Inlägg från: Anonym (Mina skäl att välja äta vego) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mina skäl att välja äta vego)

Sluta ät kött - ni är en del av problemet!

Teresse7 skrev 2025-10-18 19:09:39 följande:

Jag men är man troende så är ju skapade ett bra ord.

Börja anmärka på ord för att man inte har bättre argument?

Vi fattar att du läst en studie. Men vi har inte sett den fullständiga fakta bakom den och det finns studier i allt. Vi tar eget ansvar i vad vi äter. 
    De flesta som skriver så i sådana här diskussioner , dvs skapade för- är inte troende, så jag frågade delvis av nyfikenhet.

Bland de faktiskt troende är meningarna delade i den saken, till och med i hinduismen som många tror är vego, Det finns både vego-hinduism (bla i Syd-Indien) och kötthinduism.(norra Indien/Nepal). Själv råkar jag förresten vara troende (kristen) och det finns både så att säga köttkristna (som tycker precis som du och signaturen nytta) och vegokristna(som tycker som jag).

Det var till och med en något uppskruvad pastor i Arizona som på tuben kallade vegansk mat för att vara the devils diet.(Steven Andersson).

Nej, Jag har andra argument, men var nyfiken på om nytta faktiskt menade att vi var gjorda med avsikt att vara köttätande
    Anonym (Nytta) skrev 2025-10-18 19:41:42 följande:
    Jo om du läser på så slipper alla andra förklara fakta. Men du kanske inte vill veta helt enkelt. 

Du duckar frågan och släpper den inte 

Menar du att vi inte är gjorda för att äta kött? 

Håll dig till saken och svara. Sen ta vi ta religionen i en annan tråd. Du behöver inte sväva ut i massa annat konstant bespar sig själv det 

Nej jag duckade Inte men glömde . Svar jag tror inte vi är gjorda för att äta kött. Vem skulle ha gjort det?Vem skull3 ha velat det?

Då kan man ju slopa  diskussion. Båda sidor kan säga googla.Dessutom ger inte alltid Google så mycket

Teresse7 skrev 2025-10-18 19:43:26 följande:
    Varför snöar du ens in i ämnet??????? 
    Det började med att nytta skrev att vi är skapade för att äta kött.Sen gjorde jag en liten extrasväng i en kommentar, Brukar gilla det ibland.
    klyban skrev 2025-10-18 19:42:16 följande:
    Ingen religiös kommer någonsin googla något som raserar deras värd Solig
    Många troende tycker exakt som du i köttfrågorna och tycker att jag har fel.(jag gör ett undantag nu.)
    Anonym (Nytta) skrev 2025-10-18 19:53:28 följande:
    Vegan verkar vara en sekt
    Nej.Ordet vegan betyder bara person som inte konsumerar några djurprodukter.

Det betyder inte att man har vissa åsikter
    Anonym (Nytta) skrev 2025-10-18 20:13:21 följande:
    Skapade för att äta kött är INTE samma sak som att man är gjorda med avsikt att äta kött. Detvär inte vår främsta uppgift i livet. Du verkar tolka väldigt fritt viket blir pinsamt å dina vägnar bara. 
    Vad är vår uppgift i livet?
    Anonym (Nytta) skrev 2025-10-18 20:48:05 följande:
    Släpper inte frågan

Menar du att vi människor inte är gjorda för att äta kött? 

Inte gjorde för att äta kött som huvudsyfte. Läs meningen så som den ska läsas och ducka inte frågan 
    Såklart att huvudsyftet inte är att inte äta kött. Däremot tror jag ju inte vi är gjorda för att äta det heller. Klart svar
    Anonym (Nytta) skrev 2025-10-18 20:57:09 följande:
    AI-översikt
    +3
    En sekt är en grupp som har starka åsikter och en tydlig ledare, ofta med en stark känsla av att vara en utvald grupp eller "elit" som sitter på sanningen. 

Just elit som sitter på sanningen... 
    Jo du är nog med i en sekt tyvärr 
    Vem är min ledare? Var är min grupp? När träfas vi och vad gör vi?
    Anonym (Nytta) skrev 2025-10-18 21:03:56 följande:
    Vet ej om vår vegan svarar dig längre men är hemskt tacksam att du är kvar. Här ges inte sista ordet bort till en som enbart är ute efter det. Senaste argumenet att människan inte är gjorda att äta kött fick mig att skratta. Och att googla i ämnet är ju inte att tänka på. Då dår man fakta man inte vill ha. Jösses. Jag ät en halv grillad kyckling ikväll iaf. Lite grönt också såklart. Vad åt du? 
    Jag menade inte att själva syftet är att inte äta kött, däremot att vi inte heller är gjorda just för att äta kött,

Det var bara ett svar på om vi är gjorda för att äta kött.Jag tror du missförstod vad jag menade,

Just nu svarar jag inte just klyban. Tycker ju du skriver bättre.

Sista ordet i sig struntar jag i men inte i djuren , de som inte kan tala för sig själva.
    Anonym (Nytta) skrev 2025-10-18 21:18:21 följande:
    Människan är en allätare. Googla fakta 
    Du påstod att jag var med i en sekt och jag frågade vem min ledare är, vilka min grupp är och vad vi gör?

Google bestämmer inte vad den enskilde individen äter.Olika människor äter olika saker.Jag ser inte människor som ett stort kollektiv utan som individer.
    Anonym (Nej) skrev 2025-10-18 22:09:26 följande:
    Nej, vi är inte gjorda för att äta endast kött, få hade vi haft tänder som rovdjur. Vi är inte heller gjorda för att endast äta vegetabilier, för då hade vi inte haft hörntänder. Vi är gjorda för att kunna äta BÅDE kött och vegetabilier. Vi är omnivorer, precis som björnarna. 
    Dock kan man på individnivå välja att inte vara det Det har tex jag gjort sedan ca 1999.
    Anonym (Nej) skrev 2025-10-18 22:16:18 följande:

Om det nu är fel att människan, som till sin natur är allätare äter kött, då måste det ju vara fel att även björnar, grisar och rävar (som alla också är allätare) också äter kött? Varför är det skillnad på dem och oss människor i annat fall? Rävarna jagar djur, björnarna och grisarna äter as, björnarna fångar fisk. Den enda skillnaden är att de inte har djurhållning och föder upp djur till mat. 

Så, vad är då skillnaden mellan dessa djur och en jägare som jagar och fyller frysen med mat?

En tydlig skillnad är att ett rovdjur inte har något val.
    Anonym (Nytta) skrev 2025-10-18 22:01:20 följande:
    Men vem har sagt att Google bestämmer vad enskilde individen äter ????? Fakta är att människan är en allätare i grund och botten. Sen om du inte vill äta kött är enligt annan sak. Men vi är allätare. 

Vem har sagt att Google bestämmer vad den enskilde individen äter ?? 

Det är ju bara du som vill ändra andras kost ? 
    Inte med tvång men jag försöker tala för dem som får betala priset.Sedan gör alla som de vill.

Sedan kommer vi ingen vart med diskussionen människan är ?det ena eller det andra.Det lägger jag ned, men är åtminstone nöjd med att bryta mot det du säger att jag är  på individplanet.
    Tow2Mater skrev 2025-10-18 22:24:21 följande:
    Kanske att djur inte har ett samvete om att andra arter kanske borde få leva istället för att dö?
    Och framför allt -Rovdjur har inget val.
    Anonym (Nej) skrev 2025-10-18 22:25:05 följande:
    De är inte rovdjur, de är omnivorer precis som människor. 
    Omnivorer i naturen har inte heller de val många människor har.
    Anonym (Nej) skrev 2025-10-18 22:29:48 följande:
    Hur vet du det? Det finns ju djur som dödar för att det är "roligt" tex. Späckhuggare har ofta setts leka med maten (=sälarna). Vargar har gått "bananas" i fårhagar och dödat flera djur utan att äta dem. Katter likaså med tex fåglar.

Då, om det finns djur dom dödar för nöjes skull borde det ju finnas motpoler till dessa.
    Faktum är att jag såg ett mycket märkligt klippn. ( och det var före AI) där en flodhäst försöka rädda en krokodilangripen antilop och drev iväg krokodilen och såg ut att försöka få liv i antilopen, men den var för svårt krokodilbiten.
    Anonym (Nej) skrev 2025-10-18 22:33:06 följande:
    Och människor gör sina val utifrån de förutsättningar som de mår bra av eller utifrån sina övertygelser. 

Jag väljer att äta kött eftersom jag inte skulle vare dig njuta av en helvegetarisk föda eller överleva i längden. Du gör dina val utifrån vad du mår bra av och dina övertygelser. 
    Hur länge tror du jag överlever?
    Teresse7 skrev 2025-10-18 22:47:13 följande:
    Har tagit upp frågan med dig innan men du har valt att inte svara.

Vargen är ett rovdjur som dödar för nöjesskull. Den dödar hänsynslöst och ganska långdraget...

Djuren i skogen faller offer och min fråga till dig är om det då inte är lite klokt att en jägare skjuter rådjuret eller älgen istället och kan mätta magar och se till att vi får äta av köttet ? Undrar bara vilket du tycker är bäst? 

Vargen har vi börjat skjuta av rejält nu för att stoppa detta. Är det bra eller dåligt? 
    Svarade jag inte var det inget val. Ibland tycker jag att jag svarat eller missar något..Jag blir också väldigt väldigt trött av alla inlägg och TS är inte här.

Jag personligen skulle inte äta kött från rådjur eller älgar. En viss begränsad skyddsjakt mot rovdjur och mot växtätande djur som ev äter skog eller grödor kan tänkas förekomma även i ett växtbaserat samhälle, men därmed inte sagt att just människor i så fall måste äta köttet. Jag tycker inte heller att det verkar motiverat att skjuta alla älgar och rådjur i naturen..

Där kan om inte människor äter av de i så fall dödade djuren en nisch för carnivora husdjur finnas.

Utan att använda ord som bra eller dåligt så accepterar jag en viss skyddsjakt, men vad gäller grödor är jag även för att inhägna dem bra och begränsa mängden jakt,
    Anonym (Nej) skrev 2025-10-18 22:33:54 följande:
    Och fortfarande, omnivorer är inte rovdjur. 
    Omnivorer i naturen har inget val.
    Anonym (Nytta) skrev 2025-10-18 22:38:11 följande:
    Klart du lägger ner den disskutionen eftersom du inte kan förneka fakta att vi ör allätare. Tack 
    Jag tänker individuellt  fortsätta bryta mot det du påstod så länge jag är i jordelivet.
Svar på tråden Sluta ät kött - ni är en del av problemet!