Bara pengar…suck
Är det någon mer som har en så tråkig släkt som jag?
Jag minns när man var liten och skrev önskelistor. Man la ner tid, klippte ur leksakskatalogen, ringade in med röda cirklar, ritade små bilder. Det fanns förväntan, fantasi, lite spänning. Man visste inte om man skulle få just den där saken ? men man drömde.
2/ Idag? Jag frågar syskonbarnen vad de önskar sig. Svaret: "Pengar." Jag frågar brorsbarnen: "Pengar." Jag frågar kusinernas ungar: "Pengar." ALLA vill bara ha pengar. Det är som att fråga Skatteverket vad de vill ha i present.
3/ Och det är aldrig bara "en liten slant". Nej nej, det ska helst vara "bidrag till något större". Bidrag till dator, bidrag till resor, bidrag till elcykel. Ursäkta, men jag är inte en fondförvaltare. Jag vill inte bli en sponsor.
4/ Var är leksakerna? Var är böckerna? Var är "jag önskar mig en häst men nöjer mig med ett gosedjur"? Nu är det mer: "Swisha tack, helst direkt." Man hinner knappt slå in paketet innan någon frågar efter clearingnummer.
5/ Jag vill ge paket! Jag vill ha knöggligt papper, tejprester och någon som sliter av snöret med tänderna. Inte att sitta där med ett kuvert som ser ut som jag betalat räkningar.
6/ Och vet ni vad det värsta är? När man ger pengar så blir man ändå inte "rolig". Ingen säger: "Åh, titta vad farbror köpte!" Nej, man blir bara en anonym bankomat. Presenten nämns inte ens när de berättar om julen.
7/ Jag kan stå i kö i timmar, försöka hitta något personligt, något som känns rätt. Men nej ? de vill hellre ha en summa för att köpa ett grafikkort. Som om jag ens vet vad ett RTX-4080-Super-Duper ens är.
8/ Jag förstår att tiderna ändras, att barn är digitala nu. Men måste allt vara så? praktiskt? Julen ska väl vara lite opraktisk! Man ska väl få mjuka paket med fula strumpor, ett sällskapsspel man aldrig spelar och något man inte bett om men ändå blir glad över.
9/ Istället sitter jag där och känner mig som ett sparkonto med ben. "Kan du swisha?" "Kan jag få presentkort istället?" Nästa år förväntar de sig väl QR-kod på julkortet.
10/ Så ja, jag gnäller. För jag saknar när önskelistor hade glitter, när barn faktiskt blev överraskade, när julklappar var något annat än en transaktion. Jag vill vara tomte ? inte kassör.
🎄 Slut på gnäll.