenska låglönearbetare kommer ju aldrig kunna flytta in om de fortfarande måste stå i bostadsköerna.)
    Svenska ungdomar som inte kommer från väl bemedlade familjer kommer att tvingas in i utanförskapsområdena. Det sker nog till viss del redan idag. Det är nog en anledning till att svenska ungdomar i det lägre lönespannet inte bildar familj idag. Även svenska barn värvas som barnsoldater idag, vem vill utsätta sina barn för det?
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Dev) skrev 2025-07-24 07:50:26 följande:
    Nativiteten sjunker i alla grupper i Sverige idag.Även för dem som bor i utanförskapsområdena. 

Arbetslöshet, ändrad inställning till familjebildning, brist på bostäder och bristande frsmtidstro verkar vara orsaken.

Varför skulle ungdomar av etnisk svensk härkomst, som bosätter sig i utanförskapsområden i 23-årsåldern, värvas som "barnsoldater" ? Det finns gott om 12-13-åringar i de områdena som kan ta de uppdragen. 
    Inte 23-åringarna.
    Deras barn.
    Därför vill inte unga bilda familj i utanflrskapsområden. 
  • TvillingmammaVästgöte
    Tow2Mater skrev 2025-07-24 00:19:27 följande:
    Hmm.. Så bostadsköer ska tas bort då, eller ska bara infödda svenskar tvingas stå i dem i åratal och andra får en gräddfil in i bra områden?

Låter som du tror en sänkning av lönen man måste ha för att få hyra kommer locka lågbetalda invandrare till dessa bättre områden. Men deras barn kommer fortfarande inte vilja flytta från kamraterna, och de vill fortfarande ha nära till sina specialbutiker och inte vara den synliga "invandrarfamiljen". Kanske borde de få hyresrabatter, t ex halva hyran i tre år, om klungor av minst tre eller fyra lågbetalda invandrarfamiljer flyttar samtidigt? Och de kan då öppna en egen liten butik i källaren och sälja sina specialvaror till hela området?

Krasst sett kommer ju lågbetalda utländska invadera områdena om de kan skippa bostadsköerna, och de med högre löner kommer till slut flytta ut. (Svenska låglönearbetare kommer ju aldrig kunna flytta in om de fortfarande måste stå i bostadsköerna.)
    Att tro att bostadsintegration kommer att lösa problemen med kriminalitet är naivt.
  • TvillingmammaVästgöte

Vi borde minska inflödet. Vi har en stor invandring idag. Det rör sig om anhöriga, arbetskraft och studenter. Samt en del asylsökande. Vi skulle behöva ett mindre inflöde under några år, komma ikapp med bostäder och svenskundervisning. 

• TvillingmammaVästgöte
    Surkräm skrev 2025-07-24 09:11:02 följande:

Jag vill inte bo med invandrare. Om jag en dag skaffar barn vill jag flytta till ett område med åtminstone 90% svenskar. Jag vill inte bli berikad. Jag växte upp i en sådan ort och vill inte att någon annan ska uppleva det.

Jag tror de flesta håller med. White flight är en realitet. Om blandade områden i städerna blir verklighet , då tippar jag på att vi ser en White  flight ut från städerna till den närliggande landsbygden. Detta har kanske redan påbörjats, många unga familjer lämnar idag Stockholm. 
Svar på tråden Är sossarnas förslag om folkomflyttning en bra idé?