-
Dum som jag är har jag gång på gång använt en och samma rabattkod för mina matbeställningar online. Företaget i fråga har också gjort det otroligt enkelt att skapa nya konton och få matvarorna levererade utan att något personnummer uppges, vilket gjort att jag bara uppgett nya namn när jag skapat de nya kontona.Maten har alltså levererats till ett annat namn än mitt men till min adress enligt mina anvisningar.Butiken har nu ringt mig och hävdat att de ser ett mönster i att jag gjort detta gång på gång TROTS att de upprepade beställningarna inte innehållit mitt namn. De vill nu fakturera mig summan för samtliga rabattkoder som nyttjats, vilket kanske rör sig om 30ggr en rabattkod på cirka 250kr. I vilket fall pengar jag absolut inte har.Har varit svårt sjuk länge och haft det väldigt knapert ekonomisk. Är LIVRÄDD att de ska ta detta vidare och anmäla mig för bedrägeri eller liknande. SNÄLLA SNÄLLA SNÄLLA hjälp mig. Vad ska jag göra? Fortsätta neka? Bara betala? Jag har verkligen inte alls de pengarna som det säkerligen skulle röra sig om?Väntar just nu mailledes uppföljning från företaget, men snälla hjälp mig. Jag hatar mig själv för detta!!! :( -
Svar på tråden Nyttjat nykundsrabatt typ 30 gånger - BEDRÄGERI??
-
Fruktansvärt korkat, helt uppenbarligen kommer det att upptäckas när det återkommande är till samma adress.
Mitt enda råd är att noga läsa igenom det finstilta i vad du skriver upp dig på, där finns svaret i om dom kan hävda att du gjort fel eller ej. Vilket företag? -
Det står Nykundsrabatt i TS, vilket inte kan hävdas vid upprepade konton till samma adress och person men med falska namn. Naturligtvis måste man registrera med sitt riktiga namn.Core skrev 2025-08-01 21:43:25 följande:Fruktansvärt korkat, helt uppenbarligen kommer det att upptäckas när det återkommande är till samma adress.
Mitt enda råd är att noga läsa igenom det finstilta i vad du skriver upp dig på, där finns svaret i om dom kan hävda att du gjort fel eller ej. Vilket företag?
-
När det gäller juridik finns inga naturligtvis. Naturligtvis tror jag att du har rätt i det här fallet, men man kan ju alltid hoppas att företaget inte garderat sig för det i villkoren, men har svårt att se att det skulle missats, det säger sig självt, som du påpekar.Anonym (Z) skrev 2025-08-01 23:09:07 följande:Det står Nykundsrabatt i TS, vilket inte kan hävdas vid upprepade konton till samma adress och person men med falska namn. Naturligtvis måste man registrera med sitt riktiga namn. -
Det dubbla naturligtvis var naturligtvis ett skämt med språket, förtydligar bara detCore skrev 2025-08-02 00:01:49 följande:När det gäller juridik finns inga naturligtvis. Naturligtvis tror jag att du har rätt i det här fallet, men man kan ju alltid hoppas att företaget inte garderat sig för det i villkoren, men har svårt att se att det skulle missats, det säger sig självt, som du påpekar. -
Core skrev 2025-08-01 21:43:25 följande:Fruktansvärt korkat, helt uppenbarligen kommer det att upptäckas när det återkommande är till samma adress.
Mitt enda råd är att noga läsa igenom det finstilta i vad du skriver upp dig på, där finns svaret i om dom kan hävda att du gjort fel eller ej. Vilket företag?
Det kommer inte att stå i det finstilta att detta är fel. Företag behöver inte sitta och definiera ekonomisk brottslighet, mord, trafikbrott osv i sina villkor eftersom lagen gör det.
Att medvetet missleda någon för ekonomisk vinning är själva definitionen av bedrägeri. Och det är ju inga som helst tvivel om att det är det som TS gjort.
?
Angående diskussionen om polisen prioriterar detta brott eller inte: det är ju ett väldigt enkelt fall där ingen egentlig utredning behövs, så finns ingen anledning att tro att det bara skulle läggas ned. Dessutom kan det drivas civilrättsligt. Ibland gör folk/företag sådant av ren principsak, även om det är jobbigt.
MEN, det faktum att företaget kontaktat TS direkt visar ju att en anmälan inte är deras förstahandslösning. Således har TS en mycket god chans att fixa till detta om han/hon samarbetar. -
Och angående att företaget borde sett till att koden inte gick att använda flera gånger. Man kan absolut tycka så, men juridiskt är det samma argument som ?hon borde inte klätt sig så slampigt?. Det håller inte i rätten, utan ett brott är ett brott oavsett hur ?frestad? brottslingen var.
-
Man får ju hoppas för din skull att du har använt olika telefonnummer och epost för information om tex leveranstid. Annars har de bevis för att du är en lurendrejeri.
-
Anonym (Samma?) skrev 2025-08-03 17:28:21 följande:Man får ju hoppas för din skull att du har använt olika telefonnummer och epost för information om tex leveranstid. Annars har de bevis för att du är en lurendrejeri.
Samt betalat från konto i fake namn och registrerat fake namn som boende där.
-
Det står i princip alltid ?får endast utnyttjas en gång per person/hushåll? eller liknande. Jag konsulterar inom ett juridiskt område, och överinstans hamnar inte sällan i hur ord är formulerade och annat som för gemene man är petitesser.Cereal Killer skrev 2025-08-02 09:25:29 följande:Det kommer inte att stå i det finstilta att detta är fel. Företag behöver inte sitta och definiera ekonomisk brottslighet, mord, trafikbrott osv i sina villkor eftersom lagen gör det.
Att medvetet missleda någon för ekonomisk vinning är själva definitionen av bedrägeri. Och det är ju inga som helst tvivel om att det är det som TS gjort.
?
Angående diskussionen om polisen prioriterar detta brott eller inte: det är ju ett väldigt enkelt fall där ingen egentlig utredning behövs, så finns ingen anledning att tro att det bara skulle läggas ned. Dessutom kan det drivas civilrättsligt. Ibland gör folk/företag sådant av ren principsak, även om det är jobbigt.
MEN, det faktum att företaget kontaktat TS direkt visar ju att en anmälan inte är deras förstahandslösning. Således har TS en mycket god chans att fixa till detta om han/hon samarbetar.
Med det sagt är det med stor sannolikhet så att bara ordet NYkundsrabbat gör att TS inte kan komma runt det, men det är OM det står exakt så. Det kan ju lika gärna vara TS som slarvigt kallar det för nykundsrabbat. Men absolut, det är på små marginaler TS skulle kunna hävda sin rätt, men inte helt otänkbart, det är helt beroende på formuleringar och förtydliganden. -
Jag ser nu att TS själv inte ens nämnt ordet nykundsrabatt. All form av formulering som kan tyckas tvetydigt kan vara till gagn för TS, och göra att TS rent juridiskt inte begått ett fel.
Många blandar ihop etik och moral med jurudik, och även om lagar följer en sådan mall är det absolut inte samma sak när det ska bedömas mot lagtext.
Till skillnad från mord kan ett erbjudande om rabatt tolkas på olika sätt, om det finns en öppning att läsa det som annat än nykundsrabbat är det en helt vanlig rabattkod, och således inget bedrägeri.
Men det är en far fetch, med största sannolikhet har man garderat sig, om det inte är ett nytt företag med oerfaren ledning