-
Hej!Jag gick in ett förhållande för ca 5 år sedan och i början lät ju allting lovande, skulle plugga klart ( ca 1.5 år till), hade lite vänner som hen umgicks med osv. vi är båda runt 30 år idag och jag har jobbat hela tiden sen studenten, medans hen har jobbat ca 2-3 år totalt på extra jobb tidigare.Tanken var nog att hen skulle skulle skaffa ett jobb,Åren och månaderna gick och allt plugg blev uppskjutet och blev aldrig klart.Så nu sitter hen mest hemma på dagarna och väntar att jag ska komma hem efter jobbet och umgås, men jag har inte varje dag lust att hänga eller att jag vill hitta på andra saker i mitt liv, istället får man sura miner när man säger att jag ska göra andra grejerFörsöker att snällt säga att vissa butiker söker jobb osv men det ända jag får höra är att plugget ska gå först och måste bli klar med det, men är inte inskriven på någon kurs eller när det väl finns en kurs så görs inte den, Jag vet att det finns depression och ADHD så det kan få lite motsatt effekt om jag pushar för mycket.Jag har skjutit undan vad jag tycker så nu lever vi bara på en lön, visst det funkar idag, men hyran betalas inte, matkostnader betalas inte, godis och läsk blir det ganska mycket utav som jag inte äter av direkt.Så om jag skulle räkna ihop hyra + matkostnader så blir det nog uppemot 40-50k, och så fort siffran kommer på tal så kommer det ju bli ännu mer depression.Jag tror att jag även börjar få panikångestattacker över beteendet jag får tillbaka, jag får i princip dra det stora, men ändå blir jag beskylld över att jag aldrig gör någontingVad har ni för tips på hur jag ska kunna hantera detta på ett bra sätt? -
Svar på tråden Sambo utan ekonomi och hobby
-
Det här är en fälla som en hel del kvinnor tyvärr går i. En man som verkar lovande i början, men som sen visar sig ha noll ambitioner och inga tydliga mål med sina liv. En tidigare vän till mig var ihop med en sådan parasit. Han hittade på olika ursäkter till varför han inte aktivt sökte jobb, men den enda ursäkten han egentligen hade var att han ville göra sådant som var kul istället, som att spela data/TV-spel och bara gå hemma och slå dank. Min vän hade stort tålamod och stod ut länge med honom, antagligen för att hon faktiskt älskade honom trots detta. Men hon fick dra ett allt tyngre lass, både ekonomiskt och pga att han inte hjälptes åt med hushållssysslor, så hon sparkade ut honom, och du borde göra detsamma med din kille. Du nämner att du börjat få panikattacker, och det är en varning du ska ta på allvar, för det betyder att du är för snäll och att dina behov inte tillgodoses.
-
Framför allt inse att han inte ensam kommer ändra på det här. Att hans liv ser ut såhär i hans ålder ljuger liksom inte. Menar inte att döma honom här. Finns naturligtvis anledningar att det ser ut som det gör, men de flesta av de anledningarna har med honom att göra och det kommer inte magiskt bara förändras av sig själv. Något radikalt måste hända och som det låter är det just nu du som behöver bistå med det om det ska bli av....antingen genom en rejäl spark där bak och en deadline, eller att du tar dina händer ifrån det här och lämnar ditt just nu vuxna barn.Anonym (Fälla) skrev 2025-08-06 01:08:48 följande:Det här är en fälla som en hel del kvinnor tyvärr går i. En man som verkar lovande i början, men som sen visar sig ha noll ambitioner och inga tydliga mål med sina liv. En tidigare vän till mig var ihop med en sådan parasit. Han hittade på olika ursäkter till varför han inte aktivt sökte jobb, men den enda ursäkten han egentligen hade var att han ville göra sådant som var kul istället, som att spela data/TV-spel och bara gå hemma och slå dank. Min vän hade stort tålamod och stod ut länge med honom, antagligen för att hon faktiskt älskade honom trots detta. Men hon fick dra ett allt tyngre lass, både ekonomiskt och pga att han inte hjälptes åt med hushållssysslor, så hon sparkade ut honom, och du borde göra detsamma med din kille. Du nämner att du börjat få panikattacker, och det är en varning du ska ta på allvar, för det betyder att du är för snäll och att dina behov inte tillgodoses.
-
Att TS är en kvinna stod klart, både sättet att uttrycka sig och signaturen tyder på det. Många här är alldeles för överslätande och förstående enligt min uppfattning och talar om "stöd". Aldrig, aldrig någonsin ska man som partner se okritiskt på det loserbeteende den här killen visar upp och aldrig någonsin kan en diagnos ursäkta att han håller på att ruinera TS. TS är inte killens psykolog med uppgift att lotsa in honom till ett normalt liv, det är viktigt att komma ihåg det. Hon har inga skyldigheter mot honom alls utan hon har en förpliktelse gentemot sig själv och det är att inte fara illa tillsammans med en ytterst olämplig partner. Hon har en skyldighet här att skydda sin egen ekonomi; gör hon inte det kan det få långtgående följder, förstöra hela livet om det vill sig illa. Det är ju tydligen redan problem med hyran och hur ska det då bli i framtiden? Hon kanske aldrig kan hyra en bostad eller beviljas ett lån, förstår du inte det, TS? Hon ska inte ställa ultimatum i klass med att förhållandet ska fortsätta om killen ändrar sig och börjar söka jobb eller åtminstone skriver in sig på en högskola utan hon ska helt radikalt köra ut honom, förutsatt att lägenheten är hennes. Den här killen är ett hopplöst fall, möjligtvis kommer han att lova lite vagt att ändra sig men det kommer han aldrig att göra, han är alltför van vid den bekväma livsstilen och att låta sig bli försörjd. Varför ska TS ställa upp på det? TS har rätt att vara egoist här, det är ren självbevarelsedrift. Om det går illa för killen efter att TS kört honom på porten är det inte TS problem, i hennes kläder skulle jag inte bry mig ett dugg om killen blev hemlös. Den situationen har han själv skapat. Kör ut honom, byt lås och blockera! Ställ en kartong med hans prylar utanför dörren!'
-
Jag skulle nog hävda att det är fler män som går på detta eller rentav accepterar att försörja sin kvinnliga partner.Anonym (Fälla) skrev 2025-08-06 01:08:48 följande:Det här är en fälla som en hel del kvinnor tyvärr går i. En man som verkar lovande i början, men som sen visar sig ha noll ambitioner och inga tydliga mål med sina liv. En tidigare vän till mig var ihop med en sådan parasit. Han hittade på olika ursäkter till varför han inte aktivt sökte jobb, men den enda ursäkten han egentligen hade var att han ville göra sådant som var kul istället, som att spela data/TV-spel och bara gå hemma och slå dank. Min vän hade stort tålamod och stod ut länge med honom, antagligen för att hon faktiskt älskade honom trots detta. Men hon fick dra ett allt tyngre lass, både ekonomiskt och pga att han inte hjälptes åt med hushållssysslor, så hon sparkade ut honom, och du borde göra detsamma med din kille. Du nämner att du börjat få panikattacker, och det är en varning du ska ta på allvar, för det betyder att du är för snäll och att dina behov inte tillgodoses.
-
Naturligtvis, det finns ju män som hyllar 50-talet. De ogillar dagens jämlika relationer och tycker det var bättre förr. Då är det inte konstigt att man tycker det är ok att försörja kvinnan.Tom Araya skrev 2025-08-06 06:21:27 följande:Jag skulle nog hävda att det är fler män som går på detta eller rentav accepterar att försörja sin kvinnliga partner. -
Det kan vara att du har rätt men det ser inte ut att vara jätteskillnad utifrån bassiffrorna. Några kvinnor är definitivt hemma för att både de och mannen vill och det finns möjlighet till det. Man får komma ihåg att landet hade 1,3 miljoner hemmafruar på 1950-talet och så har aldrig situationen varit för män, vi startade inte från lika läge.Tom Araya skrev 2025-08-06 06:21:27 följande:Jag skulle nog hävda att det är fler män som går på detta eller rentav accepterar att försörja sin kvinnliga partner.
I januari 2025 uppgick antalet anställda till 4 650 000 enligt icke säsongrensade data. Bland kvinnor var 2 309 000 anställda och bland män var antalet anställda 2 341 000.
-
Antalet sysselsatta kvinnor var 2 453 000 och antalet sysselsatta män uppgick till 2 656 000 personer. Sysselsättningsgraden var 67,1 procent. Bland kvinnor uppgick sysselsättningsgraden till 65,4 procent och bland män var den 68,7 procent.
-
Antalet arbetslösa kvinnor var 292 000, vilket är en ökning med 64 000 personer. Bland män ökade antalet arbetslösa med 49 000 personer till 300 000. Arbetslöshetstalet uppgick till 10,6 procent bland kvinnor, en ökning med 2,0 procentenheter. Bland män var arbetslösheten 10,2 procent, en ökning med 1,7 procentenheter. Antalet långtidsarbetslösa, som varit arbetslösa i minst 27 veckor, uppgick till 173 000. Av de långtidsarbetslösa var 73 000 kvinnor och 100 000 män.
Ett stort problem är nog arbetslösheten bland unga:
Bland ungdomar i åldern 15?24 år var antalet arbetslösa 170 000 och arbetslöshetstalet var 24,7 procent. -
Att vara isolerad, inte gå ut promenera eller träna och inte göra något vettigt spär på depressionen. Han göder sin egen depression.
Väldigt omoget av honom att säga att du inte gör något!
Antar att han har svårt att studera för att han har svårt att komma igång, lägga upp och strukturera studierna och svårt att koncentrera sig, på grund av ADHD.
Svårt att söka jobb pga depression, fortsätter istället att leva i sin bubbla och är väldigt beroende av dig.
Om man har ADHD är det som kan hjälpa:
Motion som ökar hjärtfrekvensen och gör en lite svettig en gång per dygn. Behöver inte hålla på mer än en halvtimme, men pulsökning behövs. Det hjälper till att balansera energinivåerna lite, vilka är dysreglerade vid ADHD. Dessutom verkar det antidepressivt, särskilt om motionen är utomhus/ i dagsljus.
Prova ut en ADHD-medecin. Det finns flera olika och det kan ta prov av flera olika och olika doser innan man hittar rätt. En del tar bara på vardagarna, när de ska jobba/läsa.
Regelbundna sovtider, för sömnen brukar vara ett problem vid ADHD och även vid depression. Varva ner en stund på kvällen, vila från skärm o.dyl Gå upp på morgonen trots att man är jättetrött, för att vrida dygnet rätt. Man sover inte lika bra om man lägger sig väldigt sent, även om man sover samma timantal.
Av dem som endast har koncentrationssvårigheter, men inte hyperaktivitet eller rastlöshet, så har ca 33 % glädje av högkvalitativ fiskolja. Enligt Göteborgs universitet., i en mindre studie.
Ställ ultimatum, antingen börjar han gå några vettiga steg mot att bli bättre fysiskt/psykiskt och göra allvar av studier/jobb, eller också vill du att han flyttar.
Är han spelberoende? Ställ uktimatum även där. -
Tillägg: Genom föreningen Attention kan man få info om vad som kan vara till hjälp vid ADHD.
-
Dessa förslag är ingenting som TS ska engagera sig i. Killens diagnos är hans ensak och hur han hanterar den ska TS inte lägga sig i. Den här killen ska bara bort från TS innan han förstör hennes liv helt och hållet. Som jag skrev tidigare, han ska köras ut från bostaden blockeras och nytt lås ska installeras. Synd om alla med ADHD men TS har ingen skyldighet att stå ut med någon med diagnos. Jag skulle aldrig ha gjort det.Anonym (ADHD) skrev 2025-08-06 07:36:10 följande:Att vara isolerad, inte gå ut promenera eller träna och inte göra något vettigt spär på depressionen. Han göder sin egen depression.
Väldigt omoget av honom att säga att du inte gör något!
Antar att han har svårt att studera för att han har svårt att komma igång, lägga upp och strukturera studierna och svårt att koncentrera sig, på grund av ADHD.
Svårt att söka jobb pga depression, fortsätter istället att leva i sin bubbla och är väldigt beroende av dig.
Om man har ADHD är det som kan hjälpa:
Motion som ökar hjärtfrekvensen och gör en lite svettig en gång per dygn. Behöver inte hålla på mer än en halvtimme, men pulsökning behövs. Det hjälper till att balansera energinivåerna lite, vilka är dysreglerade vid ADHD. Dessutom verkar det antidepressivt, särskilt om motionen är utomhus/ i dagsljus.
Prova ut en ADHD-medecin. Det finns flera olika och det kan ta prov av flera olika och olika doser innan man hittar rätt. En del tar bara på vardagarna, när de ska jobba/läsa.
Regelbundna sovtider, för sömnen brukar vara ett problem vid ADHD och även vid depression. Varva ner en stund på kvällen, vila från skärm o.dyl Gå upp på morgonen trots att man är jättetrött, för att vrida dygnet rätt. Man sover inte lika bra om man lägger sig väldigt sent, även om man sover samma timantal.
Av dem som endast har koncentrationssvårigheter, men inte hyperaktivitet eller rastlöshet, så har ca 33 % glädje av högkvalitativ fiskolja. Enligt Göteborgs universitet., i en mindre studie.
Ställ ultimatum, antingen börjar han gå några vettiga steg mot att bli bättre fysiskt/psykiskt och göra allvar av studier/jobb, eller också vill du att han flyttar.
Är han spelberoende? Ställ uktimatum även där.
-
Mitt tidigare svar står jag fast vid, handlar inte om "man vs kvinna".
Har man ingen ekonomi så kan man inte "leva" och då kan man inte utgå från att man kan "leva" i ett samboförhållande utan att bidra. Än mindre så när det börjar skava... och lever man i ett samboförhållande så måste man kunna prata om saker som även är tuffa och jobbiga... annars så kan man likaväl avsluta relationen... speciellt när man är ung och inte har så många andra förpliktelser gentemot varandra... (barn!!)
Det finns inget att vänta på! Ni är 30 bast, ni är inga barn längre, man kan vara "ung vuxen" fram tills man är 25, sen är det dags att ha stakat ut sitt liv liite mer, eller iaf ha skaffat sig lite principer som man kan luta sig mot när det gäller ekonomi, relationer, en tänkt framtid, vem man är, vad man vill, åt vilket håll är jag på väg...
Ta tjuren vid hornen! Sätt er ned! Slösa inte bort ytterligare 6månader, ett år.