Inlägg från: FuckGoggleAskMe |Visa alla inlägg
  • FuckGoggleAskMe

Gaza

Rataxes skrev 2025-10-29 09:47:10 följande:
    Av det jag har sett skrivas är ju i stort sett att de inte ska få lov att försvara sig mot raketregn, självmordsbombare och terrorraider, eftersom det ses som "legitimt motstånd mot ockupanterna".
    Rape is resistance! 
  • FuckGoggleAskMe
    Tyra myra skrev 2025-10-29 12:16:18 följande:
    Du kan inte härleda dagens Gazakonflikt ner till 600-talet.

Religioner har alltid varit i konflikt med varandra.  Och minoriteter har alltid råkat värst ut.  

Gazakonflikten handlar om territorium och inget annat.  Det finns de som vill göra den till en konflikt mellan religioner men det finns faktiskt ett motstånd även bland  judarna för den sionistiska expansiva politiken. 

Lika så finns det Palestinier som inte alls vill ha någonting med Hamaz att göra.

Då ska inte vi i väst göra om Gazakonflikten så att den passar våra interna syften.

Det är synd och skam att vi använder dessa folks konflikter i vår egen inrikespolitik!  Sverige kan som land diplomatiskt arbeta för en tvåstatslösning. Det är det enda vi kan göra.

Tja vissa i tråden tror ju att araber och judar levt fredligt sida vid sida förut och att det var ett misstag att Israel skapades eftersom det varit bättre med ett land för judar och araber tillsammans. Då kan det vara lämpligt med en påminnelse om att judarna alltid förföljts.

Du kan ju hoppa i listan till tidigt 1800-tal om du tycker den äldre infon är irrelevant, så ser du att antisemitismen frodats länge i området och att det finns en anledning till varför Israel bildades som en fristad. 

Det stora problemet för de flesta judar är att de inte får leva i fred utan attacker från grannarna. En liten grupp extremister vill utöka landområdet. 

Det stora problemet för de flesta palestinska araber är enligt opinionsundersökningar att det bor judar i området, de tycker Israels mark borde tillhöra dem. En hel del är emot Hamas och kan tänka sig ett litet Israel som granne, men de är en minoritet. 

Vet inte hur du kommit in på svensk inrikespolitik, jag har inte skrivit något om det. 

Lilla Sveriges inflytande i Mellanöstern är ytterst begränsat. Ett självständigt Palestina låter bra, men hur ska det konkret genomföras att åstadkomma en demokratisk, fredlig stat? 

• FuckGoggleAskMe
    Tyra myra skrev 2025-10-29 16:44:37 följande:
    Detta ursäktar inte att palestinier fördrivs från sina hem och inte har samma rättigheter som judar i Israel.   En Judisk stat där Araber bott i tusentals år kan inte fungera smärtfritt, När man sen successivt utökar territoriet med judiska bosättningar på västbanken behövs inte mycket insikt för att förstå att det blir konflikter.

Antisemitismen lever kvar överallt i Världen och nu konkurrerar den med Anti Islamismen. Som tur är verkar konflikten mellan de olika kristna riktningarna ha lugnat ner sig men vi i den kristna världen har inte mycket att hyvas över där.  Med ex, vår historia av korståg, 30 åriga kriget och problemen i Nord Irland. 

Det hela handlar om folk som vill förtrycka varandra och vi är inte oskyldiga.

På det stora hela tycker i alla fall jag att vi borde sluta välja sia i dessa konflikter och istället göra allt vi kan för att de ska kunna leva och bo där de känner att de har sina rötter. Med andra ord Judar som bott i Sverige i många generationer har självklart lika djupa rötter i vårt samhälle som alla andra andra av oss. Detsamma gäller alla andra familjer som någon gång i invandrat till Sverige. 

Dessa ändlösa diskussioner kring vem som har störst skuld till konflikten i mellanöstern gynnar ingen utan späder bara på den rasism och antisemitismen i vårt land. 

Det är upp till världssamfundet att reda ut den röra man skapat i Mellanöstern.

Hur relevant är korstågen på 1200-talet och trettioåriga kriget på 1600-talet? Många muslimer strider i dag mot andra muslimer, kristna och judar av religiösa orsaker. 

I Israel har judiska, arabiska, kristna och drusiska israeliska medborgare samma rättigheter. Palestinier på Västbanken som då varken bor i Israel eller är israeliska medborgare, har inte samma rättigheter. Varför skulle de? I alla länder medför medborgarskap vissa rättigheter som inte andra har. 

Nya judiska bosättningar på Västbanken är en annan fråga, ja det är problematiskt. 

Ja en del palestinier fördrevs antagligen från sina hem. Många flydde landet självmant eller på uppmaning av arabiska ledare, så de inte var i vägen när arabiska grannländerna anföll Israel och de skulle då återvända när Israel hade besegrats. Många palestinier arrenderade mark av rika araber som bodde utomlands och som sen sålde sin mark dyrt till judar, eller av ottomanska staten vars ägande övergick till israeliska staten. Många arrenden sades upp av de nya ägarna. I många fall fanns inga papper på arrendet. 

Google AI sammanfattning:

Yes, Arabs were asked to stay in the territory that became Israel in 1948, and around 150,000 chose to do so. They were offered equal citizenship, but many left due to a combination of factors, including pleas from some Arab leaders for them to leave temporarily, fear of the fighting, and some instances of forced expulsion by Zionist forces. 

The offer to stay: Upon declaring independence, the new Israeli government offered Arab neighbors equal citizenship. Approximately 150,000 Arabs did stay and were granted citizenship.

Reasons for leaving:

Calls to leave: Some Arab leaders encouraged Palestinians to leave temporarily, expecting a swift victory for Arab armies that would allow them to return to their homes later.

Fear: The chaos and violence of the war caused fear, and many fled because they believed they were in danger.

Expulsions: In some cases, Zionist forces forcibly expelled Palestinians, particularly from areas deemed strategically important.

Pressure from Arab forces: Some Arab leaders or commanders ordered the evacuation of certain areas to use them as military positions, or pressured residents to leave by labeling them as "traitors" if they stayed and collaborated with the Israeli forces, according to Quora users.
  • FuckGoggleAskMe
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-10-29 21:32:18 följande:
    Det största våldet någonsin inträffade under Förintelsen. Netanyahu påstår nu att Hitler inte ville utrota judar. Vad tycker du om det?

Det är svårt att ens greppa vad man hör när Israels premiärminister påstår att Hitler inte ville utrota palestinier. Att en ledare, som bär ett så tungt historiskt och moraliskt ansvar, uttalar något som helt förvränger ett av mänsklighetens mörkaste kapitel är chockerande. Hur kan man ens närma sig Förintelsen med sådan historisk lättvindighet?

Det finns tusen sidor dokumentation, vittnesmål och forskning som visar exakt vad Hitler ville, vad han gjorde och vad hans ideologi byggde på. Han behövde ingen yttre inspiration, ingen annan. Vilken normal människa kan tro att en mufti från lilla Palestina skulle påverka Hitlers planer? Att försöka skriva om detta är inte bara farligt, det är en skymf mot minnet av sex miljoner mördade judar och mot själva sanningen. Det visar att sionister inte bryr sig om judar, försvarar Hitler och att de använder antisemitsmen som ett verktyg för att försvara de hemska krigsbrotten som begås mot palestinier idag.

Det som händer här är mer än ett politiskt spel. Det är ett försök att flytta skulden, att manipulera historien för att försvara dagens våld. Och det väcker en djup oro: om sionister är villiga att förvränga det förflutna om Förintelsen på det här sättet, vad säger det om respekten för sanningen och fakta i nuet?

Han säger AT THE TIME ville Hitler inte utrota judarna, vilket nog är svårt att exakt verifiera, och Hitler var säkert kapabel att själv komma på den slutgiltiga lösningen även om det skedde ungefär då han träffade stormuftin.

• FuckGoggleAskMe
    Tyra myra skrev 2025-11-02 22:16:58 följande:
    Jag ger inte mycket för denna svåger politik.  Någon fred lär det inte bli i Mellanöstern förrän Arabstaterna får tydliga incitament för att tillsammans hitta en lösning med Israelerna. 

Det är bara de som kan skapa en varaktig fred.

Och vad skulle dessa tydliga incitament vara? 

Inte anfalla Israel för att undvika att bli bombade av dem sen, verkar ju inte funka. Utan 7 okt massakern hade inte Israel börjat bomba. Tusentals palestinier fick sätta livet till pga Hamas attack. 

• FuckGoggleAskMe
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-11-02 23:34:57 följande:
    Att påstå att tusentals palestiniers död är en "konsekvens" av den 7 oktober-attacken är ett djupt vilseledande sätt att beskriva ett decennier långt förtryck, oöaglig ockupation,  etniska rensningar, folkmord och markstöld. Bombningarna mot Gaza började inte i oktober 2023, de har pågått periodvis i över tio år, mot ett ockuperat och förtryckt folk som saknar kontroll över sina gränser, sitt vatten och sin rörelsefrihet.

Att hävda att "om Hamas inte anföll hade Israel inte bombat" ignorerar verkligheten på marken: ockupation, fördrivningar av palestinier, blockaden, bosättningarna, husrivningarna, de tusentals civila som dödats i tidigare offensiver långt före 2023. Det är som att säga till ett belägrat folk att enda vägen till fred är total underkastelse inför sin ockupant.

Israel har gång på gång visat att även när palestinier försökt föra fredliga kampanjer eller förhandla, besvaras det bara med ökad kontroll, mer landstölder och mer fördrivningar. Det är inte brist på "incitament för fred" från palestinier som är problemet, det är bristen på rättvisa och ansvarsgörande. Ingen verklig fred kan byggas på apartheid, folkmord, etnisk rensning, systematisk ojämlikhet eller genom att kräva att den förtryckta sidan ska svälja sin förnedring utan att svara.

Du tycker inte att något förändrades i Israels handlingar och attityd fr.o.m. 7 oktober 2023? Inte något fler palestinier som dödas efter den dagen? 

• FuckGoggleAskMe
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-11-04 11:35:32 följande:
    Även Tyskland tycker nu att Israel begår folkmord. Enligt en färsk opinionsundersökning från YouGov i september 2025 anser 62% av tyskarna att Israels militära insatser i Gaza utgör ett folkmord. Detta synsätt återfinns bland väljare över hela det politiska spektrumet: 60% inom CDU/CSU och hela 71% av socialdemokratiska SPD-väljare delar uppfattningen. Samtidigt har bilden av Israel försämrats kraftigt i Tyskland, två tredjedelar har numera en negativ eller delvis negativ syn på landet och endast 19% uttrycker en positiv uppfattning
    Ja då är saken avgjord då, ingen idé att ICJ och ICC utreder mera.
  • FuckGoggleAskMe
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-11-06 21:20:31 följande:
    Var är alla israelvänner som sa att Israel kommer sluta döda palesinier när Hamas släpper gisslan? De målade upp en sionistisk saga om moralisk konsekvens: Israel krigar för att rädda liv. Men verkligheten skar igenom som rakblad. Gisslan har släppts och Israel har fortsatt med att döda oskyldiga civila. För detta handlar inte om gisslan. Det handlar om att stjäla mark och utrota eller tvinga ut palestinier. Det handlar om att pressa ut palestinierna bit för bit tills ingenting återstår av Gaza, förutom ruiner, svält och tystnad.

De som upprepade frasen "bara Hamas lämnar gisslan så blir det fred" lät som parodier på sig själva, som en kör av Israelisk  propagandaekon som inte märkt att ett folkmord pågår tills allt är Israel. För varje gång de anklagade alla för judehat, började en ny Isrselisk offensiv, ett nytt område raderas bort från kartan och nya tusentals barn dödades.

Kriget tar inte slut med gisslan. Det tar slut först när Israels mål är uppnått, och det målet har aldrig varit fred, utan dominans och övertagande av alla palestinska områden.

Hamas har brutit eld-upphöravtalet, inte lämnat tillbaka alla döda gisslan än och anfallit IDF. Förväntar du dig att Israel inte ska besvara elden? 

• FuckGoggleAskMe
    Tyra myra skrev 2025-11-06 12:43:43 följande:
    Europeiska rådet har uppmanat till ?omedelbart, obehindrat tillträde för humanitärt bistånd? och stödjer en tvåstatslösning.

EU har även föreslagit att delar av associeringsavtalet med Israel ska upphävas, samt sanktioner mot våldsamma bosättare och extrema ministrar.

Detta tycker åtminstone jag är ett bevis för var vi som européer står i Gaza frågan. 

Det där är ett bevis för var vissa representanter för Europeiska Rådet och EU står. 

• FuckGoggleAskMe
    Tyra myra skrev 2025-11-06 22:10:17 följande:
    Du tror alltså inte på demokrati och att våra representanter representerar majoriteten. 

Det känns nog jobbigt att inte tillhöra majoriteten och hela tiden märka att ens åsikter inte väger så tungt i debatten.  Jag skulle nog tipsa dig om att när du känner att dina åsikter är i minoritet kanske fundera lite över varför inte alla tycker och tänker som du gör.

Det är inte såna som jag som ska behöva förklara mina ståndpunkter, däremot är det minoriteten som måste göra det, om man vill att vår riksdag ska ändra sig i frågan.

Så nu gör du antaganden om vad jag tycker om demokrati och vad som känns jobbigt, och kommer med mästrande, raljerande tips om vad jag ska fundera på och om hur riksdagens åsikter ändras. Ser att du tagit intryck av vissa av dina meningsfränder i denna tråd. 

Du skrev om var vi européer står i denna fråga. Som europé vänder jag mig mot att du uttalar dig å min och 744 millioner andras vägnar. 

Varken du eller jag måste förklara våra respektive ståndpunkter, men även om jag gör det hyser jag ringa förhoppningar om att riksdagen tar något större intryck. 

• FuckGoggleAskMe
    Tyra myra skrev 2025-11-07 19:18:15 följande:
    Du raljerade ju med Europarådet och EU.  Som består av demokratiskt valda ledamöter. Nu har inte majoriteten samma åsikt som dig i frågan om Palestina, så du förkastar deras beslut. Då tror man inte på demokratin, då vill man att en minoritet ska få bestämma över majoriteten. 

Jag kan säga att jag vänder mig mot detta. Jag respekterar demokratin även i de fall jag inte håller med om ett beslut. Helt enkelt därför att jag inte alltid har rätt i alla frågor och därför böjer jag mig inför majoriteten.

Jag är inte inbilsk nog att tro att min ståndpunkt alltid är den rätta.

Men nu skenar fantasin iväg igen, jag har inte skrivit ett ord om att minoriteten ska bestämma över majoriteten, vad fick du det ifrån? 

Jag vet inte vad 744m européer tycker om situationen i Gaza, har inte sett någon info om vad majoriteten anser. Jag vet därför inte heller om de flesta är av samma åsikt som tex EU representanterna, kanske, kanske inte, men antagligen är det så.

Oavsett detta så håller inte jag med om deras uttalanden. Bara för att de är folkvalda innebär det naturligtvis inte att de i alla frågor exakt reflekterar vad deras röstare tycker, det vore konstigt om så var fallet. Så för att vara korrekt innebär EUs uttalanden inte ett kvitto på att vi 744m européer tycker X. 

• FuckGoggleAskMe
    Tyra myra skrev 2025-11-07 21:27:28 följande:
    Och du har större insikt i vad dessa 744miljoner tycker och tänker än vad deras representanter har?

Vet du vad representativ demokrati innebär? Tydligen har du svårt att förlika dig vid att det alltid är majoriteten som bestämmer i en demokrati. De hjälper inte mycket om du har 25% om de andra 75% enas om något. Detta är demokratins grundval. Kan du inte acceptera detta är demokrati ingenting för dig.

Återigen häpnar jag, jag skrev att jag inte vet majoriteten av européer tycker. 

Jag skrev att jag inte håller med om vad EU representerna sagt, resten är ditt hittepå. Eftersom du inte kan bemöta vad jag faktiskt har skrivit utan oriktigt tillskriver mig en massa åsikter, är det ingen mening för mig att bemöta dina fantasifulla anklagelser mera. Demokrati är inget för mig? Hahahaha!  

• FuckGoggleAskMe

Intressant artikel om mörkhyade israeler, influencers som skriver om ett bra liv i Israel och lite om demonstrationer mot rasism, som finns i Israel likväl som i alla andra länder. Samt om kopplingen till mörkhyade i USA. 

https://www.timesofisrael.com/israelis-of-color-push-back-against-race-based-anti-israel-narratives-spread-abroad/amp/

Tegin, who has more than 25,000 TikTok followers, is part of a group of Black Israelis in their 20s and early 30s who have been vigorously defending Israel online ? and in English ? since the Hamas atrocities of October 7 sparked the ongoing war in Gaza.

• FuckGoggleAskMe
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-11-12 17:18:32 följande:
    SSedan det här...stark rasism i Israel. Majoriteten av israeler, har visat sig uppfatta afrikanska migranter i Israel i mycket negativa termer. En opinionsundersökning från 2012 visade att 52% av judiska israeler höll med om uttalandet av en parlamentsledamot som kallade afrikanska migranter för "en cancer i kroppens nation". Undersökningen kopplade detta starka negativa synsätt till politisk högerinriktning och hög grad av religiositet, där till exempel 86% av Shas-väljare och 66% av Likud-väljare instämde. Även religiös observans påverkade attityderna, med 81.5% av ultraortodoxa och 66% av ortodoxa som instämde. Endast en liten andel araber i landet höll med om detta.

Denna starkt negativa attityd har resulterat i våldshandlingar mot afrikanska migranter, där ungefär en tredjedel av judiska israeler visade sympati för våldshandlingar enligt samma undersökning. Trots det är det värt att notera att många israeliska samhällen har mycket få afrikanska migranter, vilket tyder på att negativa attityder inte bara beror på direkt exponering.

www.timesofisrael.com/most-israeli-jews-agree-africans-are-a-cancer/

Du bryr dig alltså mer om en undersökning från 2012 än vad mörkhyade israeler säger 2025? Ok.

Du vet säkert vad palestinier kallar mörkhyade och det område i Gaza där de flesta bor - el Abeed, slavar. Det säger en del om deras attityd. 

https://en.wikipedia.org/wiki/Abeed

The practice of owning slaves by Arabs in Mandatory Palestine and Jordan was observed at least until the 1930s,[2] many of these slaves were from African descent and as a result many of today's Afro-Palestinians are themselves of African descent.[3] Today, many Palestinians emphasize on the equality and unity of the Palestinians (including Afro-Palestinians),[4][5] but the legacy of the slave-trade practice is still evident in today's Palestinian territories: The term "Abeed" (slave) is sometimes used to describe dark-skinned Palestinians. Moreover, Afro-Palestinian are limited in who they can marry[4]and have fewer employment options

• FuckGoggleAskMe
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-11-13 17:08:42 följande:
    A retired surgeon who volunteered at a hospital in Gaza has told MPs that Israeli drones would target children who were lying injured after bombings.

The 62-year-old surgeon told MPs: "What I found particularly disturbing was that a bomb would drop, maybe on a crowded, tented area and then the drones would come down."

His face shook with emotion as he paused for several seconds to compose himself.
    He continued: "The drones would come down and pick off civilians - children.

"We [were] operating on children who would say: 'I was lying on the ground after a bomb had dropped and this quadcopter came down and hovered over me and shot me.'
    "That's clearly a deliberate act and it was a persistent act - persistent targeting of civilians day after day."

He added: "The bullets that the drones fire are these small cuboid pellets and I fished a number of those out of the abdomen of small children. I think the youngest I operated on was a three-year-old.

www.bbc.com/news/articles/c7893vpy2gqo

Han återberättar vad han säger sig ha hört, han såg inte detta. Det gäller för många saker han hävdar. 

https://committees.parliament.uk/oralevidence/14984/html/

Q21            Brian Mathew: Can I ask a question about the drone thing specifically? When they are shooting at people, are these single shots or machine guns? Are they targeting individual people with a one-off shot? How does it happen?

Professor Mamode: Luckily, I was never anywhere near a drone firing, so I can only comment on what we saw when people came in. 

• FuckGoggleAskMe
    Anonym (jury) skrev 2025-11-14 23:02:34 följande:
    Det enda som Israelvännerna kan nuförtiden är att märka ord.

För all del, hungersnöd i Gaza är kanske inte helt detsamma som hungersnöd i Darfur och folkmord i Gaza är kanske helt folkmord i samma klass som Rwanda 94 utan borde kanske ha en något mildare semantik, men om man kallar sig självt mellanösterns enda demokrati borde man inte kunnat hantera att vedergällningen efter 7 oktober så att den blev något mildare än 50000+ döda och att resultatet blev något som mindre liknade Dresden anno 1945?

Det var ingen vedergällning, det var ett försök att frita gisslan och att slå ut Hamas så att inga fler 7 oktober-liknande attentat ska hända och att de dagliga raketbeskjutningarna av Israel slutar. 

Vad har förresten demokrati att göra med krig? 

• FuckGoggleAskMe
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-11-15 14:09:42 följande:
    Det är nästan beundransvärt hur du lyckas klämma in så många eufemismer på så få rader. Man skulle nästan kunna tro att du gått i utbildning hos någon israelisk PR-byrå för krigspropaganda. "Det var ingen vedergällning"  skriver du, som om 40 000 döda oskyldiga civila, varav hälften barn, vore en administrativ olyckshändelse. Vad kallar du det då? En förlängd säkerhetsoperation med prickskyttar som skjuter barn, bulldozrar, svält och sönderbombade sjukhus som bieffekter?

Du menar att allt detta som FN, Amnesty, HRaw, IPC, ICC och ICJ varnar om: ockupationen, svältblockaden, den systematiska utplåningen av bostäder, vattenverk och skolor, bara var ett försök att frita gisslan och slå ut Hamas? Får man fråga: hur många nyfödda barn, lärare, läkare och familjer låg på Hamas löneutbetalningslista? Och hur kommer det sig att "försöket" snart har pågått längre än många fullskaliga krig, utan att Hamas försvunnit men Gaza nästan gjort det? Trots att Israel är en av världens starkaste militära makter som har förmåga att hitta exakt var terrorister sover, även när de finns i andra länder, och döda dem på extremt långa avstånd genom att tex skicka raket rakt genom ett fönstret till deras sovrum? Hur kommer det sig att så många barn dödas av prickskyttar? Vad har de med terrorism att göra?

Du verkar också ha funnit en rent magisk definition av "självförsvar". Är en ockupationsmakt som kontrollerar ett annat folks gränser, vatten, el, rörelsefrihet och luftrum i decennier verkligen det som försvarar sig mot det folk det håller instängt? Om en ockupant bombar sin egen fångkoloni, vem försvarar sig då mot vem?

Och så frågan om demokrati. Du undrar vad demokrati har med krig att göra, vilket är mycket talande med tanke på att du stödjer allt Israel gör i Gaza. En stat som kallar sig demokratisk men systematiskt berövar miljoner människor vatten, mat, rörelsefrihet, hänsynslöst dödar civila, oerhör många barn, roffar deras hem och mark och berövar dem grundläggande mänskliga rättigheter, borde kanske fundera på om ordet "demokrati" betyder något alls, utanför paraden av slagord i västliga medier. Om demokrati inte innebär ansvar, skyldighet och respekt för mänskliga liv, vad är det då? En kuliss, en logotyp, ett påhittat varumärke under vilket vad som helst kan säljas? Tom folkmord? Olaglig ockupation? Etnisk rensning? Markstöld? Aparheid?

Man får också undra, om det där med att "förhindra fler 7 oktober-attentat" var målet, varför har Israels egen säkerhetstjänst bedömt att risken för nya attacker snarare ökat? Hur blir världen säkrare av att man föder nya generationer som har sett hela sina familjer utplånade framför sig? Varför förhindrar Israels högerextrema regeringen en uttedning om vad som hände den 7 oktober?  Kan du svara är du snäll? Du är självutalad sionist och borde kunna svara på dessa frågor. Eller kommer du som vanligt, bara ducka? Israelvänner gillar inte saklig argumentation.

Tyvärr dör det alltid civila i krig sjukhus blir bombade om de gömmer terroristtunnlar och vapen. Jag har ingen militär expertise och kan inte förklara varför inte fler i Hamas är utslagna eller hur hotbilden beträffande nya attentat ser ut. Jag definierade inte självförsvar. Israel har gjort en utredning om 7 oktober. Jag vet inte varför de inte utrett mer eller mindre än de gjort, de bedömde att det räckte. 

Demokrati betyder folkstyre och lika rättigheter för alla medborgare i ett land. Ibland är demokratier inblandade i krig och de brukar inte ge motståndarsidans befolkning samma rättigheter som de egna medborgarna. 

Allt ovan visste du redan, dina frågor är irrelevanta. 

• FuckGoggleAskMe
    nihka skrev 2025-11-16 08:43:28 följande:
    Givetvis sprang inte kirurgen runt bland drönarna när de sköt på civilbefolkningen, men du har hört talas om att det går att etablera hur människor har skadats/dödats  genom att titta på skadorna?

Nej jag visste inte att kirurgen kunde titta på skadan och konstatera att jaha, först bombades områden med endast civila tältboenden, sen kom drönare och siktade på de barn som låg sårade där, för att döda så många barn som möjligt. Tänk vad vetenskapen har gått framåt! 

• FuckGoggleAskMe
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-11-20 19:33:41 följande:

Folkmord och etnisk rensning fortsätter nu i Västbanken.

www.aftonbladet.se/nyheter/a/zO5Ep1/hrw-israel-kan-ha-begatt-krigsbrott-pa-vastbanken

https://www.timesofisrael.com/human-rights-watch-accuses-israel-of-war-crimes-over-west-bank-displacements/

In early May, the IDF stated that ?to prevent terrorism from reestablishing itself in northern Samaria, the IDF is making changes in the camps ? including the opening of routes and roads ? in order to allow freedom of movement and operational capability for IDF forces in the area.?

Security sources have told Hebrew media that the dense construction in the camps made them strongholds for terrorists. The demolitions are to make room for the reconstruction of more sparsely laid out urban neighborhoods that also enable the IDF freedom of operation, the sources said. Footage has shown homes demolished to widen roads.

Residents of the camps have told The Times of Israel they were given short notice to leave their homes, with some claiming there was no warning at all.

The residents have not been able to return to their homes, many of which have been demolished. In August, Defense Minister Israel Katz said that the army will remain in the northern West Bank refugee camps at least until the end of the year.

?Today, there is no terror in the camps, and the scope of terror alerts in Judea and Samaria has dropped by 80 percent,? Katz said at the time, using the Biblical name for the West Bank.

• FuckGoggleAskMe
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-11-24 16:59:33 följande:
    Vilka är det tror du som begår folkmord och etnisk rensning i Gaza? Vilka är det som skjuter barn, bombar civila, dödar journalister, och svälter oskyldiga civila?

Enligt en undersökning utförd av Pennsylvania State University och publicerad av den israeliska tidningen Haaretz i maj 2025, stödjer en överväldigande majoritet av israeler tvångsfördrivning av palestinier från Gaza. Resultaten visar att 82 procent av israeliska judar stödjer en tvångsfördrivning av palestinier från Gazaremsan. Stödet är brett förankrat i olika samhällsgrupper: bland sekulära judar är siffran 70 procent, medan stödet bland traditionella (Masortim), religiösa och ultraortodoxa överstiger 90 procent.

Även när det gäller palestinska medborgare i Israel uppger 56 procent av de israeliska judarna att de stödjer deras fördrivning från deras mark. Bland sekulära är siffran 38 procent, medan den är över 60 procent bland de mer religiösa grupperna.

Samtidigt svarade 47 procent ja på frågan: "Stödjer du påståendet att den israeliska armén när de erövrade Gaza borde agera på ett sätt som liknar det sätt som israeliterna gjorde när de erövrade Jeriko under ledning av Josua, det vill säga att utrota alla dess invånare?".

Samma undersökning visade att den israeliska allmänheten också stöder en fortsättning av den fullständiga blockad som Israel har infört mot Gazaremsan sedan början av mars. Den fann att 53 procent av den israeliska allmänheten anser att Israel inte bör tillåta humanitärt bistånd i enklaven.

Forskare som kommenterat resultaten menar att denna radikalisering inte enbart kan förklaras av chocken efter Hamas attack den 7 oktober 2023, utan att sådana attityder har vuxit fram under lång tid genom påverkan från media, utbildningssystem och politiska ledare.

yaffaps.com/en/page-25142.html

www.genocidewatch.com/single-post/poll-show-most-jewish-israelis-support-expelling-gazans

www.middleeasteye.net/news/majority-israelis-support-expulsion-palestinians-gaza-poll

www.haaretz.com/israel-news/2025-05-28/ty-article-magazine/.premium/yes-to-transfer-82-of-jewish-israelis-back-expelling-gazans/00000197-12a4-df22-a9d7-9ef6af930000

geopoliticaleconomy.com/2025/05/30/poll-israelis-expel-palestinians-gaza-genocide/

Hur går det? Jag har frågat dig sen maj om du har länk till själva undersökningen och till någonstans där det finns info om undersökningen. 

Ser fram emot dina länkar. 

Haaretz beställde undersökningen och dina andra länkar hänvisar väl bara till Haaretz vill jag minnas, så de är överflödiga. 

Svar på tråden Gaza