• Aniiee

Föds man med talanger?

Så.... fick ett smärre utbrott i en youtubekommentar.... så nu lobbar jag påståendet, tanken, frågan till er på familjeliv, för nu är jag mer nyfiken.

En sak som jag aldrig lärt mig är att rita, måla, osv. Tyvärr, eftersom det är något jag verkligen både önskar kunna och har lagt hur mycket tid och pengar som helst på. Jag drlmmer fortfarande om att få illustrera alla oillustrerade böcker som jag älskar. Jag är nu, efter ett helt liv drömmandes och övandes, helt tvärsäker på att vissa helt enkelt inte KAN lära sig vissa saker, hur mycket de än försöker, övar, tränar. Måste inte vara just konst, det kan vara andra saker.

Men ibland ser jag folk, konstnärer i mitt fall, som säger att "alla kan, du är bara lat, bara att börja öva, jag kunde inte/var dålig i början." Och så visar de gärna lite kost från deras början, som är sååååå långt ifrån att. vara "dålig" eller "inte kunna", och det känns gärna för mig som att de säger "vaddå, det är väl bara att ställa sig upp", till en som är benlös.

Många av dessa mer eller mindre professionella konstnärer gillar också att säga att "det är inte en talag, ingen föds med en talang". Jag vill hävda att det är rent skitsnack. Man föds in ett PROFFS, men nog fan föds man med talanger? Som man sen utvecklar (eller låter bli). Eller har jag helt felt?

Ge mig era åsikter.

Omae no mono wa watashi no mono, watashi no mono mo watashi no mono
  • Svar på tråden Föds man med talanger?
  • Anonym (Polly)
    Anonym (Rico) skrev 2025-07-13 09:31:24 följande:
    Du har inte läst hela tråden vilket är förståeligt.

I princip alla kan bli bra på någonting. Ska man bli elit på något behövs även talang.
    Ja, det är ju typ det jag har skrivit hela tiden. Så varför har du sagt emot mig? 
  • Anonym (Polly)
    Anonym (Rico) skrev 2025-07-13 09:35:54 följande:
    Därför jag skrev i princip alla.

Om man t.e.x. är förlamad från halskotan och ner så kan man te.x. inte bli en bra löpare. 

Dessa extremexemåel är inte särskilt intressanta. Vi pratar ju om medelsvensson här och vad han eller hon är kapabel till. 

Nej, i trådstarten ifrågasätter TS folk som säger att ALLA kan. 

Förresten skrev jag det första inlägget i tråden. Men du har inte läst hela tråden, det är förståeligt. 

• Anonym (Rico)
    Anonym (Polly) skrev 2025-07-13 09:38:40 följande:
    Ja, det är ju typ det jag har skrivit hela tiden. Så varför har du sagt emot mig? 
    Folk i gemen överskattar talangens bidrag och underskattar arbetsinsatsen. Såvida man inte har något uppenbart fysiskt hinder så kan alla bli bra på något. 

Om man ska bli elit är det fortfarande arbetsinsatsen som är det viktigaste. Bara det att talang även är ett grundkrav.
  • Anonym (Polly)
    Anonym (Rico) skrev 2025-07-13 09:32:40 följande:
    Det också. Problemet sitter antagligen i hennes självförtroende. Rätt säker på att hon redan är bra. 
    Det skulle jag också tro att hen är. Men trådstarten handlar inte om att bli bra utan om folk som är mer eller mindre professionella konstnärer och påstår att vem som helst kan bli lika bra som de bara de övar tillräckligt. 
  • Anonym (ruben)
    Anonym (Polly) skrev 2025-07-13 09:23:13 följande:

Jag pratar om precis det som trådstarten handlar om - att det inte bara är träning som behövs för att nå en mycket hög nivå inom något. Det krävs även talang. 

Då behöver man definiera "hög nivå". Lättare inom idrott. Svårare inom konst.

TS vill illustrera berättelser och böcker.

För mig är det exempelvis Ilon Wikland som illustrerade Astrid Lindgrens böcker
    .

.
    Eller Tove Jansson som illustrerade sina egna.
    .

.

Om någon testar att kopiera dessa bilder tusen gånger så är jag relativt övertygad om att den tusende gången kommer det att se rätt bra ut
  • Anonym (Rico)
    Anonym (Polly) skrev 2025-07-13 09:43:27 följande:

Förresten skrev jag det första inlägget i tråden. Men du har inte läst hela tråden, det är förståeligt. 

Anonym (Polly) skrev 2025-07-13 09:43:27 följande:

Att livnära sig som konstnär är ju även det ett nålsöga. Jag känner en person som både har talang och arbetsinsats men som inte kan försörja sig som det ändå utan valt annat yrke tillslut. Kändisskap är viktigare idag än hur duktig man är på att faktiskt måla. 

Brad Pitt eller Ronaldo hade med säkerhet kunnat livnära sig som konstnärer trots att de garanterat är sämre än TS spå att måla.
  • Anonym (Man_blir_bra_på_det_man_övar_på)

Du blir generellt bra på det du övar/ tränar på. Jag har tecknat ända sen jag var barn och det har alltid varit mer av ett nöje än en vanlig hobby. För en vuxen som aldrig haft talangen eller inte övat på att teckna och måla kan det bli en längre startsträcka och svårare, men tittar man på sajter som Deviantart, där man kan lägga upp sina alster, så ser man att det finns många begåvningar, varav en del nog har startat ifrån att vara dåliga tecknare/ målare till mer proffsiga.

Övning och så känsla för det du tecknar och målar, en bild i huvudet på hur du tänkt att ditt motiv ska se ut.

• Anonym (Rico)
    Anonym (ruben) skrev 2025-07-13 09:48:41 följande:

.

.
    .

.

Om någon testar att kopiera dessa bilder tusen gånger så är jag relativt övertygad om att den tusende gången kommer det att se rätt bra ut
    Ja, det är inte skickligheten som avgör utan andra faktorer. Kontakter mm mm.
  • Anonym (Rico)
    Anonym (Polly) skrev 2025-07-13 09:48:36 följande:
    Det skulle jag också tro att hen är. Men trådstarten handlar inte om att bli bra utan om folk som är mer eller mindre professionella konstnärer och påstår att vem som helst kan bli lika bra som de bara de övar tillräckligt. 
    Som jag skrev. Om man min livnära sig som konstnär idag är kändisskap och kontakter A och O. Man behöver inte ens vara bra på att måla.
  • Anonym (Polly)
    Anonym (ruben) skrev 2025-07-13 09:48:41 följande:

.
    .
    Men du kan ju inte jämföra att kopiera en bild med att skapa den! Den tekniska skickligheten med pennan och förmågan att skapa ett motiv är två olika saker. En konstnär behöver båda (plus lite annat om man ska ha det som yrke). 
Svar på tråden Föds man med talanger?