Inlägg från: Anonym (Mina skäl att välja äta vego) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mina skäl att välja äta vego)

Sluta ät kött - ni är en del av problemet!

Anonym (Nytta) skrev 2025-10-06 13:44:26 följande:
    Vad har din politiska ställning med saken att göra? 
    Du har inte tidigare inlägg påpekat att detta inte har med politik att göra överhuvudtaget. 

I övrigt så är ju människan i grund och botten jägare, ser inget fel i att välja att äta kött. 

Sen är det givetvis hemskt hur det går till på slakterier men man kan välja sitt kött med kärlek också. I skogen finns ett pågående ekosystem och människan är delaktig i att detta fungerar. Vi har haft den rollen sen jägarstenåldern. 

I övrigt måste du inse att du inte kommer att omvandla någon till vegetarian i en tråd på FL. Tvärtom. Det provocerar enbart oss som väljer att äta kött. 
    Anledningen till att jag nämnde det är att jag märkt att de flesta tror att man är vänsterman och miljönisse om man är positiv till vegetabiliebaserade livsmedel. Det är nämligen så att idag tar klimatet så mycket av fokus att artiklar som förespråkar vegetabiliebaserade livsmedel ofta nämner det , men numera sällan djurrättsfrågan, som jag tycker är ännu tyngre skäl för vego. Mycket tyngre.

På 90-talet, innan klimatfrågan var känd diskuterades ibland däremot djurrätt. Men idag känns den relativt bortglömd

Man kan inte som jag ser det tala om människan som ett kollektiv som alltid måste handla likadant och likadant som människor tidigare. Vi är ju individer, och har andra möjligheter än på jägarstenåldern. Jag ser inget skäl att fortsätta så.(Förresten hade människor då långt ifrån den kött-tillgång som svenskar idag, som dessutom ligger internationellt mycket högt i köttkonsumtionen).

Jag tycker inte man kan kalla det kärlek att föda upp kännande varelser för att döda och sälja eller konsumera. Hur kan man döda någon man älskar? Den kärleken vill då inte jag ha. Hur bra än produktionsdjur har det så är slutet det samma. De dödas.

Givetvis omvandlar inte enbart ett inlägg av mig någon, men droppen urholkar ibland stenen. Jag var ju själv en storkonsument av animalier, och som jag skrev tänkte jag att jag är den siste i hela världen som blir vegetarian. Vegan fanns inte på kartan. Och jag ändrade ju mig bla pga inspirationen jag fått via nätet av många inlägg osv

Sedan är det inte jag som är TS, och jag skulle inte uttrycka mig som TS rubrik. Det är inte min diskussionsstil.
    Anonym (Nytta) skrev 2025-10-06 18:26:59 följande:
    Så det anses som sämre att vara miljöpartist eller vänsterpartist? Jag hänger inte med alls i resonemanget...

Dom hade nog mindre tillgång på det mesta än vad vi har idag. Ica hade inte öppnat på jägarstenåldern. 
    Nu pratade jag i första hand om jakt och inte bacon i förpackning. Är det fel att äta vilt ? Vildsvin tex ? 

Nej man kan inte kalla det kärlek att föda upp djur för slakt. Det har jag inte heller påstått. Tror däremot inte att en slaktbone känner någon kärlek till grisarna. De för det för att överleva och det krävs väldigt mkt mark för att kunna försörja sig på enbart spannmål och potatis. Våra bönder ska vi vara väldigt rädda om. Hur rått det än är.  Men du verkar ha ätit väldigt mkt kött tidigare så du har väl fyllt din kvot. Vi andra ligger nog efter lite och kan fortsätta. 
    Många tex många köttanhängare anser att man är ännu mindre trovärdig om man står till vänster och, till skillnaf från tex mig väljer vegetabiliebaserade livsmedel mest av miljöskäl.Det har jag sett många gånger.

Jag personligen väljer att inte äta vare sig viltkött eller annat kött/ fisk, ägg, mejeriprodukter. Även i ett växtbaserat samhälle kan en viss begränsad skyddsjakt tänkas förekomma, (det inser jag)men personligen vill jag inte äta det köttet. Däremot kan tänkas finnas en nisch för carnivora husdjur, kanske framför allt katter där.

Det finns annat än spannmål och potatis. Det finns för att ta ett exempel  bla ett stort svenskt företag som gör vegetabiliska produkter och använder svenska proteingrödor. Jag är inte heller motståndare till all internationell livsmedelshandel. Jag hör int3 till dem som säger att allting måste vara svenskproducerat.

Jag var absolut storkonsument, och det förnekar jag inte en sekund. Dock slutade jag äta kött/ fisk för runt 26 år sen, så jag tror min livstidskonsumtion blir mindre än genomsnittet ändå.
    Anonym (H) skrev 2025-10-06 20:12:13 följande:
    Politik har inte att göra med vad man äter.
    Inte direkt, men jag vet av erfarenhet att om man är för vegetabiliebaserade livsmedel som jag så tror många automatiskt att man står till vänster, och jag (SD-väljare) är bara så trött på det.Jag ser det så ofta.
    Anonym (Nytta) skrev 2025-10-06 20:44:16 följande:
    Nej jag tycker ju inte det heller men antagligen är det mindre pk3j att vara miljöpartist eller vänsterpartist och äta kött. Det är tydligen bättre att vara åt högern...

Jag fattar inte heller 
    Förklaringen är helt enkelt att jag så ofta möter attityden att om man som jag är positiv vegetabiliebaserade livsmedel så är man vänster. Det är är en fördom som jag är så trött på och har mött så ofta. Därför passade jag på att motsäga.
    klyban skrev 2025-10-07 14:52:14 följande:

Ingen vet vad vi ska göra med din irrelevans.

Men en sak inser man dock, du inbillar dig vara till höger är ett argument för äta veganskt.
    Men kan bara säga, haha, skulle inte tro det är något argument för något faktiskt, men än då kom det och ingen fattar vad vi ska göra med något så ointressant.

Det har jag aldrig sagt, att just det är ett argument.

Däremot nämnde jag vid sidan om , eftersom jag så ofta möter den fördomen, att det är möjligt att ha Andra åsiktskombinationer än de vanliga åsiktspaketen i Sverige.

Men det var en vid-sidan-om-kommentar, int3 ett argument i sig.
    klyban skrev 2025-10-07 19:00:25 följande:

Det är inget argument.

Och ätit kött innan, ja, det går väl 15st på dussinet som gjort det innan vegan Kyss 
    SÅ vad är det ens ett argument för, att man äter kött så bli vegetarian fast man inte vill?

Jag skrev inte att det var ett argument.

Vaddå bli vegetarian fast man inte vill? Jag förstår inte vad du menar. Något sådant skrev jag inte. jag tycker det är svårt för mig att föra dialogen med dig
    klyban skrev 2025-10-08 07:04:33 följande:

Vem skriver nonsens som äta människor och inte ens har ett argument, eller ja, dö försöker påstå det.

Så vad är irrelevansen för då, och nu blir det intressant om det kommer en poäng.

Ingen sagt något om att du inte får vara vegetarian, det vi säger är att vi vill inte höra din predikan, skambeläggning och andra metoder för att hantera de som inte tycker som du.
    Och alla ska tycka som du har vi lärt oss, då det är bara dina argument som är bra.(Ja, enligt dig då.)
    Men när människa kommer på bordet, det är då man vet något gått allvarligt fel.

Det mest komiska är hur du inbillar dig att djuren ens skulle vara medvetna om att de kommer dö.

Jag ger åter upp diskussionen med dig. Vi når inte varandra.
    Mariasmorgon skrev 2025-10-08 13:26:12 följande:

Sverige släpper ut mindre än en procent av de globala utsläppen. Köttkonsumtion är säkert skadlig, men det är inte Sveriges problem, utan länderna med jättebefolkningar.

Å andra sidan menar jag att det går att välja vegetabiliebaserade livsmedel av helt andra skäl än klimat och woke. Jag är djurrättsvegan och en höger- röstande sådan, inte minsta woke.

Men djurrätt är idag helt bortglömt i mainstreamdebatten. På 90-talet fanns den med innan klimatproblemet blev känt, men inte idag. Alltid i artiklar som förespråkar vegetabiliebaserade livsmedel idag framhålls klimat och hälsa, aldrig djurrätt.

Anonym (Nytta) skrev 2025-10-08 16:37:23 följande:
    Du får äta vad du vill och du får rösta på vilket parti du vill! 

Precis som vi andra som är myndiga! 

Snälla!!!
    Mariasmorgon tog bara upp utsläpp. Var det fel att skriva om att det finns andra skäl att vara positiv till vegetabiliebaserade livsmedel än miljö?

Att skriva att det finns andra frågor här än TS tar upp. Jag tycker djurrätt är bortglömt idag jämfört med tex 90-talet.
    Anonym (Göran) skrev 2025-10-08 18:10:10 följande:
    Och därför gör du dina val i livet, vilket är ok. Precis lika ok som det är om man väljer att äta kött. Det många vegetarianer har så svårt för är att låta bli att försöka påverka andra att göra som dom vill.
    Glömmer du inte bort nu att en debattråd är till just för att olika åsikter ska kunna brytas mot varandra? Det är ju inte så att jag hoppar på nån på stan o säger - du borde bli vegan eller åtminstone vegetarian.

Ingen är tvingad att läsa inlägg i en debattråd med frivilligt deltagande.

Dessutom är jag inte heller TS. Jag ville komplettera med andra skäl än miljö.Jag tycker djuretiska är viktigt.

Och hade inte debatt och diskussion varit tillåten hade jag själv - en före detta inbiten storkonsument av animalier - inte fått den inspiration som gjorde att jag ändrade inriktning. Och inget hindrar att fler personer i nya generationer får samma inspiration idag, som jag fick på 90-talet. 

Jag kan inte se något negativt med det, och det ä4 frivilligt att läsa.
Svar på tråden Sluta ät kött - ni är en del av problemet!