• Anonym (Antiextremist)

Gaza

Det som sker just nu i Gaza är outhärdligt. Oskyldiga barn, kvinnor och män dödas och tvingas svälta av Israel. Bilderna vi ser Gaza är fyllda av förtvivlan och sorg, och ändå tycks världens poliyiker stå passiva.  Människovärdet borde vara universellt, oavsett nationalitet eller religion. En människa är en människa trots israels ständiga försök att demonisera palestinier.

När bomber faller över bostadsområden, när hela familjer utplånas, när människor mördas medan de försöker skaffa mat, när barn skjuts systematiskt kan vi inte blunda. Varför accepteras det av högerpolitiker som tiger och låter brutaliteten fortsätta?

Det som behövs nu är inte fler tomma ord, utan handling. Internationella ledare måste sätta civila liv först. Tystnaden är också ett svek och varje dag av passivitet kostar oskyldiga människor livet.
  • Svar på tråden Gaza
  • Anonym (F U)
    Mentat skrev 2025-12-15 09:14:17 följande:
    Tyvärr är jag inte längre prenumerant på Sydsvenskan, annars hade jag gärna sagt upp prenumerationen nu för att markera. Jag reagerade på innehållet för flera år sedan och sade upp den då.
    Nackdelen med alla dessa kocko-institutioner. När man väl vill bojkotta dem för att visa att nu f*n har skitit i det blå skåpet ...

... ja, då är man inte kund där till att börja med.
  • Anonym (Antiextremist)
    Anonym (F U) skrev 2025-12-15 11:17:26 följande:
    .

.
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-12-15 09:33:38 följande:
    Jo, självklart, bara vissa får sörja offentligt, eller hur? 
    Det handlar om den kvinna som väljer att provocera sörjande judar innan blodet ens torkat i sanden.
    På vilket sätt exakt provocerar kvinnan de sörjande judarna? Är det palestinasjal som är provocerande?
  • Anonym (Antiextremist)
    Anonym (F U) skrev 2025-12-15 11:19:21 följande:
    Nackdelen med alla dessa kocko-institutioner. När man väl vill bojkotta dem för att visa att nu f*n har skitit i det blå skåpet ...

... ja, då är man inte kund där till att börja med.
    Jag kommer att prenumera. Låter som en toppen tidning. ❤️👍
  • Anonym (Antiextremist)
    www.aftonbladet.se/nyheter/a/V6RXl1/harda-fn-kritiken-utvecklingen-i-sverige-ar-chockerande

FN:s sändebud kritiserar Sverige hårt för en chockerande utveckling där yttrandefriheten kvävs, särskilt för de som protesterar mot  folkmord i Gaza.

FN-experten varnar för att Sverige alltmer inskränker protesträtten genom polisiära ingripanden mot aktivister som stödjer Palestina. Fackligt engagerade som visat solidaritet med Gaza riskerar jobb och trakasseri, medan staten samarbetar med högerextrema krafter som tystar oppositionen.

Klimat- och Palestinaaktivister möter våld från polisen vid blockader och demonstrationer, trots dialogpolisers närvaro som inte skyddar tillräckligt. Regeringen prioriterar militär och högerextrempolitik framför fredsarbete, vilket leder till systematisk marginalisering av röster för fred, skydd av oskyldiga civila och mot folkmord.
  • Anonym (F U)
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-12-15 11:21:00 följande:
    På vilket sätt exakt provocerar kvinnan de sörjande judarna? Är det palestinasjal som är provocerande?
    Jag är övertygad om att du faktiskt inte förstår det (minst sagt) olämpliga i att  dagen efter ett massmord vid en minnestund för mördade judar i Australien blanda ihop dessa judar med "palestina".
  • Anonym (F U)
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-12-15 11:21:53 följande:
    Jag kommer att prenumera. Låter som en toppen tidning. ❤️👍
    Gör det du. De verkar ju vara right upp your alley
  • Anonym (Antiextremist)
    Anonym (F U) skrev 2025-12-15 12:44:42 följande:
    Gör det du. De verkar ju vara right upp your alley
    Att stå upp mot folkmord och slakt av oskyldiga civila är inte bara en politisk handling, det är en mänsklig reflex, ett uttryck för den djupaste formen av empati. När någon säger att det är "right up your alley", betyder det egentligen att du agerar i linje med den du innerst inne är. Att värna liv, rättvisa och värdighet är själva kärnan i medmänsklighet.

I en värld som vänder bort blicken mitt under pågående folkmord, krävs mod för att se. Det krävs ännu mer mod för att tala. Och det krävs sann styrka för att stå kvar, även när det blåser kallt av likgiltighet. Att höja rösten för de oskyldiga barnen, att kräva ansvar, att vägra acceptera tystnad, det är vackert och det är rätt. Att stå upp för de förtryckta är inte bara rätt upp din allé, det är ljuset i hela mänsklighetens gata.

Och seda finns de andra, de som tycker att åttaåriga barn är terrorister, de som ljuger för att dölja folkmord, de som hatar oss som tycker att oskyldiga civila inte ska svältas och dödas, de som hatar journalister som skriver sanningen om ondskan.
  • Anonym (F U)
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-12-15 13:00:24 följande:
    Att stå upp mot folkmord och slakt av oskyldiga civila är inte bara en politisk handling, det är en mänsklig reflex, ett uttryck för den djupaste formen av empati. 
    Den djupaste formen av empati ...

• Anonym (Antiextremist)
    Anonym (F U) skrev 2025-12-15 12:43:25 följande:
    Jag är övertygad om att du faktiskt inte förstår det (minst sagt) olämpliga i att  dagen efter ett massmord vid en minnestund för mördade judar i Australien blanda ihop dessa judar med "palestina".
    Jag förstår verkligen inte. Det vore bra om du kan förklara. På vilket sätt tycker du att kvinnan på bilden provocerar sörjande judar. Det vore också bra om du anger källor till bilden eller artiklar du hänvisar till. 
  • Mentat
    Anonym (F U) skrev 2025-12-15 12:43:25 följande:
    Känns som att det här kan vara tänkvärt med tanke på trådens ämne: The Sydney terror attack didn't shock me.