Inlägg från: Anonym (Mina skäl att välja äta vego) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mina skäl att välja äta vego)

Sluta ät kött - ni är en del av problemet!

Anonym (Nytta) skrev 2025-10-15 13:49:30 följande:
    Finns det fakta bakom det ? Finns inte en enda uppgift på att någon fått cancer eller hjärtsjukdomar för att den har ätit kött 2 gånger i veckan och det beror på köttet. Det är rena rama galenskapen att få runt o inbilla sig det. 

Nej men om du inte är miljöaktivist så kanske du ska hålla dig undan ämnet. 

Jo om man föder upp djur så behöver man döda dem. Det är själva tanken med att föda upp slaktdjur eller odla fisk. Blir sjukt trångt om bönderna bara ska börja föda upp. Tror få bönder är så sugna på det. Suck 

Det lär finnas en amerikansk studie med 80 000 delatagare nämnd i The American Journal of Ckinical Nutrition som tyder på mindre risk för 8 cancerformer för veganer och vegetarianer.Det var lite olika för olika av dessa om det gällde veganer eller vegetarianer

Nej, för jag bemöter ändå påståenden om miljö som jag inte ser någon grund för.

Om man INTE föder upp djur behöver man inte döda dem. Du missade "inte".

Anonym (Nytta) skrev 2025-10-15 15:42:54 följande:
    Det betyder ju inte att man får cancer av att äta en normal dos kött eller ? Hittar inget stöd för detta någonstans. 

Okej, missade det. Hur ska en småbönder överleva utan djurhållning? Du käkar hans havre och annat antar jag ? 
    Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-10-15 14:42:18 följande:

Det lär finnas en amerikansk studie med 80 000 delatagare nämnd i The American Journal of Ckinical Nutrition som tyder på mindre risk för 8 cancerformer för veganer och vegetarianer.Det var lite olika för olika av dessa om det gällde veganer eller vegetarianer

Nej, för jag bemöter ändå påståenden om miljö som jag inte ser någon grund för.

Om man INTE föder upp djur behöver man inte döda dem. Du missade "inte".

Långt ifrån alla får det, men om risken minskar procentuellt för vissa sjukdomar för veganer och för vissa sjukdomar för både veganer och laktovegetarianer är ju det det samma som att den är statistiskt högre för personer som inte hör till någon av grupperna.Jag vill minnas den var i genomsnitt 24% lägre om man räknar samman några olika cancersjukdomar, men det var ett tag sedan jag läste.Läkare för framtiden nämnde det på Facebook och länkade till artikel om undersökningen.

Totalt sett var det 8 typer jag såg nämnda vid namn i en artikel.

Jag åt i alla fall havregrynsgröt igår. Olika lantbrukare odlar olika saker, och har olika inkomstmöjligheter, tex har en del skogsbruk Vad gäller  djuruppfödning dominerar nog mer storskalig uppfödning. Det sker återkommande bränder och det brukar vara många djur man läser har blivit innebrända i de tragiska sammanhangen.
    Teresse7 skrev 2025-10-15 15:51:53 följande:
    Vad har dom ätit för kött och hur mkt ? 

Jag är övertygad om att man kan få cancer och andra sjukdomar av en överdriven konsumtion av kött. Finns garanterat en risk om man som jag äter kött 1 gånger i veckan också, men den risken är minimal. 

Sen är inte en studie ett allmänt facit. Det är vad man vill att det ska vara. 2.2 % av alla cancerdiagnoser är fastställda beror på kosthållning. De har en överdriven konsumentation av kött eller annat (allt handlar inte om kött här heller). 

Sen smittar ju inte cancer så du behöver ju inte ta ansvar för andras matvanor. 
    En nolla föll bort så det var 80 000, och inte 8000.Med så många deltagare varierar det troligen i både typer och mängder.

Om man bryr sig om andra , både djur och människor, kan man ändå diskutera ämnet i ett diskussionsforum, som bla är till för att olika åsikter ska kunn@ brytas mo5 varandra
    Anonym (Nej) skrev 2025-10-16 18:37:16 följande:
    Med tanke på amerikansk djurhållning av köttdjur, med genmanipulerad mat, steroider och hysteriska mängder antibiotika samt vad som är en "normal" portion i det landet så tvivlar jag på att det är köttet i sig som är problemet. 

När man säljer "grass fed beef" som något exotiskt så är det något sjukt fel. 
    Jag tror inte att genmodifiering (säger hellre det än manipulering då jag är teknikpositiv och ingen så att säga miljönisse/gröna-vägare, långt därifrån) är så farligt generellt (har inte sett några resultat som tyder på det) , Vad jag vet finns inte heller så mycket som talar för att antibiotika och steroider påverkar så mycket i nästa steg av kedjan.

Sedan är jag ju emot både uppfödning med antibiotika, genmodifiering och steroider och uppfödning utan det. Däremot kan genmodifiering av växter förbättra näringsinnehållet I vissa fall.

Det finns även andra studier från andra länder. Bla verkar mjölkprotein, kasein, kunna bidra till tillväxt av prostata - tumörer.

Men jag vill nu gärna att TS tar över mer här i tråden. Jag är lite trött själv.
    Anonym (Rick) skrev 2025-10-16 21:05:52 följande:
    Blir dock lite löjligt när man diskuterar hälsa och pratar om kött som om oxfile vore samma sak som att äta lågkvalitativa korv. 

Det du säger må stämma för det förstnämnda men knappast för korven.
    Hur vet du det? Det finns både skillnader och likheter I den kemiska sammansättningen.
    Teresse7 skrev 2025-10-17 10:44:49 följande:
    Är nog inte djuröppfödning som är i brandrisk utan slakterier.

Tack för undervisning i att lantbrukare odlar olika "saker". Vem hade kunnat ana det?
    Jag läser rel ofta om tex ladugårdsbränder, och för ett tag sedan var det en stor fågeluppfödning som gick upp i rök.

Det vet såklart många men vad jag menade var att det är väldigt olika för olika lantbruk och ofta svårt att tala i generella termer.

Jag är lite trött på detta nu-vill att TS tar över.
    Teresse7 skrev 2025-10-16 21:50:58 följande:
    Håller med
    Hur vet du det? Vad ä4 själva sakargumentet?
    Anonym (Nej) skrev 2025-10-16 18:44:54 följande:
    Och risken för cancer från början är hur stor? 

Säg att den är 1% och sen ökar den med 24%. Få pratar vi 1,24% vilket är en helt annan sak än om den är 50% och ökar med 24% för då pratar vi 62%. 
    I västvärlden vill jag minnas ca 30% får någon cancerform vilket är mycket.(Jag kan ha fel, men vill minnas jag sett den siffran). Sedan finns ca 200 olika mjukdelstumörer,

För många cancerformer finns flera samverkande faktorer som ökar den procentuella risken -och andra som minskar den.

En del cancerformer är starkt kostrelaterade och andra inte.
    Teresse7 skrev 2025-10-16 19:11:03 följande:
    Troligen skriver du... 

Jag har läst att det lär finnas en studie som menar att en normaldos kött bara är bra för hälsan och inte cancerframkallande. Enbart bra! Troligtvis. 

Man kan inte ta en enda studie och inbillar sig att det är 100% fakta. Du har ju inte ens någon aning om hur denna studie gått till. 

En amerikansk studie har föga med Svenska matvanor att göra. 

Som sagt oavsett så är inte cancer något som smittar så du kan låta de vill äta kött ändå. Att en överdriven konsumtion kan bara cancerframkallande är inget nytt. Du kan såldes lita på att människor tar eget ansvar för sin kosthållning. Du är en vegansk expert och djurvän. Alla är inte av samma åsikt. Många VILL ha kött 
    Amerikanska och svenska matvanor är relativt lika ändå.Bla har Sverige en internationellt sett hög köttkonsumtion och en internationellt sett hög sockerkonsumtion., och hög konsumtion av mejeriprodukter.Köttkonsumtionen idag är betydligt högre i Sverige än tex 1980.
    Anonym (Nytta) skrev 2025-10-16 22:06:35 följande:
    Enligt en studie gjord i USA kan det va så. Nu är det faktiskt skillnad på kött och kött. Det finns inget som stödjer att man lättare får cancer om man äter en bit BRA kött i veckan.
    Eller?

Jo tack om lantbruk vet jag en heldel så det ämnet behöver du inte undervisa mig i. 
    Varför tror du att du måste förklara allt för alla? Tror du vi inte fattar eller vet nått? 

De flesta bränder händer på slakterier med egen uppfödning. Många gårdar föder upp gris och skickar iväg. Det är alltså inte super vanligt att grisar brinner inne hos en vanlig bonde som har gris som en del av sin försörjning. Du stöttar ju bönder som skickar grisar i långa transporter när du äter deras havre... rimmar det? Och ska en bonde klara att få sitt företag att gå runt så är djur ganska viktigt. Det krävs väldigt mkt mark och det är oftast ett arrende som krävs. Så det är väldigt bra att det finns alternativ så vi har fler bönder som ror sina gårdar med kött. Du ser till att dom får lön när du handlar deras spannmål. Dom tackar och bockar. 

Svenskar konsumerar betydligt mer än en bit i veckan. Det finns både likheter och skillnader mellan olika kött .

Jag skriver till alla och svarade på något  och ja jag vet att du är kunnig på området

Jag läser gång på gång om tex ladugårdsbrände med många innebrända djur

Svar på tråden Sluta ät kött - ni är en del av problemet!