• Cheers

Är det rimligt att kräva Johan Forsells avgång p.g.a. hans son?

Efter vänsterextrema Expos avslöjande om att integrationsminister Johan Forsells son vistats i högerextrema kretsar har kritik riktats från Vänsterpartiet, Socialdemokraterna och Miljöpartiet och de har kallat  Johan Forssell till förhör i Socialförsäkringsutskottet. Statsminister Ulf Kristersson har dock fortsatt förtroende för Forssell.

Man kan undra på vilket sätt som sonens val av tvivelaktig organisation skulle inverka menligt på Forsells arbete som migrationsminister. Det är ju sonens val och inte Johan Forsells.

De bland kritikerna som är konspiratoriskt lagda kan säkert fantisera ihop olika riskscenarion. Men vid någon slags risk ska ju åtgärderna i så fall riktas mot sonen och organisationen ifråga  inte mot Johan Forsell.

Kampanjen mot Forsell verkar vara en politisk smutskastningskampanj inför det kommande valet för att skada hans goda rykte anser jag. Vad anser du?

• Svar på tråden Är det rimligt att kräva Johan Forsells avgång p.g.a. hans son?
  • Anonym (Mx)

Jag tycker personligen att det är orimligt att kräva avgång. Tror inte heller att vänstern ens bryr sig, utan det handlar troligen om att retoriskt kasta skit på sina meningsmotståndare och undergräva förtroendet på sikt.

Även små saker spelar roll i det stora spelet.

• Anonym (M)

Jag bryr mig inte om om han avgår eller ej. Detta är bara ännu ett misslyckande för regeringen. 

Sitter man på sina höga hästar och pratar om andras föräldraansvar så måste man själv visa att man tar ansvar. Samma sak som om man tycker att andra ska betala skatt, då skattefuskar man inte själv. 

Ärligt talat så tror jag att det spelar oppositionen mer i händerna om han stannar kvar. De har ännu en sak att lägga till listan med misslyckanden för Kristersson. Visar att han inte har koll på vare sig sina ministrar eller sina övriga anställda. 

• Anonym (Mx)
    Anonym (M) skrev 2025-07-10 15:51:34 följande:

Jag bryr mig inte om om han avgår eller ej. Detta är bara ännu ett misslyckande för regeringen. 

Sitter man på sina höga hästar och pratar om andras föräldraansvar så måste man själv visa att man tar ansvar. Samma sak som om man tycker att andra ska betala skatt, då skattefuskar man inte själv. 

Ärligt talat så tror jag att det spelar oppositionen mer i händerna om han stannar kvar. De har ännu en sak att lägga till listan med misslyckanden för Kristersson. Visar att han inte har koll på vare sig sina ministrar eller sina övriga anställda. 

Alla partier har ju rejäla misslyckanden bakom sig. Det handlar om att meningsmotståndarna försöker belysa detta så mycket som möjligt så man vinner på det i längden.
  • Anonym (jury)

Måste ta priser som det mest hysteriska mediedrevet någonsin. Skulle en minister som i allmäna ordalag talar om föräldraansvar kunna ställas till ansvar för varje olämpligt beteende som dennes tonåring kunde tänkas hitta på.

Expos 'avslöjanden' om påstådda 'kopplingar' till högerextremism verkar också tendensiösa. I det här fallet verkar det mer vara en 15-åring som frekventerar en subkultur som också präglas av högerextremism, än en organiserad och ideologisk högerextremist. Varför i all världen skall allt som Expo basunerar ut tas på sånt okritiskt gravallvar av annan media?

• Anonym (M)
    Anonym (Mx) skrev 2025-07-10 16:06:43 följande:
    Alla partier har ju rejäla misslyckanden bakom sig. Det handlar om att meningsmotståndarna försöker belysa detta så mycket som möjligt så man vinner på det i längden.
    Naturligtvis. Och detta är ju ett öppet mål för oppositionen. 
  • Anonym (Mx)
    Anonym (M) skrev 2025-07-10 16:23:39 följande:
    Naturligtvis. Och detta är ju ett öppet mål för oppositionen. 
    Precis! Det hade dock varit snyggare att ägna mer tid till att framföra sin egen politik än att försöka undergräva förtroendet för andra partier.

Det gäller åt båda håll. Uffe la tex ner mycket fokus på sossarnas kombilotteri och krävde väl tom Maggans avgång vill jag minnas.
  • Cheers
    Anonym (jury) skrev 2025-07-10 16:12:58 följande:

Måste ta priser som det mest hysteriska mediedrevet någonsin. Skulle en minister som i allmäna ordalag talar om föräldraansvar kunna ställas till ansvar för varje olämpligt beteende som dennes tonåring kunde tänkas hitta på.

Expos 'avslöjanden' om påstådda 'kopplingar' till högerextremism verkar också tendensiösa. I det här fallet verkar det mer vara en 15-åring som frekventerar en subkultur som också präglas av högerextremism, än en organiserad och ideologisk högerextremist. Varför i all världen skall allt som Expo basunerar ut tas på sånt okritiskt gravallvar av annan media?

Affären diskuterades i Studio Ett i SR idag. Efter att Expos Erik Glaad lagt ut texten om denna som han underströk ytterst allvarliga situation blev det hetsigt värre där två riksdagsmän från V resp. M rök ihop och försökte överrösta varandra. Särskilt ivrig var vänsterpartisten som inte hade ord nog om de faror son nu hotar Sveriges säkerhet. Vad de skulle bestå i kunde han dock inte precisera utan medgav att det blir fråga om gissningar. Den 16-årige grabben har dessutom gjort avbön så det är svårt att förstå hur Sveriges säkerhet hotas. 

Jag tror att folk kommer att inse att det handlar om en politiskt driven smutskastningskampanj av den rödgröna röran  inför det kommande valet mot Johan Forsells och mot regeringen. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Mx) skrev 2025-07-10 16:33:46 följande:
    Precis! Det hade dock varit snyggare att ägna mer tid till att framföra sin egen politik än att försöka undergräva förtroendet för andra partier.

Det gäller åt båda håll. Uffe la tex ner mycket fokus på sossarnas kombilotteri och krävde väl tom Maggans avgång vill jag minnas.

Nja, det är ju inte valrörelse redan. Och oppositionens roll är ju att kritisera regeringen. Däremot det omvända, att inte försvara och förklara sin egen politik när man sitter i regering är inte ett vinnande koncept. De förlorar ganska mkt på att kritisera oppositionen. 

Oppositionen brukar nästan alltid få högre siffror än i valet just pga att de inte regerar, de behöver inte ta ansvar. Tvärtom för de partier som sitter i regeringen och måste försvara sin politik. 

Sedan är frågan om siffrorna håller hela vägen in i mål. När valrörelsen väl börjar då måste oppositionen visa tydligt vad de vill och inte bara kritisera regeringen. Och regeringen måste visa att deras förda politik har varit bra för landet och dess invånare. 

• Anonym (Mx)
    Anonym (M) skrev 2025-07-10 16:43:57 följande:

Nja, det är ju inte valrörelse redan. Och oppositionens roll är ju att kritisera regeringen. Däremot det omvända, att inte försvara och förklara sin egen politik när man sitter i regering är inte ett vinnande koncept. De förlorar ganska mkt på att kritisera oppositionen. 

Oppositionen brukar nästan alltid få högre siffror än i valet just pga att de inte regerar, de behöver inte ta ansvar. Tvärtom för de partier som sitter i regeringen och måste försvara sin politik. 

Sedan är frågan om siffrorna håller hela vägen in i mål. När valrörelsen väl börjar då måste oppositionen visa tydligt vad de vill och inte bara kritisera regeringen. Och regeringen måste visa att deras förda politik har varit bra för landet och dess invånare. 

Det spelar nada roll om valrörelsen är igång. Det handlar om att få den andra parten att verka dålig och det jobbet tar tid.

Dessutom är det ju val nästa år, så dom lägger sig bara i skyttevärnen och förbereder sig haha
  • Cheers
    Anonym (Mx) skrev 2025-07-10 16:54:09 följande:
    Det spelar nada roll om valrörelsen är igång. Det handlar om att få den andra parten att verka dålig och det jobbet tar tid.

Dessutom är det ju val nästa år, så dom lägger sig bara i skyttevärnen och förbereder sig haha
    Ja det gäller ju att samla på sig affärer att ta fram igen inför valet nästa år.
Svar på tråden Är det rimligt att kräva Johan Forsells avgång p.g.a. hans son?