• Anonym (Antiextremist)

Gaza

Det som sker just nu i Gaza är outhärdligt. Oskyldiga barn, kvinnor och män dödas och tvingas svälta av Israel. Bilderna vi ser Gaza är fyllda av förtvivlan och sorg, och ändå tycks världens poliyiker stå passiva.  Människovärdet borde vara universellt, oavsett nationalitet eller religion. En människa är en människa trots israels ständiga försök att demonisera palestinier.

När bomber faller över bostadsområden, när hela familjer utplånas, när människor mördas medan de försöker skaffa mat, när barn skjuts systematiskt kan vi inte blunda. Varför accepteras det av högerpolitiker som tiger och låter brutaliteten fortsätta?

Det som behövs nu är inte fler tomma ord, utan handling. Internationella ledare måste sätta civila liv först. Tystnaden är också ett svek och varje dag av passivitet kostar oskyldiga människor livet.
  • Svar på tråden Gaza
  • nihka
    Anonym (F U) skrev 2025-11-23 14:03:07 följande:
    Somar Al Naher beskriver hur delar av svensk vänster firade den 7 oktober 2023 med inlägg i sociala medier men du triggas av att texten är skriven i Judisk Krönika.

Du kan inte hjälpa det, va?
    Nej, jag "triggas" inte av att någon skriver i en judisk tidning utan jag kommenterade att personen som skrev i Judisk Krönika som du hänvisade till inte är "Det offentliga samtalet" utan givetvis bara en person som tycker till i en judisk tidning.

Om du inte vill ha kommentarer om vad du hänvisar till, i det här fallet vad som som skrivs i judiska tidningar föreslår jag att du låter bli att posta och hänvisa till vad som skrivs i judiska tidningar.

Eller så kan Ingen fortsätta gasta antisemit så fort läpparna för sig för att Ingen inte kan hjälpa det, va?
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    Anonym (F U) skrev 2025-11-23 14:09:31 följande:
    Somar Al Naher som beskriver hur en del av hennes svenska vänstervänner i inlägg på sociala medier visade sin entusiasm den 7 oktober 2023 är en arabisk kvinna som skriver för Aftonbladet Kultur.

.
    Hon är i allra högsta grad en del av det offentliga samtalet och om hon nu kan vara öppen med att svensk vänster firade massmorden på judar så är det ännu ett bevis på att samtalet håller på att normaliseras.

.

Religion har inget med saken att göra säger du men förminskar hennes vittnesmål för att det är framfört i den svenska tidningen Judisk Krönika
    Det är ju du som har valt att hänvisa till Judisk Krönika. Låt bli att hänvisa dit om du inte vill få kommentarer om vad du hänvisar till.
  • Anonym (Antiextremist)
    Anonym (Jhanna) skrev 2025-11-24 10:42:36 följande:

Ja? Jag stöttar verkligen inte bosättarna. Jag tycker det är vedervärdigt att sånt får fortgå. Har aldrig tyckt något annat, än att det är ett sjukligt system.

Dock var mitt svar inte gällande bosättarna, utan det du skrev här: ( och då tror jag de i bästa fall skulle bli behandlade likadant. Eller tror du verkligen att de skulle få en rättvis rättegång?)

Ja, om palestinier skulle storma in i judiska bostadsområden och arrestera israeliska barn som kastat sten mot palestinier och mot moskéer skulle det kallas för "pogrom" eller liknande.

Om dessa barn sedan hölls fängslade i månader, utan åtal, utan rättegång, i ett militärfängelse, märkta som "terrorister" innan de ens hunnit fylla arton, vilket jävla liv det skulle bli då.
    Jag är lite osäker om jag förstår vad du vill säga men det känns som att du inte har följt det du svarade på.

I Israel gäller olika lagar för judiska och palestinska barn som kastar stenar, vilket ger upphov till ett system med två olika rättssystem för barn beroende på deras etnicitet och var de bor.

Det finns alltså en skillnad i rättssystem för judiska och palestinska barn
    Judiska barn och israeler omfattas av israelisk civilrätt, där barn under 12 år vanligen skyddas från gripanden och straff, och där straffen för sten­kastning ofta är lindrigare.

Palestinska barn i ockuperade områden som Västbanken och östra Jerusalem omfattas av israelisk militärlag, som är hårdare. Där kan barn från 12 års ålder ställas inför militärdomstol och dömas till fängelse, ofta för långa straff även för så kallade icke-våldsamma brott som sten­kastning.

Militärlagstiftningen för palestinska barn innefattar ofta fängelsestraff och tuffa förhörsmetoder, medan judiska barn i praktiken nästan aldrug utsätts för liknande rättsliga påföljder.

Det finns en vedertagen kritik från människorättsorganisationer att denna tvådelade rättssystemspraxis utgör laglig diskriminering och kollektiv bestraffning av palestinska barn och familjer.

Så, Palestinska barn som kastar stenar döms enligt militära lagar med mycket stränga påföljder (minst 6 månaders fängrlse) och kollektivt straff för familjer. Judiska barn omfattas av civilrätt med betydligt mildare behandling, vilket skapar en juridisk dubbelstandard i Israel beträffande barn och sten­kastning.

Israel har också infört dödsstraff som bara gäller palestinier. Det är ett tydligt exempel på fascism och systematiskt förtryck, brutal apartheid. När staten Israel gång på gång gör skillnad mellan människor beroende på etnicitet eller nationalitet visar det att israels rättssystem inte vilar på demokratiska principer, utan på etnisk diskriminering.

Ett rättssamhälle kan inte existera där livets värde vägs olika beroende på vem du är. Sådana lagar bekräftar att Israel inte är den demokrati det påstår sig vara, utan en regim som driver en brutal apartheidpolitik. Det är inte rättvisa, det är institutionaliserad rasism, och världen måste våga kalla det vid sitt rätta namn.

www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt

www.aftonbladet.se/nyheter/a/Gyv7mx/han-gor-content-av-bosattarvaldet-hela-poangen

• nihka
    Rataxes skrev 2025-11-24 08:27:54 följande:

Är man Israel räcker det med att köra fel i Ramallah för att bli styckmördad. Död

Det finns även en bild som jag inte tänker lägga ut, där den palestinska lynchmobben triumferande viftar med offrens inälvor. Död

Så det här vidriga styckmordet skulle på något sätt rättfärdiga att palestinska barn klassas som terrorister, kastas i militärfängelse utan rättegång för att de kastat sten på ockupationsmakten?

Är det tävling eller? I så fall leder Israel mordligan. Stort. Extreemt stort.
  • nihka
    Anonym (F U) skrev 2025-11-23 14:25:14 följande:
    Det har jag aldrig gjort anspråk på att göra men det hindrar heller inte mig att förklara vad som ligger bakom detta. Inte inte tvingar det någon av oss att spela med.

.
    nihka skrev 2025-11-14 19:45:51 följande:
    Jag visste inte att du kallas för Ingen.
    Nu försöker du provocera igen. 

Ingen har kallat kritik mot Israel för antisemitism. Så länge inte "kritiken" i själva verket är antisemitisk.

Det här vet ni egentligen om båda två så varför detta behov av att förminska antisemitiska idéer och påståenden som "Israelkritik"?
    Ingens "förklaringar" om att ett folk inte existerar sätter Ingens syn bland de som återfinns hos extremistgrupperingar.

Palestinier finns och inget Ingen kan säga kan radera dem från varken historien eller nuet. Att det skulle handla om araber som kunde bo i vilket arabiskt land som helst är ungefär lika insiktslöst som att ukrainare inte behöver ett eget land utan kan bo i vilket europeiskt land som helst som Belgien eller Sverige för att ukrainare är européer.

Just precis. Ingen kallar systematiskt kritik mot Israel för antisemitism.
  • nihka
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-11-24 09:21:12 följande:
    Varje dag vaknar palestinska familjer till samma mardröm: ljudet av stenar som krossar fönster, barnens skrik, och bosättarnas hotfulla rop som genljuder över kullarna kring Hebron, Nablus och Jordandalen. Dessa bosättare, som ofta skyddas av israelisk militär, vandrar beväpnade genom ockuperade områden och tar bit för bit av palestinsk mark, olivlundar, vattenbrunnar, jordbruk, hem.

Bakom den extrema religiösa retoriken döljer sig en systematisk kampanj av etnisk rensning av palestinier. Byar isoleras, vägar spärras, palestinsk liv kvävs under daglig terror. Palestinska barn tvingas gå till skolan medan bosättare kastar stenar och skriker förbannelser. Kvinnor trakasseras, män misshandlas, hela byar hotas till tystnad och många dödas och ingen av dessa israeliska terrorister får något straff. Tvärtom, de får skydd av IDF för att kunna utföra dessa atacker mot palestinier.

Detta är inte spontana dåd, det är en del av en större strategi: att stegvis göra palestinsk närvaro omöjlig. En olivlund bränns, en källa förgiftas, ett hus rivs och där i ruinerna dyker nya bosättningscontainrar upp med israeliska flaggor viftande i vinden.

Den internationella tystnaden är öronbedövande. Så länge världen vänder bort blicken fortsätter detta stillsamma mördande av hopp.

www.aftonbladet.se/nyheter/a/Gyv7mx/han-gor-content-av-bosattarvaldet-hela-poangen

www.aftonbladet.se/debatt/a/W09gJG/svenska-hogerpolitiker-maste-svara-pa-fragan-om-bosattarrorelsen
    För. Jävligt.
  • Rataxes
    Anonym (F U) skrev 2025-11-24 10:01:23 följande:
    Den bilden kommer från italienska TV-bolaget RAI som råkade vara på plats och filma. De sända filmen trots att de utsattes för dödshot från utövarna om de skulle synliggöra slakten.

Det finns andra, mindre grafiska bilder om man söker på Chris Gerald och Ramallah 2000. Getty Images har hans bilder från skeendet. Han står på ett tak en bit därifrån och fotar mobben snett uppifrån
    Det fredsälskande folket...
    The smallest minority on earth is the individual. Those who deny individual rights cannot claim to be defenders of minorities.
  • nattuw
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-11-23 16:05:48 följande:
    Ja, om palestinier skulle storma in i judiska bostadsområden och arrestera israeliska barn som kastat sten mot palestinier och mot moskéer skulle det kallas för "pogrom" eller liknande.
    Vi vet redan vad som skulle hända eftersom vi fick facit den 7 oktober 2023. Fast då utan att de judiska barnen hade kastat några stenar.
  • Anonym (Antiextremist)
    Rataxes skrev 2025-11-24 15:03:08 följande:
    Det fredsälskande folket...
    Vilka är det tror du som begår folkmord och etnisk rensning i Gaza? Vilka är det som skjuter barn, bombar civila, dödar journalister, och svälter oskyldiga civila?

Enligt en undersökning utförd av Pennsylvania State University och publicerad av den israeliska tidningen Haaretz i maj 2025, stödjer en överväldigande majoritet av israeler tvångsfördrivning av palestinier från Gaza. Resultaten visar att 82 procent av israeliska judar stödjer en tvångsfördrivning av palestinier från Gazaremsan. Stödet är brett förankrat i olika samhällsgrupper: bland sekulära judar är siffran 70 procent, medan stödet bland traditionella (Masortim), religiösa och ultraortodoxa överstiger 90 procent.

Även när det gäller palestinska medborgare i Israel uppger 56 procent av de israeliska judarna att de stödjer deras fördrivning från deras mark. Bland sekulära är siffran 38 procent, medan den är över 60 procent bland de mer religiösa grupperna.

Samtidigt svarade 47 procent ja på frågan: "Stödjer du påståendet att den israeliska armén när de erövrade Gaza borde agera på ett sätt som liknar det sätt som israeliterna gjorde när de erövrade Jeriko under ledning av Josua, det vill säga att utrota alla dess invånare?".

Samma undersökning visade att den israeliska allmänheten också stöder en fortsättning av den fullständiga blockad som Israel har infört mot Gazaremsan sedan början av mars. Den fann att 53 procent av den israeliska allmänheten anser att Israel inte bör tillåta humanitärt bistånd i enklaven.

Forskare som kommenterat resultaten menar att denna radikalisering inte enbart kan förklaras av chocken efter Hamas attack den 7 oktober 2023, utan att sådana attityder har vuxit fram under lång tid genom påverkan från media, utbildningssystem och politiska ledare.

yaffaps.com/en/page-25142.html

www.genocidewatch.com/single-post/poll-show-most-jewish-israelis-support-expelling-gazans

www.middleeasteye.net/news/majority-israelis-support-expulsion-palestinians-gaza-poll

www.haaretz.com/israel-news/2025-05-28/ty-article-magazine/.premium/yes-to-transfer-82-of-jewish-israelis-back-expelling-gazans/00000197-12a4-df22-a9d7-9ef6af930000

geopoliticaleconomy.com/2025/05/30/poll-israelis-expel-palestinians-gaza-genocide/
  • Anonym (Antiextremist)
    nattuw skrev 2025-11-24 16:43:10 följande:
    Vi vet redan vad som skulle hända eftersom vi fick facit den 7 oktober 2023. Fast då utan att de judiska barnen hade kastat några stenar.
    Du verkar inte förstå att du bekräftar min tes. Det här är min kommentar du svarade på"
    "Ja, om palestinier skulle storma in i judiska bostadsområden och arrestera israeliska barn som kastat sten mot palestinier och mot moskéer skulle det kallas för "pogrom" eller liknande.

Om dessa barn sedan hölls fängslade i månader, utan åtal, utan rättegång, i ett militärfängelse, märkta som "terrorister" innan de ens hunnit fylla arton, vilket jävla liv det skulle bli då.

Internationella uttalanden, rubriker i varje västerländsk tidning, politiker som ställde sig i kö för att fördöma "det oacceptabla".
    Men när det händer åt andra hållet, när palestinska barn grips, torteras, och glöms bort bakom murar, är det som om världen tittar bort.

Dubbelmoralen är så tjock att man kan skära i den med kniv.
    Ett barns liv väger tydligen olika, beroende på vilken sida av muren det föddes på."