-
Dum som jag är har jag gång på gång använt en och samma rabattkod för mina matbeställningar online. Företaget i fråga har också gjort det otroligt enkelt att skapa nya konton och få matvarorna levererade utan att något personnummer uppges, vilket gjort att jag bara uppgett nya namn när jag skapat de nya kontona.Maten har alltså levererats till ett annat namn än mitt men till min adress enligt mina anvisningar.Butiken har nu ringt mig och hävdat att de ser ett mönster i att jag gjort detta gång på gång TROTS att de upprepade beställningarna inte innehållit mitt namn. De vill nu fakturera mig summan för samtliga rabattkoder som nyttjats, vilket kanske rör sig om 30ggr en rabattkod på cirka 250kr. I vilket fall pengar jag absolut inte har.Har varit svårt sjuk länge och haft det väldigt knapert ekonomisk. Är LIVRÄDD att de ska ta detta vidare och anmäla mig för bedrägeri eller liknande. SNÄLLA SNÄLLA SNÄLLA hjälp mig. Vad ska jag göra? Fortsätta neka? Bara betala? Jag har verkligen inte alls de pengarna som det säkerligen skulle röra sig om?Väntar just nu mailledes uppföljning från företaget, men snälla hjälp mig. Jag hatar mig själv för detta!!! :( -
Svar på tråden Nyttjat nykundsrabatt typ 30 gånger - BEDRÄGERI??
-
Det ska orkas dra till domstol och hålla där också.Anonym (M) skrev 2025-07-31 19:23:26 följande:De har redan hittat bevisen. -
Enkelt för företaget att bevisa att beställningarna gjorts. Om TS kan bevisa att personerna som beställt existerar och har bott på hens address, är det också enkelt. Kan TS inte det, blir det ingen lång, dyr process utan TS döms.Anonym (deras sak att bevisa ...) skrev 2025-07-31 23:33:11 följande:Det ska orkas dra till domstol och hålla där också. -
Meddelande borttaget -
Frågan är väll vad grundvillkoren sa i utskick/kupong, eller på vilket sätt du fick vetskap om bonuskoden? Sas det uttryckligen att det BARA får användas en gång per person/hushåll, då blir det ganska svårt att förklara det å dina vägnar - då är det nog bara försöka förhandla om det och hoppas att det inte anmäls. Har det inte solklart stått någon begränsning, då är de ute på hal is.
Saken vore egentligen principiellt intressant att prova i domstol, ÄR en bonuskod verkligen att jämföra och likna med ett faktiskt värde såsom om någon tagit nått från butiken, eller om det kan jämföras med något slags betalmedel. Aldrig läst något heltydligt om det - men visst TS, jag förstår att man som privatperson aldrig vill komma dit, utan söker enkel utväg...
Men jag skulle leta rätt på första utskicket och lusläsa det, till att börja med.
-
Inte företaget som drar det till domstol.Anonym (deras sak att bevisa ...) skrev 2025-07-31 23:33:11 följande:Det ska orkas dra till domstol och hålla där också.
Det innebär således inte mycket besvär för dem. -
Det står kanske inte i villkoren att man inte får öppna flera nya konton med påhittade namn, men det är ganska uppenbart.Jesper f skrev 2025-08-01 10:32:06 följande:Frågan är väll vad grundvillkoren sa i utskick/kupong, eller på vilket sätt du fick vetskap om bonuskoden? Sas det uttryckligen att det BARA får användas en gång per person/hushåll, då blir det ganska svårt att förklara det å dina vägnar - då är det nog bara försöka förhandla om det och hoppas att det inte anmäls. Har det inte solklart stått någon begränsning, då är de ute på hal is.
Saken vore egentligen principiellt intressant att prova i domstol, ÄR en bonuskod verkligen att jämföra och likna med ett faktiskt värde såsom om någon tagit nått från butiken, eller om det kan jämföras med något slags betalmedel. Aldrig läst något heltydligt om det - men visst TS, jag förstår att man som privatperson aldrig vill komma dit, utan söker enkel utväg...
Men jag skulle leta rätt på första utskicket och lusläsa det, till att börja med.
-
Det står kanske inte i villkoren att man inte får öppna flera nya konton med påhittade namn, men det är ganska uppenbart.Jesper f skrev 2025-08-01 10:32:06 följande:Frågan är väll vad grundvillkoren sa i utskick/kupong, eller på vilket sätt du fick vetskap om bonuskoden? Sas det uttryckligen att det BARA får användas en gång per person/hushåll, då blir det ganska svårt att förklara det å dina vägnar - då är det nog bara försöka förhandla om det och hoppas att det inte anmäls. Har det inte solklart stått någon begränsning, då är de ute på hal is.
-
Är det ett stort bolag har de säkert möjlighet att driva detta i domstol, men jag tvekar på om de kommer att göra det. Bara arbetstiden det medför för dem samt att blanda in företagsjuristen kostar betydligt mer än den summan.
Det vettigaste vore klart att lägga pengarna/tiden på att täppa till den här möjligheten i deras rabattsystem.
Jag tror att de vill markera bara och hoppas att du ska gå med på att betala.
Jag hade lagt ner min stolthet och ringt och gråtit och förklarat vad jag lever på i månaden, och försökt komma undan med avbetalning på halva summan. Du har trots allt inte mördat nån, du är bara fattig.
Och de har redan bevis så det ändrar ingenting i sak. Hade du gjort det tre gånger så okej, det kanske kan vara ett misstag eller att man tror man får göra så. 30 ggr- det är för mycket.
Om de däremot går vidare kan det bli allvarligt för dig, så du har all anledning att vara medgörlig och försöka lösa detta utanför rätten:
"Vad är påföljden om jag använder en rabattkupong fler gånger?Jag är misstänkt för bedrägeri.
Jag har använt en rabattkupong på Ica Maxi om 200:- och säkert använt den 25ggr, dvs varje gång jag handlat.
Jag tänkte inte så mycket på att det var ett bedrägeri då kupongen fungerade och jag inte gjort någonting mer med den men på kupongen stod det att den skulle gälla mitt första och andra besök.
Men då den fortsatte och gälla tänkte jag bara att det var något fel på kupongen och att den lär sluta gälla när den går ut.
Så jag fortsatte och nu är jag misstänkt för bedrägeri.
Kan jag få fängelse eller vad kan mitt straff bli?
Mvh,
Lawline svararlawline.se/answers/vad-ar-pafoljden-om-jag-anvander-en-rabattkupong-fler-gangerHej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.
Bedrägeri är ett brott som regleras i Brottsbalken (BrB).
Den som företar en vilseledande handling till vinning för sig själv och till skada för den vilseledde eller någon i dennes ställe döms tills fängelse i högst två år. Detta gäller bedrägeri av normalgraden (9 kap. 1 § BrB). För ringa bedrägeri döms den tilltalade till böter eller fängelse i högst sex månader (9 kap. 2 § BrB). Den som begår brottet grovt bedrägeri döms till fängelse i lägst sex månader och högst sex år (9 kap. 3 § BrB). Bedömningen av vilken grad brottet avser ska göras med hänsyn till samtliga omständigheter i det särskilda fallet.
Följaktligen kan fängelse som påföljd aktualiseras i ditt fall.
Hoppas att du har fått svar på din fråga, annars är du varmt välkommen att ta kontakt med oss på Lawline igen.
Med vänlig hälsning,
Sabrina CuranRådgivare -
Räcker att de skickar det vidare till kronofogden/inkasso, så gör de TS liv lite mindre behagligt. Men jag förmodar att TS tagit den risken i beaktande, så hen bryr sig väl inte.
-
Ibland kan man tänka att ett företag borde sett till att samma kod inte kan användas många gånger, men om den är till exempel NYKUND är det ändå uppenbart att den inte ska användas flera gånger.
I det här fallet är det annorlunda. Den har använts ca 30 gånger, men framför allt har TS öppnat nytt konto för varje gång och dessutom under falska namn.
TS, jag håller med andra om att det bästa är att ringa dem, erkänna, be om ursäkt och be om en återbetalningsplan.