• Aniiee

Föds man med talanger?

Så.... fick ett smärre utbrott i en youtubekommentar.... så nu lobbar jag påståendet, tanken, frågan till er på familjeliv, för nu är jag mer nyfiken.

En sak som jag aldrig lärt mig är att rita, måla, osv. Tyvärr, eftersom det är något jag verkligen både önskar kunna och har lagt hur mycket tid och pengar som helst på. Jag drlmmer fortfarande om att få illustrera alla oillustrerade böcker som jag älskar. Jag är nu, efter ett helt liv drömmandes och övandes, helt tvärsäker på att vissa helt enkelt inte KAN lära sig vissa saker, hur mycket de än försöker, övar, tränar. Måste inte vara just konst, det kan vara andra saker.

Men ibland ser jag folk, konstnärer i mitt fall, som säger att "alla kan, du är bara lat, bara att börja öva, jag kunde inte/var dålig i början." Och så visar de gärna lite kost från deras början, som är sååååå långt ifrån att. vara "dålig" eller "inte kunna", och det känns gärna för mig som att de säger "vaddå, det är väl bara att ställa sig upp", till en som är benlös.

Många av dessa mer eller mindre professionella konstnärer gillar också att säga att "det är inte en talag, ingen föds med en talang". Jag vill hävda att det är rent skitsnack. Man föds in ett PROFFS, men nog fan föds man med talanger? Som man sen utvecklar (eller låter bli). Eller har jag helt felt?

Ge mig era åsikter.

Omae no mono wa watashi no mono, watashi no mono mo watashi no mono
  • Svar på tråden Föds man med talanger?
  • Anonym (Rico)
    Anonym (Rico) skrev 2025-07-12 22:44:50 följande:
    Nej, de blir olyckliga för att de inte tror på sig själva. Vem som helst som inte har allvarliga fysiska skador kan relativt enkelt springa ett maratonlopp med träning.  Träningen däremot att gå från otränad till vältränad kommer att vara jobbig.
    Måste nämna en kompis till mig som genom livet varit otroligt klumpig och seg. Aldrig sprungit långt. Började träna långdistans i 40-års åldern. 7-8 år senare sprang han en halvmara på under 1h och 30 minuter trots att hans kropp inte är lämpad för löpning. Visst, det är långt ifrån världseliten men ändå snabbare än säkert 99 procent av befolkningen. Och det gjorde han i 50-års åldern. 
  • Grässtrå77
    Anonym (Rico) skrev 2025-07-12 22:27:02 följande:
    90-95 procents arbete 
    5-10 procents medfödd talang.

Rent generellt underskattas arbete något extremt..

Vem som helst kan bli bättre än nästan alla andra på jorden bara genom rent arbete. Det är först när man kommer upp på absoluta elitnivå som talangen kan stoppa en. 
    Nja, jag skulle säga att den medfödda talangen utgör en betydligt högre procent. Jag känner till flera barn som har tränat sin idrott i många år och gått på alla träningar och matcher och som fortfarande inte ens får till grunderna. Man blir förundrad hur de inte lyckats lära sig spelet.

Sen har du barnen som har ett så bra spel- och bollsinne att de är duktiga i alla boll/lagsporter. När de provar en ny sport så är de duktigare än jämnåriga som tränat sporten i flera år.
  • Aniiee
    Anonym (Rico) skrev 2025-07-12 22:54:58 följande:
    Måste nämna en kompis till mig som genom livet varit otroligt klumpig och seg. Aldrig sprungit långt. Började träna långdistans i 40-års åldern. 7-8 år senare sprang han en halvmara på under 1h och 30 minuter trots att hans kropp inte är lämpad för löpning. Visst, det är långt ifrån världseliten men ändå snabbare än säkert 99 procent av befolkningen. Och det gjorde han i 50-års åldern. 
    Hade han sprungit alls? Hade han ben att springa med?
  • Aniiee
    Grässtrå77 skrev 2025-07-12 23:09:53 följande:
    Nja, jag skulle säga att den medfödda talangen utgör en betydligt högre procent. Jag känner till flera barn som har tränat sin idrott i många år och gått på alla träningar och matcher och som fortfarande inte ens får till grunderna. Man blir förundrad hur de inte lyckats lära sig spelet.

Sen har du barnen som har ett så bra spel- och bollsinne att de är duktiga i alla boll/lagsporter. När de provar en ny sport så är de duktigare än jämnåriga som tränat sporten i flera år.
    ARGH! Påminn mig inte om bollsporter! En till sån där som de som kan alltid harvar om att "alla kan lära sig".
  • Anonym (Rico)
    Aniiee skrev 2025-07-12 23:11:04 följande:
    Hade han sprungit alls? Hade han ben att springa med?
    Nej, han hade inte sprungit alls innan han började springa när han var runt 40.

Men han började träna hårdare och hårdare. Inför halvmaran jag berättade om minns jag att han sprang cirka 8 mil i veckan inför det loppet. 

Alla kan verkligen springa så länge man inte är fysiskt skada. Kroppen har enorm potential.
  • Jimmy75
    Anonym (Rico) skrev 2025-07-12 22:27:02 följande:
    90-95 procents arbete 
    5-10 procents medfödd talang.

Rent generellt underskattas arbete något extremt..

Vem som helst kan bli bättre än nästan alla andra på jorden bara genom rent arbete. Det är först när man kommer upp på absoluta elitnivå som talangen kan stoppa en. 
    Du får oerhört gärna antingen redogöra för dina belägg för det, alternativt konstatera att det är din subjektiva åsikt att det känns rimligt.
  • Ascendere

Just rita och måla tror jag innehar lite en särställning där många tror att det är något man har eller inte har.
    Till skillnad från att lära sig läsa och skriva där vi antar att nästan alla kan lära sig.
    Jag är övertygad om att alla som kan lära sig läsa och skriva även kan lära sig teckna på nivån att man klarar att göra ett realistiskt porträtt av någon så att det blir porträtt-likt. 

Det stora problemet är att man int ever hur man lär ut att teckna så mycket av undervisningen vänder sig till de som redan kan, medans man helt missar de som inte lärt sig så klyftan ökar ännu mer. 

• Anonym (Rico)
    Grässtrå77 skrev 2025-07-12 23:09:53 följande:

Andelen kan variera från sport till sport. Men även någon som har dålig bollkänsla kommer att bli bättre än nästan alla andra om den bara tränar. Att det inte kommer hålla på elitnivå är en annan sak.

I ungdomsidrott finns det så många som går på träningar utan att träna. Klart de inte blir bra då.

Man ska inte heller glömma att det är viktigt vad man gör de första åren i livet.
  • Anonym (Talang)
    Aniiee skrev 2025-07-12 21:47:12 följande:
    Föds man med talanger?

Så.... fick ett smärre utbrott i en youtubekommentar.... så nu lobbar jag påståendet, tanken, frågan till er på familjeliv, för nu är jag mer nyfiken.

En sak som jag aldrig lärt mig är att rita, måla, osv. Tyvärr, eftersom det är något jag verkligen både önskar kunna och har lagt hur mycket tid och pengar som helst på. Jag drlmmer fortfarande om att få illustrera alla oillustrerade böcker som jag älskar. Jag är nu, efter ett helt liv drömmandes och övandes, helt tvärsäker på att vissa helt enkelt inte KAN lära sig vissa saker, hur mycket de än försöker, övar, tränar. Måste inte vara just konst, det kan vara andra saker.

Men ibland ser jag folk, konstnärer i mitt fall, som säger att "alla kan, du är bara lat, bara att börja öva, jag kunde inte/var dålig i början." Och så visar de gärna lite kost från deras början, som är sååååå långt ifrån att. vara "dålig" eller "inte kunna", och det känns gärna för mig som att de säger "vaddå, det är väl bara att ställa sig upp", till en som är benlös.

Många av dessa mer eller mindre professionella konstnärer gillar också att säga att "det är inte en talag, ingen föds med en talang". Jag vill hävda att det är rent skitsnack. Man föds in ett PROFFS, men nog fan föds man med talanger? Som man sen utvecklar (eller låter bli). Eller har jag helt felt?

Ge mig era åsikter.

Det finns de som har lättare eller svårare att lära sig olika saker och det kan man väl kalla talang. Men utan träning kommer man ingenstans. Och även om man inte har talang kan man träna upp det bara man är beredd att lägga ner jobbet. Jag har t.ex. alltid sett mig som en icke-löpare och varit usel på att springa även om jag försökt. En vän fick med mig på 3 pass i veckan och det har ökat till 5 pass i veckan och helt plötsligt springer jag milen på 39 minuter som 48 åring. Det tog mig sju års träning att nå dit. Uppskattningsvis har jag lagt ner över 2000 timmar på löpträning. Har jag talang? Absolut inte. Hårt jobb - ja.
  • Aniiee
    Ascendere skrev 2025-07-12 23:20:45 följande:

Just rita och måla tror jag innehar lite en särställning där många tror att det är något man har eller inte har.
    Till skillnad från att lära sig läsa och skriva där vi antar att nästan alla kan lära sig.
    Jag är övertygad om att alla som kan lära sig läsa och skriva även kan lära sig teckna på nivån att man klarar att göra ett realistiskt porträtt av någon så att det blir porträtt-likt. 

Det stora problemet är att man int ever hur man lär ut att teckna så mycket av undervisningen vänder sig till de som redan kan, medans man helt missar de som inte lärt sig så klyftan ökar ännu mer. 

Och jag vet att du har fel, haha, för är det något jag kan så är det läsa och skriva. 

Realistiskt porträtt.... jag dör....

Men också, du, och även till viss del (Rico) här ovan, medger ju att ni pratar om "de flesta". Inte ALLA, som vissa gör.

Sen kan jag hålla med om att det finns de som kan lite grann, men som inte lär sig pga dålig insikt bland de som lär ut, så som du skrev sist. 
Svar på tråden Föds man med talanger?