• klyban

Sluta ät kött - ni är en del av problemet!

Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-10-15 12:35:43 följande:
    Även en konsumtion som anses normal kan i längden ha vissa risker.

Du påstår att det är barmhärtigare för planeten att äta kött. Jag ser inget argument för det, ett påstående men inget sakargument. Men sedan är jag inte heller miljöaktivist Utan djurrättsaktivist.

Om man inte föder upp djur behöver man inte döda dem, miljarder landdjur  om året i världen. Om man inte fiskar behöver man inte döda biljoner, för så många är det, fiskar och andra vattendjur.
    Ja, utan tabletter så dör man av veganism, så det har du rätt på för en gångs skull.
    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    Anonym (Nytta) skrev 2025-10-15 13:49:30 följande:
    Finns det fakta bakom det ? Finns inte en enda uppgift på att någon fått cancer eller hjärtsjukdomar för att den har ätit kött 2 gånger i veckan och det beror på köttet. Det är rena rama galenskapen att få runt o inbilla sig det. 

Nej men om du inte är miljöaktivist så kanske du ska hålla dig undan ämnet. 

Jo om man föder upp djur så behöver man döda dem. Det är själva tanken med att föda upp slaktdjur eller odla fisk. Blir sjukt trångt om bönderna bara ska börja föda upp. Tror få bönder är så sugna på det. Suck 

Jag tycker det finns en sak alla borde lära sig, och det är att matforskning är svårt havererad på så otroligt mycket.

Och går man igenom forskningen så kan man nästan påstå vad som helst.
    Och det komiska är att påståendet ofta stödjer den som beställt forskningen.
    Är inte det rätt komiskt det "sammanträffandet"?

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-10-17 15:38:20 följande:
    Jag läser rel ofta om tex ladugårdsbränder, och för ett tag sedan var det en stor fågeluppfödning som gick upp i rök.

Det vet såklart många men vad jag menade var att det är väldigt olika för olika lantbruk och ofta svårt att tala i generella termer.

Jag är lite trött på detta nu-vill att TS tar över.

Ja, Olyckor sker, och?

Såklart du är trött och pga dina undermåliga argument som är i en form av predikan.

• klyban
    Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-10-17 15:55:38 följande:

Svenskar konsumerar betydligt mer än en bit i veckan. Det finns både likheter och skillnader mellan olika kött .

Jag skriver till alla och svarade på något  och ja jag vet att du är kunnig på området

Jag läser gång på gång om tex ladugårdsbrände med många innebrända djur

Och, kött är en fantastisk näringskälla, så det är ju direkt förståeligt.
    Sen är ladugårdar en riskmiljö för just brand och pga en del utrustning och mycket brännbara material omkring som orsakar 

Rätt komiskt påstående du gör också, och med tanke på när jag läser om bränderna så räddas djuren väldigt ofta innan någon av dom dör.

Och sen inser jag också du lider av något som man kallar för konfirmationsbias, och där du ser saker och ting som en bekräftelse i din agenda och för var brand.
    Men ledsen att typ 10 bränder och endast 4st med dödlig utgång för djur, och ENDAST en där ett större antal dog.

Men det är lugnt, jag förstår att det handlar om att krydda argumentet och för att verkligheten inte räcker för dig i din predikan.

• klyban

2021 var detta.

• klyban
    Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-10-17 16:55:33 följande:
    Vid ladugårdsbränder brukar vad jag vet fler djur brinna inne.

Jag lever på annat än havregrynsgröt med. Den nämnde jag bara som svar på frågan om jag äter havre. Ett ja alltså. Sedan säger jag inte att alla bönder skulle klara sig direkt idag utan djurhållning, men med en långsiktig ändring - successivt lite i taget- skulle förutsättningar kunna ändras. Ett vegetabiliebaserat samhälle kommer inte över en natt. Men vi konsumenter har förstås inte en lagstadgad plikt att efterfråga allt som produceras idag heller.

För att TS oftast inte deltar och jag vill att båda sidor skall finnas med.

Igen, av 10st bränder, så dog bara en gång en större besättning, annars ett fåtal djur.

Ladugårdar är en riskmiljö för bränder, och bonden hinner allt som oftast rädda sina djur.

Och 10st bränder med så många ladugårdar med bönder, ja, det är då inte mycket alls.
    Jag börjar fundera på varför du fabulerar för, tror du ingen vet eller?
    Eller bryr sig inte agendan om fakta?

En sak är säker dock, det blir otroligt tokigt för dig nu.

• klyban
    Anonym (Göran) skrev 2025-10-17 17:18:33 följande:

TS och någon mer här har svårt att respektera att dom flesta väljer att äta kött. Varför är det så viktigt för vissa vegetarianer och veganer att folk ska göra som er?

Egentligen rätt enkelt, de ser sig överlägsna i sin diet och predikar din diet som det vore en religion som alla MÅSTE följa.

Och skyr inga medel för sin agenda.
    Inte ens äta människor är ett argument du skyr.

• klyban

Dyker du ned i detta så kan du hitta hur många cancer som helst.

Och denna köttcancerpåstående är ingen bra forskning, då den inte särskiljer kött och processat kött med nitriter, och nitriter vet vi är hälsovådligt.
    Och enda anledningen vi använder nitriter, det är för att utan är det mycket mer hälsovådligt.

Tycker folk borde lära sig snabbt att matforskning ska man aldrig lita på, och speciellt inte dessa diffusa.
    För det finns ju gott om bevis för vissa livsmedel, men de allra flesta inte alls.

Anonym (Nytta) skrev 2025-10-17 21:21:46 följande:
    Ja men snälla människa! Överdriven konsumtion av kött kan leda till sjukdomar! Jag förespråkar inte en överdriven konsumtion  av någonting. 

Jag äter jött en gång i veckan och det finns inga belägg för att det är någon hälsorisk överhuvudtaget. 

Man kan få cancer av allt. Veganer kan också få cancer. Att förespråka att andra inte ska äta kött är rena rana dyngan. På riktigt vi tar ansvar för vad vi äter och vi har koll. Finns dom som äter för mkt kött men dom vet om det tro mig. De flesta är myndigförklarade. 

Du är mest en översittare och måste enbart ha sista ordet. 

Finns gott om cancerframkallande ämnen i väldigt mkt. Alla är inte blåbär i ansvarstagande för sig själva. 

Du driver djurens fråga och nej jag tycker inte det är fel att vi äter kött iaf. 

Du kommer svara för du infinner dig inte, du SKA ha sista ordet. Detvär typiskt er översittare 

I sitt narrativ och överlägsenhet, så är svart och vitt argumentation och lägga orden i munnen på dig tillåtna argumentationstekniker i att omvända dig från kött.

De skyr inga medel i sin predikan, inte ens äta människor är ett argument som de låter vara i sina försök att omvända dig.

Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-10-17 21:39:14 följande:
    Sista ordet är inget självändamål, alls, utan för mig handlar det främst om de som dödas, djuren. Det är ur deras perspektivlöshet, skriver inte översitteri..

Självklart kan både vegetarianer och veganer få cancer, tex en vegan som röker eller dricker alkohol eller ofta bränner sig i solen eller solarium, eller smittas av HPV och har otur(främst kvinnor) , bor i radonhus (speciellt om man också är rökare), utsätts för asbest (också speciellt om man är rökare)eller andra, men så mycket kan i alla fall sägas att gruppen veganer och gruppen vegetarianer totalt sett har mindre risk för vissa typer av cancer än andra

Men du har ju rätt i att det är skillnad mellan olika mängder, men svenskar i genomsnitt ligger högt i köttkonsumtion internationellt sett - och mycket högre än för 45 år sen

Jag vill ha in TS i tråden snart

Den som predikar kommer alltid kräva sista ordet oavsett hur många människor vi ska äta.

Vi vet redan att du komemr aldrig låta punkt komma för dig.

Jag ska vara helt ärlig, kommer aldrig låta dig predika utan få kritik för felen du ger.
    För den som predikar och anser sig bättre än alla andra för sin diet gjort dom religiösa, släpper jag aldrig innan du säger du får äta vad du vill och jag ska inte ge mig på er med konstiga argumentation som äta människor.

Det mest komiska i det hela, det är att du verkar inte ens fatta hur ute du är och seglar heller, mycket fascinerande faktiskt.

Detta med bränderna var OERHÖRT komiskt faktiskt, men det är en klassiker när en "bättre" människa försöker fabulera om fakta för ge sin predikan kredd.
    Men i detta fallet blev det exakt omvänt.

• klyban
    Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-10-18 19:23:42 följande:
    Google är inget argument i sig.
    Ingen religiös kommer någonsin googla något som raserar deras värd Solig
  • klyban
    Anonym (Nytta) skrev 2025-10-18 19:53:28 följande:
    Vegan verkar vara en sekt 
    När de börjar predika, så är svaret JA.
    Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-10-18 20:36:32 följande:
    Många troende tycker exakt som du i köttfrågorna och tycker att jag har fel.(jag gör ett undantag nu.)

Nope, inte en enda som är sakliga med fakta är troende mer än till saklighet och fakta.

Den enda skillnaden är att jag är inte religiös i frågan, men du är, hur har du missat?

Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-10-18 20:38:01 följande:
    Nej.Ordet vegan betyder bara person som inte konsumerar några djurprodukter.

Det betyder inte att man har vissa åsikter

I ditt fall, så betyder det att du försöker inbilla dig att din religion är den enda som gäller.

Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-10-18 20:39:10 följande:
    Vad är vår uppgift i livet?

Praktiskt taget vart enda är uppgiften att äta mat som ger oss något.
    Det är lugnt, förstår det är inte din sak.

Än mer intressant är att du försöker inbilla dig att du är den enda som har rätt.

• klyban
    Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-10-18 20:36:32 följande:
    Många troende tycker exakt som du i köttfrågorna och tycker att jag har fel.(jag gör ett undantag nu.)

Försöker du inbilla dig jag tycker det okey? :whoco5: 

Du har fel så fort du predikar att din diet är den enda som vi ska ha och med svårt mediokra exempel som äta människor.

Det är därför sekt kommer in och för det faktiskt ser ut så, nu säger jag inte att du är sekt, men du pratar argumenterar som dom dock.
    Gör inte detta dig rädd att du försöker inbilla dig du är överlägsen med din diet?

För det skulle göra mig rädd att inte förstå fakta i sammanhanget, och sen ha åsikter som äta människor.

Anonym (Nytta) skrev 2025-10-18 20:57:09 följande:
    AI-översikt
    +3
    En sekt är en grupp som har starka åsikter och en tydlig ledare, ofta med en stark känsla av att vara en utvald grupp eller "elit" som sitter på sanningen. 

Just elit som sitter på sanningen... 
    Jo du är nog med i en sekt tyvärr 

Det viktiga i den, det är också att de vägrar fakta som berättar att det finns andra sätt att äta.
    Och att de sätter sig på pedestal, även att alla argument som de ger, är obestridliga.

Anonym (Nytta) skrev 2025-10-18 21:03:56 följande:
    Vet ej om vår vegan svarar dig längre men är hemskt tacksam att du är kvar. Här ges inte sista ordet bort till en som enbart är ute efter det. Senaste argumenet att människan inte är gjorda att äta kött fick mig att skratta. Och att googla i ämnet är ju inte att tänka på. Då dår man fakta man inte vill ha. Jösses. Jag ät en halv grillad kyckling ikväll iaf. Lite grönt också såklart. Vad åt du? 

För mig är det helt betydelselöst om användaren svarar mig eller inte, skriver mestadels inte för få reaktioner, utan vara korrekt.

Och allt blir fel när en kommer och påstår en fallerad diet är den enda dieten.(Men detta är tyvärr vanligt i dieter att de inbillar sig sett "jesus" i den, och som jag sagt i tråden innan så var LCHF rätt aggressiva också innan, men nu är det mainstream och ingen ens bryr sig längre.)

Men veganerna kommer med sina fallerade argument(Och då pratar jag inte om alla argument, utan de som är tveksamma att de ska gå applicera ens, som äta människor, och de som är fel givetvis.)

Det är tragiskt när folk ska börja predika sin diet och vägra viss fakta.
    Som tex att kött är en överlägsen näringskälla, och att den har en stor del till vår evolution.(Bra som dålig.)

• klyban
    Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-10-18 21:16:38 följande:
    Vem är min ledare? Var är min grupp? När träfas vi och vad gör vi?

Ledaren är dieten, och din aktivism i att omvända folk är vad DU gör.
    Din grupp har exakt samma svar.

Och hur ska vi veta vem du träffar.

Och hur kan du ens ha missat att du predikar för vår omvändelse från ondo?
    Är du verkligen på riktigt nu och när du försöker låtsas om att du inte predikar och där inte ens äta människor är ett argument du skyr från.

Snart kommer det väl att jag måste äta min katt också och för det är ett djur med kött 

Anonym (Nytta) skrev 2025-10-18 22:01:20 följande:
    Men vem har sagt att Google bestämmer vad enskilde individen äter ????? Fakta är att människan är en allätare i grund och botten. Sen om du inte vill äta kött är enligt annan sak. Men vi är allätare. 

Vem har sagt att Google bestämmer vad den enskilde individen äter ?? 

Det är ju bara du som vill ändra andras kost ? 

En intressant sak är en universal diet aldrig kan existera och pga människor reagerar olika på livsmedel.

Och är det inte en del AI.skräp här också?
    Varför inbillar sig en del att AI är en diskussionsavslutaren och med alla fel den ger?

Anonym (Nej) skrev 2025-10-18 22:09:26 följande:
    Nej, vi är inte gjorda för att äta endast kött, få hade vi haft tänder som rovdjur. Vi är inte heller gjorda för att endast äta vegetabilier, för då hade vi inte haft hörntänder. Vi är gjorda för att kunna äta BÅDE kött och vegetabilier. Vi är omnivorer, precis som björnarna. 

En intressant sak är tex att en gräsätare som kossor inte alls har emot att tex äta en mus.
    Sen sure, det är inte vanligt förekommande, men det sker och teorin jag hörde då var att kossan känner något saknas i kroppen och därför tar musen.(Men ingen aning om den delen är korrekt, så nypa salt där.)

Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-10-18 22:19:05 följande:
    Dock kan man på individnivå välja att inte vara det Det har tex jag gjort sedan ca 1999.

Jaha?
    Fortsätta du då med det, och sluta predika från piedestalen.

Anonym (Nej) skrev 2025-10-18 22:25:05 följande:
    De är inte rovdjur, de är omnivorer precis som människor. 

Och en komisk sak är att vi människor är en av de största rovdjuren som vi kan finna, även om vi förbiser att vi är omnivorer.

Blir lite komiskt när man tänker på det och hur dåliga argument man kan få ibland.

Som äta människor är något man tydligen måste göra som en som äter kött, snart kommer det väl från hen att jag ska äta katten också.

Anonym (Nej) skrev 2025-10-18 22:29:48 följande:
    Hur vet du det? Det finns ju djur som dödar för att det är "roligt" tex. Späckhuggare har ofta setts leka med maten (=sälarna). Vargar har gått "bananas" i fårhagar och dödat flera djur utan att äta dem. Katter likaså med tex fåglar.

Då, om det finns djur dom dödar för nöjes skull borde det ju finnas motpoler till dessa.

Rävar och en hel del djur dödar ursinneslöst om det är ett överflöd av enkla byten.
    Sure mycket är instinkt.

Och där är vi människor förträffliga(Eller ja, de flesta av uppfödarna i alla fall.) och där vi ger liven bra liv och bra död, som ofta de inte ens förstår kommer.

Tow2Mater skrev 2025-10-18 23:18:09 följande:
    Vi kanske bara inte upptäckt dessa motpoler ännu då. Då beter de sig ju bättre än människan.

Nu blir det svårt perplexande varför du pratar om abnormt få, och sen inbilla sig det är ett argument för något.

Så berätta gärna vad de få som inte sköter djuren är för ett argument och för vad?
    För ingen här står bakom dessa, så man blir svårt perplex vad argumentet är.

Är argumentet du ger att vi ska plåga djuren mera än nu?

• klyban
    Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-10-19 13:34:47 följande:

Jag vet fortfarande inte helt vad du menar med gjorda för. Menar du att det finns en sådan avsikt bakom det.?

En människa kan må alldeles utmärkt i valet att inte göra vad du kallar för gjorda för. 

Ett exempel: För egen del har jag sannolikt medfödd irriterad tjocktarm (Colon irritable sagt på latin)  och tycker att mina besvär har minskat i samband med att jag blev vegan

Rätt komiskt svar och med tanken att det stod ju där.
  • klyban
    Teresse7 skrev 2025-10-19 14:27:21 följande:
    Fast du kan ju inte använda dig själv som norm för vad andra mår bra av att äta. 
    Alla har inte problem med sin tarm. För väldigt många av oss funkar det fint att äta kött. 

Du kan inte utgå från dig själv 

Tyvärr de som predikar tror de själva är ett excellent exempel på att de har rätt och alla som säger annat har fel per automatik.

Undrar om hen tänker på de kritvita och rangliga veganer som ser ut att dö om man bara andas på dom.
    De påstår de mår jättebra, men svårt och tro på faktiskt.

Men såklart, dessa utgör en väldigt liten den av veganerna, men fascinerande att de alla ändå upprepar samma sak i inbillan det skulle vara bevis för något.

Mycket fascinerande måste jag säga och att se detta och att de inte en förstår det själva att det inte är ett fungerande argument.
    Och då med tanken det finns MASSOR  med perfekta blodvärden som äter kött.

• klyban
    Teresse7 skrev 2025-10-19 15:03:59 följande:
    Ja denna person verkar onekligen se sig själv som ett facit för hur andra ska välja att leva. 

Veganer har oftare brist på näringsämnen... men det såklart att det är det bästa för alla... 

Sen att man har tarmproblem på det är ju knappast något som påverkar övriga... argumentern räcker nog inte längre än till sin egen tarm 

Visst är det så och användare fattar det inte ens hur fel det blir.
    Men så är det alltid med överlägsen moral, eller ja, de som inbillar sig ha en.

Min tarm har alltid varit bra med kött, nu är den inte alls detta och pga läkemedel som har biverkningen att man får återkommande diarréer och dålig mage.
    Komiskt den ena av dom, så fick man en helt sjuk flatulens första året.

Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-10-19 16:15:17 följande:

Det beror på vad man menar med grunden, men jag ser inget övertygande skäl att leva efter det du säger att människan är i grunden när så många alternativ finns.

Nej, men det finns andra näringsrika livsmedel också.

Det har jag inte sagt

Finns inget övertygande skäl att inte äta kött heller är värt och nämna.
    Och sen nyttan med kött som diet är enorm pga köttet är en helt överlägsen näringskälla, helt i sin egen klass.

Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-10-19 16:19:06 följande:
    Du misstolkade mig.Jag sa bara att det finns människor, också många andra än jag ( även om jag nämnde min egen  positiva erfarenhet - jag har ju just min erfarenhet, inte alla andras) som bryter mot det nytta anser vi är gjorda för och mår bra.

Jo, jag har detta dessa religiösa uppenbarelser fol får med dieter, och där är vegetarianism bara en av dom.

Det är extremt fascinerande i hur en del inbillar sig det bara går äta på ett sätt och när det är så uppenbarligen att det är fel.

Och i detta en fallerad diet också och som man måste äta tabletter för ens överleva.

Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-10-19 16:23:51 följande:
    Jag tror att du där utgår från en felaktig premiss. Så att säga någon (och egentligen är det ju inte någon) som inte finns kan ju aldrig sakna att finnas.

Det finns ju inget upplevande subjekt i det fallet.

Jag kan lika gärna fråga - Varför har du inte 10 barn, eller 20 eller 60. Saknar inte de sominte blivit till att existera? De i alla fall där det int3 blivit någon befruktning?

Fakta är inte fel, de är helt obestridlig.

Men låt mig gissa, vi ska släppa ut alla kossorna och resten, låta vargstammen öka dramatiskt och tills detta kött är slut och sen svälter dom ihjäl istället.

Teresse7 skrev 2025-10-19 16:27:26 följande:
    Fast du kan inte ta dig själv och dina tarmbesvär som ett argument till att människan inte är allätare från början. Nu svävar du iväg i dina argument igen. 

Jag lärt mig att denna användare skyr inge medel i att försöka omvända alla till rätt diet.

Inte ens äta människor är något som inte anse vara fel att argumentera med.

Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-10-19 16:34:39 följande:
    Det är säkert olika Vad gäller olika personer med IBS, men min mage blev lugnare. speciellt när jag även skippat mejeriprodukter och ägg. (Jag började med att bli laktovegetarian eller lakto-ovo-vegetarian, dvs skippa kött/fisk/skaldjur.

Sen äter jag i o f s inte så mycket råa grönsaker.Troligen äter jag alldeles för lite grönsaker, så det borde jag nog bättra på.

Här måste jag säga det är rätt sorgligt att du inte tog reda på vad det var med magen först.
    Men du får ändå äta som du vill, det är när du börjar predika som allt går fel för dig.
    Och det är då jag dyker upp.

Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-10-19 17:23:26 följande:
    Vem har sagt något om att tvinga någon till något?

DU kunde lurat oss alla i din predikan, så det betyder nu att det du sagt var betydelselöst.

Du vet som äta människor.

• klyban
    Teresse7 skrev 2025-10-19 18:26:33 följande:
    Det är inte enligt mig som vi är utformade allätare. 
    Det är 100% fakta att vi är det. Är nog ganska unikt att blunda för det men det är ditt val. Brist på kunskap eller bara att du tar till den faktan du vill. Vet ej 

Självklart kan allätare också ha brist på näringsämnen men det är långt ifrån lika vanligt som hos veganer. Det är nämligen också fakta. 

Detta är några av anledningarna till att jag tycker det är bra att vi äter kött. Hos barn är detta extra viktigt 
    Den gissar jag på och pga att den faktan stör narrativen i agendan.
  • klyban
    Teresse7 skrev 2025-10-19 18:47:04 följande:
    Ja det är min gissning med. Man vet vad man vill veta liksom 

Det är dock rätt fascinerande att användare tror vi inte ser detta, måste jag lägga till.

Nu är detta ingen anledning direkt till jag äter kött, men den fakta att kött är en överlägsen näringskälla med stora mått.
    Och hur man såg att användare förstod att det är omöjligt att argumentera emot, och efter det så blev det svart och vitt istället och i ett försök att förlöjliga diskussionen att jag hade menat på att man ska BARA äta kött.

Det är lite av detta som gör att min gissning är just denna och att i agendan får inte vissa argumentationer eller fakta få existera, och pga det förstör narrativet och agendan.

Detta är inte den första veganen jag hanterat med deras fel, och sett det så många ggr och de försöker inbilla sig ingen märker.

Jo, en kuriosa också, det fanns en som en gång trodde att den kunde säga faktan om att kött är en överlägsen näringskälla, genom ta upp växter och bär som är överlägsen på ett kanske två näringsämnen och där med att jag skulle ha fel.
    Det blev rätt komiskt när den försökte hävda att jag hade fel, med det sagt finns ju det en hel del bra väster att äta, så där var ju det inget fel.
    Dock inte i jämförelse med kött, då är dom alla akterseglade.
    (Måste upprepa det igen, jag ser inte kött som en överlägsen näringskälla som så, för då hade jag ju intet ätit allt det gröna jag äter.)

Svar på tråden Sluta ät kött - ni är en del av problemet!