• Anonym (Antiextremist)

Gaza

Det som sker just nu i Gaza är outhärdligt. Oskyldiga barn, kvinnor och män dödas och tvingas svälta av Israel. Bilderna vi ser Gaza är fyllda av förtvivlan och sorg, och ändå tycks världens poliyiker stå passiva.  Människovärdet borde vara universellt, oavsett nationalitet eller religion. En människa är en människa trots israels ständiga försök att demonisera palestinier.

När bomber faller över bostadsområden, när hela familjer utplånas, när människor mördas medan de försöker skaffa mat, när barn skjuts systematiskt kan vi inte blunda. Varför accepteras det av högerpolitiker som tiger och låter brutaliteten fortsätta?

Det som behövs nu är inte fler tomma ord, utan handling. Internationella ledare måste sätta civila liv först. Tystnaden är också ett svek och varje dag av passivitet kostar oskyldiga människor livet.
  • Svar på tråden Gaza
  • Anonym (Antiextremist)
    Mentat skrev 2025-09-08 11:11:25 följande:
    Inget svar alltså utan fortsatt duckande. Apropå trovärdighet...
    Stackars dig när du måste hålla på så här. Som sagt du har fått ett väldigt omfattande svar. Kortfattat, tusentals bilder och videoklipp visar svältande barn och bara en liten del visar barn med speciella behov som också svälter. Små barn tex som behöver mjölkersättning svälter.

Det är skamligt att vi i Sverige har personer som försöker dölja krigsbrott som begås av Israel. Det är som att ha ett främmande lands trollarme som sprider propaganda i Sverige.

• Anonym (Antiextremist)

Ni känner väl igen henne? Hon som stolt sa att hon är rasist eftersom hon vill bevara sin "renhet".

• nihka
    Mentat skrev 2025-09-08 09:35:23 följande:
    Du avfärdar ett inlägg pga att det skulle vara en text av någon du kallar extremhöger men citerar glatt en som varit ordförande för Svensk-kubanska föreningen, vilket för mig är synonymt med extremvänster. Konsekvensen lyser med sin frånvaro.

Jag kommer nog aldrig att begripa hur vänstern kan stödja en rörelse som behandlar kvinnor som boskap, kastar homosexuella från hustak och mördar den som inte längre vill konsumera dess opium för folket. Den rörelsen borde ju, logiskt sett, vara vänsterns dödsfiende. Tydligen inte. Märkligt.
    Jepp. Jag avfärdar inlägg som belyser någons spekulationer och personliga (extremhöger)åsikter från en kontorsstol i USA medan jag kan lyssna på en läkares professionella erfarenheter på plats i Gaza. Denna läkare har förutom sina insatser i Gaza varit verksam inom Svensk-kubanska föreningen som har ett nätverk kallat "Medicinare för Kuba" som jobbar med sprida information, samla in mediciner och främja kunskapsutbyte mellan svenska och kubanska yrkesverksamma inom hälso- och sjukvården.

Jag strök det där förvirrade sista som, ja, jag vet inte vad du yrar om.

Har du anmält dig till föreläsningen eller ska du fortsätta hämta din "information" från andra som tycker från sitt skrivbord?

nyheter.ki.se/kalender/expert-aktivist-eller-bada-ett-samtal-om-erfarenheter-fran-gaza-mellan-marit-halmin-och-johan-von-schreeb
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    Rataxes skrev 2025-09-08 09:49:12 följande:
    Så länge de har gemensamma fiender, dvs väst och kapitalism bryr de sig inte, de går arm i arm med dem ända tills de får smaka samma medicin som vänstern gjorde i Iran 1979.
    Jag noterar att du tycker läkarinsatser är av ondo och kopplat till att vara fiende av väst och antikapitalistiskt. Får hoppas på att man inte behöver vård med den inställningen.
  • nihka
    Mentat skrev 2025-09-08 09:21:44 följande:
    Många ord som vanligt, men du bemöter inte min fråga: Varför använder man över huvud taget bilder på barn med sjukdomar och påstår att deras tillstånd beror på svält om det nu finns gott om barn som svälter på riktigt? Det är ju förödande för trovärdigheten.
    Det finns ju hur många bilder som helst från Gaza på både sjuka undernärda barn och undernärda barn utan underliggande sjukdomar. Du måste väl ändå ha förstått att det finns både och - människor som var sjuka före kriget och människor som var friska före kriget.

Det som förenar dem idag är att de har för lite att äta och brist på andra förnödenheter, mediciner och sjukvård. Det är ju inte så att de sjuka barnen klarar av svält bättre än de friska barnen utan helt givetvis är det tvärtom.

Du förstår kanske också att dessa sjuka barn inte längre har tillgång till medicin och vård som tidigare och kanske även kan föreställa dig vad detta tillsammans med undernäring gör mot allmäntillståndet?
  • Tow2Mater
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-09-08 12:01:41 följande:
    Stackars dig när du måste hålla på så här. Som sagt du har fått ett väldigt omfattande svar. Kortfattat, tusentals bilder och videoklipp visar svältande barn och bara en liten del visar barn med speciella behov som också svälter. Små barn tex som behöver mjölkersättning svälter.

Det är skamligt att vi i Sverige har personer som försöker dölja krigsbrott som begås av Israel. Det är som att ha ett främmande lands trollarme som sprider propaganda i Sverige.
    Flickan ser ju AI genererad ut.
  • Anonym (Antiextremist)
    Tow2Mater skrev 2025-09-08 14:57:30 följande:
    😄😄 Ja du...du är inte bara blind.
  • Tow2Mater
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-09-08 16:06:28 följande:
    😄😄 Ja du...du är inte bara blind.
    Vad betyder det?
  • Anonym (Antiextremist)
    Tow2Mater skrev 2025-09-08 14:57:30 följande:
    Att stödja folkmord och våld mot barn är ett oförlåtligt svek mot mänskligheten. Det är att medvetet blunda för de mest fruktansvärda brott som kan begås, förintelsen av liv, hopp och framtid. Barnen, som borde vara samhällets mest skyddade och älskade, blir istället oskyldiga offer för hat och brutalitet. Inget argument, ingen ideologi och ingen makt kan någonsin rättfärdiga sådana handlingar. Att stå emot detta mörker är inte bara en moralisk skyldighet, det är själva grunden för vår mänsklighet. Du står på fel sida av historien.