• Anonym (Vego)

Sluta ät kött - ni är en del av problemet!

Det är dags att sluta hymla: köttätare bär ett ansvar för klimatkrisen, djurplågeriet och den förgiftade framtid vi lämnar efter oss. Att fortsätta beställa in biffar och fläskkotletter som om inget hänt är inget annat än själviskt, ignorant och fegt.

Vi vet. Vi vet att köttproduktionen står för enorma utsläpp av växthusgaser. Vi vet att den slukar vatten, skövlar regnskog och driver på en katastrof som redan nu förstör liv. Och vi vet att djurindustrin bygger på lidande ? där levande varelser behandlas som slit-och-slängprodukter. Ändå sitter folk och tuggar på sin hamburgare med ett leende, som om verkligheten inte angår dem.

Det går inte längre att gömma sig bakom undanflykter som "det är gott" eller "det är tradition". Ska vi också försvara barnarbete, miljöförstöring och slaveri för att någon tycker det är bekvämt? Era smaklökar är inte viktigare än framtiden. Punkt.

Vi måste kalla köttet vad det är: en lyxvara som människor i rika länder väljer att frossa i, medan planeten brinner och djuren lider. Att fortsätta äta kött idag är ett politiskt ställningstagande ? ett ställningstagande FÖR utsläpp, FÖR djurplågeri, FÖR en ohållbar värld.

Så ja ? känn er träffade. Ni som fortfarande beställer kebabtallrikar, fyller kylskåpen med köttfärs och frossar på julskinkan ? ni är en del av maskineriet som förstör framtiden. Och ni har makten att sluta. Det är faktiskt så enkelt: lägg ner köttet. Välj växtbaserat. Allt annat är att blunda, fega ur och svika både djur och kommande generationer.

👉 Sluta äta kött ? eller erkänn öppet att ni skiter i både djur och planet.

• Svar på tråden Sluta ät kött - ni är en del av problemet!
  • Anonym (Mina skäl att välja äta vego)
    molly50 skrev 2025-09-08 19:06:37 följande:
    Absolut. Det har jag aldrig vänt mig emot. Det är när man försöker att omvända folk och pracka på andra sin egna livsstil som jag sätter mig på tvären.
    Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-09-08 17:16:44 följande:
    Vad gäller djurvän eller ej kom vi väl överens om att jag gör så att jag varken kallar dig djurvän eller icke-djurvän?
    Ja,men jag föredrar att bli kallad för det jag är. Djurvän. Kan man inte det så är det bättre att hålla sina åsikter för sig själv istället för att uttala sig om en person man inte ens känner eller vet något om.

Vad är i så fall skillnaden mellan att förespråka en livsstil och att "vilja omvända"? jag blev ju själv omvänd. Jag är tacksam mot de som bidrog till att jag ändrade mig. jag hade inte blivit omvänd om det inte hade funnits en tydlighet i deras ord.

Men det var ju precis det jag sa - jag avstår från att kalla dig något särskilt alls.

beli skrev 2025-09-09 12:53:16 följande:
    Lite provokativt kanske, men: Jag förstår inte varför det måste finnas en rörelse för att på nåt sätt rättfärdiga ens handlingar. På samma sätt som jag inte förstår varför folk inte kan tro på sina gudar hemma utan att bygga kyrkor och starta församlingar förstår jag inte heller varför man inte kan följa sin ingivelse att skippa kött utan att det måste finnas en rörelse som redan gjort det.

Sign. en ateist som varit vegetarian sen 1995 (när ingen annan jag kände var vego)

Nu missförstod du mig helt och hållet Så har jag verkligen aldrig sagt.. Jag har inte sagt ett ord om att en rörelse måste finnas. Däremot hade jag tidigare, när jag själv var storkonsument av animalier - och var lite "anti-vego" - förknippat veganism med ateistiska vänsterungdomar (eller new-agare), och eftersom jag ändå är kristen och högerkonservativ så fick jag helt nya tankar när jag såg den ganska nya vegokristna "våg" som har uppstått och börjat växa i den anglosaxiska världen - och sådana som professor Andrew Linzey har inspirerat mig ofantligt. Jag kan inte identifiera mig med sådana filosofer som Peter SInger som på 90-talet var i ropet i djurrättskretsar. De tmåste vara tillåtet att bli inspirerad.

Det var så jag menade alltså.

Jag borde kanske uttryckt mig tydligare. (Sedan inom parentes även om det är OT, och inte alls hör till denna tråden utan är ett helt sidospår, så finns det väldigt mycket man inte kan göra ensam och vad gäller församlingslivet så tänker jag fortsätta att vara aktiv där och vill inte se något förbud från statens sida att sluta sig samman i en församling - men det är  alltså OT i denna tråd:)

molly50 skrev 2025-09-09 13:21:04 följande:
    Nej,de får väl äta precis vad de vill. Det är inte det jag vänder mig emot. Utan det är att man försöker omvända köttätare tull att bli veganer.
    Jag säger inte att just "Mina skäl att äta vego" har gjort det. Men det finns andra som gör.
    Och det är,i mina ögon,att likställa med att försöka pracka på folk sin religion.
    Man får tro på vad man vill så länge man inte försöker pracka på andra det.
    Och att affischera är ju ändå ett ganska diskret sätt att sköta det på.
    Det är lättare att bara gå förbi än om man t ex knackar dörr eller klistrar fast sig på vägar osv. Så det säger jag inget om.

Tack för att du inte ser mitt affischerande som så farligt. Glad Budskap skall få framföras, men man kan göra det på ett "lagom" + lugnt sätt.

Jag , jag håller med dig om att vara emot att blockera vägar osv (dock snarare miljöaktivister än djurrättsaktivister). 

Jag kan tillägga att jag tänkt att Greta Thunberg kanske borde ha dömts till fängelse, (en kort period någon månad eller så). Jag är själv djurrättsaktivist - inte klimataktivist och jag är inte

• klyban
    Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-09-09 13:22:36 följande:

Vad är i så fall skillnaden mellan att förespråka en livsstil och att "vilja omvända"? jag blev ju själv omvänd. Jag är tacksam mot de som bidrog till att jag ändrade mig. jag hade inte blivit omvänd om det inte hade funnits en tydlighet i deras ord.

Men det var ju precis det jag sa - jag avstår från att kalla dig något särskilt alls.

Djurvän heter det och äta kött hindrar inte att man är en djurvän.
    Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-09-09 13:30:29 följande:

Nu missförstod du mig helt och hållet Så har jag verkligen aldrig sagt.. Jag har inte sagt ett ord om att en rörelse måste finnas. Däremot hade jag tidigare, när jag själv var storkonsument av animalier - och var lite "anti-vego" - förknippat veganism med ateistiska vänsterungdomar (eller new-agare), och eftersom jag ändå är kristen och högerkonservativ så fick jag helt nya tankar när jag såg den ganska nya vegokristna "våg" som har uppstått och börjat växa i den anglosaxiska världen - och sådana som professor Andrew Linzey har inspirerat mig ofantligt. Jag kan inte identifiera mig med sådana filosofer som Peter SInger som på 90-talet var i ropet i djurrättskretsar. De tmåste vara tillåtet att bli inspirerad.

Det var så jag menade alltså.

Jag borde kanske uttryckt mig tydligare. (Sedan inom parentes även om det är OT, och inte alls hör till denna tråden utan är ett helt sidospår, så finns det väldigt mycket man inte kan göra ensam och vad gäller församlingslivet så tänker jag fortsätta att vara aktiv där och vill inte se något förbud från statens sida att sluta sig samman i en församling - men det är  alltså OT i denna tråd:)

DU skriver stor konsument av kött och som det skulle ha den allra minsta betydelse för nått, den finner jag väldigt udda.
    Precis som du inbillar dig det är ett argument för nått.
    Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-09-09 13:36:27 följande:

Tack för att du inte ser mitt affischerande som så farligt. Glad Budskap skall få framföras, men man kan göra det på ett "lagom" + lugnt sätt.

Jag , jag håller med dig om att vara emot att blockera vägar osv (dock snarare miljöaktivister än djurrättsaktivister). 

Jag kan tillägga att jag tänkt att Greta Thunberg kanske borde ha dömts till fängelse, (en kort period någon månad eller så). Jag är själv djurrättsaktivist - inte klimataktivist och jag är inte

Men vi är inte intresserade av din predikan, det är där dina problem startar.

En skillnad är att Greta har rätt.

Nej,de får väl äta precis vad de vill. Det är inte det jag vänder mig emot. Utan det är att man försöker omvända köttätare tull att bli veganer.
    Jag säger inte att just "Mina skäl att äta vego" har gjort det. Men det finns andra som gör.
    Och det är,i mina ögon,att likställa med att försöka pracka på folk sin religion.
    Det är lättare att bara gå förbi än om man t ex knackar dörr eller klistrar fast sig på vägar osv. Så det säger jag inget om.

Det finns där och lurar hela tiden och ät inte kött och sen olika nivåer av pekpinnar.
    Men som vi bägge sagt mer än en gång, detta är ju inte den värsta sorten vi mött.
    Men dock finns mycket där och cirkulerar, även om det är i light versionen.

Det är dock fascinerande hur de beter sig som missionärer och ska omvända folk.

Och jag möter inte detta, för då skulle jag ju ropa ät kött, ät kött osv.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • molly50
    Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-09-09 13:22:36 följande:

Alltså,jag tänker väl egentligen mest på hur man framför sitt budskap. Att man är diskret och inte försöker påtinga andra sin livsstil.
    Att affischera är t ex betydligt mer diskret än att rakt av döma andra för att de inte äter vegansk kost t ex.
    Hoppas du förstår hur jag menar då.
  • molly50
    Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-09-09 13:36:27 följande:

Nej,och det har jag ju sagt hela tiden att jag inte gör. 
    Precis. Lagom är bäst. 

Ja,det vet jag. Och jag tycker det känns så onödigt att ta till sådana saker för att få människor att lyssna. Istället för att t ex hålla föredrag i skolor,dela ut flygblad eller ta upp det med de som beslutar och kan göra något åt saken. Dvs politikerna.

Jag tycker väl kanske inte att Greta har varit en av de värsta aktivisterna. Men det är OT.
    molly50 skrev 2025-09-09 14:25:26 följande:
    Alltså,jag tänker väl egentligen mest på hur man framför sitt budskap. Att man är diskret och inte försöker påtinga andra sin livsstil.
    Att affischera är t ex betydligt mer diskret än att rakt av döma andra för att de inte äter vegansk kost t ex.
    Hoppas du förstår hur jag menar då.
    Där satte jag gilla. Du är en av mina absolut trevligaste debatt-motståndare.
  • molly50
    klyban skrev 2025-09-09 14:22:56 följande:

Det finns där och lurar hela tiden och ät inte kött och sen olika nivåer av pekpinnar.
    Men som vi bägge sagt mer än en gång, detta är ju inte den värsta sorten vi mött.
    Men dock finns mycket där och cirkulerar, även om det är i light versionen.

Det är dock fascinerande hur de beter sig som missionärer och ska omvända folk.

Och jag möter inte detta, för då skulle jag ju ropa ät kött, ät kött osv.

Ja,jag tror faktiskt aldrig att jag har upplevt att köttätare har försökt predika för sin livsstil eller komma med pekpinnar för veganer. Men det är kanske bara jag.
    molly50 skrev 2025-09-09 14:30:46 följande:
    Nej,och det har jag ju sagt hela tiden att jag inte gör. 
    Precis. Lagom är bäst. 

Ja,det vet jag. Och jag tycker det känns så onödigt att ta till sådana saker för att få människor att lyssna. Istället för att t ex hålla föredrag i skolor,dela ut flygblad eller ta upp det med de som beslutar och kan göra något åt saken. Dvs politikerna.

Jag tycker väl kanske inte att Greta har varit en av de värsta aktivisterna. Men det är OT.
    Beslutar gör också konsumenterna. Det är en väldigt viktig del av beslutsfattandet i ett antal frågor i samhället.
  • molly50
    Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-09-09 14:32:21 följande:
    Där satte jag gilla. Du är en av mina absolut trevligaste debatt-motståndare.
    Tack! Det värmer att höra. Glad
    Jag försöker alltid undvika att vara otrevlig så länge min motdebattör inte är otrevlig mot mig. Glad
Svar på tråden Sluta ät kött - ni är en del av problemet!