• Hejsvejs3278

Nyttjat nykundsrabatt typ 30 gånger - BEDRÄGERI??

Dum som jag är har jag gång på gång använt en och samma rabattkod för mina matbeställningar online. Företaget i fråga har också gjort det otroligt enkelt att skapa nya konton och få matvarorna levererade utan att något personnummer uppges, vilket gjort att jag bara uppgett nya namn när jag skapat de nya kontona. 
    Maten har alltså levererats till ett annat namn än mitt men till min adress enligt mina anvisningar. 
    Butiken har nu ringt mig och hävdat att de  ser ett mönster i att jag gjort detta gång på gång TROTS att de upprepade beställningarna inte innehållit mitt namn. De vill nu fakturera mig summan för samtliga rabattkoder som nyttjats, vilket kanske rör sig om 30ggr en rabattkod på cirka 250kr. I vilket fall pengar jag absolut inte har. 
    Har varit svårt sjuk länge och haft det väldigt knapert ekonomisk. Är LIVRÄDD att de ska ta detta vidare och anmäla mig för bedrägeri eller liknande. SNÄLLA SNÄLLA SNÄLLA hjälp mig. Vad ska jag göra? Fortsätta neka? Bara betala? Jag har verkligen inte alls de pengarna som det säkerligen skulle röra sig om?
    Väntar just nu mailledes uppföljning från företaget, men snälla hjälp mig. Jag hatar mig själv för detta!!! :( 
  • Svar på tråden Nyttjat nykundsrabatt typ 30 gånger - BEDRÄGERI??
  • Anonym (Dummadig)

Ajdå, händer många nuförtiden. Många har det ekonomiskt tufft så jag fattar. Puckat såklart men företaget får ju lite skylla sig själv kan man ju tycka? 

• Anonym (Bedrägeri)

Så du har utnyttjat rabatter för 30 x 250kr, totalt 7500kr?
    Om det är den summan så kan det räknas som grovt bedrägeri eftersom summan är hög och att du har gjort det många gånger, dvs inga misstag. 

Du ska bli glad om de inte anmäler det till polisen för om det gör det och du bli dömd så får du inte bara behöva betala tillbaka 7500kr men också troligtvis också böter, dock ej fängelse om du inte har andra belastningar av brottslighet. 

• Cereal Killer

Ja, bedrägeri. Hade det varit enstaka gånger hade du kunnat hävda att det var ett misstag, men 30? Inte en chans.

Erkänn, be om ursäkt och förhandla med företaget. Kanske kan du betala hälften? 

• Alessia

Du var medveten om att det var bedrägligt, det du sysslade med. Nu får du ta konsekvensen av det. Rätt så!

• Jimmy75

Prata med dem, ta ansvaret för vad du gjort och äg det. Prata med dem om det finns något sätt att lösa detta på....avbetalningsplan kanske, mindre del av beloppet? Ansvaret här är solklart och du har varit medveten om det. Däremot kan det säkert finnas förmildrande omständigheter som de kan ha förståelse för. Framför allt är det alltid fördelaktigt att visa att man vill göra rätt för sig.

• Anonym (deras sak att bevisa ...)

Bara neka och säg att du inte vet vad det handlar om. Det blir deras sak att leda i bevis om de orkar.

• Anonym (M)
    Anonym (deras sak att bevisa ...) skrev 2025-07-31 19:20:59 följande:

Bara neka och säg att du inte vet vad det handlar om. Det blir deras sak att leda i bevis om de orkar.

De har redan hittat bevisen. 
  • Anonym (U)

Förklara din ekonomiska situation och be om en avbetalningsplan. 

• Anonym (A)
    Ascendere skrev 2025-07-31 11:36:31 följande:

Don't do the crime if you can't do the time

Håller med.
Svar på tråden Nyttjat nykundsrabatt typ 30 gånger - BEDRÄGERI??