• Anonym (Emma)

Förskoleklass/fritids

Min dotter har precis börjat förskoleklass och kommer också gå på fritids. Jag lämnar 7.50 på fritids och skolan börjar kl8. Imorse när jag lämnade var det ingen som kom fram och sa hej eller vinkade eller såg oss. De var min första lämning då pappan lämnade dagen innan och jag känner redan hur irriterad jag är. Vi länner inte personalen såklart så vi gick in hängde av väskan och gick ut på gården igen och då möter vi en fritidslärare som först inte tänker hälsa så jag frågar -Hej var lämnar jag ? Jag vet inte vem jag ska lämna till? Och får till svar : alla är ute alla är fritidspersonal du kan bara lämna här ute. 
    Mitt barn är lite osäker och blyg och kastar sig inte direkt in i lekarna på gården så eftersom ingen verkade bry sig stannade jag kvar tills de var dags att gå in i skolsalen. Är de så här de är nu? Från gullig och trygg förskolepersonal till att klara sig helt själv? Har fritids nått ansvar att barnen ska bli inkluderade och känna sig trygga eller är det bara en förvaring ?  

• Svar på tråden Förskoleklass/fritids
  • Anonym (xxx)

Var det samma sak när mannen lämnade?

• Anonym (My)

Det är lite samma här på morgonen. Ingen checkar in barnen på gården, det görs först 08.10 i klassrummet. Jag har ingen rymmare till barn, men lite obehagligt känns det att han går obevakad på en stor skolgård en bra stund innan inringning.

• Anonym (Skola)

Nu kan det ju behövas lite extra i början för barn som är lite försiktiga, men ja, det är nog rätt mycket så det är i skolan. Inte alls som förskola där man lämnar över barnet till en personal på det sättet. Många barn går ju även själva till skolan (kanske inte i förskoleklass men även det händer). hos oss ska de checka in och ut sig hos personal. Många barn går ju hem själva från fritids en viss tid också. Nu har visserligen jag lämnat mina barn rätt länge men många klasskamrater kom själva i lågstadiet. Ditt barn kommer nog in i det snart, men tills dess, prata med barnets mentor eller motsvarande? hos oss var viss personal samma på fritids och i förskoleklassen, vet inte om det kan vara så även hos er?

• Anonym (menja)
    Anonym (Emma) skrev 2025-08-19 10:51:04 följande:
    Förskoleklass/fritids

Min dotter har precis börjat förskoleklass och kommer också gå på fritids. Jag lämnar 7.50 på fritids och skolan börjar kl8. Imorse när jag lämnade var det ingen som kom fram och sa hej eller vinkade eller såg oss. De var min första lämning då pappan lämnade dagen innan och jag känner redan hur irriterad jag är. Vi länner inte personalen såklart så vi gick in hängde av väskan och gick ut på gården igen och då möter vi en fritidslärare som först inte tänker hälsa så jag frågar -Hej var lämnar jag ? Jag vet inte vem jag ska lämna till? Och får till svar : alla är ute alla är fritidspersonal du kan bara lämna här ute. 
    Mitt barn är lite osäker och blyg och kastar sig inte direkt in i lekarna på gården så eftersom ingen verkade bry sig stannade jag kvar tills de var dags att gå in i skolsalen. Är de så här de är nu? Från gullig och trygg förskolepersonal till att klara sig helt själv? Har fritids nått ansvar att barnen ska bli inkluderade och känna sig trygga eller är det bara en förvaring ?  

Det är ju inte att likställa med förvaring bara för att inte en person tar emot specifikt och hälsar välkommen. Många barn börjar vara rätt självständiga i den åldern och klarar att bara lämnas av och själva söka upp kompisarna eller starta nån lek. 

Men om ditt barn är lite blyg och osäker så kan du nämna det för fritidspersonalen som då kan ta emot ditt barn lite extra. 
  • Jemp

Det var, för mig som förälder, en stor omställning att börja skolan. För ja, lämningarna är mycket friare, barnet förväntas ta mer ansvar att vara på rätt plats, hålla sig på
    skolgården osv. Också en mental omställning i att ha betydligt mindre kontakt med personalen, läraren kanske man inte träffar alls om de är på morgonfritids.

Fritidspersonal har givetvis ett inkluderande och trygghetsskapande ansvar, men vill du ha en ordentlig överlämning och nån som möter upp på morgonen behöver du nog själv gå fram och se till att det sker. 

• Anonym (Emma)
    Anonym (My) skrev 2025-08-19 11:22:38 följande:

Det är lite samma här på morgonen. Ingen checkar in barnen på gården, det görs först 08.10 i klassrummet. Jag har ingen rymmare till barn, men lite obehagligt känns det att han går obevakad på en stor skolgård en bra stund innan inringning.

Ja det kan inte kännas helt bra..man vill ändå känna att någon tar emot och säger hej och kanske är med barnen och skapar någon kontakt och ser barnen.
  • Anonym (Emma)
    Jemp skrev 2025-08-19 11:47:20 följande:

Det var, för mig som förälder, en stor omställning att börja skolan. För ja, lämningarna är mycket friare, barnet förväntas ta mer ansvar att vara på rätt plats, hålla sig på
    skolgården osv. Också en mental omställning i att ha betydligt mindre kontakt med personalen, läraren kanske man inte träffar alls om de är på morgonfritids.

Fritidspersonal har givetvis ett inkluderande och trygghetsskapande ansvar, men vill du ha en ordentlig överlämning och nån som möter upp på morgonen behöver du nog själv gå fram och se till att det sker. 

Tack det känns redan som en stor omställning ja...nyss har det varit så tryggt och nu blir det något annat. 
  • Anonym (Emma)
    Anonym (menja) skrev 2025-08-19 11:38:58 följande:
    Det är ju inte att likställa med förvaring bara för att inte en person tar emot specifikt och hälsar välkommen. Många barn börjar vara rätt självständiga i den åldern och klarar att bara lämnas av och själva söka upp kompisarna eller starta nån lek. 

Men om ditt barn är lite blyg och osäker så kan du nämna det för fritidspersonalen som då kan ta emot ditt barn lite extra. 
    Jo lite tycker jag. Tycker man ska vara där och hälsa och säga godmorgon välkommen kom här så kollar vi vad de andra barnen gör osv...visa på hur man kan göra. Men ja man får väl ligga på själv och berätta hur vissa barn är för fritidspersonalen.. tycker synd om alla barn som inte är framåt och behöver stöttning eller trygga vuxna som ser dom.. 
  • Anonym (E)

Det var samma sak när mina började skolan, man lämnar ju inte bara på gården och drar, man går fram till en av pedagogerna och säger godmorgon, de är ute för att hålla koll på barnen som redan är lämnade så det är upp till dig som förälder att "lämna över" ditt barn, mitt ena barn var väldigt blyg om inte bästa kompisen var där, så då sa jag helt enkelt när jag gick fram "godmorgon, Pelle vet inte riktigt vart han vill leka, Kalle har inte kommit ännu" ibland var Kalle där men fast vi inte sett honom och ibland var han inte där och då hjälpte pedagogen till att hitta några andra kompisar och nåt att göra" 

Det är skillnad för barnen i skola och förskola och jag skulle även vilja påstå att föräldrarna behöver ta lite mer ansvar i att lära sina barn växa och utvecklas

• Anonym (hej)

Fast det har väl att göra med att du lämnar 7:50 och skolan börjar kl 8? Då är ju barnen på väg från fritids till förskoleklass och ingen riktig "aktivitet" pågår. Även om fritids och förskoleklass är i samma rum brukar det vara ett avbrott däremellan. Ditt barn hinner ändå inte komma in i någon lek på 10 minuter, det blir bara en väntan på att gå in i klassrummet. När mina barn var i den åldern lämnade jag några gånger vid den tiden, men det blev så konstigt för barnet så jag försökte styra om att antingen lämna tidigare och ha fritids eller lämna direkt i klassrummet, men det är klart att alla inte kan styra vilken tid de lämnar. Om man är tvungen att lämna kl 07:50 för sitt jobbs skull så får nog tyvärr barnet bara stå och vänta tills dess att det är dags att gå in (och längre fram när det är mer kläder som ska kläs av innan skolan börjar kanske de går in tidigare också). I någon skola vi har haft så har de t o m sagt åt oss att om väljer vi att lämna en kvart innan skolstart (som vi ville) så har de inte fritids, barnen får stå på skolgården om de vill men de är inte inskrivna i morgon-fritids. Fritids var för dem som kom tidigare. Sen kan man tycka att om det är så de tänker så kunde de vara tydligare med det till er, men det är en annan fråga Glad

• Jemp
    Anonym (Emma) skrev 2025-08-19 12:19:45 följande:
    Jo lite tycker jag. Tycker man ska vara där och hälsa och säga godmorgon välkommen kom här så kollar vi vad de andra barnen gör osv...visa på hur man kan göra. Men ja man får väl ligga på själv och berätta hur vissa barn är för fritidspersonalen.. tycker synd om alla barn som inte är framåt och behöver stöttning eller trygga vuxna som ser dom.. 
    De sista 10 minuterna innan skolan startar är nog ett av de sämsta tillfällena att se det, tror jag.

Rutinerna varierar ju säker men här är det fri utelek efter frukost fram till skolan börjar, dvs ca 7.30-8. Då droppar det in barn både med och utan fritids.

På eftermiddagarna är det lugnare vid hämtning och tidigare under eftermiddagarna har de delvis uppstyrda aktiviteter.

Har barnet varit på fritids förra veckan? hur upplevde hen det igår eftermiddag?

Kan tillägga också att jag själv nog upplevde omställningen större än vad mina barn gjorde.
Svar på tråden Förskoleklass/fritids