Inlägg från: Anonym (Om du gör det) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Om du gör det)

Vad tycker ni om att köpa sex?

Anonym (Julk) skrev 2025-09-20 11:56:45 följande:
    Vid mothugg hämnas genom du att tillskriva personer åsikter du inte ens själv tror att de har. Ovanpå det räknar du upp förutsättningar som DU och ingen annan, anser ska ingå för att de tycka detta.
    Oavsett, de flesta anser att fortfarande att kontext och sammanhang spelar  roll. Semantik kan också komplicera en diskussion.
    Och varför skulle det vara relevant att ta upp det bara vid vissa tillfällen i så fall? 
  • Anonym (Om du gör det)
    Anonym (Julk) skrev 2025-09-20 12:11:47 följande:
    Här landar det återigen i att " det" måste tas upp vid alla tillfällen alltid,  för att det, enligt dig, ska  vara relevant att ta upp.

Och som papegoja nr 2, upprepar jag nu, då svaret även här är att de flesta anser att kontext och sammanhang spelar roll
    Förklara gärna vad är det som gör att man ska få använda olika argument nu och varför det ska se annorlunda ut än hur annat brukar fungera? 
  • Anonym (Om du gör det)
    Anonym (Julk) skrev 2025-09-20 12:11:47 följande:
    Här landar det återigen i att " det" måste tas upp vid alla tillfällen alltid,  för att det, enligt dig, ska  vara relevant att ta upp.

Och som papegoja nr 2, upprepar jag nu, då svaret även här är att de flesta anser att kontext och sammanhang spelar roll.
    Och du skulle tyckt det var okej att folk gjorde så mot dig att olika argument används när det passar dom bra? 
  • Anonym (Om du gör det)
    Anonym (Julk) skrev 2025-09-20 13:04:40 följande:
    "Får" använda olika argument? Ska DU avgöra vilja argument som " får" användas?

Och svaret återigen: för att de flesta anser att kontext och sammanhang spelar roll.
    Varför ska det vara annorlunda argument? 
  • Anonym (Om du gör det)
    Anonym (Julk) skrev 2025-09-20 13:06:32 följande:
    Jag (  som en av de flesta)  anser att kontext och sammanhang spelar roll.
    Och förklara då gärna varför du resonerar som du gör!? 
  • Anonym (Om du gör det)
    Om motsatta argument används så blir det så orimligt. 
  • Anonym (Om du gör det)
    Jag skulle tycka det var konstigt om någon person skulle säga något med att det är ingen rättighet att få gå på någon fest men de som inte går på festen ska bli kallad horor. 
  • Anonym (Om du gör det)
    Varför ska sex vara ett undantag jämfört med hur annat brukar fungera? 
  • Anonym (Om du gör det)
    Hornper skrev 2025-09-21 17:02:05 följande:
    Det där är ett mycket förenklat påstående.
    Man kan till att börja med skilja mellan negativa och positiva mänskliga rättigheter.
    Negativa rättigheter inkluderar bl.a. yttrande- och tryckfrihet, mötesfrihet etc. Kort sagt, staten skall ge fan i vad du som privatperson sysslar med i vissa sammanhang, dvs. du har en frihet från något.
    Positiva rättigheter är ett senare påfund och innebär att staten (=skattebetalarna) eller någon annan skall förse dig med något, tex utbildning, sjukvård, semester m.m. 

I dagens Sverige har alla rätt att utöva sexuell aktivitet om vissa förutsättningar är uppfyllda: sexpartnern skall ha uppnått viss ålder och ha gett ett samtycke som inte bygger på hot eller ekonomisk ersättning. Däremot krävs inte (längre) att partnern är av motsatt kön, eller att båda parter är gifta med varandra. Det senare är dock fortfarande ett villkor i många andra länder och överträdelse kan straffas med döden.
    (S.k. dubbelt hor var i gångna tider belagt med dödsstraff även i Sverige. Idag är otrohet fullt lagligt, så länge bara inte pengar är inblandade.)

Att sex skulle vara en positiv rättighet har såvitt jag vet aldrig varit aktuellt i Sverige, och lär aldrig bli det heller.
    I Nederländerna är däremot synen en annan. Där har funktionshindrade rätt att få hjälp av s.k. sexsamariter, som arbetar med kommunalt stöd.
    dutchreview.com/culture/relationships/sex-care-in-the-netherlands-helping-the-disabled-find-intimacy/

Det vore f.ö. bra om tråden kunde befrias från allt tramsigt käbbel om ovidkommande saker.
    Man skulle kunna påstå att sex är redan en "positiv rättighet i Sverige
    www.folkhalsomyndigheten.se/livsvillkor-levnadsvanor/sexuell-halsa-hivprevention/sexuell-och-reproduktiv-halsa-och-rattigheter/

" Alla har rätt till en god sexuell och reproduktiv hälsa"

För att uppnå sexuell och reproduktiv hälsa krävs erkännande av sexuella och reproduktiva rättigheter, som baseras på mänskliga rättigheter för alla att:
    respekteras i sin kroppsliga integritet, sitt privatliv och sitt personliga självbestämmande
    fritt få definiera sin egen sexualitet, inklusive sexuell identitet, könsidentitet och könsuttryck
    avgöra om och när man vill vara sexuellt aktiv
    välja sina sexualpartners
    ha säkra och njutbara sexuella upplevelser
    välja om, när och med vem man ska ingå äktenskap
    avgöra om, när och hur man vill ha barn och hur många barn man vill ha
    ha tillgång till information, resurser, tjänster och det stöd som krävs för att uppnå det ovanstående, genom hela livet, utan risk för diskriminering, tvång, utnyttjade eller våld.?
    Folkhälsomyndigheten. 

Dessutom kan samhället engagera sig exempelvis för hbtq och det är som man tycker sex är något viktigt att ha. 
  • Anonym (Om du gör det)
    Anonym (Julk) skrev 2025-09-20 18:01:23 följande:
    Det är inte jag som diskuterar sex utifrån ett rättighetsperspektiv, men givetvis inte utifrån ett sammanhang där det gäller sex med en annan person.
    Samhället kan ju hjälpa till på olika sätt och man skulle kunna påstå att det handlar då om rättighet till sex. 
Svar på tråden Vad tycker ni om att köpa sex?