Inlägg från: Anonym (Mina skäl att välja äta vego) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mina skäl att välja äta vego)

Sluta ät kött - ni är en del av problemet!

Anonym (Nytta) skrev 2025-10-14 20:45:13 följande:
    Nej men du har skrivit det tidigare.

Jag var aldrig påstått att det finns annat som inte är näringsrikt  jag äter en allsidig kost och mår bra. Kan lova dig att inga djur dör i onödan p.g.a mig 
    Det kunde dö ännu färre om du inte efterfrågade det.
    Erik Bane skrev 2025-10-14 20:41:51 följande:

Nope det är bara svammel. Människan har alltid ätit kött och behöver det. så köttätandet är  inte problemet.
      Däremot gillar jag inte dagens jordbruk med sin stordrift. man ska föda upp djur som ska ha det bra,det får dom inte i stora djurstallar. När man hemslaktade förr visste djuren inte vad som hände före bedövningen,nu på stora slakterier anar dom vad som komma skall och det blir stress och lidande.

Vilka eller vilket näringsämne kan man inte få i sig utan kött?
    Anonym (Nytta) skrev 2025-10-14 20:23:10 följande:
    Jaaa den va mkt mindre men det betyder ju inte att alla här är överkonsumenter ???

Vad vet du om det? 

Hur ser du att djur dödar varandra? Vargstammen hade varit väldigt etablerad nu om inte jägarna satt stopp. Vargen kan ju lätt slakta djur för nöjesskull och sen dra vidare. Ska vi låta det pågå? På 1800 talet tog vargar barn för att stammen va för stor. 

Vi är liksom en del i näringskedjan och tack för att vi håller ordning på våra skogar och äter av köttet naturen erbjuder än idag.  Nu äter vi ju inte varg men Vargen leker ihjäl rådjur. Då är det väl bättre vi äter dem eller?

Så konstigt resonemang med 0 tolerans till att djur dör 
    Jag svarar med en motfråga. Vilka näringsämnen kan man inte få om man inte äter kött.

Vad gäller rovdjur är skillnaden mellan dem och oss bla att de inte har något val.Sedan vad gäller jakt kan ev en viss begränsad  skyddsjakt förekomma även i min veganska vision även om inte människor äter de djuren. (Där finns ev en nisch för carnivora husdjur)

Du använde ordet näringskedja på fel sätt.Det finns miljarder näringskedjor och vi bestämmer individuellt vilka näringskedjor vi ingår i, och i en och samma måltid ingår vi i olika näringskedjor.

Inte nolltolerans men jag vill inte själv bidra till det. Rovdjur däremot kan jag såklart, inte göra något åt, men jag behöver inte själv efterfråga dödande som jag gjorde förut som animaliekonsument som jag var förut,
    Anonym (Rick) skrev 2025-10-14 21:15:59 följande:
    Det är sant men nu läser jag och konstaterar hur du lägger dig i vad folk har på matbordet hemma.
    Eftersom ingen behöver läsa ett enda ord vare sig från mig eller någon annan skribent är det inte att lägga sig i. Det är bara att ignorera tex mina ord om man vill det.

Anser du att vissa ämnen är så tabu att de int3 3ns får diskuteras på ett diskussionsforum?
    Anonym (Rick) skrev 2025-10-14 21:26:20 följande:
    Om man ser det ut ett folkhälso perspektiv handlar det om att se saken vad som händer i praktiken.

Ointressant då vad man faktiskt kan. Det intressanta är att det är enklare att få i sig alla näringsämnen då.

Så att staten ska promota befolkat är givetvis fel.
    Påstår du att det är dåligt för folkhälsan om personer väljer att inte äta kött?

Det är betydligt lättare idag än för 35 år sedan i Sverige att äta helt vegetabiliebaserat (dvs veganskt), och även andra varianter, tex laktovegetariskt.

Vad menar du med promota befolkat?
    Anonym (Nytta) skrev 2025-10-14 22:57:57 följande:
    Det kan mkt väl bli hälsorisker för många. 

Ingen har sagt att det är lika svårt som för 35 år sedan men det innebär inte att det kan bli hälsorisker för många. 

Du skrev ett annat svar. Att du har rätt att diskutera din sak och ingen behöver läsa. Detta är ett diskutionsforum. Läser man något man inte håller med om så skriver man ska åsikt. Det funkar så. Du kan inte skriva din åsikt här och förvänta dig att folk som inte håller med dig inte svarar upp. Det är ytterligare en skenhelighet och du verkar vara lite din egna värld där.

Det finns hälsorisker knutna även till animalier. Både en vegetabiliebaserad kost och en blandkost kan se väldigt olika ut

Det finns hur mycket recept osv som helst bla genom internet och stora mataffärer har oerhört mycket mer idag, men så klart ska man ha en viss kunskap. Jag föresspråkar inte en matvanor utan kunskap.Även animaliekonsumenter kan få fel proportioner eller innehåll av ämnen

Nu misstolkade du mig. Jag skrev inte att det var fel att svara. Däremot skrev jag att när svaret bara består i att säga att det ska jag inte skriva om så är det ju samma som att  säga att ämnet är tabu.

Anonym (Rick) skrev 2025-10-15 05:27:56 följande:
    Grejen med kött är att det är lätt att få i sig alla näringsämnen. Om man är vegan i synnerhet krävs planering och läkarkontroller.

Skulle t.o.m. hävda att det är dumt att befolkningen är veganer. Man får regelbundet x antal personer med näringsbrist. Om någon inte gillar tanken är det för befolkningen givetvis bättre att äta fisk/kyckling eller kött någon gång i veckan i alla fall. Samt att i övrigt gå mot vegetarian istället för vegan i vardagen. 
    Jag började som laktovegetarian när jag  slutade med kött/fisk och gick gradvis senare över till vegan, så det var inte bara över en natt utan några överväganden

Såklart rekommenderar jag att veta vad man gör och visst finns det veganer som har näringsbrist, kanske oftast sådana som blivit det snabbt som unga. Å andra sidan finns också blandkostare med näringsbrist.

Jag är för bra kunskaper i näringslära.
    Anonym (Nytta) skrev 2025-10-14 23:32:22 följande:
    Finns inga hälsorisker knytna till att äta en normal dos kött. De hälsoriskerna har bakomliggande faktorer.. tror veganer ligger mer illa till där generellt.

(Och JA vi har fattat att du är expert och får i dig det du behöver. Du är inte ett allmänt faktablad för alla veganer.)

Ja det finns många recept på internet. Svar ja, även på kötträtter!

Det är inte fel att äta kött. 

Var inte för säker på det i långtidsperspektivet tex vad gäller hjärta och kärl och olika cancersjukdomar med mera.

Jag använder oftast inte orden fel och rätt.Däremot tycker jag det kan vara kärleksfullare/ barmhärtigare att inte äta kött.

Anonym (Nytta) skrev 2025-10-15 11:59:53 följande:
    Det handlar om en överkonsumtion isf. Vilket jag knte förespråkar. 

Det är inte barmhärtigare för vår planet. Ruta 1 igen.

Sen måste vi människor tyvärr döda djur i slutändan ändå.  
    Även en konsumtion som anses normal kan i längden ha vissa risker.

Du påstår att det är barmhärtigare för planeten att äta kött. Jag ser inget argument för det, ett påstående men inget sakargument. Men sedan är jag inte heller miljöaktivist Utan djurrättsaktivist.

Om man inte föder upp djur behöver man inte döda dem, miljarder landdjur  om året i världen. Om man inte fiskar behöver man inte döda biljoner, för så många är det, fiskar och andra vattendjur.
    Teresse7 skrev 2025-10-15 13:36:39 följande:
    Prossesat kött kan vara farligt om man äter för mkt. 

LAGOM dos med kött i övrigt har inga bevisade hälsoeffekter. Det uppmuntras enbart för att vi ska få i oss det vi behöver. 
    Även annat kött. Det finns en amerikansk studie med 80 00 deltagare som verkar tyda på att det är lägre risk för 8 cancerformer för veganer och vegetarianer. Det stod om ämnet i "The American Journal of clinical nutrition".
Svar på tråden Sluta ät kött - ni är en del av problemet!