• Anonym (Pärnilla)

Jobba som personlig assistent

Ser mkt annonser som personlig assistent o jag tänker att jobbet vore ändå rätt okej. Men man vill ju först se personen som man ska jobba åt liksom. Det är ju en superviktig grej så jag fattar inte att de inte tas upp. 

man ska vara nära ngn kanske torka den mellan benen tillomed så iaf jag vill ju veta så jag inte tycker personen är skitäcklig. 

• Svar på tråden Jobba som personlig assistent
  • Anonym (meh)

Jag jobbade lite som personlig assistent som ung vuxen. Både mina och mina dåvarande vänners (som också jobbade som PA) var att det ofta var ett ganska lugnt jobb. Lugnt i jämförelse med mina senare arbeten som vårdbiträde och undersköterska på demensboende och i hemtjänst, och definitivt väldigt lugnt i jämförelse med mitt nuvarande jobb som läkare. Så jag tror inte riktigt på att PA skulle vara ett arbete som i allmänhet är väldigt intensivt.

• EpicF
    Anonym (meh) skrev 2025-07-11 14:07:20 följande:

Jag jobbade lite som personlig assistent som ung vuxen. Både mina och mina dåvarande vänners (som också jobbade som PA) var att det ofta var ett ganska lugnt jobb. Lugnt i jämförelse med mina senare arbeten som vårdbiträde och undersköterska på demensboende och i hemtjänst, och definitivt väldigt lugnt i jämförelse med mitt nuvarande jobb som läkare. Så jag tror inte riktigt på att PA skulle vara ett arbete som i allmänhet är väldigt intensivt.

Beror helt på vad du har för brukare. Vad behovet är. Hur vardagen ser ut etc. 
  • EpicF
    Anonym (PA) skrev 2025-07-11 11:51:52 följande:
    Nä, det är ovanligt att inte kunna förmedla alls. Jag har aldrig varit i kontakt med någon som inte kunnat det och har ändå jobbat hos många. Finns tekniker för att tyda ögonrörelser osv. 
    Sk talsyntes fungerar tyvärr inte för alla brukare som inte har verbalt eller non-verbalt språk. 

Jag har jobbat och kommit kontakt med många som själva inte kan förmedla vad de önskar, och där talsyntes inte har fungerat. Då har var dennes PA som hjälpt till med att tyda vad brukare vill. Det är något man lär sig när jobbar med samma brukare i många år. 
  • EpicF
    Anonym (PA) skrev 2025-07-11 11:51:52 följande:
    Nä, det är ovanligt att inte kunna förmedla alls. Jag har aldrig varit i kontakt med någon som inte kunnat det och har ändå jobbat hos många. Finns tekniker för att tyda ögonrörelser osv. 
    Men talsyntes är väldigt bra för de det fungerar för. Men tycker gör det inte det för alls. 

Så nej, det är inte speciellt ovanligt att inte kunna förmedla till andra vad man önskar. Och där kommer bla PA in som den förlängda språket. 
  • EpicF
    Anonym (Upp till ts) skrev 2025-07-11 13:35:12 följande:
    Okej, så kan det nog vara ibland. Kanske var lite oförutseende där.
    Har jobbat inom olika vård och omsorgsyrken och har hittills aldrig mött någon som inte velat duscha annat än undantagsvis om de har en dålig dag med extra trötthet eller smärta.
    Du anar inte hur många människor som av olika anledningar inte vill duscha. 
  • Anonym (PA)
    EpicF skrev 2025-07-11 14:17:04 följande:
    Men talsyntes är väldigt bra för de det fungerar för. Men tycker gör det inte det för alls. 

Så nej, det är inte speciellt ovanligt att inte kunna förmedla till andra vad man önskar. Och där kommer bla PA in som den förlängda språket. 
    Har inte påstått att det inte finns utan att de allra flesta kan kommunicera med sin omvärld.
  • Anonym (PA)
    Anonym (meh) skrev 2025-07-11 14:07:20 följande:

Håller med dig, det är generellt ett lugnt jobb!
  • Anonym (PA)
    EpicF skrev 2025-07-11 14:09:05 följande:
    Beror helt på vad du har för brukare. Vad behovet är. Hur vardagen ser ut etc. 
    Fast generellt är det lugnt och brukaren kan bestämma över rutinerna. Vad är syftet att sprida en bild som inte stämmer generellt?
  • Anonym (r)

Grattis, TS mission är avklarat

• EpicF
    Anonym (PA) skrev 2025-07-11 16:25:53 följande:
    Har inte påstått att det inte finns utan att de allra flesta kan kommunicera med sin omvärld.
    Nej, du påstod att det var ovanligt. Vilket det inte är. 
  • EpicF
    Anonym (PA) skrev 2025-07-11 16:29:13 följande:
    Fast generellt är det lugnt och brukaren kan bestämma över rutinerna. Vad är syftet att sprida en bild som inte stämmer generellt?
    Fast nej, det finns inget "generellt är det lungt". Hur jobbet beror på brukaren och dennes behov, dag/kväll och natt. 
  • Anonym (PA)
    EpicF skrev 2025-07-11 16:53:43 följande:
    Fast nej, det finns inget "generellt är det lungt". Hur jobbet beror på brukaren och dennes behov, dag/kväll och natt. 
    Jo, det finns det. PA är generellt lugnt medan t ex äldreomsorgen är stressig. Men självklart finns det undantag. 
  • EpicF
    Anonym (PA) skrev 2025-07-11 17:03:23 följande:
    Jo, det finns det. PA är generellt lugnt medan t ex äldreomsorgen är stressig. Men självklart finns det undantag. 
    Fortfarande inte "generellt". 
  • Anonym (PA)
    EpicF skrev 2025-07-11 17:36:49 följande:
    Fortfarande inte "generellt". 
    Vet du ens vad generellt betyder?
  • EpicF
    Anonym (PA) skrev 2025-07-11 18:46:47 följande:
    Ja. Vet du? 
  • Anonym (r)
    Anonym (PA) skrev 2025-07-11 18:46:47 följande:
    Lär dig att gå iväg från diskussioner där den enda parten aldrig kommer att säga att denne har fel, hur fel den än har
  • Anonym (PA)
    Anonym (r) skrev 2025-07-11 19:31:56 följande:
    Lär dig att gå iväg från diskussioner där den enda parten aldrig kommer att säga att denne har fel, hur fel den än har
    Sant. Blir bara frustrerad när folk sprider felaktiga bilder av yrket.
  • EpicF
    Anonym (PA) skrev 2025-07-11 19:49:09 följande:
    Sant. Blir bara frustrerad när folk sprider felaktiga bilder av yrket.
    Så varför du det då? 
  • Anonym (Pärnilla)

Ja men ni verkar ju ha kommit fram till att de finns olika sorters personer ändå som ni tydligen kallar brukare.
    En del kan inte prata o kanske dreglar o bajsar på sig o en del kanske inte gör de. Där skulle man ju kanske vilja välja vilken sorts person att jobba hos.
    men ni behöver inte oroa er. Jag ska inte söka. jag kör lastbil 😅

• burleskburkläsk
    Anonym (Pärnilla) skrev 2025-07-14 22:12:19 följande:

Ja men ni verkar ju ha kommit fram till att de finns olika sorters personer ändå som ni tydligen kallar brukare.
    En del kan inte prata o kanske dreglar o bajsar på sig o en del kanske inte gör de. Där skulle man ju kanske vilja välja vilken sorts person att jobba hos.
    men ni behöver inte oroa er. Jag ska inte söka. jag kör lastbil 😅

Tack
    Pass di...jau har kråsor i labbarna! :P
Svar på tråden Jobba som personlig assistent