• Anonym (Värre än Shrek?)

Nätdejting förstört mitt självförtroende

Jag är en man som till och från under hela mitt vuxna liv försökt träffa någon via nätdejting men utan att få till en enda dejt de sista tio åren. Jag har hört om kollegor och nu senaste igår såg jag en dokumentär om nätdejting och där var det en man som påminde lite om Shrek. Kanske lite gullig och stor och kraftig men inte alls snygg. Han lyckades få nya dejter hela tiden men var lite deppig över att det aldrig ledde fram till ett förhållande som han egentligen ville ha.

Jag får inte en enda matchning, inte ett enda svar på ett meddelande och jag känner mig som världens mest fula och vedervärdiga människa på grund av detta. Typ som om jag vore Shreks inavlade son eller något. 

Dessa tankar har börjat förfölja mig mer och mer och har lett till en depression som gör att jag inte är motiverad till något. Har bara lust att lägga mig ner och dö.

Någon annan med liknande erfarenheter eller tankar?

• Svar på tråden Nätdejting förstört mitt självförtroende
  • Anonym (?)

?Definitionen av galenskap är att göra samma sak igen och igen och förvänta sig andra resultat.?

Sluta tråla på dejtsiter.  Ut och träffa folk irl.  Skaffa ett socialt liv

Vad gör du på din semester?

• Anonym (Asdfg)

Att hänga på dejtingsajter i 10 år och aldrig lyckas? Varför lade du inte ner det efter något/några år?

Hur lever du ditt liv? Har du socialt umgänge, träffar du andra människor? Engagera dig i en förening, politiskt parti, åk på gruppresor. Det garanterar ingenting men du får en mening med livet och socialt utbyte. 

Många människor är ensamma. Men de har ändå en mening med sina liv. En partner kan i dagsläget inte fixa dig, ta itu med din depression först. Sedan börja engagera dig så du får ett socialt liv. 

• Jesper f
    Anonym (Asdfg) skrev 2025-07-25 09:47:51 följande:

Att hänga på dejtingsajter i 10 år och aldrig lyckas? Varför lade du inte ner det efter något/några år?

Hur lever du ditt liv? Har du socialt umgänge, träffar du andra människor? Engagera dig i en förening, politiskt parti, åk på gruppresor. Det garanterar ingenting men du får en mening med livet och socialt utbyte. 

Många människor är ensamma. Men de har ändå en mening med sina liv. En partner kan i dagsläget inte fixa dig, ta itu med din depression först. Sedan börja engagera dig så du får ett socialt liv. 

Jag är benägen att hålla med ovan. Allt sker inte på nätdejts sidor, många träffar och upptäcker varandra på bananskal på helt andra håll. Nätet är låååååångt ifrån riktiga livet och ännu längre ifrån saker som FAKTISKT händer i riktiga världen, dejting inklusive.

Vore jag dig skulle jag bums stänga ned de där Apparna, du har själv insett att värdet av dem är väldigt litet, så varför då ägna tid åt dem? Lägg tiden på annat där du istället uppodlar andra kontaktytor än de som du redan har, träffar nya människor - knyter nya band, i POSITIV bemärkelse. Inte som gör dig deprimerad.

Engagera dig för djur, närmatse lokala hund/katthem uppskattar mer än garanterat en extra hand då och då. Gå den där kursen på Folkuniversitetet du alltid funderat på, men inte gjort slag i saken - varför inte försöka lära dig något av våra Europeiska större språk, garanterat många andra som går sådana kurser också. Eller om du har något särskilt intresse, historia, matlagning, spela munspel, vad som du tycker är roligt / intressant. Vi har tillgången till det, så använd det. Folkuniversitetet är klart underskattat mot vad de faktiskt har i programmet. Du betalar defakto skattepengar för det, ska du inte nyttja det då?

Du är garanterat på intet sätt någon social paria, och alla ser inte ut som Brad Pit - faktumvis, garanterat, majoriteten av män gör det INTE, men de hamnar i relation ändå, så mer än bara utseendet har faktiskt en avgörande roll.

Du behöver komma ut hemifrån och gnugga med lite andra människor, vara öppen som person, ska du se att det händer saker ;)
    Anonym (?) skrev 2025-07-25 09:21:18 följande:

?Definitionen av galenskap är att göra samma sak igen och igen och förvänta sig andra resultat.?

Sluta tråla på dejtsiter.  Ut och träffa folk irl.  Skaffa ett socialt liv

Vad gör du på din semester?

Jag håller med om det. Därför jag lagt av nu. Jag har inget socialt liv längre men jag hade det när jag var yngre men det gjorde ingen skillnad.

Mestadels promenerar jag dagarna i ända på min semester.

Man lever på hoppet sägs det, att det kanske dyker upp någon någongång. 

Jag lever inte så socialt längre, men gjorde det när jag var yngre. Folk har flyttat och skaffat barn och allt sånt. Nu är man kvar ensam. Jag var aktiv politiskt under en tid men jag tröttnade. Har även volontärarbetat en hel men det löser ju bara ensamheten kortvarigt och inte långvarigt.
  • Anonym (Voz)

Du klarar inga sociala relationer men har ändå utsett nätdejting som problemet?

• ClumsySmurf

Det har alltid varit mycket svårare att hitta någon för de som inte har ett socialt liv.
    För många funkar nätdejting mycket sämre än IRL, har du inte lyckats få en dejt på 10 år tillhör du nog en av dem.

Är det verkligen så att det är nätdejting förstört ditt självförtroende eller kan det ligga något annat bakom?

• ClumsySmurf
    Anonym (?) skrev 2025-07-25 09:21:18 följande:

?Definitionen av galenskap är att göra samma sak igen och igen och förvänta sig andra resultat
    .....

extra-credits-poking-the-bear.gif

• Anonym (Asdfg)
    Anonym (Värre än Shrek?) skrev 2025-07-25 10:17:22 följande:
    Jag håller med om det. Därför jag lagt av nu. Jag har inget socialt liv längre men jag hade det när jag var yngre men det gjorde ingen skillnad.

Mestadels promenerar jag dagarna i ända på min semester.

Man lever på hoppet sägs det, att det kanske dyker upp någon någongång. 

Jag lever inte så socialt längre, men gjorde det när jag var yngre. Folk har flyttat och skaffat barn och allt sånt. Nu är man kvar ensam. Jag var aktiv politiskt under en tid men jag tröttnade. Har även volontärarbetat en hel men det löser ju bara ensamheten kortvarigt och inte långvarigt.

Ok, ja då är det ju svårt att träffa någon när du inte är social och inte verkar vilja vara det heller. De flesta vill inte vara den enda för någon annan. 

Jag tror att du som många andra. mest män, inte riktigt bryr dig om andra människor och tror att du inte behöver andra människor. Du underhåller inte dina relationer, utan låter dom sakta försvinna. För att sedan, efter flera år, sitta där ensam och deprimerad. Nu är det antagligen för sent. Du verkar inte ha viljan att umgås med folk. 

Sök hjälp för din depression. 

Jesper f skrev 2025-07-25 10:14:05 följande:
    Jag är benägen att hålla med ovan. Allt sker inte på nätdejts sidor, många träffar och upptäcker varandra på bananskal på helt andra håll. Nätet är låååååångt ifrån riktiga livet och ännu längre ifrån saker som FAKTISKT händer i riktiga världen, dejting inklusive.

Engagera dig för djur, närmatse lokala hund/katthem uppskattar mer än garanterat en extra hand då och då. Gå den där kursen på Folkuniversitetet du alltid funderat på, men inte gjort slag i saken - varför inte försöka lära dig något av våra Europeiska större språk, garanterat många andra som går sådana kurser också. Eller om du har något särskilt intresse, historia, matlagning, spela munspel, vad som du tycker är roligt / intressant. Vi har tillgången till det, så använd det. Folkuniversitetet är klart underskattat mot vad de faktiskt har i programmet. Du betalar defakto skattepengar för det, ska du inte nyttja det då?

Du är garanterat på intet sätt någon social paria, och alla ser inte ut som Brad Pit - faktumvis, garanterat, majoriteten av män gör det INTE, men de hamnar i relation ändå, så mer än bara utseendet har faktiskt en avgörande roll.
    Jag håller med dig helt och hållet, men nätet är ändå det vanligaste ställen människor träffar partner idag. Och jag har haft vänner (tidigare vänner) som hittade sin partner på det sättet. Dejter och allt möjligt. För mig gick inget. Jag har aktiverat mig på andra ställen också utan att det lett till något. Och det är sant att alla inte ser ut som Brad Pitt, knappt någon gör det. Men jag har ju liksom inte en enda positiv sak med mitt utseende, det ÄR ett problem. Förutom att jag är nöjd med min vikt då. Sedan ledde detta till dåligt självförtroende och jag har stått still i flera år nu. Det enda jag inte testat att ansöka till är TV-program som "Första dejten" men jag vet inte om jag skulle klara av att bli nobbad på TV.
    Anonym (Voz) skrev 2025-07-25 10:32:22 följande:

Jag har haft en hel del sociala relationer i livet. Det har inte gett mig några dejter eller flickvän iallafall. Jag blev deprimerad över situationen och tröttnade på människor.
    ClumsySmurf skrev 2025-07-25 10:34:58 följande:

Det har alltid varit mycket svårare att hitta någon för de som inte har ett socialt liv.
    För många funkar nätdejting mycket sämre än IRL, har du inte lyckats få en dejt på 10 år tillhör du nog en av dem.

Är det verkligen så att det är nätdejting förstört ditt självförtroende eller kan det ligga något annat bakom?

Ja det förstår jag, men jag hade ett väldigt socialt liv i min ungdom. Det ledde till NOLL. För många i min situation har nätdejting varit ett alternativ. För mig fungerar ingenting :/

Främst är det mitt utseende som har förstört mitt liv. Även min mamma har sagt att jag är för liten för att kunna få en tjej.
    Anonym (Asdfg) skrev 2025-07-25 10:37:16 följande:

Ok, ja då är det ju svårt att träffa någon när du inte är social och inte verkar vilja vara det heller. De flesta vill inte vara den enda för någon annan. 

Jag tror att du som många andra. mest män, inte riktigt bryr dig om andra människor och tror att du inte behöver andra människor. Du underhåller inte dina relationer, utan låter dom sakta försvinna. För att sedan, efter flera år, sitta där ensam och deprimerad. Nu är det antagligen för sent. Du verkar inte ha viljan att umgås med folk. 

Även när jag var social så ledde inte det till något tyvärr. Jag uppfyller inte utseendekraven. Och ja jag är som de flesta män och ganska usel på att vårda relationer. 

Jag vet redan vad depressionen beror på och den verkar inte gå att lösa :/
  • Anonym (Voz)
    Anonym (Värre än Shrek?) skrev 2025-07-25 12:45:08 följande:
    Jag håller med dig helt och hållet, men nätet är ändå det vanligaste ställen människor träffar partner idag. Och jag har haft vänner (tidigare vänner) som hittade sin partner på det sättet. Dejter och allt möjligt. För mig gick inget. Jag har aktiverat mig på andra ställen också utan att det lett till något. Och det är sant att alla inte ser ut som Brad Pitt, knappt någon gör det. Men jag har ju liksom inte en enda positiv sak med mitt utseende, det ÄR ett problem. Förutom att jag är nöjd med min vikt då. Sedan ledde detta till dåligt självförtroende och jag har stått still i flera år nu. Det enda jag inte testat att ansöka till är TV-program som "Första dejten" men jag vet inte om jag skulle klara av att bli nobbad på TV.
    Anonym (Voz) skrev 2025-07-25 10:32:22 följande:

Jag har haft en hel del sociala relationer i livet. Det har inte gett mig några dejter eller flickvän iallafall. Jag blev deprimerad över situationen och tröttnade på människor.Ja det förstår jag, men jag hade ett väldigt socialt liv i min ungdom. Det ledde till NOLL. För många i min situation har nätdejting varit ett alternativ. För mig fungerar ingenting :/

Främst är det mitt utseende som har förstört mitt liv. Även min mamma har sagt att jag är för liten för att kunna få en tjej.
    Anonym (Asdfg) skrev 2025-07-25 10:37:16 följande:

Även när jag var social så ledde inte det till något tyvärr. Jag uppfyller inte utseendekraven. Och ja jag är som de flesta män och ganska usel på att vårda relationer. 

Jag vet redan vad depressionen beror på och den verkar inte gå att lösa :/
    Men alltså, du snackar BARA om flickvän och verkar inte fatta att det är nåt med dig överlag som inte kan/vill/behöver polare!
    En tjej kan inte uppfylla allt socialt och vill inte vara din enda kontakt med omvärlden.

Vad har du gjort för att skaffa vänner i vuxen ålder så du är mindre ensam?
    Vad har du för hobbies?
Svar på tråden Nätdejting förstört mitt självförtroende