• Anonym (Frustrerad)

Mina svärföräldrar engagerar sig inte i vår dotter

Hej! 
    Vi har en dotter som är drygt ett år. När vår dotter var nyfödd ville mina svärföräldrar knappt hålla i vår dotter. De tar aldrig något initiativ med att leka med henne nu när hon är större. När vi är på besök hos dom får vi INGEN hjälp. De har aldrig gått ut med vagnen eller avlastat oss någonting. Som småbarnsförälder är man konstant trött hela tiden och vill gärna ha avlastning. Men vi måste hjälpa till med maten och nästan laga mat åt dom när vi är där. Det känns som att de fortfarande är mitt i livet och inte riktigt är redo för barnbarn. När vi besöker dem så renoverar svärfar på huset och svärmor tar igen sig på egen hand.

När dom är på besök hos oss  förväntar de sig att vi lagar all mat själva. Vi får ingen hjälp med matlagning eller disk. Min man och jag är alltid utmattade efter vi har umgåtts med dem.

De kan ibland säga "vi har nog inte riktigt förstått att vi är farmor och farfar ännu". Min svärmor sa också att känslorna för barnbarn när jag var gravid inte fanns, men de hade kommit sakta med säkert senare sa hon. 

Detta ger mig stor ångest och jag är mest ledsen för vår dotters skull som går miste om en relation som kunde varit så fin!

• Svar på tråden Mina svärföräldrar engagerar sig inte i vår dotter
  • Anonym (Mini)

Ni kan inte kräva något alls. Önska ja, men inte kräva.

Det är lite som att tvinga din bror att måla hans hus rosa för att du älskar att titta på rosa färg. Inte för att det gagnar honom egentligen. 

Det är tyvärr den krassa verkligheten. 

Det du kan göra är att tänka framåt. Vad vill du göra för dina eventuella barnbarn i framtiden? Jag hoppas jag har ork, tid och möjlighet att  vara med i mina eventuella barns framtid. 

Har varit i samma sits som dig och gett upp. Det är de som missar. 

• Anonym (Force)
    Anonym (M) skrev 2025-07-25 18:10:55 följande:

Det är inte deras ansvar att ge er avlastning. Rent krasst så behöver far- och morföräldrar inte bry sig om sina barnbarn.
    Det är självklart deras moraliska ansvar.

Fast om de nu inte vill ta det så får TS hålla den på längre avstånd. Mor och farföräldrar som struntar i sina barnbarn är riktigt lågt stående varelser.
  • Anonym (M)
    Anonym (Force) skrev 2025-07-25 21:36:01 följande:
    Det är självklart deras moraliska ansvar.

Fast om de nu inte vill ta det så får TS hålla den på längre avstånd. Mor och farföräldrar som struntar i sina barnbarn är riktigt lågt stående varelser.
    Nej, inte ens deras moraliska ansvar. 

Svärföräldrarna är förmodligen klara med småbarnsåren och vill inte dit igen, vilket är helt förståeligt. 
  • Anonym (Suck)

2 vuxna som inte orkar ta hand om ETT barn...
    Snälla skaffa inga fler....

• Anonym (l)
    Anonym (E) skrev 2025-07-25 20:20:15 följande:

Ni är två vuxna, klarar ni inte av att ibland så ta en hand om barnet och den andre lagar mat för fyra personer? En tar barnet, den andre disken osv? Visst, jobbigt med småbarn, men är ni inte unga och friska?

Anonym (Suck) skrev 2025-07-25 23:47:35 följande:

Jisses. Tänk att vilja ha lite avlastning och vara släkt med er... TS svärföräldrar gör som de vill men ingen av dom verkar kommunicera om deras behov eller önskningar.
  • Anonym (E)
    Anonym (l) skrev 2025-07-25 23:52:51 följande:
    Anonym (Suck) skrev 2025-07-25 23:47:35 följande:

Jisses. Tänk att vilja ha lite avlastning och vara släkt med er... TS svärföräldrar gör som de vill men ingen av dom verkar kommunicera om deras behov eller önskningar.
    Hur klarar sig TS och partner i vardagen? Två vuxna som har ett barn att ta hand och dessutom laga middag åt de tre. Antar att det känns svårt varje dag, eftersom att laga mat åt familjen plus två vuxna till verkar oöverstigligt. 
  • Lönnsirap

Tyvärr har man ju ingen aning om exakt hur ens föräldrar kommer vara när de får barnbarn och när man märker det får man anpassa sig.

Det är ju tufft att vara förälder, och ibland naturligtvis onödigt tufft, såsom att dina svärföräldrar faktiskt inte visar ordentlig omsorg om varesig er, eller ert barn.

Ännu finns det ju visst hopp om att de kanske kommer vara lite mer aktiva när barnet blir äldre, men du och pappan får nog landa i att det inte blev som ni trodde och faktiskt sörja det.

Mycket i föräldrarskapet är att det inte blev som man tänkt. 

• Lönnsirap
    Anonym (E) skrev 2025-07-26 00:36:40 följande:
    Hur klarar sig TS och partner i vardagen? Två vuxna som har ett barn att ta hand och dessutom laga middag åt de tre. Antar att det känns svårt varje dag, eftersom att laga mat åt familjen plus två vuxna till verkar oöverstigligt. 
    Jag tolkar det snarare som att när de är och hälsar på föräldrarna så får de inte ens mat, utan förväntas fixa allt på egen hand, medan farmor vilar och farfar renoverar. 
  • Anonym (Dina)

Hoppas att dina föräldrar kan hjälpa till. Så ni får det lite lättare 

Svar på tråden Mina svärföräldrar engagerar sig inte i vår dotter