Anonym (TT) skrev 2025-09-04 17:15:19 följande:
Jo jag tycker absolut att man kan och bör diskutera detta på ett forum.
Jag är bara glad att mina vegetarianvänner inte försöker att omvända mig och pracka på mig deras åsikter. Kan förstås även ha en sansad diskussion med dem om de skulle vilja.
Det som jag ser som propaganda på nätet kanske upprör mig men jag tycker det är helt ok, man måste kunna diskutera detta. Så länge ingen är rabiat och otrevlig diskuterar jag gärna på nätet, men påhopp, anklagelser och lösa antaganden om mig, betackar jag mig för. Inte för att just du kommit med det vad jag minns men en del är ju så.
Självklart så önskar jag rent principiellt fler djurätande människors omvändelse i frågan, men jag menar att man kan verka för det utan att "pracka på" någon något.
Jag omvändes ju själv från inbiten storkonsument av animalier utan att någon prackade på mig något över huvud taget. Snarare fick jag inspiration av vad jag läste och hörde. Det måste vara tillåtet att inspirera till att göra ändringar i vanor och livsstil, tex sprida vegetabiliebaserade recept osv och nämna den som jag menar positiva möjligheten att få näring utan att föda upp och döda kännande varelser och utan att bedriva fiske
Det går absolut att göra utan att vara otrevlig, och utan att kalla någon för skällsord. För min egen del var en av de avgörande pusselbitarna att jag insåg att en vegetabiliebaserad livsstil inte låg i konflikt med min grundhållning i andra frågor. Tidigare hade jag delvis varit mer eller mindre negativ till vegetarisk eller vegansk livsstil för att jag förknippade det med vänster och med New Age, och jag var och är ju politiskt starkt högerkonservativ, och andligt därtill aktiv kristen, men så i slutet av 90-talet upptäckte jag att det i den anglosaxiska världen fanns de som var "vegan & christian" - inte New Agare alls.
Jag upptäckte att i den anglosaxiska världen höll det på att uppstå en vegokristen rörelse, och en av deras största förgrundsgestalter professor Andrew Linzey, som också är präst i anglikanska kyrkan, gav mig mycket inspiration, Då blev jag "vegetarian & christian". (Det har inte riktigt nått Sverige än, men det finns en förening som heter Vildåsnan här.)