Inlägg från: Anonym (Mina skäl att välja äta vego) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mina skäl att välja äta vego)

Sluta ät kött - ni är en del av problemet!

Anonym (Hej) skrev 2025-09-12 16:57:22 följande:

Stackars växter att behöva bli uppätna av en vegetarian/vegan. Skäms med er:

www.svt.se/nyheter/vetenskap/vaxter-bade-pratar-och-kanner

Vet du inte att det argumentet är vederlagt för länge sen? Trodde att det skulle allt mer försvinna. Det går ju åt ÄNNU MER växter då man tar omvägar via djur.
    skygd skrev 2025-09-12 16:09:16 följande:
    ja då förstår jag bättre, själv tror jag att liv är mer lika varandra än vad man kanske kan tro först vid en ytlig observation. man kan söva växter, växter kan kalla på hjälp, ta hand om sin avkomma och andras. det handlar om vilken detaljnivå man lägger det på. människor har skapat sin egen hierarki där människor står högst i naturen, sedan däggdjur osv ner till växter och mikroorganismer, ja generaliserat så där alltså. vi människor är en del av samma kretslopp som alla andra. med detta skrivet så tycker jag alltså inte att du ska ge upp din strävan, ville bara ge mitt perspektiv, stå på dig.
    Delvis samma svar som till föregående. Det går åt ännu mer växter om man tar omvägar via djur. (Men sen tvivlar jag också på att ?det är någon där? i växter. En del funktioner är mer automatiska.)
    molly50 skrev 2025-09-13 12:37:17 följande:
    Det är möjligt. Men hur ska du kunna påverka människor i andra länder? Hur ska du nå ut till dem?
    Jag har ingen ambition att göra det, och dessutom är jag ju djurrättsaktivist, inte klimat-aktivist. Sedan om jag vore det senare skulle inte jag behöva göra allt. Det finns massor av debatt i andra länder med och många ändrar redan nu sin livsstil, och om så inte vore vore det ännu värre läge än nu.
    molly50 skrev 2025-09-15 12:42:25 följande:
    Men det kanske du borde göra. I andra länder kan djurhållningen vara betydligt sämre än i Sverige.
    Nyss talade vi om klimat, men om vi går över till djurhållningen igen är det ju skillnad på djurskydd(bevara systemet men reformera) och djurrätt(fasa ut systemet snarare). Jag är djurrättsaktivist, inte djurskyddsaktivist.

Hur ?bra? djurhållningen än är så slutar det på samma vis med att djuren dödas. Jag är intresserad av själva grundfrågan. ( Dessutom , om jag vore djurskyddsman, är svenskt djurskydd inte alls så bra som många vill tro, med tex koldioxidgasning av grisar och gasning av tuppkycklingar och viltfångade fiskar som kvävs under timmar o.s.v., allt detta fullt lagligt).
    molly50 skrev 2025-09-15 14:01:04 följande:
    Nej,jag har väldigt svårt att tro att fiskar kan klara sig i flera timmar efter att de blivit upptagna.

Massfångade vilda fiskar kan och gör. Det är skilland på det och en spöfiskare som döar direkt. Men jag är för att över huvuds taget inte fiska 

tidningen.djurskyddet.se/2017/07/miljoner-fiskar-kvavs-sakta-till-dods-var-ar-djurskyddet-vid-fiskslakt/

molly50 skrev 2025-09-15 13:11:45 följande:
    Jag skulle vilja se källa på detta med hur djuren dödas här i Sverige. Jag har t ex väldigt svårt att tro att fiskar ska kunna klara att ligga i flera timmar utan vatten innan de dör.
    Och när det gäller andra djur så brukar de slaktas med slaktmask vilket brukar gå fort.
    Om djuren verkligen plågas så ,som du vill försöka låta påskina, så är det något jag skulle vilja se en källa på. Det räcker inte att bara säga att de dödas.

Koldioxidgasningen är allmänt känd och ofta nämnd i debatten. Att tuppkycklingar dödas direkt, förut med krossning/nedmalning och nu med gas är också känt- och viltfångad fisk fångad med nät dör ofta långsamt.

Men jag är fölr att inte döda alls. Jag har överlevt i på ett uingefär 25 år sen jag slutade äta kött/fisk.

skygd skrev 2025-09-15 16:16:08 följande:
    exakt det har man hävdat om andra djur än människan med, sedan visade det sig vara felaktigt.
    Växter och djur har olika celltyper, men som sagt . om man vill skona växter så är det väl utmärkt att äta vegetabiliebaserat?
    Rataxes skrev 2025-09-24 14:02:27 följande:

Hur påverkar mitt köttätande "klimatet" och "planeten" osv?

Nästan allt kött vi äter kommer från vildsvin och olika hjortdjur som jag själv jagar.
    Närproducerat och så ekologiskt framställt som någonting kan bli. Dessutom är det en välgärning enligt lantbrukarna häromkring, då vildsvin och hjortar fördärvar skörden för dem.

För min del har jag en helt annan utgångspunkt än TS. Jag menar att djurrättsfrågan  kan ge mycket tyngre argument för vegetabiliebaserade livsmedel Än miljön.

Men idag är djurrätt, som fanns på 90-talet ( när klimatfrågan inte var känd) totalt bortglömd i mainstream-debatter. Så många ?tjatar? om miljö, speciellt klimatet, så ?ingen? minns längre djurrättsfrågan.

hälsningar från en högerman som stöder vegansk mat.
    klyban skrev 2025-09-26 15:02:27 följande:

Din "djurrätt" är extremt skev, då djurrätt innebär INTE att de absolut inte får dö för mat.

Och vi har utmärkt djurrätt i Sverige, och de fåtal som inte har det bra för sina djur tar mna istället för prata om de som sköter sig.

Jo. Det är skillnad på djurrätt ((avveckla systemet) och djurskydd (reformera men ändå behålla systemet).Djurrättsorganisationer som tex Djurens Rätt (den största  djurrättsorganisationen i Sverige) stöder vegetabiliebaserade livsmedel.

Gör ett undantag och svarar dig även om jag tänkt att just vår diskussion inte ledde någonstans.Men ville svara kort på detta.
    klyban skrev 2025-09-27 14:07:47 följande:

Ingen som helst skillnad mer än semantik, dessa djuren är till för att ätas.
    Och de har väldigt bra djurrätt i Sverige och mycket få bönder som missköter sina bosättningar.

Och det retade veganer så hemskt efter de hade infiltrat en bondgård att det var välskött, att de blev så arga att de skadade djuren själva och för sen kunna säga titta så hemsk bonden är.

Och allt de gjorde var och prata om hur hemska de själva var och verkligen inga djurvänner som jag och andra är som äter kött.

Djurrätt är väl snarare att inte alls föda upp de djuren.(Och av de
    djur som redan finns är jag glad om åtminstone några av dem kan friköpas till djurfristäder eller fritas.(som den kända kalv 269).

Jag har inget att göra med en sån liten perifer grupp som skadade djur, men jag känner en som varit med o fritagit djur som kommit til kärleksfullt omhändertagande.

Sedan - hur ?välskötta? produktionsdjur än är så är de ändå uppfödda med avsikt att senare döda dem. Jag är alltså djuretiskt emot att de föds upp för att dödas och säljas.(Återigen skillnaden mellan djurskydd.Djurskydd enbart accepterar dödandet till syvende och sist men djurrätt är emot det.)

Dvs djurrätt är att ändra system, inte bara reformera inom det existerande.

Ordet vegan sen betyder inte alls samma som aktivist, utan betecknar bara en individ som helt enkelt inte konsumerar några djurprodukter

Sedan kan man vara laglig aktivist också.Tex att jag skriver här just i denna stund är ett exempel på laglig djurrättsaktivism.
Svar på tråden Sluta ät kött - ni är en del av problemet!