• Ikaros12

Dina sanningar

Vi har alla varit i situationer och konflikter där olika personer burit på olika sanningar om varför situationen är som den är. Våra personliga sanningar skapas av två saker.

Att vi tänker på något i kombination med att vi känner något. Det gör att inte bara sanningarna skapas och blir större, de etsas även fast. Vi suger i oss mer och mer information som styrker våra sanningar. Många trådar som skapas handlar om just personers sanningar. I bland är det relevanta. Men ibland upplever jag att de tar mer plats och skadar personen mer än vad situationen behöver göra. De skulle behöva få andra perspektiv för att ta sig vidare. 

Sanningar som kan skapas med tiden är t ex:

Alla män/kvinnor är?

invandrare/politiker/slolan är?

jag är värdelös,/misslyckad/ful/klantig?

gamla, barn, unga är?

Min partner är?

vad har du skapat för sanning, som egentligen fått orimliga proportioner i ditt liv och som du själv skulle behöva förändra? 

Har du haft sanningar som du har förändrat, så att du nu fått ett bättre liv?
  • Svar på tråden Dina sanningar
  • Anonym (L)

Jag trodde jag hade fel en gång. Men det hade jag inte.

• Anonym (Separerad)

Mitt exs sanning är att jag är roten till allt ont i hans liv. Att det var mitt fel att han drack så mycket och betedde sig så illa (barnen uttryckte rädsla i skolan) att det blev orosanmälan och efterföljande separation. Det är jag som är felet då jag inte ville gå i terapi med honom (det jag föreslagit flera gånger under flera år tidigare och svaret blivit att vi minsann inte behövde hjälp). 

Denna sanning satt hårt även i mig. Om jag bara hade gjort ditten och datten så skulle allt blivit bra. Men efter terapi så vet jag att ansvaret inte ligger hos mig för hans beteende. 

• Anonym (D)
    Anonym (Separerad) skrev 2025-08-21 13:20:38 följande:

Mitt exs sanning är att jag är roten till allt ont i hans liv. Att det var mitt fel att han drack så mycket och betedde sig så illa (barnen uttryckte rädsla i skolan) att det blev orosanmälan och efterföljande separation. Det är jag som är felet då jag inte ville gå i terapi med honom (det jag föreslagit flera gånger under flera år tidigare och svaret blivit att vi minsann inte behövde hjälp). 

Denna sanning satt hårt även i mig. Om jag bara hade gjort ditten och datten så skulle allt blivit bra. Men efter terapi så vet jag att ansvaret inte ligger hos mig för hans beteende. 

Alkoholmissbruk är speciellt. Personen kan inte vara sann för då måste hen erkänna sitt beroende av alkohol.

Men mycket av dagens planering går ut på att få tillfälle att dricka. Prioritet är att få i sig en viss mängd alkohol varje dag, det går före annat i livet.

Så livet för den alkoholberoende går ut på att trassla sig fram till alkoholen. Det kan bli anklagelser mot anhöriga, lögner, försummelser och fusk med allt annat. Ett virrvarr av lögner och undanflykter.

Gärna vill personeb få andra att känna sig skamsna ( i stället för den alkoholberoende). Allt är omgivningens fel.  

Att trassla sig ur det som anhörig. Att inte ta på sig skammen är inte lätt.

Eftersom de alkoholberoendes sätt att hantera sitt beroende ofta liknar varandras, så är det ju inte personens sanna personlighet som får sitt uttryck, utan någon slags missbrukarpersonlighet. Som det är svårt att lita på. Det blir ett slags dubbelspel.

Vettiga personer förvandlas till omöjliga att ha att glra med. 

Ja en alkoholberiendes sanning skiljer sig mycket från den som omgivningen har. De närstående utvecklar ofta medberoende och försöker kompensera och skyla över. Kan ljuga utåt och för sig själv om hur jobbig situationen är. 

En härva av lögner.
  • Anonym (känner igen)

Det här känner man igen. Inte just alkoholbiten, men att ALLT jag gör är fel och att allt som går snett i världen är mitt fel. 

Det är så tröttsamt och urholkande. 

KRAM till dig som har förstått att du är en bra mamma och en bra person!
  • Anonym (Separerad)
    Anonym (känner igen) skrev 2025-08-21 14:13:08 följande:
    Det här känner man igen. Inte just alkoholbiten, men att ALLT jag gör är fel och att allt som går snett i världen är mitt fel. 

Det är så tröttsamt och urholkande. 

KRAM till dig som har förstått att du är en bra mamma och en bra person!
    Ja, alkoholbiten är bara en liten, liten del i det stora perspektivet egentligen. Det fanns så mycket annat som jag också bar skulden för. 

Hoppas att du finner styrkan att lämna din relation. Du är värd så mycket mer. Även om en separation är skrämmande etc så känslan att vara fri, att inte få höra alla dessa negativa saker om sig själv, det är värt det!
  • Anonym (Separerad)
    Anonym (D) skrev 2025-08-21 14:09:01 följande:
    Alkoholmissbruk är speciellt. Personen kan inte vara sann för då måste hen erkänna sitt beroende av alkohol.

Men mycket av dagens planering går ut på att få tillfälle att dricka. Prioritet är att få i sig en viss mängd alkohol varje dag, det går före annat i livet.

Så livet för den alkoholberoende går ut på att trassla sig fram till alkoholen. Det kan bli anklagelser mot anhöriga, lögner, försummelser och fusk med allt annat. Ett virrvarr av lögner och undanflykter.

Gärna vill personeb få andra att känna sig skamsna ( i stället för den alkoholberoende). Allt är omgivningens fel.  

Att trassla sig ur det som anhörig. Att inte ta på sig skammen är inte lätt.

Eftersom de alkoholberoendes sätt att hantera sitt beroende ofta liknar varandras, så är det ju inte personens sanna personlighet som får sitt uttryck, utan någon slags missbrukarpersonlighet. Som det är svårt att lita på. Det blir ett slags dubbelspel.

Vettiga personer förvandlas till omöjliga att ha att glra med. 

Ja en alkoholberiendes sanning skiljer sig mycket från den som omgivningen har. De närstående utvecklar ofta medberoende och försöker kompensera och skyla över. Kan ljuga utåt och för sig själv om hur jobbig situationen är. 

En härva av lögner.
    Ja, nu var alkoholbiten egentligen en rätt liten del i det hela då problemen med att allt var mitt fel kom långt innan alkoholproblemen eskalerade till sjuka nivåer. 

Han har aldrig haft problem med att sluta egentligen. Aldrig behövt ta hjälp med att sluta. Problemet ligger I att han har svårt att inte börja igen. Det höll nästan ett år denna gång, vad jag vet. Han blev nykter efter separationen då han förstod hur barnen påverkades av det hela (till sist, trots att detta påpekats tidigare flera gånger). Tyvärr verkar han ha börjat igen nu i sommar, får se hur det går nu när semestrarna är slut. Barnen är snart ålder att de själva får bestämma hur de vill bo/träffa oss föräldrar så om det eskalerar och påverkar dem blir det slut på det hela, då har de sagt att de inte vill umgås med honom. 
  • Ikaros12

När man börjar förstå hur människor fungerar är det så läskigt hur en människa kan skada och förstöra så mycket och många år av någons liv. Fantastiskt att du kommit i klarhet att du har samma värde som alla människor och ska bemötas på det sättet. Hoppas att du inte fastnat i den tiden, utan att du faktiskt fortsätter att ta hand om dig. 

En annan sak jag tänker på när jag läser ditt inlägg är hur många barn det finns som dagligen får höra hur slarviga, elaka, misslyckade, känsliga osv de är. Hur mycket sanningar som skapas av alla dessa utskällningar, utan att den vuxna tar ansvar för sina reaktioner.  Utan barnet som faktiskt försöker förstå sig själv och lära sig saker, istället mår sämre och sämre.

Jag tror att vi behöver bli bättre på att vilja förstå andra, istället för att försöka förändra dem. Och för oss själva bli bättre på att lära känna oss själva och vara öppna med det vi kämpa med. Men också för att kunna sätta gränser för oss så att andra inte kan stampar på oss. 

Ta hand om dig!
  • Anonym (Separerad)
    Ikaros12 skrev 2025-08-21 15:31:57 följande:
    När man börjar förstå hur människor fungerar är det så läskigt hur en människa kan skada och förstöra så mycket och många år av någons liv. Fantastiskt att du kommit i klarhet att du har samma värde som alla människor och ska bemötas på det sättet. Hoppas att du inte fastnat i den tiden, utan att du faktiskt fortsätter att ta hand om dig. 

En annan sak jag tänker på när jag läser ditt inlägg är hur många barn det finns som dagligen får höra hur slarviga, elaka, misslyckade, känsliga osv de är. Hur mycket sanningar som skapas av alla dessa utskällningar, utan att den vuxna tar ansvar för sina reaktioner.  Utan barnet som faktiskt försöker förstå sig själv och lära sig saker, istället mår sämre och sämre.

Jag tror att vi behöver bli bättre på att vilja förstå andra, istället för att försöka förändra dem. Och för oss själva bli bättre på att lära känna oss själva och vara öppna med det vi kämpa med. Men också för att kunna sätta gränser för oss så att andra inte kan stampar på oss. 

Ta hand om dig!
    Tack. Nästan ett år av samtalsterapi inriktad mot våldsamma relationer har gjort underverk. Speciellt med det eftervåld som varit, speciellt det första halvåret efter separationen. 

Jag är numera i en hälsosam relation där vi stöttar varandra, kan prata och diskutera allt utan att han hela tiden ska ha rätt etc. 

Att komma ifrån har även gjort underverk för barnen som nu vågar göra fel, iaf hos mig, vilket inte var fallet tidigare. De vet stt jorden går inte under för att man glömt eller tappat bort något eller råkat spilla. 

Att lämna en skadlig relation är svårt. Jag har haft turen att ha stöd, både från nära och kära men även från socialtjänsten. Jag är lyckligt lottad. Det gör det också ondare, att veta att andra inte får det stöd de behöver, och viktigare att faktiskt ta tillvara på den chans jag fått. 

Människor behöver bli bättre på att acceptera andra för den de är, inte utgå från någon konstig "potential". Om man känner att man måste ändra på någon så är man helt enkelt inte kär i personen utan i någon idealiserad bild. 
  • Lynx123

Som jag ser ser det så finns det bara en sanning, alltså inte din eller min. Det du beskriver skulle jag kalla för åsikter, känalor och uppfattningar medan sanning är det som överensstämmer med verkligheten - hur man än vrider och vänder på saken. Ett svårt koncept, nästan omöjligt, eftersom vi alla är så färgade av våra erfarenheter.

• Ikaros12
    Lynx123 skrev 2025-08-22 06:57:03 följande:

Som jag ser ser det så finns det bara en sanning, alltså inte din eller min. Det du beskriver skulle jag kalla för åsikter, känalor och uppfattningar medan sanning är det som överensstämmer med verkligheten - hur man än vrider och vänder på saken. Ett svårt koncept, nästan omöjligt, eftersom vi alla är så färgade av våra erfarenheter.

Det är det jag är ute efter. Men många gör sina känslor och åsikter till sina egna sanningar med tiden, för att vissa har väldigt svårt att se utifrån andra perspektiv än sitt eget. Framförallt när starka känslor som t ex Ilska och besvikelse är kopplade till våra åsikter. Så jag skrev sanningar, därför att vi människor ofta ser andras åsikter som just åsikter, men våra egna åsikter som sanningar. Jag tror att många skulle behöva reflektera kring det de tror är en sanning, för att må bättre själv och trygga upp relationer och det är det tråden handlar om.
Svar på tråden Dina sanningar