• Anonym (Antiextremist)

Gaza

Det som sker just nu i Gaza är outhärdligt. Oskyldiga barn, kvinnor och män dödas och tvingas svälta av Israel. Bilderna vi ser Gaza är fyllda av förtvivlan och sorg, och ändå tycks världens poliyiker stå passiva.  Människovärdet borde vara universellt, oavsett nationalitet eller religion. En människa är en människa trots israels ständiga försök att demonisera palestinier.

När bomber faller över bostadsområden, när hela familjer utplånas, när människor mördas medan de försöker skaffa mat, när barn skjuts systematiskt kan vi inte blunda. Varför accepteras det av högerpolitiker som tiger och låter brutaliteten fortsätta?

Det som behövs nu är inte fler tomma ord, utan handling. Internationella ledare måste sätta civila liv först. Tystnaden är också ett svek och varje dag av passivitet kostar oskyldiga människor livet.
  • Svar på tråden Gaza
  • Tom Araya

När Palestina-aktivister väljer just årsdagen för Hamas attack på civila israeler som tidpunkt för demonstration så vet jag inte om det mest är av dålig smak eller mest av en medveten hyllning till terrorism... Kräks

• Dr Nail

Är det fred nu? Kommer Hamas-ledarna lägga ner sina vapen, släppa fångarna och rida in i solnedgången? Kommer fredspriset gå till en apelsin? Eller vad tror ni? 

• FuckGoggleAskMe
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-10-09 18:25:18 följande:
    😄 Israel slaktar mesrät oskyldiga oskyldiga barn men inte så många Hamas terrorister. Är det mer tydligt nu?

Betyder det att du inte tycker att Hamas ska avväpnas? 

• Mentat
    Dr Nail skrev 2025-10-09 20:22:16 följande:

Är det fred nu? Kommer Hamas-ledarna lägga ner sina vapen, släppa fångarna och rida in i solnedgången? Kommer fredspriset gå till en apelsin? Eller vad tror ni? 

Nej, Trump kommer aldrig att få något fredspris.
  • Anonym (Antiextremist)
    FuckGoggleAskMe skrev 2025-10-09 20:33:58 följande:

Betyder det att du inte tycker att Hamas ska avväpnas? 

Både Hamas och Israel ska avväpnas. Ett land som begår folkmord ska inte ha vapen.
  • Dr Nail
    Mentat skrev 2025-10-09 20:39:41 följande:
    Nej, Trump kommer aldrig att få något fredspris.
    Nähäpp. Dock satsar jag 20 spänn på att Greta får den
  • Mentat
    Dr Nail skrev 2025-10-09 20:52:51 följande:
    Mer troligt än Trump, det håller jag med om. Den nobelkommitté som gav Obama fredspris för att han inte var George Bush lär inte ge det till Trump i varje fall.

Nu är mitt tips iofs att ingen av dem får det. Jag gissar på någon organisation.
  • Anonym (Antiextremist)
    Mentat skrev 2025-10-09 20:57:50 följande:
    Mer troligt än Trump, det håller jag med om. Den nobelkommitté som gav Obama fredspris för att han inte var George Bush lär inte ge det till Trump i varje fall.

Nu är mitt tips iofs att ingen av dem får det. Jag gissar på någon organisation.
    Vad ni borde veta är att medansvar ("complicity") i internationell rätt innebär att en stat eller individ (tex israelvänner) främjar, underlättar eller stöder en annan parts brott i vetskap om brottets karaktär. Trump administrationens agerande var att hjälpa och underlätta för Israel att begå folkmord. 

Trump gav massivt militärt och diplomatiskt stöd till Israel trots dokumenterade brott mot internationell humanitär rätt inklusive folkmord. USA var under Trump den största leverantören av vapen till Israel. 

Trumps regering aktivt hotade ICC (Internationella brottmålsdomstolen) när den försökte utreda israeliska krigsbrott.

Genom att politiskt och militärt stötta en regering som genomförde folkmord,  blockader av humanität hjälp, bombningar av civila mål och kollektiva bestraffningar i Gaza, kan Trump-administrationen sägas ha bidragit till folkmordet.

Att nominera en sådan fascistisk psykopat till Nobels fredspris skulle stå i direkt strid med Alfred Nobels testamente, som anger att priset ska ges till den som "verkat mest eller bäst för folkens förbrödrande och för avskaffande eller minskning av stående arméer".

Trump har i stället medverkat i FOLKMORDET och förhindrat att skyldiga ställs inför rätta.
    En rättvis tillämpning av internationell rätt skulle snarare kräva utredning av hans politiska och militära ansvar, än något erkännande för fredsinsatser.
  • FuckGoggleAskMe
    Dr Nail skrev 2025-10-09 20:52:51 följande:
    Tror du norrmännen är så korkade? Hon seglar olagligen in i en krigszon under blockad med tomma lastrum i båtarna och med vänner som har kopplingar till Hamas. Finn fem fel! 
  • Anonym (jury)
    Anonym (F U) skrev 2025-10-09 13:36:08 följande:

Det påminner inte så lite om när Netanyahu en gång i tiden sa att det var en dålig idé att lämna Gaza utan någon sorts säkerhetsgarantier och att tillbakadragandet skulle leda till framtida terror.

Så rätt han hade.

Kom bara ihåg att den som i 2005 drog Israel ut av Gaza utan avtalade säkerhetsgarantier var Ariel Sharon, en man som var lika tuff som Netanyahu omkring Israels intressen, men som bara insåg det hopplösa i försöka kontrollera ett svart hål som Gaza. Nu har Netanyahu manövrerat Israel i situation som liknar den som Israel befann sig i innan Sharon fattade sitt beslut. Lycka till med att hantera situationen så att den får ett annat resultat i slutändan.