Inlägg från: Anonym (Mina skäl att välja äta vego) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mina skäl att välja äta vego)

Sluta ät kött - ni är en del av problemet!

Anonym (TT) skrev 2025-09-04 11:58:53 följande:

Det finns veganer och djurrättsaktivister både till höger och vänster förstås, även om det är vanligare till höger, så trodde inget speciellt om dig. Skulle själv aldrig rösta SD men det är off topic. 

Har inget emot veganer, sätta upp affischer om djur eller att engagera sig i ett icke-extremt parti för djurens rättigheter, alla gör som de vill. Fint med godhjärtad ideologi, även om jag inte håller med. 

Bland mina vänner och bekanta som är vegetarianer och veganer finns ingen som försöker pracka på andra deras sätt att leva, det håller dom privat. De antar nog att andra känner till fördelar och nackdelar och gör sina egna val, precis som dom. Så inga vilda diskussioner. 

I första styckena har jag inget att invända, men om 3:e stycket vill jag fråga så här:

Är inte en debattavdelning till just för att oliak åsikter skall brytas mot varandra snarare än att man håller dem privat?  Är det att "pracka på" om man skriver just i en debattspalt? Blir inte all diskussion i etiska frågor då fullt ut omöjlig?

Anonym (Hej) skrev 2025-09-04 16:08:43 följande:
    Jag tror TS har dött av näringsbrist och vitaminbrist för att hen inte äter kött.
    Jag har inte dött av näringsbrist efter 1999 - för 26 år sen. Glad
    molly50 skrev 2025-09-04 16:27:23 följande:
    Ok. Fast det var mig du citerade och det var därför jag tolkade som att du menade att jag skulle ha sagt det.
    OK, men det var alltså Klyban som skrev till dig och jag kunde inte motstå att kommentera det
    Anonym (TT) skrev 2025-09-04 17:15:19 följande:

Jo jag tycker absolut att man kan och bör diskutera detta på ett forum.

Jag är bara glad att mina vegetarianvänner inte försöker att omvända mig och pracka på mig deras åsikter. Kan förstås även ha en sansad diskussion med dem om de skulle vilja. 

Det som jag ser som propaganda på nätet kanske upprör mig men jag tycker det är helt ok, man måste kunna diskutera detta. Så länge ingen är rabiat och otrevlig diskuterar jag gärna på nätet, men påhopp, anklagelser och lösa antaganden om mig, betackar jag mig för. Inte för att just du kommit med det vad jag minns men en del är ju så. 

Självklart så önskar jag rent principiellt fler djurätande människors omvändelse i frågan, men jag menar att man kan verka för det utan att "pracka på" någon något.

Jag omvändes ju själv från inbiten storkonsument av animalier utan att någon prackade  på mig något över huvud taget. Snarare fick jag inspiration av vad jag läste och hörde. Det måste vara tillåtet att  inspirera till att göra ändringar i vanor och livsstil, tex sprida vegetabiliebaserade recept osv och nämna  den som jag menar positiva möjligheten att få näring utan att föda upp och döda kännande varelser och utan att bedriva fiske

Det går absolut att göra utan att vara otrevlig, och utan att kalla någon för skällsord.  För min egen del var en av de avgörande pusselbitarna att jag insåg att en vegetabiliebaserad livsstil inte låg i konflikt med min grundhållning i andra frågor. Tidigare hade jag delvis varit mer eller mindre negativ till vegetarisk eller vegansk livsstil för att jag förknippade det med vänster och  med New Age, och jag var och är ju politiskt starkt högerkonservativ, och andligt därtill aktiv kristen, men så i slutet av 90-talet upptäckte jag att det i den anglosaxiska världen fanns de som var "vegan & christian" - inte New Agare alls.

Jag upptäckte att i den anglosaxiska världen höll det på att uppstå en vegokristen rörelse, och en av deras största förgrundsgestalter professor Andrew Linzey, som också är präst i anglikanska kyrkan, gav  mig mycket inspiration, Då blev jag "vegetarian & christian". (Det har inte riktigt nått Sverige än, men det finns en förening som heter Vildåsnan här.)

molly50 skrev 2025-09-04 16:27:23 följande:
    Ok. Fast det var mig du citerade och det var därför jag tolkade som att du menade att jag skulle ha sagt det.
    Förresten, när jag ändå "har dig på tråden": Jag vill säga att jag aldrig har som självändamål att kalla någon "skitstövel", och jag gör det aldrig heller. GladFör mig handlar det här om dem som inte kan tala för sig själva, de som saknar egen röst men får betala det yttersta priset, Det är kärleken till dem som driver mig, inte aggressiviteten.
    molly50 skrev 2025-09-05 20:02:17 följande:
    Nej,det tror jag inte heller. Och jag har aldrig påstått att du skulle ha gjort det heller.
    Men det finns en del som tar till påhopp och tillmälen i sina försök att omvända köttätare.
    Och det är det jag vänder mig emot.
    Jag tycker man kan acceptera andras livsstilar utan att försöka pracka på någon annan sin egen.

MEN - Får man förespråka en viss livsstil - t ex ett visst sätt att äta och laga mat?

Får man debattera etiska frågor där olika åsikter finns? 

Får man ta upp känsliga ämnen?

molly50 skrev 2025-09-06 12:23:36 följande:
    Ja,det som irriterar mig mest är väl det påståendet att man inte kan vara djurvän om man äter kött.
    Detta trots att man bara äter kött från djur man vet har haft det bra eller att man inte använder päls.
    Jag tycker inte att man gör sådana uttalanden om personer man inte känner.
    Har man en sådan åsikt så är det bättre att hålla den för sig själv istället för att försöka skuldbelägga andra människor på det sättet.

Men jag håller med om att "Mina skäl att äta vego" inte är den värsta jag har debatterat med i dessa frågor. Det finns betydligt värre.
    Vad gäller djurvän eller ej kom vi väl överens om att jag gör så att jag varken kallar dig djurvän eller icke-djurvän?
    molly50 skrev 2025-09-08 19:06:37 följande:
    Absolut. Det har jag aldrig vänt mig emot. Det är när man försöker att omvända folk och pracka på andra sin egna livsstil som jag sätter mig på tvären.
    Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-09-08 17:16:44 följande:
    Vad gäller djurvän eller ej kom vi väl överens om att jag gör så att jag varken kallar dig djurvän eller icke-djurvän?
    Ja,men jag föredrar att bli kallad för det jag är. Djurvän. Kan man inte det så är det bättre att hålla sina åsikter för sig själv istället för att uttala sig om en person man inte ens känner eller vet något om.

Vad är i så fall skillnaden mellan att förespråka en livsstil och att "vilja omvända"? jag blev ju själv omvänd. Jag är tacksam mot de som bidrog till att jag ändrade mig. jag hade inte blivit omvänd om det inte hade funnits en tydlighet i deras ord.

Men det var ju precis det jag sa - jag avstår från att kalla dig något särskilt alls.

beli skrev 2025-09-09 12:53:16 följande:
    Lite provokativt kanske, men: Jag förstår inte varför det måste finnas en rörelse för att på nåt sätt rättfärdiga ens handlingar. På samma sätt som jag inte förstår varför folk inte kan tro på sina gudar hemma utan att bygga kyrkor och starta församlingar förstår jag inte heller varför man inte kan följa sin ingivelse att skippa kött utan att det måste finnas en rörelse som redan gjort det.

Sign. en ateist som varit vegetarian sen 1995 (när ingen annan jag kände var vego)

Nu missförstod du mig helt och hållet Så har jag verkligen aldrig sagt.. Jag har inte sagt ett ord om att en rörelse måste finnas. Däremot hade jag tidigare, när jag själv var storkonsument av animalier - och var lite "anti-vego" - förknippat veganism med ateistiska vänsterungdomar (eller new-agare), och eftersom jag ändå är kristen och högerkonservativ så fick jag helt nya tankar när jag såg den ganska nya vegokristna "våg" som har uppstått och börjat växa i den anglosaxiska världen - och sådana som professor Andrew Linzey har inspirerat mig ofantligt. Jag kan inte identifiera mig med sådana filosofer som Peter SInger som på 90-talet var i ropet i djurrättskretsar. De tmåste vara tillåtet att bli inspirerad.

Det var så jag menade alltså.

Jag borde kanske uttryckt mig tydligare. (Sedan inom parentes även om det är OT, och inte alls hör till denna tråden utan är ett helt sidospår, så finns det väldigt mycket man inte kan göra ensam och vad gäller församlingslivet så tänker jag fortsätta att vara aktiv där och vill inte se något förbud från statens sida att sluta sig samman i en församling - men det är  alltså OT i denna tråd:)

molly50 skrev 2025-09-09 13:21:04 följande:
    Nej,de får väl äta precis vad de vill. Det är inte det jag vänder mig emot. Utan det är att man försöker omvända köttätare tull att bli veganer.
    Jag säger inte att just "Mina skäl att äta vego" har gjort det. Men det finns andra som gör.
    Och det är,i mina ögon,att likställa med att försöka pracka på folk sin religion.
    Man får tro på vad man vill så länge man inte försöker pracka på andra det.
    Och att affischera är ju ändå ett ganska diskret sätt att sköta det på.
    Det är lättare att bara gå förbi än om man t ex knackar dörr eller klistrar fast sig på vägar osv. Så det säger jag inget om.

Tack för att du inte ser mitt affischerande som så farligt. Glad Budskap skall få framföras, men man kan göra det på ett "lagom" + lugnt sätt.

Jag , jag håller med dig om att vara emot att blockera vägar osv (dock snarare miljöaktivister än djurrättsaktivister). 

Jag kan tillägga att jag tänkt att Greta Thunberg kanske borde ha dömts till fängelse, (en kort period någon månad eller så). Jag är själv djurrättsaktivist - inte klimataktivist och jag är inte

Svar på tråden Sluta ät kött - ni är en del av problemet!