• Anonym (anonym)

åldersskillnaden är ett problem?

Jag är en 54 årig kvinna som i sex år varit tillsammans med en yngre man ( 20 år yngre) I början var det spännande och upplevde aldrig några problem men den senaste tiden börjar han visa narcissistiska drag och när vi bråkar kastar han det ständigt mot mig..min ålder, hur skitgammal jag är...hur jag hindrar honom. Några timmar senare vill han be om ursäkt och allt ska vara glömt.  "jag säger skit när jag blir arg". Hör ju själv hur det låter nu , men behöver väl bara att ni bekräftar.... Hur mycket skit ska man ta? 

• Svar på tråden åldersskillnaden är ett problem?
  • Anonym (20år!)

Med 20 års åldersskillnad kan ni knappast ha mycket gemensamt. Han är ung nog att kunna vara din son och därmed säkert emotionellt omogen. Jag tänker att när vi kvinnor på forumet är så intoleranta när det kommer stora åldersskillnader där mannen är den äldre, så får vi vara konsekventa även när det är tvärtom. De flesta som är i din killes ålder ser kvinnor i din ålder som tanter, det har säkert funnits sådant som gjorde att ni attraherades och drogs tiil varandra från början, men sedan så började skillnaderna i mogenhet visa sig.

• Anonym (H)
    Anonym (Ö) skrev 2025-07-24 17:22:41 följande:
    Och ja hon tar hans tid. Han kanske vill ha barn.
    Då är det bara att göra slut.
  • Anonym (H)
    Anonym (M) skrev 2025-07-24 17:42:37 följande:
    Sedan bör han inte skaffa barn. Han verkar inte ha alla knivar i lådan. 
    Det har du rätt i.
  • EpicF
    Anonym (Ö) skrev 2025-07-24 17:22:41 följande:
    Och ja hon tar hans tid. Han kanske vill ha barn.
    Då hade inte valt att bli tillsammans med en 20 år äldre kvinna, och dessutom hållt ihop i 6 år. 

Och nej, hon tar inte hans tid. Han är helt fri till att göra slut, om han vill. 
  • EpicF
    Anonym (anonym) skrev 2025-07-24 16:57:34 följande:
    åldersskillnaden är ett problem?

Jag är en 54 årig kvinna som i sex år varit tillsammans med en yngre man ( 20 år yngre) I början var det spännande och upplevde aldrig några problem men den senaste tiden börjar han visa narcissistiska drag och när vi bråkar kastar han det ständigt mot mig..min ålder, hur skitgammal jag är...hur jag hindrar honom. Några timmar senare vill han be om ursäkt och allt ska vara glömt.  "jag säger skit när jag blir arg". Hör ju själv hur det låter nu , men behöver väl bara att ni bekräftar.... Hur mycket skit ska man ta? 

Jag tycker faktiskt du ska lämna. Ett sådant uppförande är inte normalt, och har inget ålder att göra. 
  • Queen81

Fast detta har ju inte med åldersskillnaden och göra, utan honom. Har beter sig väldigt illa. Det är mer än en red flag.

• Anonym (Ö)
    EpicF skrev 2025-07-24 19:36:13 följande:
    Då hade inte valt att bli tillsammans med en 20 år äldre kvinna, och dessutom hållt ihop i 6 år. 

Och nej, hon tar inte hans tid. Han är helt fri till att göra slut, om han vill. 
    Vissa vill endast ha sex med äldre kvinnor. Efter 6 år varför är de inte gifta eller har barn? Han vill inget seriöst.
  • EpicF
    Anonym (Ö) skrev 2025-07-24 20:23:36 följande:
    Vissa vill endast ha sex med äldre kvinnor. Efter 6 år varför är de inte gifta eller har barn? Han vill inget seriöst.
    De kanske inte vill gifta sig. Alla vill inte det. 
    De kanske inte vill ha barn. Alla vill inte det heller.

Om han inte ville ha något seriöst så hade de inte varit tillsammans i 6 år. 
  • Tyra myra

Förhållanden med stor ålderskillnad mellan parterna fungerar bäst om man tidigt i förhållandet gjort upp hur man vill att det ska fungera.  De flesta har någon form av i förväg överenskommelse för när man låter den yngre parten avsluta relationen. 

Det kan handla om barn, sjukdom eller någonting annat som ställer till problem i relationen.

Det är dessa relationer som brukar hålla över tid trots åldersskilnaden.  Man har liksom tänkt igenom framtiden innan den kommer och är förberedda på svårigheterna när de dyker upp.

• Anonym (Alexandra)

Det känns som att det där har dock ingenting med er åldersskillnad att göra, utan mer att din kille är en idiot. Du hade väl inte känt att sånt var okej om han nu skulle vara jämngammal?

Hade ärligt talat haft noll tålamod med nån som tycker att det är okej att vara elak eller säga nedvärderande grejer till mig under ett bråk. Herregud, skaffa lite självrespekt. Varför ska du gå med på att bli behandlad så där? 

Svar på tråden åldersskillnaden är ett problem?