• Aniiee

Föds man med talanger?

Så.... fick ett smärre utbrott i en youtubekommentar.... så nu lobbar jag påståendet, tanken, frågan till er på familjeliv, för nu är jag mer nyfiken.

En sak som jag aldrig lärt mig är att rita, måla, osv. Tyvärr, eftersom det är något jag verkligen både önskar kunna och har lagt hur mycket tid och pengar som helst på. Jag drlmmer fortfarande om att få illustrera alla oillustrerade böcker som jag älskar. Jag är nu, efter ett helt liv drömmandes och övandes, helt tvärsäker på att vissa helt enkelt inte KAN lära sig vissa saker, hur mycket de än försöker, övar, tränar. Måste inte vara just konst, det kan vara andra saker.

Men ibland ser jag folk, konstnärer i mitt fall, som säger att "alla kan, du är bara lat, bara att börja öva, jag kunde inte/var dålig i början." Och så visar de gärna lite kost från deras början, som är sååååå långt ifrån att. vara "dålig" eller "inte kunna", och det känns gärna för mig som att de säger "vaddå, det är väl bara att ställa sig upp", till en som är benlös.

Många av dessa mer eller mindre professionella konstnärer gillar också att säga att "det är inte en talag, ingen föds med en talang". Jag vill hävda att det är rent skitsnack. Man föds in ett PROFFS, men nog fan föds man med talanger? Som man sen utvecklar (eller låter bli). Eller har jag helt felt?

Ge mig era åsikter.

Omae no mono wa watashi no mono, watashi no mono mo watashi no mono
  • Svar på tråden Föds man med talanger?
  • Anonym (Rico)
    Anonym (Polly) skrev 2025-07-13 08:25:33 följande:

Det här påminner mycket om de samtal jag haft med rektorn om mitt barns neuropsykiatriska funktionsnedsättning. Det är väldigt lätt för många att förstå att en person utan ben inte kan gå, men uppenbarligen mycket svårare för vissa att förstå att en person som är begåvad på flera områden är fullkomligt hopplös på andra. 

I ett samhälle där det hade varit nödvändigt att kunna rita hade det förmodligen funnits en namngiven diagnos för din rit-funktionsnedsättning, TS. Precis som dyslexi. Och du hade fått stödundervisning i skolan och erbjudits rithjälpappar av habiliteringen.

Och det finns ju fler saker man kan vara plågsamt dålig på men ta sig genom livet ändå. Om man lever i ett jägar- samlarsamhälle tex är ju dyslexi knappast någon biggie. 

Hur som helst. Det finns så klart allt möjligt som folk är funktionsnedsatta i. Men så länge det inte skapar problem i vardagen sätts inga vårdinsatser in. 

Kan också berätta om en mycket musikalisk kompis som delvis försörjer sig på sin musik - men inte som instrumentalist. För trots år på musikhögskola och i flera hobbyband blir han inte tillräckligt bra på att spela instrument. Varför? Han är lågbegåvad finmotoriskt. Av samma anledning trodde han att han var dålig i bild. Men när han började jobba digitalt med bild visade det sig att han har en bra talang för färg och form. Han har bara aldrig kunnat få ut det han har i huvudet via händerna. Men med rätt hjälpmedel kom hans förg- och formtalamg till sin rätt (jmfr när dyslektikern får studielitteraturen inläst). 

Man kan ha superdippar i sin begåvningsprofil. Det mesta kan tränas upp så att det blir bättre, men ibland saknas förutsättningarna. En kvinna jag känner tappade förutsättningarna för att kunna tala och skriva vid en stroke tex. Hon kommer med största sannolikhet aldrig att kunna göra det igen (är förhållandevis gammal). 

Jag kan inte förstå hur det kan vara så svårt att förstå att hjärnor ibland har rejäla glapp där de helt enkelt inte funkar som man hade önskat. Att det finns folk med IF, CP eller dyslexi ifrågasätts inte. Varför ifrågasätts då TS oförmåga att skapa bilder? 

För att människor i gemen blir bra om de gör något tillräckligt mycket. Det är så hjärnan och kroppen fungerar.

Det du nämner om din kompis är en annan sak. Finns inte många som livnär sig som instrumentalister så ska du försörja dig på det måste hon upp på absoluta elitnivå. Hennes problem är inte att hon inte är bra utan att det finns för få jobb i det yrket. Hade det funnits lika många jobb i den branschen som i t.e.x. vården hade hon lätt fått jobb. För även om hon inte är bäst är hon bättre än nästan alla andra.

Ju mer tiden går ju mer avgör arbetsinsatsen. Det ska inte jämföras med ett barn som inte kan sitta still i skolan. Barn är barn. 
  • Anonym (Rico)
    Anonym (Polly) skrev 2025-07-13 08:32:53 följande:

Vill slänga in en närliggande grej som jag upplever bygger på samma vanföreställning om hjärnans oändliga möjligheter. Det är de som säger att alla är bra på något. Nej, så är det verkligen inte. Det finns människor som är dåliga på allt.

Och inför döden är vi alla det. Då är vi så dåliga att vi helt slutar fungera som levande organismer. 

Vill slänga in en närliggande grej som jag upplever bygger på samma vanföreställning om hjärnans oändliga möjligheter. Det är de som säger att alla är bra på något. Nej, så är det verkligen inte. Det finns människor som är dåliga på allt.

Och inför döden är vi alla det. Då är vi så dåliga att vi helt slutar fungera som levande organismer. 

Om någon är dålig på allt så har den inte ens försökt. 
  • Anonym (Polly)
    Anonym (Rico) skrev 2025-07-13 08:54:59 följande:
    För att människor i gemen blir bra om de gör något tillräckligt mycket. Det är så hjärnan och kroppen fungerar.

Det du nämner om din kompis är en annan sak. Finns inte många som livnär sig som instrumentalister så ska du försörja dig på det måste hon upp på absoluta elitnivå. Hennes problem är inte att hon inte är bra utan att det finns för få jobb i det yrket. Hade det funnits lika många jobb i den branschen som i t.e.x. vården hade hon lätt fått jobb. För även om hon inte är bäst är hon bättre än nästan alla andra.

Ju mer tiden går ju mer avgör arbetsinsatsen. Det ska inte jämföras med ett barn som inte kan sitta still i skolan. Barn är barn. 

Barn som inte kan sitta still i skolan? Hur fick du in det? Mitt barn har i vart fall inga som helst problem med det.  

Jag pratar om precis det som trådstarten handlar om - att det inte bara är träning som behövs för att nå en mycket hög nivå inom något. Det krävs även talang. Att vara begåvad inom annat kan till viss del kompensera ens brister, men inte fullt ut. Har man dyslexi så har man, tex. 

Nej, att min kompis är sämre instrumentalist än förväntat sett till musikalisk talang och mängden träning har ingenting att göra med hur många arbetstillfällen det finns. Skickligheten påverkas inte av arbetsmarknaden. Skickligheten är lägre än förväntat beroende på brister i finmotoriken och de bristerna syns även på andra områden. 

• Anonym (Polly)
    Anonym (Rico) skrev 2025-07-13 08:56:43 följande:

Om någon är dålig på allt så har den inte ens försökt. 
    Det är svårt att försöka om man föds med så omfattande hjärnskador att man knappt är vid medvetande. 
  • Anonym (ruben)
    Anonym (Polly) skrev 2025-07-13 08:25:33 följande:

Varför ifrågasätts då TS oförmåga att skapa bilder? 

TS har inte en oförmåga att skapa bilder. TS upplever en oförmåga att skapa bilder hon tycker är tillräckligt bra.
  • Anonym (Rico)
    Anonym (Polly) skrev 2025-07-13 09:23:13 följande:

Barn som inte kan sitta still i skolan? Hur fick du in det? Mitt barn har i vart fall inga som helst problem med det.  

Jag pratar om precis det som trådstarten handlar om - att det inte bara är träning som behövs för att nå en mycket hög nivå inom något. Det krävs även talang. Att vara begåvad inom annat kan till viss del kompensera ens brister, men inte fullt ut. Har man dyslexi så har man, tex. 

Nej, att min kompis är sämre instrumentalist än förväntat sett till musikalisk talang och mängden träning har ingenting att göra med hur många arbetstillfällen det finns. Skickligheten påverkas inte av arbetsmarknaden. Skickligheten är lägre än förväntat beroende på brister i finmotoriken och de bristerna syns även på andra områden. 

Du har inte läst hela tråden vilket är förståeligt.

I princip alla kan bli bra på någonting. Ska man bli elit på något behövs även talang.
  • Anonym (Rico)
    Anonym (ruben) skrev 2025-07-13 09:29:05 följande:
    TS har inte en oförmåga att skapa bilder. TS upplever en oförmåga att skapa bilder hon tycker är tillräckligt bra.
    Det också. Problemet sitter antagligen i hennes självförtroende. Rätt säker på att hon redan är bra. 
  • Anonym (Polly)
    Anonym (ruben) skrev 2025-07-13 09:29:05 följande:

Ok, det stämmer. Om jag uttycker det så här då?

Min dyslektiska kollega kan skriva och läsa, men inte tillräckligt bra. Det är en bekräftad funktionsnedsättning. Varför skulle inte TS kunna ha en dipp i sin begåvningsprofil kring de områden som rör bildskapande precis som min kollega har det i områden som rör språk? 

• Anonym (Rico)
    Anonym (Polly) skrev 2025-07-13 09:24:54 följande:
    Det är svårt att försöka om man föds med så omfattande hjärnskador att man knappt är vid medvetande. 
    Därför jag skrev i princip alla.

Om man t.e.x. är förlamad från halskotan och ner så kan man te.x. inte bli en bra löpare. 

Dessa extremexemåel är inte särskilt intressanta. Vi pratar ju om medelsvensson här och vad han eller hon är kapabel till. 
  • Anonym (Polly)
    Anonym (Rico) skrev 2025-07-13 08:54:59 följande:

Människor i gemen kan det, ja. Men jag (och TS) irriterar oss på de som påstår att ALLA kan. Det är något annat. 
Svar på tråden Föds man med talanger?