• Anonym (Pärnilla)

Jobba som personlig assistent

Ser mkt annonser som personlig assistent o jag tänker att jobbet vore ändå rätt okej. Men man vill ju först se personen som man ska jobba åt liksom. Det är ju en superviktig grej så jag fattar inte att de inte tas upp. 

man ska vara nära ngn kanske torka den mellan benen tillomed så iaf jag vill ju veta så jag inte tycker personen är skitäcklig. 

• Svar på tråden Jobba som personlig assistent
  • Anonym (Anonym)

Man brukar ju alltid få träffa varandra i en slags intervju innan brukaren och du tackar ja till uppdraget.

• Anonym (PA)

Jag har alltid varit på intervju hos personen innan jag har blivit anställd. 

För mig är det viktigt att personen vill sköta sin hygien på ett bra sätt. 

• Xenia
    Anonym (Pärnilla) skrev 2025-07-09 20:37:49 följande:
    Läste nån annons där de stormat fixa i trädgården, gå på bio o såna roliga sake. men de stod inget om typ personlig hygien o sånt så då blir de ju svårt att söka 
    Det där låter mer som kontaktperson eller ledsagare,  men det är ett uppdrag. Inget jobb man kan försörja sig på.
  • Anonym (Rose Madder)
    Anonym (Pärnilla) skrev 2025-07-09 10:36:05 följande:
    Jobba som personlig assistent

Ser mkt annonser som personlig assistent o jag tänker att jobbet vore ändå rätt okej. Men man vill ju först se personen som man ska jobba åt liksom. Det är ju en superviktig grej så jag fattar inte att de inte tas upp. 

man ska vara nära ngn kanske torka den mellan benen tillomed så iaf jag vill ju veta så jag inte tycker personen är skitäcklig. 

Fattar inte hur du menar, vaddå tycker någon är skitäcklig? Låter som att du som PA vill endast ha snygga och sexiga brukare, alla andra undanbedes? 

Du skulle ju inte vara PA för att få dina behov mättade utan du är en PA för att vara en förlängning för någon annans behov. Att hjälpa en funktionshindrad med toalettbestyr är nog mer jobbigt för brukaren än dig, om du inte fattar det så är detta jobb inte för dig. Så var vänlig och hitta en annan syssla, helst någon där du helt slipper all annan mänsklig kontakt. 

• burleskburkläsk
    Anonym (Pärnilla) skrev 2025-07-09 15:17:11 följande:
    Nä de vet jag men alla borde ju ändå tänka så?
    Bara du nånsin som tänker så.
    Pass di...jau har kråsor i labbarna! :P
  • Anonym (Pärnilla)
    burleskburkläsk skrev 2025-07-10 16:44:01 följande:
    Bara du nånsin som tänker så.
    Nämen det tror jag väl ändå inte 
  • EpicF
    Anonym (Pärnilla) skrev 2025-07-10 21:28:10 följande:
    Nämen det tror jag väl ändå inte 
    Ehh....jo. 
  • Anonym (Upp till ts)

Om ts anser att personen är äcklig så är det tidigare personals fel som inte sköter hygienen, vilket senare blir ts ansvar. Så lägg skulden där den hör hemma, på personalen som tar hand om personen.

Sen att kalla andra människor äckliga för att någon annan missköter deras vård är så osmakligt så jag vet inte vad!

Eller vad menar ts annars med "äcklig"? 
    Ingen person som är lämplig att utföra vårdyrken kallar andra människor så.

• Anonym (PA)
    Anonym (Upp till ts) skrev 2025-07-10 23:55:09 följande:

Om ts anser att personen är äcklig så är det tidigare personals fel som inte sköter hygienen, vilket senare blir ts ansvar. Så lägg skulden där den hör hemma, på personalen som tar hand om personen.

Sen att kalla andra människor äckliga för att någon annan missköter deras vård är så osmakligt så jag vet inte vad!

Eller vad menar ts annars med "äcklig"? 
    Ingen person som är lämplig att utföra vårdyrken kallar andra människor så.

Det är inte riktigt så enkelt då brukaren själv har inflytande över hur/hur ofta hygienen sköts. Är inte så att brukare tvångsduschas eller tvättas mot sin vilja efter toabesök osv..
  • EpicF
    Anonym (PA) skrev 2025-07-11 10:28:06 följande:
    Det är inte riktigt så enkelt då brukaren själv har inflytande över hur/hur ofta hygienen sköts. Är inte så att brukare tvångsduschas eller tvättas mot sin vilja efter toabesök osv..
    Hur mycket inflytande brukaren har eller kan förmedla, beror på kognitiviteten och vad för funktion brukaren har. 

Men man ska självklart inte tvångsduscha eller tvättas mot denne vilja, om det inte är absolut nödvändigt av medicinska skäl. Ex om det var utvecklats sår etc. 
Svar på tråden Jobba som personlig assistent