Inlägg från: Anonym (Mina skäl att välja äta vego) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mina skäl att välja äta vego)

Sluta ät kött - ni är en del av problemet!

Anonym (Nytta) skrev 2025-10-18 23:37:43 följande:
    Ja det kan du göra men du kan inte blunda för fakta att människan är allätare. 

Våra tänder och vår matsmältning är gjorda för kött och annat. Det kan du inte neka till 

Jag vet fortfarande inte helt vad du menar med gjorda för. Menar du att det finns en sådan avsikt bakom det.?

En människa kan må alldeles utmärkt i valet att inte göra vad du kallar för gjorda för. 

Ett exempel: För egen del har jag sannolikt medfödd irriterad tjocktarm (Colon irritable sagt på latin)  och tycker att mina besvär har minskat i samband med att jag blev vegan

Teresse7 skrev 2025-10-18 23:49:12 följande:
    Du behöver såklart inte svara på alla inlägg om du inte vill. 

Jag frågar inte om du kan tänka dig att äta kött från skyddsjakt. 

Är det ok att skaffa Husdjur som man matar med kött? 

Det rimmar ju inte riktigt. 
    Jag personligen skulle inte skaffa tex katt( om det inte gällde ett akut rädda-en-katt-som-redan-finns-ärende) - men om det bedöms nödvändigt med en viss skyddsjakt av helt andra skäl är det ju inget som hindrar att där kan finnas möjlighet till mat åt carnivora eller delvis carnivora husdjur.

Jag använder oftast inte ord som rätt/ fel eller OK/inte OK, men om kött kommer från djur som dödas av andra skäl som skyddsjakt(som skulle dödats i alla fall) invänder jag inte så mycket mot det i sak.

Jag tror ju en viss skyddsjakt kan skke även i ett mer växtbaserat samhälle
    Anonym (Nytta) skrev 2025-10-19 14:02:00 följande:
    Nekar du till att människan är allätare i grunden? 

Nekar du till att kött är ett näringsrikt livsmedel?

Nekar du till att varje individ bör få ansvara för sin egen kosthållning? 

Det beror på vad man menar med grunden, men jag ser inget övertygande skäl att leva efter det du säger att människan är i grunden när så många alternativ finns.

Nej, men det finns andra näringsrika livsmedel också.

Det har jag inte sagt

Teresse7 skrev 2025-10-19 14:27:21 följande:
    Fast du kan ju inte använda dig själv som norm för vad andra mår bra av att äta. 
    Alla har inte problem med sin tarm. För väldigt många av oss funkar det fint att äta kött. 

Du kan inte utgå från dig själv 
    Du misstolkade mig.Jag sa bara att det finns människor, också många andra än jag ( även om jag nämnde min egen  positiva erfarenhet - jag har ju just min erfarenhet, inte alla andras) som bryter mot det nytta anser vi är gjorda för och mår bra.
    Anonym (Göran) skrev 2025-10-19 15:38:25 följande:
    Fast dom flesta djur vi tex äter skulle inte ens ha levt om inte människor behövt dom från början.

Vilket pris skulle du betala om du fick välja att leva ett tag och sen dö, alternativt att inte leva alls?
    Jag tror att du där utgår från en felaktig premiss. Så att säga någon (och egentligen är det ju inte någon) som inte finns kan ju aldrig sakna att finnas.

Det finns ju inget upplevande subjekt i det fallet.

Jag kan lika gärna fråga - Varför har du inte 10 barn, eller 20 eller 60. Saknar inte de sominte blivit till att existera? De i alla fall där det int3 blivit någon befruktning?
    Teresse7 skrev 2025-10-19 15:03:59 följande:
    Ja denna person verkar onekligen se sig själv som ett facit för hur andra ska välja att leva. 

Veganer har oftare brist på näringsämnen... men det såklart att det är det bästa för alla... 

Sen att man har tarmproblem på det är ju knappast något som påverkar övriga... argumentern räcker nog inte längre än till sin egen tarm 
    Ingalunda. Jag nämnde bara att det finns många som inte följer det nytta anser vi ä4 gjorda till som mår bra, och eftersom jag bara har min erfarenhet ( liksom alla andra har sin- man är ju bara en person) nämnde jag min egen positiva erfarenhet. Det betyder inte att alla har samma läge, men mi; mage blev lugnare.
    Teresse7 skrev 2025-10-19 16:27:26 följande:
    Fast du kan inte ta dig själv och dina tarmbesvär som ett argument till att människan inte är allätare från början. Nu svävar du iväg i dina argument igen. 
    Det gjorde jag inte heller.Du misstolkade mig där.Så menade jag aldrig.
    molly50 skrev 2025-10-19 14:44:13 följande:
    Vad som fungerar för en IBS-mage (colon irritabil) behäver inte funka för en annan.
    Jag har också troligen IBS och kan inte äta enbart vegetariskt. Det är rena döden för min mage.
    Jag har dessutom allergier mot vissa födoämnen.
    Så skulle jag bli vegan/vegetarian så skulle jag sannolikt tvingas svälta.
    Det är säkert olika Vad gäller olika personer med IBS, men min mage blev lugnare. speciellt när jag även skippat mejeriprodukter och ägg. (Jag började med att bli laktovegetarian eller lakto-ovo-vegetarian, dvs skippa kött/fisk/skaldjur.

Sen äter jag i o f s inte så mycket råa grönsaker.Troligen äter jag alldeles för lite grönsaker, så det borde jag nog bättra på.
    Teresse7 skrev 2025-10-19 16:36:54 följande:
    Bara för att din tarm inte mår bra av kött betyder det inte att människan inte klarar att äta kött. 
    Du kan inte använda dig själv och din tarm som en norm för vad andra mår bra av eller väljer att äta. 

Att människan från början är allätare är vi ju överens om. Våra kroppar mår bra av att äta kött. Att några av oss har problem med tarmen ändrar inte på.den fakta som du förnekar. 
    Det har jag inte någonstans skrivit.Det är jobbigt när man tillskrivs det man aldrig menade. Däremot nämnde jag vid sidan om att jag har positiv erfarenhet.

Förnekar inte du att det finns massor av människor som mår bra utan att äta kött?
    molly50 skrev 2025-10-19 17:05:43 följande:
    Det är olika. Och då väljer jag att hellre äta det jag mår bra av än att tvingas leva på en svältdiet.
    Vem har sagt något om att tvinga någon till något?
    Teresse7 skrev 2025-10-19 17:23:49 följande:
    Du får kanske börja se över dina argument lite isf. Det är väldigt svårt att tyda vad du menar när du skriver så luddigt men menar något helt annat. 

Jag är övertygad om att det finns många som mår bra utan kött. Men det betyder inte att människan är utformad allätare som i detta fall va startfrågan. Och eftersom många veganer faktiskt får brister på olika ämnen (som köttare inte får ) så är det ju bevisat att kött är enligt utmärkt näringskälla. 

Så jag ser inget fel med att äta kött. 

Jag försöker att skriva nyanserat.

Jag är i alla fall helt nöjd med en annan kost än vad vi enligt dig är utformade för.

Det finns även blandkostare som har brist på olika ämnen, men jag försvarar inte heller en sådan vegansk eller vegetarisk kost som brister i olika ämnen

Teresse7 skrev 2025-10-19 17:27:13 följande:
    Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-10-19 17:23:26 följande:
    Vem har sagt något om att tvinga någon till något?
    Här är det du som missuppfattat tror jag... 

Nyss skrev du om hur du känner när du blir missuppfattat men saken är den att du själv missuppfattat rätt ofta. 

Man måste ju äta nått och väljer man bort kött så tvingas man ju äta annat. 

Ganska säker på att det det som menas här 
    Det var inte du utan Molly50 som använde själva ordet och jag ville understryka att jag aldrig menade så
    molly50 skrev 2025-10-19 17:32:44 följande:
    Om jag skulle börja leva som du vill att man ska göra så skulle jag ju bli tvingad till en svältdiet.
    Jag bara konstaterar att det inte fungerar för alla.

Jag tror du missförstod mig. Jag absolut är för frivillighet. -och skulle aldrig uttrycka mig som TS i startinlägget, som jag absolut tycker har för provokativ rubrik.

Själv  var jag någonstans för 40-45 år sen mycket negativ till tanken att bli vegetarian, Vegan fanns inte på kartan . Jag kände inte ens till ordet. 

Jag valde helt frivilligt när jag bestämde mig först för vegetarian och långt senare blev vegan -vilket jag int3 blev över en natt men mycket gradvis

Jag tror inte att mina inlägg ensamt plötsligt förändrar någons liv, men tillsammans med mycket annat i livet skulle det ev kunna inspirera någon till någon ny tanke i det långa perspektivet, Om jag har bidragit med en liten pusselbit till att inspirera någon enstaka person av hundratals ser jag den saken som positiv.

Svar på tråden Sluta ät kött - ni är en del av problemet!