-
Hej!Jag gick in ett förhållande för ca 5 år sedan och i början lät ju allting lovande, skulle plugga klart ( ca 1.5 år till), hade lite vänner som hen umgicks med osv. vi är båda runt 30 år idag och jag har jobbat hela tiden sen studenten, medans hen har jobbat ca 2-3 år totalt på extra jobb tidigare.Tanken var nog att hen skulle skulle skaffa ett jobb,Åren och månaderna gick och allt plugg blev uppskjutet och blev aldrig klart.Så nu sitter hen mest hemma på dagarna och väntar att jag ska komma hem efter jobbet och umgås, men jag har inte varje dag lust att hänga eller att jag vill hitta på andra saker i mitt liv, istället får man sura miner när man säger att jag ska göra andra grejerFörsöker att snällt säga att vissa butiker söker jobb osv men det ända jag får höra är att plugget ska gå först och måste bli klar med det, men är inte inskriven på någon kurs eller när det väl finns en kurs så görs inte den, Jag vet att det finns depression och ADHD så det kan få lite motsatt effekt om jag pushar för mycket.Jag har skjutit undan vad jag tycker så nu lever vi bara på en lön, visst det funkar idag, men hyran betalas inte, matkostnader betalas inte, godis och läsk blir det ganska mycket utav som jag inte äter av direkt.Så om jag skulle räkna ihop hyra + matkostnader så blir det nog uppemot 40-50k, och så fort siffran kommer på tal så kommer det ju bli ännu mer depression.Jag tror att jag även börjar få panikångestattacker över beteendet jag får tillbaka, jag får i princip dra det stora, men ändå blir jag beskylld över att jag aldrig gör någontingVad har ni för tips på hur jag ska kunna hantera detta på ett bra sätt? -
Svar på tråden Sambo utan ekonomi och hobby
-
Dock är det mer osexigt när det är en man som blir försörjd.Tom Araya skrev 2025-08-06 06:21:27 följande:Jag skulle nog hävda att det är fler män som går på detta eller rentav accepterar att försörja sin kvinnliga partner. -
Nej det stämmer inte, TS har inte lagen på sin sida att bara köra ut honom. Ska det gå lagligt till så är det en längre process.Goneril skrev 2025-08-05 17:37:04 följande:Sambo utan ekonomi och hobbyTS, är lägenheten din och sambon bara kom inflyttandes eller hyrde ni den för gemensamt bruk? Det är väldigt viktigt att känna till skillnaden, hyrde ni gemensamt gäller sambolagen, annars inte. Är lägenheten din är det bara att köra ut honom, du har lagen på din sida. All lösöre är ditt och skulle ni till äventyrs ha köpt något tillsammans får ni väl dela på det, men som du beskriver situationen har din sambo inte bidragit med någonting, tvärtom håller han på att dränera din ekonomi. Rätten att köra honom på porten har du, men det finns en mycket sällan tillämpad undantagsparagraf som säger att man inte kan köra någon på porten om vederbörande har barn, dålig ekonomi eller allmänt i så dåligt skick att vederbörande inte kan klara sig. Det är som sagt mycket sällan den paragrafen tillämpas eftersom rekvisiten är svår att uppfylla. Du behöver ju inte heller upplysa om den, men ut ska den här snyltaren. Du skulle aldrig flyttat ihop med honom, kollade du inte hans ekonomi? Det kommer aldrig någonsin att bli bättre, bor du ihop med honom får du var beredd att försörja honom genom livet. Han har inget driv och ingen ansvarskänsla, usch, det var fel att flytta ihop med en sån individ.
-
Du menar de tre månaderna som ska ha förflutit efter att TS bett honom lämna. Lämnar han inte godvilligt kan man få hjälp med avhysning av Kronofogden. Jag förutsätter som jag skrev tidigare att sambolagen inte gäller här. Givetvis kan man bli av med en oönskad individ! Lagen vore ju annars tandlös.Anonym (m) skrev 2025-08-06 10:21:08 följande:Nej det stämmer inte, TS har inte lagen på sin sida att bara köra ut honom. Ska det gå lagligt till så är det en längre process. -
Blir alltid lika fascinerad av såna här trådar. Varför stannar du? Vad tillför han I ditt liv?
Jag personligen skulle gå under av att leva med en sån partner och jag skulle aldrig acceptera att leva med någon som går runt sådär år efter år utan försök att ändra sin situation. Och det är inte ditt ansvar att peppa och hjälpa.
Nä, för mig skulle kärleken, attraktionen och respekten sakta dö. -
Tillägg till tidigare, nu ponerar vi att sambolagen gäller. Om någon vill köra ut en annan är det en privat angelägenhet som inte regleras i lagen. Ska det gå lagligt tillväga får bodelningen göras först. I det här fallet ska TS givetvis göra sig av med sambon, fortast möjligt. Hon kan läsa på I www.lawline.se där många ställer likartade frågor. Jag blir verkligen upprörd över alla inlägg här i tråden där de båda uppmanas att "sitta ner och resonera" i stället för att slängs ut den här misslyckade individen, ja så synd om honom som har en diagnos.
-
Enda sättet att hantera detta är att göra slut.
Han försörjer inte sig själv, tar noll initiativ till att arbeta eller studera, har noll motivation eller driv, klagar på vad du gör eller inte gör. Vilken glädjespridare, en partner ska få en att känna sig bättre och gladare, inte tvärtom.
Det kommer att bli så skönt när du slipper honom, han är inte ditt ansvar, han är vuxen och har redan en mamma.
-
Wow! Tack vilken respons!
Varför jag använde hen var för att jag inte ville dra över något kön över en kant.
Hade precis skrivit på papper för en bostadsrätt och började bokstavligen dejta, så jag skulle inte se det som att jag köpt för att vi skulle bo där tillsammans, men jag vill inte vara så elak så det skulle starta någon process.
tyvärr så finns det inga samboavtal vilket jag inser att det bordes gjort men känns för genomskinligt att göra det nu.
Varför jag stannat är för att jag älskat personen i hopp om att det alltid skulle bli bättre, och sedan kommer en dipp och jag har inte mage att börja allvarliga diskussioner.
Men börjar inse för mycket att jag inte kommer fram i förhållandet och bara står still eller backar, partern vill även ha barn men jag har sagt toknej, för föräldrarpenningen sjunker avsevärt utan ha jobbat något år,
Jag ska ta en bra dag och prata igenom hur vi ska ordna problemet
-
Kärlek i all ära, man i ett förhållande behövs också lite praktiskt tänk och gränser för vad som är okej och inte.
Du behöver ta tag i din egen ekonomi och överväga om du verkligen har råd med att försörja en annan vuxen. Likaså behöver du inse att det inte är så att man som funktionsnedsatt och deprimerad har rätt till att bo ihop med någon som en parasit.
Visst kan man stötta lite i nöd, men du behöver inte tassa runt och tro att det blir värre, "bara" för att du är tydlig med de faktiska förutsättningarna.
Din partner lever ju på gamla meriter och du ska absolut inte ha dåligt samvete över att du inte är intresserad av ett liv i ekonomisk nöd.
Hen kanske inte klarar bättre, man det
Behöver inte vara good enough. Du kanske behöver gå vidare. -
Så bra att du sade nej till barn! Det är absolut inte läge för det när den ena parten har så stora problem.
Om du skrev på för lägenheten före ni började dejta, så tycker jag att det är din lägenhet. -
Att starta en process är ingen "elakhet" utan du har din lagliga rätt att göra det, här är det en kille som snuvat dig på mycket pengar, ni har ju levt på din lön. Fakturera honom på allt han lurat dig på och betalar han inte kan du som privatperson ställa ett krav via Kronofogden, betalningsföreläggande, diagnos eller ej, den är ingen ursäkt för att strunta i att göra rätt för sig. Du står ensam på kontraktet och bostaden införskaffades innan ni blev sambor. Alltså är den inte köpt för gemensamt bruk. För att sambolagen ska gälla ska en bostad ha köpts för gemensamt boende, stadigvarande förhållande, gemensamt hushåll. Sen spelar det ingen roll vem som betalade insatsen. När det gäller möbler är det tredje paragrafen sambolagen som gäller, det man hade innan man blev sambor fortsätter att vara ens egen egendom. Hur många inlägg av den här typen ser man inte i FL? Kvinnor går med på vad som helst för de är ju så "kääära". Sedan behöver de decennier för att reparera sin ekonomi, får själva betalningsanmärkningar med de konsekvenser det medför. Vettiga killar med stabil ekonomi kommer garanterat inte vara intresserade av att hålla dem under armarna ekonomiskt, så på ett sätt kan man säga att hänga ihop med någon med skulder eller dålig ekonomi innebär stora röda flaggor, stora som fotbollsplaner. Kvinnor ska också undvika killar med diagnoser av diverse slag, man har ingen skyldighet att upprätta psykologmottagning utan man ska ta sina egna intressen tillvara.Anonym (liljekonv) skrev 2025-08-06 11:28:03 följande:Wow! Tack vilken respons!
Varför jag använde hen var för att jag inte ville dra över något kön över en kant.
Hade precis skrivit på papper för en bostadsrätt och började bokstavligen dejta, så jag skulle inte se det som att jag köpt för att vi skulle bo där tillsammans, men jag vill inte vara så elak så det skulle starta någon process.
tyvärr så finns det inga samboavtal vilket jag inser att det bordes gjort men känns för genomskinligt att göra det nu.
Varför jag stannat är för att jag älskat personen i hopp om att det alltid skulle bli bättre, och sedan kommer en dipp och jag har inte mage att börja allvarliga diskussioner.
Men börjar inse för mycket att jag inte kommer fram i förhållandet och bara står still eller backar, partern vill även ha barn men jag har sagt toknej, för föräldrarpenningen sjunker avsevärt utan ha jobbat något år,
Jag ska ta en bra dag och prata igenom hur vi ska ordna problemet