Jemp skrev 2025-07-09 09:28:56 följande:
Men hur tränar man sånt innan det behövs? Helt ärlig fråga alltså.
Jag talade mycket om det man föds med vs vad man måste arbeta sig till, och nyttan med att ha breda förmågor. Lärande enligt mig:
Det man föds med är en gåva man ska vara tacksam för, men stolt ska man känna sig när man också utfört ett arbete. Är man överbegåvad på matte men mindre bra på språk så kan det lägre betyget i språk ses som mer värt än att ha högsta betyg i matte, eftersom mattebetyget kom gratis. Därmed ska man också ha respekt för hur mycket arbete som krävs för att andra som inte har fått samma sak gratis, ska kunna få ett högt betyg.
Tiden ska man givetvis lägga där man kan förbättra sig mest/enklast, när det gäller en betygssituation. Och då får man stå ut med att det inte är favoritämnet som ska jobbas med alltid. Sedan ger ett vanligt hushåll också många situationer där man kan öva på sådant som inte är roligt, men som man behöver kunna i sitt liv. Att spara, att kunna vänta på belöning, att våga misslyckas är viktigt att prata om.
Jag förklarade att det kommer att komma en dag för de flesta när det tar stopp, och att man måste lära sig att fokusera och jobba vidare ändå, även om det känns tråkigt eller för svårt. Jag har talat om att jobba i team, att dra nytta av andras hjärnor, att få saker förklarade på flera olika sätt, samt om att lästeknik är otroligt viktigt och att snabb läsning sparar tid hela skolan och livet igenom.
Ett begåvat barn lyssnar oftast på logiska resonemang och det gjorde mitt.
Han har fortfarande inte kört huvudet i väggen på sin svåra tekniska utbildning men lite motstånd har han känt nu och det är bara nyttigt. Att han breddar sig med latin och italienska som extrakurser är otroligt roligt, för det visar att mitt resonemang om breda kunskaper för att lättare avkoda språkliga grundbegrepp på andra språk och "se" etymologin har landat som jag hoppades.
Min uppgift som förälder: Förklara hur man sätter mål för sig själv, planerar framåt och motiverar sig när det blir segt.
Detta underlättas givetvis av att både jag som liten och mitt barn haft abnormt välutvecklad planeringsförmåga och tidigt kunnat konkret förstå vad som troligen sker framåt i livet om man gör olika val. Ibland tänker jag att det kanske var den viktigaste skillnaden mellan oss och mer normala barn, i barndomen.