• Anonym (Lesen mamma)

Våran dotter smygröker

hej Våra dotter smygröker tyvärr såg henne röka i söndags påväg hem hur ska jag ta det med henne vad kan jag göra hon jobba timma ibland o får penga där ifån hon är 17år snart

• Svar på tråden Våran dotter smygröker
  • Tukt

Är hon så pass gammal kan du ju ta det lugnt och invänta rätt tillfälle. Försök analysera varför hon röker. Alltså är det nikotinet i sig, är det en statusgrej, eller röker någon hon har som förebild. Lite beroende på det, så kan det ju vara olika sätt att ta "snacket" på.

• Anonym (Lesen mamma)
    Tukt skrev 2025-08-25 17:45:51 följande:

Är hon så pass gammal kan du ju ta det lugnt och invänta rätt tillfälle. Försök analysera varför hon röker. Alltså är det nikotinet i sig, är det en statusgrej, eller röker någon hon har som förebild. Lite beroende på det, så kan det ju vara olika sätt att ta "snacket" på.

Jag är sugen på och fråga om vi ska går ut och ta en cigg för o se vad hon svara. jag röker med tyvärr men inte så mycket nu kanse 5 st par dag. Så om hon går med ut så kan jag fråga ut. men vet att det inte är rätt och röka med henne men är någ redan försent och göra nått åt
  • Anonym (Hej)

Hon röker för att du röker.

• Anonym (Hej)

Det bästa vore ju att du slutar och verkligen berättar för henne hur skönt det är att ha slutat röka. Att du ångrar att började osv...Hon kanske tänker till då.

• Tukt
    Anonym (Lesen mamma) skrev 2025-08-25 20:51:22 följande:
    Jag är sugen på och fråga om vi ska går ut och ta en cigg för o se vad hon svara. jag röker med tyvärr men inte så mycket nu kanse 5 st par dag. Så om hon går med ut så kan jag fråga ut. men vet att det inte är rätt och röka med henne men är någ redan försent och göra nått åt
    Om du tror att det är bästa sättet att nå fram till henne så kan ändamålet helga medlen. Men om du inte är säker kommer du bara bli ett dåligt föredöme. 
  • Anonym (H)
    Tukt skrev 2025-08-25 21:29:11 följande:
    Om du tror att det är bästa sättet att nå fram till henne så kan ändamålet helga medlen. Men om du inte är säker kommer du bara bli ett dåligt föredöme. 
    Håller med.
  • Anonym (Lesen mamma)
    Anonym (Hej) skrev 2025-08-25 20:54:50 följande:

Hon röker för att du röker.

Tro inte det grupptryck 
  • Anonym (Lesen mamma)
    Anonym (Hej) skrev 2025-08-25 21:26:14 följande:

Det bästa vore ju att du slutar och verkligen berättar för henne hur skönt det är att ha slutat röka. Att du ångrar att började osv...Hon kanske tänker till då.

Vet det jag försöker sluta men det är inte lät. Bruka prata om att jag ångrar mig att jag börja röka igen för 3årsen
  • Anonym (You2)

Hade du själv varit villig att sluta helt?

I så fall kan du köpa hem Allen Carrs bok ?Äntligen Icke-Rökare?. Kan säga att du, jag har köpt hem en bok till oss, så att vi båda kan sluta röka. 
    Då blir det också att du avslöjar henne samtidigt som du presenterar ett alternativ för att sluta. Kanske fokusera lite på hur mycket pengar man lägger på att förstöra för sig själv..

Efter otaliga försök att sluta själv så lyckades jag just med hjälp av den boken. 20 år som rökfri nu tack vare den. 

• Anonym (Lesen mamma)
    Tukt skrev 2025-08-25 21:29:11 följande:
    Ja men hade inte gjort så fall hon var 14 men vad kan jag göra när hon är 18 om till år onödigt och bråka om det Tyvärr
  • Mentat

Se om du kan få henne att gå över till snus - om hon nu inte klarar av att sluta röka alltså. Inte heller nyttigt, men definitivt inte lika illa som rökning.

Själv brukar jag säga att jag slutade röka när jag var gammal nog att inse hur sanslöst korkat det är, dvs när jag var 10.  Glad

• Anonym (Lesen mamma)
    Anonym (You2) skrev 2025-08-25 21:36:23 följande:

Hade du själv varit villig att sluta helt?

I så fall kan du köpa hem Allen Carrs bok ?Äntligen Icke-Rökare?. Kan säga att du, jag har köpt hem en bok till oss, så att vi båda kan sluta röka. 
    Då blir det också att du avslöjar henne samtidigt som du presenterar ett alternativ för att sluta. Kanske fokusera lite på hur mycket pengar man lägger på att förstöra för sig själv..

Efter otaliga försök att sluta själv så lyckades jag just med hjälp av den boken. 20 år som rökfri nu tack vare den. 

Tro inte jag kan övertala henne och sluta så lä tyvärr
  • Anonym (Sophie)

Förstod jag det rätt att din dotter jobbar timmar? Typ äldreboende eller liknande miljö med svårt att kunna ta rast ibland? 

Där kan du ha en förklaring. 

Det var en som berättade för flera år sedan att hon jobbade på ett ställe där det var svårt att ta en liten rast även om de var två (det var inget inom sjukvården). Att sätta sig ner 3 minuter och äta ett äpple var inte okej. Däremot var det helt okej att kollegan gick ut fem minuter och tog en cigarett! Så för att få den lilla pausen började hon helt sonika att röka istället. 

Hon var ungefär i samma ålder som din dotter är nu. Jag träffar henne inte längre då vi bor på olika platser i landet men jag misstänker att hon som vuxen har slutat röka - eller jag hoppas det i alla fall. 

Det du kan göra är att prata med henne. Vädja till henne att hålla det till ett minimum per dag och att ni båda kan ta fighten med att sluta röka samtidigt. 

• Anonym (You2)
    Anonym (Lesen mamma) skrev 2025-08-25 22:18:57 följande:
    Tro inte jag kan övertala henne och sluta så lä tyvärr

Det är inte heller du som ska övertala henne om något. Be henne läsa boken bara. 
    Det är t.o.m. så att det inte är meningen att du ska sluta innan du läser boken, utan du ska röka under tiden. 

Och även om den inte hjälper henne så kanske det hjälper dig. Och lycka du sluta så blir du samtidigt en förebild för henne i att sluta. 

• Anonym (men)
    Anonym (Lesen mamma) skrev 2025-08-25 20:51:22 följande:
    Om du röker så har du ju i praktiken sagt okej till att hon kan göra det. 

Om man som förälder röker så är risken att ens barn börjar röka tre gånger högre än om förälder inte röker. I synnerhet om mamman röker så är risken högre att barnet börjar röka. Även större risk att fastna i rökande, inte bara prova som många gör i tonåren. 
  • LinneaLinnet

Hej du mor och trådskapare

Låter som du är från en familj där man lärt barnen rätt och fel. Önskar jag fått den chancen som barn. Min mor låg mycket på psyket och jag blev fosterplacerad hos mormor och morfar. Jag började röka när jag var 15. Dem tyckte inte det var konstigt att jag rökte, dem började själva tidigt. Mina barn är 24 och 20 idag. Dem har aldrig rökt.

Hur är din dotter annars, umgås hon med skötsamma kamrater, skolkare, eller kanske både och? Vad har hon för intressen?

Svar på tråden Våran dotter smygröker