• Anonym (Bandybengt)

För smart barn för skolan

Jag har ett problem med skolan. Mitt barn är väldigt smart men hen har allt mer börjat hamna i uttråkningstillstånd.
    Dessvärre finns inga resurser trots att skolan även ska anpassa uppåt. 

Är det någon som har drabbats av samma problem eller ändå har några intressanta synpunkter så vore det intressant att höra.

Siffror inte helt tagna ur luften är att det är en IQ på ca 150-160.

• Svar på tråden För smart barn för skolan
  • Jimmy75
    Anonym (Bandybengt) skrev 2025-07-08 17:37:36 följande:

Barnet är 14 och går åldersadekvat. Efter sommaren blir det åk 8. Vi kör en del samarbete med ett gymnasium men det är rätt dysfunktionellt eftersom det mest är vi som är på skolan och genomför prövningar.men i övrigt ingen synk med högstadieskolan. Håller på och laddar under lovet för vad man borde göra och lurar på att försöka få en tid med skolpsykologen.

Skulle precis rekommendera er att ta det med skolpsykologen men det har ni redan gjort 😊
  • Jimmy75
    Anonym (J) skrev 2025-07-09 00:45:54 följande:

Känner igen mig! Min son är nu 12 år. Har varit uttråkad i skolan sedan start. Eftersom han är väldigt smart och lättlärd. Har tyvärr medfört att han inte perioder stört i klassrummet. Dock alltid höga betyg/omdömen. Trots väldigt lite pluggande och lite fokus på lektionerna. Jag ångrar såhär i efterhand att han inte fick börja skolan tidigare. Förskolan rekommenderade mig det, men jag valde att gå emot den rekommendationen. Tyvärr... han har ingen diagnos och har mycket kompis, umgås helst med äldre barn/tonåringar. 
    Det som fått det att funka är att se till att han alltid haft en intensiv fritid med många intressen att nörda ner sig i. Han är enkel på så vis, går gärna med på att testa nya saker och vill gärna vara i nya sammanhang. 

Dottern verlar också smart och snabblärd jämfört med jämngammal. Hon är född tidigt på året och jag kommer nog välja att sätta henne i skolan tidigare om det går. 

En sak till både dig och TS som kan vara oerhört viktig att ha koll på är att för dessa barn (kan såklart inte säga om just era barn funkar så) är det här med studieteknik. Mycket vanligt att begåvade och lättlärda barn, precis som era blir uttråkade i skolan och det funkar bra när nivån för dem är så lätt. En del av de här barnen kan det vara mycket svårt att motivera till träning och att lära sig studieteknik vilket inte sällan ställer till det för dem senare i skolsystem och i livet. Många saker kommer så lätt för dem att de inte tränar sig i uthållighet. Och skolorna är definitivt inte duktiga på att hantera det....som ni redan upptäckt.
  • Jimmy75
    Anonym (J) skrev 2025-07-09 00:45:54 följande:

Känner igen mig! Min son är nu 12 år. Har varit uttråkad i skolan sedan start. Eftersom han är väldigt smart och lättlärd. Har tyvärr medfört att han inte perioder stört i klassrummet. Dock alltid höga betyg/omdömen. Trots väldigt lite pluggande och lite fokus på lektionerna. Jag ångrar såhär i efterhand att han inte fick börja skolan tidigare. Förskolan rekommenderade mig det, men jag valde att gå emot den rekommendationen. Tyvärr... han har ingen diagnos och har mycket kompis, umgås helst med äldre barn/tonåringar. 
    Det som fått det att funka är att se till att han alltid haft en intensiv fritid med många intressen att nörda ner sig i. Han är enkel på så vis, går gärna med på att testa nya saker och vill gärna vara i nya sammanhang. 

Dottern verlar också smart och snabblärd jämfört med jämngammal. Hon är född tidigt på året och jag kommer nog välja att sätta henne i skolan tidigare om det går. 

Tänk på att kunskapsmässigt är en sak. Det är ovanligt att den emotionella utvecklingen är lika långt framskriden. Ofta blir barn bemötta utifrån hur de uppfattas baserat på verbal förmåga och risken för överkrav (inte kunskapsmässigt) ökar då när de kommer upp i åk 5, 6, 7, 8 (på ett ungefärligt spann) och utsätts för situationer de inte alltid är utvecklingsmässigt redo att hantera.
  • Jimmy75
    Jemp skrev 2025-07-09 08:26:06 följande:

Kolla Mensa gifted child program för att få andra i liknande situation att bolla med.
    Är specialpedagogen inblandad?
    Är barnet testat, tex wisc? Hjälper tydligen (tyvärr) att ha att hänvisa till. 

Vad har ni försökt hittills? Finns inga anpassningar alls idag? Vilka ämnen skulle hen vilja ha extra utmaningar i?

Vi har fått tjata en del, från start, men har fått till en del extra under åk 2 och kommer fortsätta nu inför trean. Barnet är glad över det, men tyvärr har inte alla bitar funkat så bra. 

Bekymret med det är att det är svårt (generellt, kan skilja lokalt) att få till en sådan testning eftersom skolpsykologen endast ska utreda när det finns anledning att misstänkta intellektuell funktionsnedsättning, eftersom det ger rätt till anpassad grundskola. Risken är att man i så fall får bekosta det själv.
  • Jemp
    Jimmy75 skrev 2025-07-09 09:04:08 följande:
    Bekymret med det är att det är svårt (generellt, kan skilja lokalt) att få till en sådan testning eftersom skolpsykologen endast ska utreda när det finns anledning att misstänkta intellektuell funktionsnedsättning, eftersom det ger rätt till anpassad grundskola. Risken är att man i så fall får bekosta det själv.
    Ja, de jag känner till har bekostat det själva. 
  • Jemp
    Snälla Killen skrev 2025-07-09 08:47:54 följande:
    Men skolan har inte idag resurser nog att tillgodose allas indivuellas behov men,  enligt egen erfarenhet, är det bästa som förälder att fortsätta kämpa men samtidigt vara lyhörd gentemot skolpersonalen 
    Stämmer såklart, men de är skyldiga enligt skollagen till sån anpassning. Det är barnens rättighet och därmed något att fortsätta tjata om. 
  • Jemp
    Jimmy75 skrev 2025-07-09 08:54:23 följande:
    En sak till både dig och TS som kan vara oerhört viktig att ha koll på är att för dessa barn (kan såklart inte säga om just era barn funkar så) är det här med studieteknik. Mycket vanligt att begåvade och lättlärda barn, precis som era blir uttråkade i skolan och det funkar bra när nivån för dem är så lätt. En del av de här barnen kan det vara mycket svårt att motivera till träning och att lära sig studieteknik vilket inte sällan ställer till det för dem senare i skolsystem och i livet. Många saker kommer så lätt för dem att de inte tränar sig i uthållighet. Och skolorna är definitivt inte duktiga på att hantera det....som ni redan upptäckt.
    Men hur tränar man sånt innan det behövs? Helt ärlig fråga alltså. 
  • Snälla Killen
    Jemp skrev 2025-07-09 09:28:19 följande:
    Stämmer såklart, men de är skyldiga enligt skollagen till sån anpassning. Det är barnens rättighet och därmed något att fortsätta tjata om. 
    Stämmer såklart, men utan att få med sig övriga myndigheter på sin sida, så kommer skolan inte finna några egentliga extra resurser oavsett hur mycket man som förälder klagar...
    Snäll? Definiera snälla...
  • Anonym (Tenta av)
    Jemp skrev 2025-07-09 09:28:56 följande:

Hoppar in här.
    Jag tänker att man kan ge barnet uppgifter på rätt nivå. Bäst är ju om skolan tar sitt ansvar och gör det. Annars får man göra det själv. Om de läser om bronsåldern tex så kan du ge barnet texter som riktar sig till vuxna istället. Då blir de svårare att ta sig igenom och du kan visa barnet hur man tar sig an svårare texter och samlar information från flera källor. 

Vi gjorde inte så, ska jag väl tillägga, och sitter nu med en tonåring med adhd som saknar studieteknik. Tjo. 

• Jimmy75
    Jemp skrev 2025-07-09 09:28:19 följande:
    Ja, tyvärr har du rätt. Saknas både kompetens och resurser. Tyvärr är många skolor idag präglade av alltför mycket prestige från personal (finns även väldigt bra personal) som inte gärna tar varken råd eller annat från någon annan. Vad värre är finns det en och annan rektor som har svårt att svälja stolthet och lyssna in annan kompetens.
  • Jimmy75

Min erfarenhet är att först och främst är det viktiga att man hela tiden pratar om såna saker med sitt barn och genom olika exempel kan visa på betydelsen av det, jämföra med andra områden där de kanske faktiskt tränar. En del har ju aktiviteter så som fotboll, gymnastik, skytte, schack osv. Kan vara allt möjligt där man då ofta kan visa dem att de är mycket duktigare på det idag än när de började, trots att de gjort samma om och om och om igen. Nu är det såklart lättare för dem att göra när det handlar om aktiviteter de tycker är roliga, men ju äldre de blir desto lättare har de att förstå såna saker också. 

Det som många gånger kan vara så svårt för de här barnen är inte bara att de är intellektuellt begåvade. En sak som är svår är när dessa förmågor är väldigt ojämna. Har ett barn som är klart över genomsnittet på alla aspekter, utom snabbhet (för den som känner till begåvningstester) där hen ligger klart under genomsnittet. Det ställer till det mycket. Skolan har jättesvårt att förstå och anpassa för det. Hen har bra betyg men till ett högt personligt pris i kombination med skyhöga krav på sig själv. Hen förväntar sig kunna allting i skolan direkt, utan ansträngning för så har det ofta sett ut, så motstånd och att "bara bita ihop och göra det" är inte alls mitt barns grej - som förälder är det 3 delar pepp och 6 delar tålamod och 3 delar "gå undan och räkna till tio" som gäller.

• Jimmy75
    Anonym (Tenta av) skrev 2025-07-09 09:56:33 följande:

Hoppar in här.
    Jag tänker att man kan ge barnet uppgifter på rätt nivå. Bäst är ju om skolan tar sitt ansvar och gör det. Annars får man göra det själv. Om de läser om bronsåldern tex så kan du ge barnet texter som riktar sig till vuxna istället. Då blir de svårare att ta sig igenom och du kan visa barnet hur man tar sig an svårare texter och samlar information från flera källor. 

Vi gjorde inte så, ska jag väl tillägga, och sitter nu med en tonåring med adhd som saknar studieteknik. Tjo. 

Mycket bra tips!
  • Anonym (Rätt skola)
    Detta är inte så svårt enligt min erfarenhet. Man uppmuntrar barnets egna intressen och ser till att de får material på en utmanande nivå. Förutsätter förstås att barnet har intressen som man som förälder kan utmana akademiskt. 
  • Anonym (Tenta av)
    Anonym (Rätt skola) skrev 2025-07-09 11:59:56 följande:
    Detta är inte så svårt enligt min erfarenhet. Man uppmuntrar barnets egna intressen och ser till att de får material på en utmanande nivå. Förutsätter förstås att barnet har intressen som man som förälder kan utmana akademiskt. 
    Min erfarenhet är tvärtom, att det barnet behöver öva på är att plugga sånt hen INTE är intresserad av. Det som ligger inom intressesfären suger de i sig som en svamp, utan ansträngning. De behöver öva på att anstränga sig och att lära sig det som står i texten även när det är fullkomligt ointressant. 
  • Anonym (Rätt skola)
    Anonym (Tenta av) skrev 2025-07-09 12:05:30 följande:
    Min erfarenhet är tvärtom, att det barnet behöver öva på är att plugga sånt hen INTE är intresserad av. Det som ligger inom intressesfären suger de i sig som en svamp, utan ansträngning. De behöver öva på att anstränga sig och att lära sig det som står i texten även när det är fullkomligt ointressant. 
    Kanske olika men många smarta barn är nyfikna och intresserade av det mesta, om det inte finns någon diagnos med i bilden förstås.
  • Anonym (Tenta av)
    Jimmy75 skrev 2025-07-09 10:27:20 följande:

Det som många gånger kan vara så svårt för de här barnen är inte bara att de är intellektuellt begåvade. En sak som är svår är när dessa förmågor är väldigt ojämna. Har ett barn som är klart över genomsnittet på alla aspekter, utom snabbhet (för den som känner till begåvningstester) där hen ligger klart under genomsnittet. Det ställer till det mycket. Skolan har jättesvårt att förstå och anpassa för det. Hen har bra betyg men till ett högt personligt pris i kombination med skyhöga krav på sig själv. Hen förväntar sig kunna allting i skolan direkt, utan ansträngning för så har det ofta sett ut, så motstånd och att "bara bita ihop och göra det" är inte alls mitt barns grej - som förälder är det 3 delar pepp och 6 delar tålamod och 3 delar "gå undan och räkna till tio" som gäller.

Det är typ där vi är. Hög begåvning, på gränsen till särbegåvad inom ett fält, men dåligt arbetsminne. Och adhd. I ämnen där läraren undervisar på ett sätt som passar mitt barn har hen c till a. Annars en del f och streck. Vi tänker att bara hen tar sig igenom grundskolan med självkänslan något sånär i behåll har vi vunnit slaget. Men en pyrrhusseger, får man väl säga. 

Men jag ska inte kapa ts tråd mer, och du och jag har redan diskuterat detta i andra trådar. :) 

• Anonym (Ellips)
    Jag talade mycket om det man föds med vs vad man måste arbeta sig till, och nyttan med att ha breda förmågor. Lärande enligt mig:

Det man föds med är en gåva man ska vara tacksam för, men stolt ska man känna sig när man också utfört ett arbete. Är man överbegåvad på matte men mindre bra på språk så kan det lägre betyget i språk ses som mer värt än att ha högsta betyg i matte, eftersom mattebetyget kom gratis. Därmed ska man också ha respekt för hur mycket arbete som krävs för att andra som inte har fått samma sak gratis, ska kunna få ett högt betyg. 

Tiden ska man givetvis lägga där man kan förbättra sig mest/enklast, när det gäller en betygssituation. Och då får man stå ut med att det inte är favoritämnet som ska jobbas med alltid. Sedan ger ett vanligt hushåll också många situationer där man kan öva på sådant som inte är roligt, men som man behöver kunna i sitt liv. Att spara, att kunna vänta på belöning, att våga misslyckas är viktigt att prata om. 

Jag förklarade att det kommer att komma en dag för de flesta när det tar stopp, och att man måste lära sig att fokusera och jobba vidare ändå, även om det känns tråkigt eller för svårt. Jag har talat om att jobba i team, att dra nytta av andras hjärnor, att få saker förklarade på flera olika sätt, samt om att lästeknik är otroligt viktigt och att snabb läsning sparar tid hela skolan och livet igenom.

Ett begåvat barn lyssnar oftast på logiska resonemang och det gjorde mitt. 
    Han har fortfarande inte kört huvudet i väggen på sin svåra tekniska utbildning men lite motstånd har han känt nu och det är bara nyttigt. Att han breddar sig med latin och italienska som extrakurser är otroligt roligt, för det visar att mitt resonemang om breda kunskaper för att lättare avkoda språkliga grundbegrepp på andra språk och "se" etymologin har landat som jag hoppades. 

Min uppgift som förälder: Förklara hur man sätter mål för sig själv, planerar framåt och motiverar sig när det blir segt.

Detta underlättas givetvis av att både jag som liten och mitt barn haft abnormt välutvecklad planeringsförmåga och tidigt kunnat konkret förstå vad som troligen sker framåt i livet om man gör olika val. Ibland tänker jag att det kanske var den viktigaste skillnaden mellan oss och mer normala barn, i barndomen.
  • Jemp

Intressant att läsa era svar kring att träna studieteknik, även om en del av det inte riktigt var det jag menade.. Men att visa på förbättring i andra områden av att träna kan ju vara värdefullt om det är motigt att inte kunna direkt.

Att stimulera intressen och erbjuda fördjupning, självklart, men jag tänker att det inte riktigt förbereder barnet för om/när det väl blir svårt. Grunderna går ju, och det går att resonera kring. Min egen upplevelse är att prestationsångest tyvärr är extra vanligt bland de som ligger nära särbegåvning. 

Men jag tänker på min egen erfarenhet, visst hade jag pluggat tidigare men det var först på universitetet det blev svårt och behövdes konkret studieteknik. Då behövs ju också mer sållning osv. Tungt för självkänslan att uppleva.

Svar på tråden För smart barn för skolan