Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-09-09 13:22:36 följande:
Vad är i så fall skillnaden mellan att förespråka en livsstil och att "vilja omvända"? jag blev ju själv omvänd. Jag är tacksam mot de som bidrog till att jag ändrade mig. jag hade inte blivit omvänd om det inte hade funnits en tydlighet i deras ord.
Men det var ju precis det jag sa - jag avstår från att kalla dig något särskilt alls.
Djurvän heter det och äta kött hindrar inte att man är en djurvän.
Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-09-09 13:30:29 följande:
Nu missförstod du mig helt och hållet Så har jag verkligen aldrig sagt.. Jag har inte sagt ett ord om att en rörelse måste finnas. Däremot hade jag tidigare, när jag själv var storkonsument av animalier - och var lite "anti-vego" - förknippat veganism med ateistiska vänsterungdomar (eller new-agare), och eftersom jag ändå är kristen och högerkonservativ så fick jag helt nya tankar när jag såg den ganska nya vegokristna "våg" som har uppstått och börjat växa i den anglosaxiska världen - och sådana som professor Andrew Linzey har inspirerat mig ofantligt. Jag kan inte identifiera mig med sådana filosofer som Peter SInger som på 90-talet var i ropet i djurrättskretsar. De tmåste vara tillåtet att bli inspirerad.
Det var så jag menade alltså.
Jag borde kanske uttryckt mig tydligare. (Sedan inom parentes även om det är OT, och inte alls hör till denna tråden utan är ett helt sidospår, så finns det väldigt mycket man inte kan göra ensam och vad gäller församlingslivet så tänker jag fortsätta att vara aktiv där och vill inte se något förbud från statens sida att sluta sig samman i en församling - men det är alltså OT i denna tråd:)
DU skriver stor konsument av kött och som det skulle ha den allra minsta betydelse för nått, den finner jag väldigt udda.
Precis som du inbillar dig det är ett argument för nått.
Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-09-09 13:36:27 följande:
Tack för att du inte ser mitt affischerande som så farligt.
Budskap skall få framföras, men man kan göra det på ett "lagom" + lugnt sätt.
Jag , jag håller med dig om att vara emot att blockera vägar osv (dock snarare miljöaktivister än djurrättsaktivister).
Jag kan tillägga att jag tänkt att Greta Thunberg kanske borde ha dömts till fängelse, (en kort period någon månad eller så). Jag är själv djurrättsaktivist - inte klimataktivist och jag är inte
Men vi är inte intresserade av din predikan, det är där dina problem startar.
En skillnad är att Greta har rätt.
molly50 skrev 2025-09-09 13:21:04 följande:
Nej,de får väl äta precis vad de vill. Det är inte det jag vänder mig emot. Utan det är att man försöker omvända köttätare tull att bli veganer.
Jag säger inte att just "Mina skäl att äta vego" har gjort det. Men det finns andra som gör.
Och det är,i mina ögon,att likställa med att försöka pracka på folk sin religion.
Man får tro på vad man vill så länge man inte försöker pracka på andra det.
Och att affischera är ju ändå ett ganska diskret sätt att sköta det på.
Det är lättare att bara gå förbi än om man t ex knackar dörr eller klistrar fast sig på vägar osv. Så det säger jag inget om.
Det finns där och lurar hela tiden och ät inte kött och sen olika nivåer av pekpinnar.
Men som vi bägge sagt mer än en gång, detta är ju inte den värsta sorten vi mött.
Men dock finns mycket där och cirkulerar, även om det är i light versionen.
Det är dock fascinerande hur de beter sig som missionärer och ska omvända folk.
Och jag möter inte detta, för då skulle jag ju ropa ät kött, ät kött osv.