• Anonym (liljekonv)

Sambo utan ekonomi och hobby

Hej!

Jag gick in ett förhållande för ca 5 år sedan och i början lät ju allting lovande, skulle plugga klart ( ca 1.5 år till), hade lite vänner som hen umgicks med osv. vi är båda runt 30 år idag och jag har jobbat hela tiden sen studenten, medans hen har jobbat ca 2-3 år totalt på extra jobb tidigare.

Tanken var nog att hen skulle skulle skaffa ett jobb,

Åren och månaderna gick och allt plugg blev uppskjutet och blev aldrig klart.

Så nu sitter hen mest hemma på dagarna och väntar att jag ska komma hem efter jobbet och umgås, men jag har inte varje dag lust att hänga eller att jag vill hitta på andra saker i mitt liv, istället får man sura miner när man säger att jag ska göra andra grejer

Försöker att snällt säga att vissa butiker söker jobb osv men det ända jag får höra är att plugget ska gå först och måste bli klar med det, men är inte inskriven på någon kurs eller när det väl finns en kurs så görs inte den, Jag vet att det finns depression och ADHD så det kan få lite motsatt effekt om jag pushar för mycket.

Jag har skjutit undan vad jag tycker så nu lever vi bara på en lön, visst det funkar idag, men hyran betalas inte, matkostnader betalas inte, godis och läsk blir det ganska mycket utav som jag inte äter av direkt.

Så om jag skulle räkna ihop hyra + matkostnader så blir det nog uppemot 40-50k, och så fort siffran kommer på tal så kommer det ju bli ännu mer depression.
    Jag tror att jag även börjar få panikångestattacker över beteendet jag får tillbaka, jag får i princip dra det stora, men ändå blir jag beskylld över att jag aldrig gör någonting

Vad har ni för tips på hur jag ska kunna hantera detta på ett bra sätt?
  • Svar på tråden Sambo utan ekonomi och hobby
  • Jårdi

Definitivt särbo eller separera, just nu låter det som att ni har en mamma-barn relation. Det går att bryta dynamiken men då måste han börja stå på egna ben, och han behöver nog tvingas göra det på egen hand. Det kan rädda relationen på sikt om det är något du vill. 

• Anonym (ba)
    Mantrasina skrev 2025-08-05 14:32:42 följande:

Bli särbos. Det tror jag vore bra för er båda två - du slipper ansvara för honom, och han får ta ansvar för sig själv och ta tag i saker. 

hur vet vi att det är en han?
  • Anonym (ba)
    Anonym (pj) skrev 2025-08-05 14:53:19 följande:

Använd dubbla preventivmedel ! Blir du gravid med en sån person har du problem resten av livet sen.

hur vet vi att ts är en kvinna?
  • Anonym (ba)
    Tow2Mater skrev 2025-08-05 16:55:52 följande:
    Skulle säga samma sak; se till att hon inte blir gravid!

jag skulle nog också råda TS att se över om det kanske är dags att lämna henne. 
    hur vet vi att ts är en man?
  • Anonym (ba)
    Goneril skrev 2025-08-05 17:37:04 följande:

TS, är lägenheten din och sambon bara kom inflyttandes eller hyrde ni den för gemensamt bruk? Det är väldigt viktigt att känna till skillnaden, hyrde ni gemensamt gäller sambolagen, annars inte. Är lägenheten din är det bara att köra ut honom, du har lagen på din sida. All lösöre är ditt och skulle ni till äventyrs ha köpt något tillsammans får ni väl dela på det, men som du beskriver situationen har din sambo inte bidragit med någonting, tvärtom håller han på att dränera din ekonomi.                                                                                                                                                                  Rätten att köra honom på porten har du, men det finns en mycket sällan tillämpad undantagsparagraf som säger att man inte kan köra någon på porten om vederbörande har barn, dålig ekonomi eller allmänt i så dåligt skick att vederbörande inte kan klara sig. Det är som sagt mycket sällan den paragrafen tillämpas eftersom rekvisiten är svår att uppfylla. Du behöver ju inte heller upplysa om den, men ut ska den här snyltaren. Du skulle aldrig flyttat ihop med honom, kollade du inte hans ekonomi? Det kommer aldrig någonsin att bli bättre, bor du ihop med honom får du var beredd att försörja honom genom livet. Han har inget driv och ingen ansvarskänsla, usch, det var fel att flytta ihop med en sån individ.

hur vet vi att sambon är en man?
  • Anonym (ba)
    Jårdi skrev 2025-08-05 22:18:26 följande:

Definitivt särbo eller separera, just nu låter det som att ni har en mamma-barn relation. Det går att bryta dynamiken men då måste han börja stå på egna ben, och han behöver nog tvingas göra det på egen hand. Det kan rädda relationen på sikt om det är något du vill. 

hur vet vi att sambon är en man?
  • Tow2Mater
    Anonym (ba) skrev 2025-08-05 23:16:24 följande:
    hur vet vi att ts är en man?
    Det hade redan antagits den oansvariga sambon utan ekonomi och hobby är man så jag ville jämna ut antagandena lite. Jag tror det är en kvinna.

TS kan vara man eller kvinna. Inget säger det är ett heterosexuellt forhållande.
  • Jimmy75

Först och främst behöver du personligen bli klar över...alltså med dig själv, var dina gränser går, vad du vill, vad du är beredd att offra/ göra avkall på för att få det eller de saker det tillför positivt för dig att vara i den här relationen. Därefter behöver du göra väldigt klart för honom att du absolut vill stötta honom (förutsatt att det är vad du kommer fram till såklart), MEN att det finns tydliga villkor för det stödet. Det är utan tvekan hans ADHD som ställer till det för honom och den kommer utan någon som helst tvekan bara bli svårare och mer belastande (alltså konsekvenserna av den) ju större belastningen blir, och det kommer det bli hur gärna han än önskar och vill hantera det bättre. Det är struktur, struktur och struktur som kommer behövas inom de områden där han fallerar så att han har möjlighet att komma åt och använda de individuella styrkor han har. Tills den dag han själv kommer underfund med och skapar de förutsättningar han behöver kommer det landa på omgivningen att göra dessa saker och hjälpa honom med det - obs! Jag menar inte det som en ansvarsbefrielse för honom, för ansvar måste han ta, men han kommer behöva hjälp att komma dit om det ska gå och är enkelt uttryckt en kombination av morot och piska slarvigt uttryckt. Frågan är om du är beredd att signa upp för att vara den personen som kommer få en stor del av det lasset, som du redan märker av och beskriver i trådstarten.

• Mantrasina
    Anonym (ba) skrev 2025-08-05 23:13:39 följande:
    hur vet vi att det är en han?
    Det vet vi inte. Jag personligen läste fel. Men det spelar ingen roll vilket kön sambon har, min input är lika oavsett.
  • Xenia

Du bor ihop med en parasit. ADHD är ingen ursäkt för att snylta på sin partner år ut och år in. Det finns f ö mediciner mot ADHD.

Uppmuntra hen att gå till en psykolog och ta tag i sitt liv.

Men du har ingen skyldighet är försörja hen. Om hen inte börjar arbeta och betala sin del, kasta ut hen.

Jag utgick från att TS är kvinna pga nicket "liljekonv", som jag tycker låter kvinnligt. Men oavsett om TS är kvinna eller man och oavsett vilket kön sambon har så har  jag samma inställning.

Svar på tråden Sambo utan ekonomi och hobby