• Anonym (Antiextremist)

Gaza

Det som sker just nu i Gaza är outhärdligt. Oskyldiga barn, kvinnor och män dödas och tvingas svälta av Israel. Bilderna vi ser Gaza är fyllda av förtvivlan och sorg, och ändå tycks världens poliyiker stå passiva.  Människovärdet borde vara universellt, oavsett nationalitet eller religion. En människa är en människa trots israels ständiga försök att demonisera palestinier.

När bomber faller över bostadsområden, när hela familjer utplånas, när människor mördas medan de försöker skaffa mat, när barn skjuts systematiskt kan vi inte blunda. Varför accepteras det av högerpolitiker som tiger och låter brutaliteten fortsätta?

Det som behövs nu är inte fler tomma ord, utan handling. Internationella ledare måste sätta civila liv först. Tystnaden är också ett svek och varje dag av passivitet kostar oskyldiga människor livet.
  • Svar på tråden Gaza
  • Anonym (Antiextremist)
    Anonym (F U) skrev 2025-12-02 07:17:15 följande:
    Och ändå argumenterar du hårt för att förneka och förminska antisemitiska uttryck när de sprids. Du fördömer inte utan säger att det är "falska anklagelser".
    Nej, det gör jag inte alls. Om du slutar med att klippa bort 90% av mina kommentarer, kommer du att få en bättre helhetsbild av vad jag menar. Men jag tror inte att det spelar någon roll för dig eftersom du verjar vara ute efter att smutkasta alla som kommer med legitim kritik mot Israel.

Jag förstår inte hur kan du välja att radera bort det jag skriver om du är mot antisemitsm. Jag argumenterar mot falska anklagelser om antisemitism vilket borde även du tycka är bra.

Att jämställa staten Israel med judendomen eller den judiska gruppen som helhet är problematiskt ur flera perspektiv. För det första är det en form av kollektiv skuldbeläggning som i praktiken blir antisemitisk. När Israels politiska beslut eller militära handlingar framställs som uttryck för "det judiska folkets vilja" utplånas skillnaden mellan en nationell stat och en religiös eller etnisk grupp. Detta leder till att judar världen över riskerar att hållas ansvariga för gärningar de varken har inflytande över eller någon del i. Israel representerar inte alla judar och kritik mot Israel är inte antisemitism.

Dessutom underminerar en sådan sammanblandning den interna mångfalden inom den judiska världen. Judar är inte en homogen grupp, det finns religiösa, sekulära, sionistiska och antisionistiska judar med vitt skilda politiska uppfattningar. Att reducera denna mångfald till ett enhetligt "Israel" gör hela gruppen sårbar för hat och misstänkliggörande.

Ur ett historiskt perspektiv har antisemitismen ofta frodats just genom att judar har utpekats som kollektiva aktörer med ansvar för enskilda individers eller staters handlingar. När Israel identifieras med hela judenheten upprepas detta mönster, och antisemitiska narrativ får ny näring i samtiden. Det är därför avgörande att hålla isär kritik av Israels politik som är legitim inom ramen för politisk debatt, och antisemitism, som riktar sig mot människor på grund av deras etnicitet eller religion.
  • Anonym (Antiextremist)
    Videolänken visar chockerande scener från den palestinska staden Tuqu i ockuperade Västbanken, där israeliska bosättare barbariskt dödade sex lamm och skadade fyra andra genom grym misshandel, inklusive rapporter om att djurens ögon grävts ut. Detta brutala angrepp exemplifierar bosättarnas eskalerande våld och terror mot palestinska samhällen, där de medvetet väljer försvarslösa djur för att maximera lidande och sprida skräck. Sådana handlingar understryker bosättarnas djupt omoraliska och sadistiska natur, som inte drar sig för djurplågeri i sin kampanj för att driva ut palestinier från deras land.

Israelska bosättare trakasserar systematiskt palestinier genom att invadera mark, förstöra olivträd, stjäla vatten, sätta eld på bilar och döda och misshandla människor, ofta med militärens stöd trots att bosättningarna är olagliga enligt internationell rätt. Sedan oktober 2023 har våldet trappats upp markant, med nattliga räder av hundratals bosättare som stormar byar och begår arson och misshandel utan påföljd. Internationella domstolen (ICJ) har slagit fast att bosättningarna utgör krigsbrott och måste upphöra omedelbart, men israeliska extremister som finansminister Smotrich driver istället på för fler illegala byggen.

Bosättarnas metoder är inte bara kriminella utan djupt rasistiska, där palestinier behandlas som underlägsna varelser vars liv och egendom saknar värde, att slakta lamm på detta vis är ett bevis på deras dehumaniserande ideologi. De utnyttjar sin straffimmunitet, backade av militären som griper palestinier vid minsta motstånd, för att etablera en apartheidliknande kontroll över Västbanken. Denna video belyser ett mönster av ökande grymhet som hotar hela regionens stabilitet och kräver internationell intervention för att stoppa bosättarnas folkrättsbrott.

• Anonym (Antiextremist)
    Tow2Mater skrev 2025-12-01 23:03:14 följande:

Läsvärd text.

A society that sacrifices its own children for pity and power is a death cult ? and the liberal West is feeding the beast by validating its lies,the son of a Hamas co-founder warned, describing Hamas?s strategy of turning Gaza?s civilians into human shields to win global sympathy

www.breitbart.com/politics/2025/11/30/exclusive-son-hamas-founder-warns-no-such-thing-palestinian/

Tuckers moral leadership. Lyssna.

www.facebook.com/share/r/1aY7XyjwTJ/
  • Anonym (Jhanna)

Ja ja. Hamas islamisterna och bosättarna borde ta varandra i hand. De är nämligen lika vidriga typer och dödskulter. 

Bästa vore om de gick ihop och levde tillsammans i halva Israel och lät resten ( normalt folk) bo på andra halvan. Det har samma värderingar, och samma syn på att terrorisera oskyldiga människor.

De är m.a.o lika goda kålsupare. Vidriga odjur.

• Anonym (F U)
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-12-02 09:23:05 följande:
    Nej, det gör jag inte alls. 
    Jo. Varenda gång. Hela tiden.

Alla exempel på antisemitiska uttryck som läggs upp på trådarna i forumet bemöter du med "nä, det är inte antisemitism och det är fult att falskt anklaga folk för antisemitism".

Inte en enda gång på över två år har du sagt att: "ja, det är antisemitism och det är fel".
  • Anonym (Antiextremist)
    Anonym (F U) skrev 2025-12-04 12:14:32 följande:
    Jo. Varenda gång. Hela tiden.

Alla exempel på antisemitiska uttryck som läggs upp på trådarna i forumet bemöter du med "nä, det är inte antisemitism och det är fult att falskt anklaga folk för antisemitism".

Inte en enda gång på över två år har du sagt att: "ja, det är antisemitism och det är fel".
    Om du slutar med att klippa bort 90% av mina kommentarer, kommer du att få en bättre helhetsbild av vad jag menar. Men jag tror inte att det spelar någon roll för dig eftersom du verjar vara ute efter att smutkasta alla som kommer med legitim kritik mot Israel.

Jag förstår inte hur kan du välja att radera bort det jag skriver om du är mot antisemitsm. Jag argumenterar mot falska anklagelser om antisemitism vilket borde även du tycka är bra.

Att jämställa staten Israel med judendomen eller den judiska gruppen som helhet är problematiskt ur flera perspektiv. För det första är det en form av kollektiv skuldbeläggning som i praktiken blir antisemitisk. När Israels politiska beslut eller militära handlingar framställs som uttryck för "det judiska folkets vilja" utplånas skillnaden mellan en nationell stat och en religiös eller etnisk grupp. Detta leder till att judar världen över riskerar att hållas ansvariga för gärningar de varken har inflytande över eller någon del i. Israel representerar inte alla judar och kritik mot Israel är inte antisemitism.

Dessutom underminerar en sådan sammanblandning den interna mångfalden inom den judiska världen. Judar är inte en homogen grupp, det finns religiösa, sekulära, sionistiska och antisionistiska judar med vitt skilda politiska uppfattningar. Att reducera denna mångfald till ett enhetligt "Israel" gör hela gruppen sårbar för hat och misstänkliggörande.

Ur ett historiskt perspektiv har antisemitismen ofta frodats just genom att judar har utpekats som kollektiva aktörer med ansvar för enskilda individers eller staters handlingar. När Israel identifieras med hela judenheten upprepas detta mönster, och antisemitiska narrativ får ny näring i samtiden. Det är därför avgörande att hålla isär kritik av Israels politik som är legitim inom ramen för politisk debatt, och antisemitism, som riktar sig mot människor på grund av deras etnicitet eller religion.
  • Anonym (Antiextremist)
    Anonym (F U) skrev 2025-12-04 12:27:08 följande:

Fullständiga rapporten här

ngo-monitor.org/reports/puppet-regime-hamas-ngo-gaza/

Monitor är en proisraelisk organisation baserad i Jerusalem som granskar internationella icke-statliga organisationer (NGOer) ur ett pro-israeliskt perspektiv. Organisationen har anklagats för att sprida lögner, missvisande information och för att selektivt rikta in sig på människorättsorganisationer som kritiserar Israels politik, särskilt i de ockuperade palestinska områdena.

Kritiker, inklusive akademiker och diplomater, menar att NGO Monitor har starka kopplingar till den israeliska regeringen och en högerpolitisk agenda. Organisationen har också anklagats för att använda tvivelaktiga forskningsmetoder och för att undvika granskning av högerorienterade NGOer. Dess arbete beskrivs ofta som ett försök att försvara israeliska regeringspolicys och undergräva trovärdigheten hos människorättsorganisationer.

• Anonym (Antiextremist)
    Richard Forer, en före detta medlem i AIPAC berättar om sin personliga transformation från zionistisk supporter av Israel till aktivist för palestinska rättigheter.

Forer beskriver sin judiska uppväxt i USA på 1950-60-talet, präglad av familjeband till Förintelsen, antisemitism och en defensiv stolthet över judar och Israel efter sexdagarskriget 1967. Han influerades av narrativ som jämförde arabiska ledare med Hitler.

Under Israels invasion av Libanon 2006 stödde Forer anfallet initialt men började ifrågasätta sig efter samtal med vänner och läsning av böcker av israeliska historiker som Kimmerling och Reinhart samt Norman Finkelsteins "Beyond Chutzpah". Detta ledde till känslor av chock, ilska och sorg över palestiniernas lidande.

Forer debunkar myter som Camp David-erbjudandet 2000 (som han kallar otillräckligt och propagandistiskt) och FN:s delningsplan 1947 (som gav judiska sidan oproportionerligt mycket land trots intentioner om expansion).