• Anonym (Antiextremist)

Gaza

Det som sker just nu i Gaza är outhärdligt. Oskyldiga barn, kvinnor och män dödas och tvingas svälta av Israel. Bilderna vi ser Gaza är fyllda av förtvivlan och sorg, och ändå tycks världens poliyiker stå passiva.  Människovärdet borde vara universellt, oavsett nationalitet eller religion. En människa är en människa trots israels ständiga försök att demonisera palestinier.

När bomber faller över bostadsområden, när hela familjer utplånas, när människor mördas medan de försöker skaffa mat, när barn skjuts systematiskt kan vi inte blunda. Varför accepteras det av högerpolitiker som tiger och låter brutaliteten fortsätta?

Det som behövs nu är inte fler tomma ord, utan handling. Internationella ledare måste sätta civila liv först. Tystnaden är också ett svek och varje dag av passivitet kostar oskyldiga människor livet.
  • Svar på tråden Gaza
  • Anonym (Antiextremist)
    FuckGoggleAskMe skrev 2025-10-10 10:01:26 följande:
    Update 9 October 

In addition to a general food distribution, GHF is conducting a Blanket Supplemental Feeding Program (BSFP) to prevent malnutrition for vulnerable women and children using Ready-to-Use Supplemental Food (RUSF). RUSF is formulated to both treat and prevent acute malnutrition in vulnerable groups. 

Today, seven pallets (about 43,750 individual packs) of RUSF were distributed at SDS3.

Additionally, two potato and two onion truckloads were distributed at SDS3 as part of our ongoing pilot program to provide supplemental food to our established distribution portions and feed more people in Gaza. 

Approximately 184,530,251 meals distributed to date via roughly 3,108,304 boxes.

https://ghf.org/ghf-operational-update-thursday-october-9-2025/

Och din källa är GHD?! Samma GHF som lockar hungriga människor med mat för att sedan skjuta dem ihjäl? Samma GHF som dödat över tusen oskyldiga hungriga civila som väntade på att få nödhjälp? Det är pinsamt att du inte har en enda oberoende pålitlog källa. Hur kommer det sig att du inte följer oberoende medier som avslöjar Israels hemska krigsbrott? 

Kort sagt är förtroendet för GHF extremt lågt på grund av brist på transparens, omfattande dödsskjutningar vid deras matutdelningar, kritiserad näringskvalitet på hjälpen samt farhågor om att verksamheten drivs utifrån geopolitiska och israels militära intressen snarare än humanitära. Hjälpen används som lockbete för att samla, döda eller kontrollera folk, vilket förvärrar den humanitära krisen.

Efter att GHF tog över har över 1 000 hjälpsökande palestinier dödats och många skadats direkt vid matutdelningarna.
    Utdelningarna är exttemt få, hårt bevakade av amerikanska kontraktssoldater och israeliska soldater, vilket lett till kaos och dödsskjutningar.

Whistleblowers och själva GHF-anställda har rapporterat att civila beskjutits och att chockgranater används mot folk som köar för mat.

youtube.com/shorts/DHW7Rhrpmi4

youtube.com/shorts/8ZagX24uPZE
  • Tom Araya
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-10-09 23:27:07 följande:
    Ockupation, folkmord och etnisk rensning är något som förknippas med fascism.  Enligt en undersökning utförd av Pennsylvania State University och publicerad av den israeliska tidningen Haaretz i maj 2025, stödjer en överväldigande majoritet av israeliska judar tvångsfördrivning av palestinier från Gaza. Resultaten visar att 82 procent av israeliska judar stödjer en tvångsfördrivning av palestinier från Gazaremsan. 
    ...undrar vad resultatet blir när en motsvarande opinionsundersökning kan göras i Gaza... men att det skulle kunna ske är lika troligt som att judar och homosexuella skulle kunna leva tryggt i Gaza.
  • Anonym (Jhanna)
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-10-09 23:47:48 följande:
    Tycker du att Israel har rätt att fördriva palestinier, ockupera deras land och bygga olagliga bosättningar på palestinsk mark?

Tycker du att Israel har rätt att begå folkmord?

Tycker du att Israel har rätt att skjuta små barn i huvudet?

Stödjer du de olagliga bosättningar och de fanatiska bosättarna som dagligen terroriserar oskyldiga palestinier?

Om inte, hur kan du då vara mot fredsavtalet?

Det är inget fredsavtal om det inte är hållbart i längden. Om Hamas attackerar återigen, hur stark tror du då inte att vedergällningen kommer bli nästa gång? 

Personligen tycker jag inte bara att Hamas ska avväpnas, jag tycker de ska fängslas, och för terrorister har jag inga problem med dödstraff. Det gäller förstås även de som begått krigsbrott av IDF soldater heller, eller de som beordrat dem att utföra krigsbrott.  I fredsavtalet ska självfallet tas med att bosättningar ska upphöras. De som befinner sig inom Gazas gränser ska avhysas.

Rätt ska vara rätt, men roten till det onda måste bort på båda sidor. Israel borde också få en ny regering. 

• Anonym (Antiextremist)
    Anonym (Jhanna) skrev 2025-10-10 11:26:17 följande:

Det är inget fredsavtal om det inte är hållbart i längden. Om Hamas attackerar återigen, hur stark tror du då inte att vedergällningen kommer bli nästa gång? 

Personligen tycker jag inte bara att Hamas ska avväpnas, jag tycker de ska fängslas, och för terrorister har jag inga problem med dödstraff. Det gäller förstås även de som begått krigsbrott av IDF soldater heller, eller de som beordrat dem att utföra krigsbrott.  I fredsavtalet ska självfallet tas med att bosättningar ska upphöras. De som befinner sig inom Gazas gränser ska avhysas.

Rätt ska vara rätt, men roten till det onda måste bort på båda sidor. Israel borde också få en ny regering. 

Jag håller med dig.
  • Anonym (Antiextremist)

Israels ledande sionist förklarar att Israel ska vara "From the river to the sea". Jag väntar på att ni israelvänner ska fördömma det eftersom det visar att sionister vill utrota palestinier ( samma resonemang som no använder mot propalestinska aktivister).

www.instagram.com/reel/DPmjwe5jiH6/

• OlleSQ
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-10-10 11:40:41 följande:

Israels ledande sionist förklarar att Israel ska vara "From the river to the sea". Jag väntar på att ni israelvänner ska fördömma det eftersom det visar att sionister vill utrota palestinier ( samma resonemang som no använder mot propalestinska aktivister).

www.instagram.com/reel/DPmjwe5jiH6/

Du behöver titta på en karta, Israel är redan från Jordanfloden till havet.
  • Anonym (Antiextremist)
    Tom Araya skrev 2025-10-10 11:02:51 följande:
    ...undrar vad resultatet blir när en motsvarande opinionsundersökning kan göras i Gaza... men att det skulle kunna ske är lika troligt som att judar och homosexuella skulle kunna leva tryggt i Gaza.
    Homosexuella i Palestina?  Detta används som propaganda för att framställa Palestina som en plats med religiöst och kulturellt förtryck, och därmed rättfärdiga Israels folkmordspolitik. Egentlingen hatar sionisterna homosexuella lika mycket som Hamas. Sionisterna använder det som ett sätt att marginalisera palestinska liv och politiska rättigheter i stort. Detta påstående används som ett politiskt argument, en form av "pinkwashing" där Israels relativa HBTQ-frihet i jämförelse framhävs för att kritisera och demonisera Palestina och legitimera folkmord och andra Israels fruktansvärda handlingar utan att erkänna de mänskliga rättigheterna och lidandet i Palestina.

Israel är långt ifrån ett land som respekterar homosexuelas rättigheter. Smotrich tex kallar sig för "fascist homofob".

Har vi rätt att bomba och utrota Polen och Ungern? Polen är ett av de värsta länderna för HBTQ-personer, med utbrett våld, hatpropaganda och så kallade HBTQI-fria zoner som omfattar en tredjedel av landet. Även i Ungern har mycket repressiva lagar införts, som förbud mot att nämna homosexualitet i skolor och förbud mot prideparader. Homosexuella i Polen och Ungern atackeras mycket ofta på gatorna. 

• Anonym (Antiextremist)
    OlleSQ skrev 2025-10-10 11:47:49 följande:
    Du behöver titta på en karta, Israel är redan från Jordanfloden till havet.
    Du behöver utbilda dig. Området "från floden till havet" syftar på hela landområdet mellan Jordanfloden i öster och Medelhavet i väster, det vill säga både staten Israel och de palestinska områdena Västbanken och Gazaremsan. Gaza och Västbanken är inte Israel.

Israel utgör bara en del av territoriet mellan Jordanfloden och Medelhavet. Området inkluderar även Västbanken, som styrs av den Palestinska myndigheten samt Gaza och dessa territorier är enligt internationell rätt inte erkända som en del av staten Israel. Jordanfloden markerar östra gränsen mot Jordanien och är inte Israels hela östgräns.

Majoriteten av omvärlden erkänner inte israelisk överhöghet över hela territoriet utan betraktar Västbanken och Gaza som ockuperade eller omtvistade områden.
  • RebeckaZ70

Förtydligande om hur vi har det i Israel.

Tom Araya skrev 2025-10-10 11:02:51 följande:
    Jag lever i ett äktenskap med en kvinna sedan många år. vi räknas enligt israelisk lag juridiskt som gifta och uppfyller allt med förmåner osv.
    vi brukar alltid vara med i Tel Aviv Pride varje år.

i de områden som PA styr är detta belagt med dödsstraff. Och i Gaza hade vi kastats från något höghustak.

sen kan AI-extremisten skämmas för ljugandet om det.
    Am Israel Chai
  • Mentat
    Anonym (Jhanna) skrev 2025-10-10 11:26:17 följande:

Redan gjort. När Israel lämnade Gaza 2005(?) avhyste israeliska armén alla bosättare med våld från Gaza