• Anonym (Pärnilla)

Jobba som personlig assistent

Ser mkt annonser som personlig assistent o jag tänker att jobbet vore ändå rätt okej. Men man vill ju först se personen som man ska jobba åt liksom. Det är ju en superviktig grej så jag fattar inte att de inte tas upp. 

man ska vara nära ngn kanske torka den mellan benen tillomed så iaf jag vill ju veta så jag inte tycker personen är skitäcklig. 

• Svar på tråden Jobba som personlig assistent
  • Anonym (PA)
    EpicF skrev 2025-07-11 10:52:51 följande:
    Hur mycket inflytande brukaren har eller kan förmedla, beror på kognitiviteten och vad för funktion brukaren har. 

Men man ska självklart inte tvångsduscha eller tvättas mot denne vilja, om det inte är absolut nödvändigt av medicinska skäl. Ex om det var utvecklats sår etc. 
    De allra flesta kan förmedla sina önskemål.

Precis, och det kan vara en av anledningarna till att man inte passar som pa hos alla. Jag vill bara jobba hos personer som vill sköta sin hygien regelbundet och på ett bra sätt. Då upplever jag det inte som ofräscht utan fullt naturligt. Någon annan pa kan vara glad över mindre av de tunga sysslorna som dusch osv. 
  • Anonym (PA)
    EpicF skrev 2025-07-09 19:19:18 följande:
    Chill jobb? 

Vet du ens vad personlig assistans går ut på? 

Du ska fungera som brukarens förlängda armar. Vistå brukaren med att få leva ett normalt liv. 
    Har du ens jobbat som personlig assistent? Du verkar inte förstå bredden. Finns absolut chilla arbetsplatser inom yrket! 
  • EpicF
    Anonym (PA) skrev 2025-07-11 11:33:13 följande:
    Har du ens jobbat som personlig assistent? Du verkar inte förstå bredden. Finns absolut chilla arbetsplatser inom yrket! 
    Ja, det har jag. Vissa tider kan absolut vara chill. Men själva jobbet är generellt inte chill. 
  • EpicF
    Anonym (PA) skrev 2025-07-11 11:16:59 följande:
    De allra flesta kan förmedla sina önskemål.

Precis, och det kan vara en av anledningarna till att man inte passar som pa hos alla. Jag vill bara jobba hos personer som vill sköta sin hygien regelbundet och på ett bra sätt. Då upplever jag det inte som ofräscht utan fullt naturligt. Någon annan pa kan vara glad över mindre av de tunga sysslorna som dusch osv. 
    Det finns många med PA som inte kan förmedla sina önskemål. 

Inom PA-yrket finns det många olika behov som ska täckas. Människor är individuella och har olika behov. 

Endel behöver enbart PA till att klara grundläggande i vardagen som mat, upprätthålla intressen men sköter sin personliga hygien själv och är mobil. 

Andra är helt imobila och behöver hjälp med allt. 
  • EpicF

Uttrycker man att personer är skitäckliga, då har man inget att göra i PA-, eller vårdyrken. 

• Anonym (PA)
    EpicF skrev 2025-07-11 11:42:36 följande:
    Ja, det har jag. Vissa tider kan absolut vara chill. Men själva jobbet är generellt inte chill. 
    Skulle säga tvärtom. Jobbet är generellt chill med mycket dötid, särskilt om man jobbar kväll och natt.
  • EpicF
    Anonym (PA) skrev 2025-07-11 11:48:53 följande:
    Skulle säga tvärtom. Jobbet är generellt chill med mycket dötid, särskilt om man jobbar kväll och natt.
    Nu är inte alla arbetstider kvällar och nätter. Och det finns brukare där man definitivt inte har någon dödtid, inte ens på kvällar och nätter. 

Du verkar inte ha så mycket erfarenhet i yrket. 
  • Anonym (PA)
    EpicF skrev 2025-07-11 11:45:30 följande:
    Det finns många med PA som inte kan förmedla sina önskemål. 

Inom PA-yrket finns det många olika behov som ska täckas. Människor är individuella och har olika behov. 

Endel behöver enbart PA till att klara grundläggande i vardagen som mat, upprätthålla intressen men sköter sin personliga hygien själv och är mobil. 

Andra är helt imobila och behöver hjälp med allt. 
    Nä, det är ovanligt att inte kunna förmedla alls. Jag har aldrig varit i kontakt med någon som inte kunnat det och har ändå jobbat hos många. Finns tekniker för att tyda ögonrörelser osv. 
  • Anonym (PA)
    EpicF skrev 2025-07-11 11:51:24 följande:
    Nu är inte alla arbetstider kvällar och nätter. Och det finns brukare där man definitivt inte har någon dödtid, inte ens på kvällar och nätter. 

Du verkar inte ha så mycket erfarenhet i yrket. 
    Jag har erfarenhet och vet att det är vanligare att det är tvärtom, även om det finns personer som är väldigt aktiva eller behöver konstant hjälp också. Hos de flesta finns asistenterna finns där på heltid för att personen behöver tillsyn eller om något dyker upp, vilket det absolut inte alltid gör.
  • Anonym (Upp till ts)
    Anonym (PA) skrev 2025-07-11 10:28:06 följande:
    Det är inte riktigt så enkelt då brukaren själv har inflytande över hur/hur ofta hygienen sköts. Är inte så att brukare tvångsduschas eller tvättas mot sin vilja efter toabesök osv..
    Okej, så kan det nog vara ibland. Kanske var lite oförutseende där.
    Har jobbat inom olika vård och omsorgsyrken och har hittills aldrig mött någon som inte velat duscha annat än undantagsvis om de har en dålig dag med extra trötthet eller smärta.
Svar på tråden Jobba som personlig assistent