• Anonym (Vego)

Sluta ät kött - ni är en del av problemet!

Det är dags att sluta hymla: köttätare bär ett ansvar för klimatkrisen, djurplågeriet och den förgiftade framtid vi lämnar efter oss. Att fortsätta beställa in biffar och fläskkotletter som om inget hänt är inget annat än själviskt, ignorant och fegt.

Vi vet. Vi vet att köttproduktionen står för enorma utsläpp av växthusgaser. Vi vet att den slukar vatten, skövlar regnskog och driver på en katastrof som redan nu förstör liv. Och vi vet att djurindustrin bygger på lidande ? där levande varelser behandlas som slit-och-slängprodukter. Ändå sitter folk och tuggar på sin hamburgare med ett leende, som om verkligheten inte angår dem.

Det går inte längre att gömma sig bakom undanflykter som "det är gott" eller "det är tradition". Ska vi också försvara barnarbete, miljöförstöring och slaveri för att någon tycker det är bekvämt? Era smaklökar är inte viktigare än framtiden. Punkt.

Vi måste kalla köttet vad det är: en lyxvara som människor i rika länder väljer att frossa i, medan planeten brinner och djuren lider. Att fortsätta äta kött idag är ett politiskt ställningstagande ? ett ställningstagande FÖR utsläpp, FÖR djurplågeri, FÖR en ohållbar värld.

Så ja ? känn er träffade. Ni som fortfarande beställer kebabtallrikar, fyller kylskåpen med köttfärs och frossar på julskinkan ? ni är en del av maskineriet som förstör framtiden. Och ni har makten att sluta. Det är faktiskt så enkelt: lägg ner köttet. Välj växtbaserat. Allt annat är att blunda, fega ur och svika både djur och kommande generationer.

👉 Sluta äta kött ? eller erkänn öppet att ni skiter i både djur och planet.

• Svar på tråden Sluta ät kött - ni är en del av problemet!
  • Aniiee

Jag kommer aldrig sluta äta kött, för jag kan inte. Det skulle inte ta många veckor innan min kropp gav upp (been there, done that). Så istället äter jag kött så etiskt som möjligt. 

Sen har jag alltid i bakhuvudet att det inte direkt är veganer som kommer överleva om samhället kollapsar. Men de har rätt att äta vad som krävs i en nödsituation, oavsätt vad de åt innan, så... det reder sig till slut....

Until then, do what's right for you, and give others the grace to do the same.

Omae no mono wa watashi no mono, watashi no mono mo watashi no mono
  • klyban
    molly50 skrev 2025-08-29 15:42:59 följande:
    Ja,jag har också lite svårt för det där. Speciellt som jag inte kan äta allt pga min allergi och ibs.

Ja,det känns lite som någon slags veganpropaganda de har läst någonstans.
    Den där tidningen från Djurens rätt är väl också en tidning som förespråkar sådant,om jag har förstått det rätt.

Det är den delen som gör att jag öppnar munnen så att säga, för har svårt för såna beteenden.
    Och speciellt i detta fallet och en fallerad diet också, och då att man måste äta tabletter för den ska funka.

Den är rätt "rolig" fick där, och när vi berättade att djurhållningen är till den största delen bra.
    Nä, då hoppades vidare till djuren dör, och då per automatik dåligt.
    Undrar om de förstår hur tokigt de pratar ens, tveksamt är min gissning.
    Dock denna användare är inte den värsta sorten.

Och varför kan man inte bara äta sin mat, prata om sina recept och oavsett om de är med kött eller inte.
    Varför ska det komma någon att se sig som överlägsen och hur alla har fel som inte äter just den dieten, sen skambelägga och annat för försöka hantera dig.

Och eventuell fakta som talar lite/mycket emot dieten, så blir de helt till sig och kör en hel drös av olika diskussiontekniker för slippa hantera sånt.

Aniiee skrev 2025-08-29 18:38:53 följande:

Jag kommer aldrig sluta äta kött, för jag kan inte. Det skulle inte ta många veckor innan min kropp gav upp (been there, done that). Så istället äter jag kött så etiskt som möjligt. 

Sen har jag alltid i bakhuvudet att det inte direkt är veganer som kommer överleva om samhället kollapsar. Men de har rätt att äta vad som krävs i en nödsituation, oavsätt vad de åt innan, så... det reder sig till slut....

Ja, vad ska dom göra när B12 tabletterna är slut, för vi vet vad som sker med denna fallerade diet och när dessa inte finns med och då det är essentiellt att få i sig B12.

Kommer inte heller sluta äta kött, men ska också säga det att jag har ett hel drös av vegetariska recept som jag har på regelbunden basis.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • molly50
    klyban skrev 2025-08-30 10:20:40 följande:

Det är den delen som gör att jag öppnar munnen så att säga, för har svårt för såna beteenden.
    Och speciellt i detta fallet och en fallerad diet också, och då att man måste äta tabletter för den ska funka.

Den är rätt "rolig" fick där, och när vi berättade att djurhållningen är till den största delen bra.
    Nä, då hoppades vidare till djuren dör, och då per automatik dåligt.
    Undrar om de förstår hur tokigt de pratar ens, tveksamt är min gissning.
    Dock denna användare är inte den värsta sorten.

Och varför kan man inte bara äta sin mat, prata om sina recept och oavsett om de är med kött eller inte.
    Varför ska det komma någon att se sig som överlägsen och hur alla har fel som inte äter just den dieten, sen skambelägga och annat för försöka hantera dig.

Och eventuell fakta som talar lite/mycket emot dieten, så blir de helt till sig och kör en hel drös av olika diskussiontekniker för slippa hantera sånt.

Ja,jag hade egentligen inte tänkt kommentera i den här tråden från första början då jag lätt kan elda upp mig på så´nt här.
    Men jag kunde inte låta bli.

Ja,just detta skambeläggande tycker jag också är irriterande.
    Jag dömer inte de som väljer att äta vegankost och vill inte heller själv bli dömd för att jag äter kött.
    Och jag vill inte heller höra att jag inte är djurvän pga detta. Det gör mig irriterad.
  • Anonym (Mina skäl att välja äta vego)
    klyban skrev 2025-08-28 14:46:51 följande:
    Hört detta många ggr, och det visat sig ditt ord saknar värde pga att det inte sker.
    Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-08-28 11:21:47 följande:
    Där har du faktiskt fel. Jag råkar vara vegan och förespråkare av vegetabiliebaserade livsmedel/ djurrätt - .men det är inte alls min religion (Jag har en sådan, men det är inte veganism - och jag är inte heller vänsterman eller "miljönisse" , snarare högerkonservativ. ) Medelklass är jag inte heller då jag är riktig låginkomsttagare. 
    Du kunde ha lurat oss alla.
    Men om inte, så ställer man sig frågande till varför du försöker skambelägga de som äter kött.

Djurhållningen är bra och maten som vi får är god, så vad in i helvete ska vi sluta med det för?
    Igen hamnar vi på ett område du anser dig bestämma över andra, ja, fantasin om det i alla fall.

Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-08-28 11:37:30 följande:

Det var  bara ett svar på klybans angrepp med mera - alltså inte riktat till er andra. Du kan se mina andra inlägg-bla det jag skrev till dig (torrjag skrev ett svar till dig också)

Med just klyban har jag avslutat diskussionen. Det är svårt för mig att att föra en sakdiskussion med just klyban, pga hur han/hon skriver.

Förstår att du inte är bekväm när det kommer kritik och försöker se det som ett osakligt angrepp.

Bara att påstå fisk lever i timmar, och när man själv fiskat upp säkert 50 arter genom åren och nästan de samtliga har en gemenskap och att de dör mycket snabbt när de är upplockade.
    Det är väl en del karpfiskar, sutare och mal som kan leva en bra stund på land, dock ej i flera timmar.

JA, sakdiskussioner är alltid svårt om någon kommer ifrågasätter felen som du ger.
    Och du blir upprörd och för du är av tanken INGEN får ifrågasätter det du skriver, även om det är fel.

Jag menade diskussionen i just denna tråd. Jag tar tråd för tråd. Jag har aldrig sagt att jag avslutat alla diskussioner med dig, men att jag i just denna tråden väljer att diskutera med andra, eftersom vi i denna tråden helt enkelt inte kommer längre.
    molly50 skrev 2025-08-28 16:07:40 följande:
    Det är inget jag har hört. Men är det så så går de väl i alla fall till mat.
    En del av det, Man kan inte skilja mejeriindustrin från köttindustrin som 2 separata världar, men det finns ju också slaktavfall. Jag minns när jag den varma sommaren 1992 i Helsingborg cyklade förbi det numera dessbättre nedlagda slakteriet där och kände lukten av ruttnande djurkroppdelar och blod
    molly50 skrev 2025-08-28 16:46:52 följande:
    Ok. Men hur tror du då att det skulle gå för oss som inte kan äta vegankost? Ska vi svälta till döds då?
    Det skulle ju vara att tvinga människor att äta vegankost.
    Och det tror jag inte kommer att lyckas. Lika lite som det kommer att lyckas att omvända alla veganer.

Jag förstår det. Men oavsett vad man tycker om människor som äter kött så kan man hålla det för sig själv.

Det helt vegetabiliebaserade samhälle som är min  yttersta vision inom detta kommer om det kommer gradvis och över lång tid, inte över en natt. Jag tror att marknaden kan reglera detta. Jag talar inte om statligt lagtvång utan om på sikt ändrade värderingar och därmed ändrade efterfrågemönster och därmed ändrat produktionsmönster i vad som produceras. Även fler alternativa livsmedel tror jag kan komma att utvecklas så att nya möjligheter öppnas. Jag är själv civilingenjör i kemiteknik med livsmedelsinriktning sista läsåret.

Menar du att jag skall sluta affischera ? Menar du att jag inte skall få yttra mig offentligt? Menar du att jag, när jag har den eld inom mig som jag har -för deras skull som inte kan tala för sig själva, men får betala det yttersta priset- bara skll tiga med allt.

Skall man alltid tiga med allt i en etisk fråga? Dessutom skriver jag inte  på mina affischer om konsumenterna som individer, utan i stället förespråkar mina(våra) affischer vegetabiliebaserade livsmedel och handlar även om djuren.

Anonym (Hej) skrev 2025-08-28 17:39:11 följande:

Kött är så otroligt gott. Jag brukar köpa torkat kött och äta istället för godis/snacks. Jag köper denna:

Dock finns det ju de som får betala ett högt pris för det, nämligen djuren som dödas.

Jag var själv en storkonsument av animalier för typ 40 år sedan, men slutade för ca 25 år sen med kött/ fisk

Jag tänkte också när jag var mycket yngre att "jag är den siste i hela världen som blir vegetarian". Jag var verkligen inne på det spåret. Jag tyckte från det perspektiv jag hade då att det verkade typ "helkonstigt", och vegan fanns inte ens  på kartan. (På den tiden var vegansk kost i stort sett inte ens känd förresten.)

Men här är jag nu. Jag blev först vegetarian o sen vegan

molly50 skrev 2025-08-29 15:42:59 följande:
    Ja,jag har också lite svårt för det där. Speciellt som jag inte kan äta allt pga min allergi och ibs.

Ja,det känns lite som någon slags veganpropaganda de har läst någonstans.
    Den där tidningen från Djurens rätt är väl också en tidning som förespråkar sådant,om jag har förstått det rätt.

DR och dess tidning förespråkar mycket riktigt vegetabiliebaserade livsmedel. Men jag skulle inte automatiskt kalla det just "propaganda". Och som jag skrev i annat inlägg tror jag att mer alternativa livsmedel kommer att kunna utvecklas med tiden.

DR är en etablerad djurrättsorganisation som arbetar med lagliga medel. För ett tag sedan hade de tex en kampanj jag tyckte var bra med affischer på Götebors spårvagnar, där de köpt annonsplats.

molly50 skrev 2025-08-30 14:39:10 följande:
    Ja,jag hade egentligen inte tänkt kommentera i den här tråden från första början då jag lätt kan elda upp mig på så´nt här.
    Men jag kunde inte låta bli.

Ja,just detta skambeläggande tycker jag också är irriterande.
    Jag dömer inte de som väljer att äta vegankost och vill inte heller själv bli dömd för att jag äter kött.
    Och jag vill inte heller höra att jag inte är djurvän pga detta. Det gör mig irriterad.

Är det över huvud taget möjligt att diskutera en etisk fråga där olika personer har olika åsikter utan att någon uppfattar någon från andra sidan som "skambeläggande" ? Är det alls möjligt att hävda  en viss etisk ståndpunkt utan att någon uppfattar det så?

Är det i så fall ett skäl att inte föra en diskussion om olika etiska alternativ i en specifik fråga?

Svar på tråden Sluta ät kött - ni är en del av problemet!